Vegetariërs met leren laarzen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Vegetariërs met leren laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:25

arans schreef:
Als het leven overal was als bij jou huerticilia, dan zou ik er ook geen problemen mee hebben. Alleen is het leven niet zo zo als het hoort...

Je kan alleen doen wat er binnen jouw eigen invloedssfeer ligt. Voor de één is dat een keuze maken voor een eetpatroon, de ander een heel consumptiepatroon en weer een ander een hele manier van leven. Opvallend is dat de mensen die het verste gaan met een duurzame manier van leven wel vlees eten maar minder en met respect voor levenskwaliteit 'geproduceerd.'

Bijvoorbeeld
http://www.thatroundhouse.info/index.htm
is een leuke link. In de directe omgeving is ook een leefgemeenschap die in een normaal dorpje 'duurzaam' probeert te leven. Ik moet de link ergens hebben maar?????

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:48

Voorbeeldje van alles zelf gemaakt inclusief het vachtje eronder

Afbeelding

Twee drinkfleshouders voor aan de pommel. Elk voor een fles van ½ l.

HC

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 15:09

Haa, hier dacht ik vanochtend nog over na.

'n vriendin werd vlak na mij ook vegatariër omdat ik 'haar ogen had geopend.' Rolleyes Yeah right.
Anyway, ik vond 't nogal hypocriet van haar dat zij wel nog met d'r leren schoenen en riemen rondliep en wel verkondigde dat zij 't zo naar vond voor al die dieren die wij aten.

Maar eigenlijk doe ik 't ook in m'n zadel, hoofdstel en chaps. Ik heb dan wel geen leren laarzen, maar heb toch nog leer. Maar 't rijdt veel fijner dan een kunstofzadel, maar met leren schoenen en riemen loop ik mooi niet. Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 18:01

Jennyzz schreef:
Haa, hier dacht ik vanochtend nog over na.

'n vriendin werd vlak na mij ook vegatariër omdat ik 'haar ogen had geopend.' Rolleyes Yeah right.
Anyway, ik vond 't nogal hypocriet van haar dat zij wel nog met d'r leren schoenen en riemen rondliep en wel verkondigde dat zij 't zo naar vond voor al die dieren die wij aten.

Maar eigenlijk doe ik 't ook in m'n zadel, hoofdstel en chaps. Ik heb dan wel geen leren laarzen, maar heb toch nog leer. Maar 't rijdt veel fijner dan een kunstofzadel, maar met leren schoenen en riemen loop ik mooi niet. Knipoog

Dus waar heb je het eigenlijk over?! Ben jíj dan niet de hypocriet?
Geen vlees willen eten en wel leerproducten gebruiken kan volledig logisch en consquent zijn.
Sterker nog, 'low impact' leven en wél vlees eten zijn volledig logisch en consequent.

HC

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 18:07

greensleaves schreef:
Geen kopje Senseo? Is dat ookal gemaakt van gemalen koe Haha!

Nee, Senseo schuimt zo lekker omdat er varkensvet inzit. Clown

(Blij dat ik geen koffie drink Haha! )

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:22

ik heb ook leren laarzen, hoofdstel en zadel ook al ben ik vegetarisch. Ik doe met deze spullen namelijk langer dan een half uurtje...

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:55

Wat ik erg goed vind aan jullie is dat er bewust over het vlees wordt nagedacht (of je het nu wel of niet eet). OK dan! Mensen die er nooit over nadenken en het gewoon maar naar binnen schuiven en amper weten dat het van een dier komt vind ik pas suf.
Verder vind ik dat je moet doen waar je je goed bij voelt, de één gebruikt liever niks van dieren, de ander alles en anderen zitten er tussenin.
Ik eet zelf geen vlees meer, maar gebruik wel leer. Ik probeer dat wel te beperken maar soms is leer gewoon beter of comfortabeler of duurzamer. Ik denk dan aan het dier dat hiervoor dood is gegaan en vertel hem waarom ik graag zijn huid gebruik en bedank hem ervoor. Dit geeft mij er een beter gevoel over.

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 18:00

Mijn oom is Veganist, en draagt wél leren schoenen, zijn reden?
dat je Schoenen nodig heeft, en vlees om te eten niet.
Maar hij is dus wel veganist, en eet echt Níks dierlijks!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 18:26

Nicky__ schreef:
Mijn oom is Veganist, en draagt wél leren schoenen, zijn reden?
dat je Schoenen nodig heeft, en vlees om te eten niet.
Maar hij is dus wel veganist, en eet echt Níks dierlijks!

Dan is hij dus geen veganist maar vegatarier..

