Voor of tegen rijden met sporen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boev

Re: Voor of tegen rijden met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 10:48

Even technisch regelementair:
sporen zijn niet vanaf de M verplicht, ze zijn altijd verplicht maar ruiters in de B en L krijgen dispensatie

Veraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:08

ik ben er niet tegen maar als je niet nodig hebt moet je ze ook niet gaan gebruiken om 'goed' over te komen.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:24

Boev schreef:
Even technisch regelementair:
sporen zijn niet vanaf de M verplicht, ze zijn altijd verplicht maar ruiters in de B en L krijgen dispensatie

wat is dispensatie??

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:26

Vrijstelling Knipoog

R_obin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 21:25

Ik ben voor rijden met sporen. Bij iemand die zijn benen goed stil kan houden en het gebruikt om de hulp te verkleinen.
Anders vind ik het niet kunnen.

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 21:27

Ik ben ook voor sporen, mits je ze op de goede manier gebruikt.
En ook alleen als het nodig is/moet Knipoog

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:11

Zoals al héel vaak gezegd ben ik voor sporen míts ze goed gebruikt worden.
Vroeger (Als Penny) vond ik het vréselijk zielig. Nu ik zelf sporen gebruik merk ik dat het véel lekkerder rijd.
Ik vind het in ieder geval beter dan dat eeuwige geklop. Persoonlijk vind ik dát zieliger en je bereikt er een negatief effect mee!

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:36

Ik vind het opzich grote onzin, als je het gebruikt zoals de meeste mensen doen, Afentoe is het goed, maar ik zie mensen die niet zondersporen kunnen rijden omdat hun paarden niet op hun been zijn.
Ja toedeloe, dan ben ik er tegen verder eigenlijk niet!
Altijd maar smoesjes om eronderuit te komen, terwijl ze dondersgoed weten dat ze het niet goed gebruiken.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:49

Tsja voor of tegen... Ik kan niet tegen zijn want rij er zelf ook mee. Maar ben tegen het verkeerde gebruik ervan, zoals vele dingen die misbruikt worden!
Wat al genoemd wordt, in de dressuursport moet je uiteindelijk in de M met sporen rijden. In de B en L mag je er nog voor kiezen dit niet te doen. Nou ala... vooruit.
Maar laatst hoorde ik een stom verhaal over iemand die zn pony niet nageeflijk kreeg en daarom 'even nieuwe, scherpere sporen ging kopen'. Bah, afschuwelijk zulke mensen. Jammergenoeg was het nog een kind ook, niet tegengehouden door ouders of staleigenaar of wie ook. Op zo'n moment ben ik tegen. Net als dat je soms paarden te rijden krijgt die zo dood aan het been zijn dat je er zonder spootje niet een een fatsoenlijke draf uit krijgt.

Nee, sporen zijn oke zolang je er ook maar zonder kan. Ik rij bijna altijd zonder, op wedstrijd moeten ze om, das et enige. Verder heb ik ze niet nodig, dus waarom zou ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 10:36

Ik gebruik nu ook al een tijdje sporen, en ik ben er zelfs tevreden over. Je hulpen zijn sneller duidelijk en het word dus wat makkelijker. Bovendien is het idd ook beter voor de dressuur, omdat het nou niet erg netjes staat als je ongelooflijk hard been zit te geven ofzo Bloos Mijn mening

Terrorrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 20:31

Ik ben er niet tegen.. Vork

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 21:47

Hoewel ik nu tegenwoordig zonder rij, ben i kwel voor. Je kunt net dat beetje meer duidelijk maken en de boel verfijnen.
De soort spoor is afhankelijk van het paard: stompe spoor van 2.5 cm tot zeg maar een wielspoor met scherp wieltje van 4.5 cm. Alles hangt af van het paard en hoe het reageert. Soms kan 1 training met spoor rijden al veel verbeteren.