Ik vind dat iedereen zelf moeten weten wat hij doet, en waar hij/zij zich goed bij voelt. Vind het alleen een beetje dubbel dat mensen het zeggen zielig te vinden maar vervolgens wel leer te gebruiken.. Of zeggen geen vlees te eten omdat ze geen lijk willen eten, maar wel gewoon andere producten eten zoals snoep bijvoorbeeld.. Redenatie dat je vlees niet nodig hebt maar je zadel wel vind ik helemaal hypocriet! Vlees hebben mensen wel nodig om gezond te blijven, maar je hoeft niet op je paard je gaan zitten om gezond te blijven..

Ik ben zelf geen vegatarier, maar ik vind vlees niet lekker maar heb het gewoon nodig. Zonder vlees wordt ik ziek, en vervangende producten mag ik niet hebben omdat ik allergisch ben voor soja, wat daar dus overal in zit.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:14

Maartje1990 schreef:
Ik ben géen vegatarier maar ik zou het wel willen. Maar omdat ik nog onder het gezag van m'n ouders zit mag het niet Boos! ... en geloof me we hebben al talloze discussies gehad over het feit dat ik vegatarier wil zijn.

Maar dat zweer ik als ik later op mezelf woon dan word ik vegatariër. Ik meen dat veganisme ook geen eieren en melk is of heb ik dat verkeerd? Want met het eten van eieren en het drinken van melk heb ik geen probleem.

Maar ik ga zeker overstappen op andere materialen voor oa. al mijn paardenspullen (die nu van leer zijn). Ik rijd verder toch ook geen wedstrijden en ben ik ook niet van plan. Knipoog

Maar áls ik dan vegatarier ben wil ik ook aan andere dingen denken met dierlijke producten. En dát word vaak vergeten.

In tegenwoordig alle soorten douche/badschuim/shampoo's zitten dierlijke producten en in ik weet niet hoeveel snoepjes. Maar dit staat er helaas nooit duidelijk op aangegeven. Op de ingredienten staat dan wel een moeilijk woord maar er zijn maar weinig mensen denk ik die weten dat dat van een dier komt. bijv: in de m&m's daarin zit lactose en dat is beenmerg (of iets dergelijks) van dieren. Maar soms zitten er wel dierlijke producten in een bepaald product maar is dit zo'n moeilijk woord dat niemand weet dat dit van een dier is. Maar tegen die tijd wil ik dat gewoon helemaal gaan uitzoeken (welke woorden wél en welke woorden níet dierlijk zijn).

Ik vind dat een échte vegatariër dan niet alleen geen vlees eten moet maar ook op andere dingen letten moet

Ik ben een beetje van gedachten verandert. Ik ga níet een kunstof zadel of iets dergelijks aanschaffen en ook niet schoenen van kunsstof of iets dergelijks. Ik heb me namelijk bedacht dat als iedereen zo denkt en iedereen kunsstof zadels etc. laat maken dan de kunsstof productie heel erg stijgt en dit is ook écht niet goed voor het milieu ik denk zelfs nog slechter dus ik denk dat ik (wanneer ik vegatarier word) zoveel mogelijk probeer om geen dierlijke producten te kopen zolang ik er de rest van het milieu niet te zeer mee beschadig.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:17

weet je hoe schadelijk één koe is voor het milieu kwa uitlaat gassen Lachen

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:18

het is wel een beetje dubbelop..

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:19

Haha uitlaat gassen van een koe. Huilen van het lachen

Maar dat is wel zo, maar één koe will do no harm, maar als iedereen weer zo denkt.
Sowieso, van één koe maak je echt niet één schoen, daar gaan d'r wel veel meer uit.

missyissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:20

simone46 schreef:
Ik ben ook vegatarier omdat de manier waarop dieren in de bio-industrie gehouden wordt mij erg tegenstaat.

Ik heb wel leren laarzen, leren zadel ed, maar de dieren wordt niet gedood voor het leer maar voor het vlees; de huiden zijn afvalproducten. Ik ben ook niet tegen het doden van dieren, maar wel tegen de manier waarop ze gehouden worden en helaas is het nog niet mogelijk om leer te kopen van biologische koeien bijvoorbeeld. Misschien is er nog een markt voor?

doeg, Simone

same here..

xxLientjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:26

Ik ben ook vega om deze reden: Ik drink melk, daar ben ik dankbaar voor om het te mogen drinken... En dan lekker ondankbaar dezelfde koe op eten Scheve mond

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:13

_Armstrong_ schreef:
Dniesjj117 schreef:
Een vegetariër is iemand die geen vlees eet, en een veganist is iemand die geen enkel dierlijk product eet of gebruikt.
Maar ik ben zelf neit vegetarisch en heb óók geen leren laarzen.