Momenteel rij ik zonder, dat is niet omdat ik tegen ben, maar omdat we nu in het begin van de africhting zijn en dan heb je ze in mijn ogen niet direct nodig. Pak ik er eerder even een zweepje bij als dat nodig is.

roxje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 21:56

ik heb ooit is van een heel wijs iemand geleerd dat waar de kennis en de kunde van de ruiter op houden de hulpmiddelen beginnen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 21:59

ik rij alles met sporen....

maar daarintegen rij ik nooit met een zweep

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 22:16

Geen enkel hulp-,lees communicatiemiddel doet zélf iets.
Een communicatiemiddel ís dus niet goed of slecht doch neutraal.
Ook voor een paard is het neutraal tot het er een ervaring mee opdoet.
Is die ervaring gelijk aan die van een vinger die aangeeft dat er een R+ te verdienen is, dan is de ervaring positief.
Op deze manier is geen enkel communicatiemiddel 'negatief' en kan je met een voldoende vaardige hand ook een blij paard met een slagersmes 'neckreining' rijden.

Feitelijk zou een ruiter met vlíjmscherp gepunte wielen aan de sporen moeten kunnen rijden zonder het minste krasje op de flank te trekken en anders geen sporen mogen gebruiken. Juist het stompe van sporen maakt dat onkundig gebruik aan de buitenzijde van het paard niet gelijk zichtbaar is, wat wel correct gebruik niet stimuleert.
Slecht gebruik maakt de spóór echter niet de kwaaie pier. Het gebrek aan vaardigheid is het probleem.

Idem de zweep Kim. Die doét niets. Dat het als communicatiemiddel minder goed werkt omdat het niet lineair werkt is wat anders.

Voor/tegen bit, spoor of zweep is eigenlijk een onnutte vraag. Voor/tegen kunnen communiceren is de crux.

Nog even een ander voorbeeld als afsluiter. Een paard dat nog nooit met de stroom op een schriklint heeft kennisgemaakt, kan je door met schriklint te aaien belónen..... Mits dat paard aaien een beloning vindt uiteraard Knipoog

HC

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 22:22

ik vind dat je met een spoor veel gerichter een hulp of correctie kan geven, dan met een zweep......

met een spoor kan je buigen vragen OF een skup naar voren geven als het dier wat stout wil zijn.

met een zweep ben je zo gruwelijk beperkt in je mogelijkheden

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 22:33

KiWiKo schreef:
ik vind dat je met een spoor veel gerichter een hulp of correctie kan geven, dan met een zweep......

met een spoor kan je buigen vragen OF een skup naar voren geven als het dier wat stout wil zijn.

met een zweep ben je zo gruwelijk beperkt in je mogelijkheden

Oeps Kim. Dat is dus NIET wat ik schrijf en tegelijk exáct waar ik bedoel.

Een communicatiemiddel is geen correctiemiddel. Gebruik je het er wel voor, dan wordt het witte lint een schriklint, dan krijg je wijken voor de associatie met pijn en kan je er niet meer neutral of belonend mee communiceren.

HC

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 22:43

Ligt eraan, ik corrigeer mijn dochter ook wel eens met mijn rechtehand Lachen terwijl ik die rechterhand ook gebruik om haar vriendelijk over haar bol te aaien als ze zoet is

nou heb ik toevallig een heel stil been, dus kom niet in met een spoor tenzij ik dat wil of nodig acht.

Ik vind het makkelijker en gerichter corrigeren OF aanwijzen met een spoor dan met een stokje, gewoonweg omdat de zweep alleen maar een voorwaardse reactie te weeg brengt.

Die voorwaardse beweging heb je nodig bij een steigeraar of bokker, maar die geef ik dan alsnog liever met een spoor omdat ik dat persoonlijk meer kan doseren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 22:59

KiWiKo schreef:
Ligt eraan, ik corrigeer mijn dochter ook wel eens met mijn rechtehand Lachen terwijl ik die rechterhand ook gebruik om haar vriendelijk over haar bol te aaien als ze zoet is

Wel, mep je paard eens twee keer pijnlijk tegen de kop.... Het resultaat heet kopschuw.
Dit kan je direct vertalen naar bit, spoor en zweep.
Dat veel paarden door veelvuldig onvaardig en verkeerd gebruik van de communicatiemiddelen 'hard' worden en hersendood is net zo veelzeggend als de hypernerveuze neuroten die door hetzelfde vooruit spríngen als ze een aanraking op de flank voelen of de kop omhoog smijten bij het alleen maar oppakken van de teugels.

Als je zelf vaardig bent in het communiceren met jouw paard, dan kan je met een hulpmiddel nóg beter communiceren. Een heel arsenaal aan communicatiemiddelen maakt niets duidelijk als jíj niet kan communiceren.

Verder is voor mij spoorgebruik helemaal geen optie omdat ik er niet eenduidig mee kán communiceren. Het titanium vervangingsonderdeel in mijn linkerheup daar 15 graden verder naar buiten dan het versleten en door kraakbeengroeisel beperkt rechter originele exemplaar.
Dat kan je op deze vanmiddag gemaakte foto goed zien.

Afbeelding

Ik ben niet voor/tegen communicatiemiddelen, wel voor vaardig en eenduidig communiceren.

HC

Horsea_nlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:55

bij paarden tot 4/5 jaar ben ik echt fel tegen sporen, ik vind dat je zoiets gewoon neit hoort te gebruiken als een paard nog in zijn beginnende leerproces zit. daarentegen vind ik een spoor heel prettig bij een volwassen paard enals je wat hoger i nde dressuur zit, ik kan zonder mijn spoor bepaalde hulpen niet geven, omdat ik het gewoon weg niet goed genoeg aanvoel. met een spoor kan ik precies prikker en druk geven, ik rijd ook altijd altijd met spoor. zonder spoor reagheert ze ook goed, alleen ik voel dan minder. en ik kan haar niet de juiste hulpen geven om haar bijv zijwaards te zitten, schoudersbinnenwaards enz.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:59

ik ben niet tegen sporen hoor Ze kunnen bij sommige paarden net even helpen dat je paard toch net dat voorwaartse krjigt. Ik rijd soms met sporen, als ik dat doe rijd ik met hamersporen of 22 mm knop spoortjes

randyLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:03

ik ben er niet tegen mitst je er normaal mee rijd en niet te hele tijd loopt te schoppen in je paard oid. Ik rijd soms met spooren dan rijd ik met knopspooren.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:06

Als je je benen stil kan houden zonder onnodig de buik te raken, zie ik geen gebruik aan sporen. Als je het paard maar niet lek gaat prikken.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:25

Ik ben voor spoor, als je het maar niet gaat gebruiken als beenvervanging. Tuurlijk mag ie een keer een por krijgen als ie niet op je been reageert, maar niet constant ( heeft het later ook geen nut meer als je ze echt nodig hebt! ) Mijn pony wil nog wel eens bokken of stijgeren, dan kan hij ook een por verwachten, je kuit aanleggen helpt op zo'n moment toch niet. En als je voelt dat je paard gaat weigeren met springen dan heb je ( tenminste in mijn geval ) vaak veel profijt dat je ff door kunt drukken met je spoor. Zo heb ik al veel weigeringen voorkomen. Met spoor kom je vaak net even duidelijker door dan met je been. En met zweep ziet er, vind ik, vaak onvriendelijker uit dan met spoor ( als het gebruikt wordt ). Als je op een hindernis wilt aanrijden, je paard wil weigeren en jij moet je zweep gaan gebruiken, dan moet je eerst nog je teugels in 1 hand pakken ( anders gebruik je tegelijkertijd de handrem en het gas.... ), dan heb je minder begrenzig doordat je minder goed druk op 2 teugels kunt houden en dan moet je nog eens een tik geven, je spoor kun je sneller gebruiken en dus meer kans op een beter resultaat.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 14:33

Ik rijd altijd met sporen, ik heb zelf een grote E-pony en ik ben zelf niet zo groot vandaar ik mijn pony niet goed van achteren naar voren kan rijden en mijn benen omsluiten gaat ook moeilijker. Het gebruik van sporen maakt het mij net even iets makkelijker.

Ik ben wel benieuwd hoe lang jullie sporen zijn?