Vegetariërs eten meestal geen vlees omdat ze het zielig vinden, dus vroeg ik me af waarom, als ze dat zouden doen, dan wel leren laarzen hebben.

x

Ik ben vegetariër maar niet omdat ik het zielig vind. Ik hou gewoon niet van vlees dus at al bijna niks daarvan. Toen heb ik besloten er maar helemaal mee te stoppen omdat ik de vleesvervangers wel lekker vind. Heb wel leren laarzen en een leren zadel.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:23

Onze familie is al vanaf rond 1960 vegetarisch, dus wij zijn er mee opgegroeid.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:58

XxSultanxX schreef:
_Armstrong_ schreef:
Vegetariërs eten meestal geen vlees omdat ze het zielig vinden, dus vroeg ik me af waarom, als ze dat zouden doen, dan wel leren laarzen hebben.

x

jah dat vraag ik me ook wel eens af... ze eten geen vlees omdat het zielig is...
maar leer hebben ze wel ( laarzen,zadel ,bontje voor onder het zadel enz) dat is dan tog ook zielig???
(niet aanvallend bedoelt voor vegetariers hoor Tong uitsteken maar vroeg het me af Lachen )

Ik werd ook altijd doodgegooid met deze vraag en hoewel ik niet het idee heb dat ik me moet verantwoorden laat staan verdedigen voor wat ik wel of niet doe, kwam ik laatst een mooie vergelijking tegen, komtie:

Als je geld aan het goede doel geeft, geef je toch ook niet meteen je hele salaris?

Dat is dus zo'n beetje mijn motivatie. Bovendien hoeven er voor die nieuwe schoenen twee keer per jaar echt niet zoveel dieren geslacht te worden (en het is al een bijproduct, dus dat ze daarvoor geslacht worden is niet eens goed gesteld) dan wanneer je dagelijks een stuk vlees eet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:18

twinducklin schreef:
.... maar je hoeft niet op je paard je gaan zitten om gezond te blijven..

¡Píng! en ze bejagen om op te eten het natuurlijkste wat je kan doen Haha! Dát is namelijk de ecologische rol van mens en paard. Dat de mens het evenwicht heeft verstoord en dat nú dus een ander situatie is, is een ander verhaal. Dat maakt eten van een paard nog steeds 'natuurlijker' dan erop gaan zitten, laat staan dat dit laatste ethisch te verantwoorden is.
Dat is een belangrijk kernpunt onder onze manier van met onze paarden omgaan en ik bouw dat op mijn site verder uit. Paardrijden is een ethisch dilemma.

Een 'markt' voor leer van 'biologische' koeien is onzin. Alle leer van vleeskoeien uit Zuid-Amerika bijvoorbeeld is van 'zwerf'koeien Knipoog
Het zou al een hele stap vooruit zijn als de consument 'box-calf' zou weigeren en 'pantaardig gelooid' zou eisen.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:33

Mea schreef:
Wat ik erg goed vind aan jullie is dat er bewust over het vlees wordt nagedacht (of je het nu wel of niet eet). OK dan! Mensen die er nooit over nadenken en het gewoon maar naar binnen schuiven en amper weten dat het van een dier komt vind ik pas suf.

Zo accepteert ons zoontje dat we dieren 'exploiteren'.
Voor hem komt melk uit een levend dier waar je goed voor moet zorgen en melk gooi je dus niet door de gootsteen bijvoorbeeld.
Melken ziet hij dagelijks. Ook hoe we johurt maken, 'jogi-drink' met fruit, kaas etcetera. Áls er eens wat over is, dan hebben we daar hier altijd wel een hergebruiksdoel voor. Zo gaat de wei naar andere dieren als waardevol extra in hun voeding.
Idem de huid = vacht of leer, maar dan als ander product.

Alle dieren hier voor hem 'kameraden' en hij vindt het dus essentieel dat er heel goed voor gezorgd wordt. Als er een geitje geslacht moet worden is hij er heel helder in dat bijvoorbeeld opa en oma daar wel van mogen eten, maar vreemden niet.
Heel consequent, respect en waardering, kwaliteit van leven.

HC

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:22

Er zouden meer mensen zoals jouw zoontje moeten zijn, HC!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:46

yja dan leven we teminste natuurlijk Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:59

Citaat:
Als je geld aan het goede doel geeft, geef je toch ook niet meteen je hele salaris?

Maar als ik dat goede doel waardeloos vind, geef ik niks.

Dat heb ik hier een beetje, mensen vinden bio niks, maar doen er wel aan mee Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:38

_Nicky schreef:
Er zouden meer mensen zoals jouw zoontje moeten zijn, HC!

Helaas zie ik dat voor mensen die hun kinderen in eeen grootstad moeten opvoeden niet als haalbaar.
In de praktijk is er zelfs geen budget voor een opvoedkundig verantwoorde kinderboerderij!
Los het dan maar eens op als ouder.

Wellicht is een eco-boerderij een gat in de markt. Simpel een klein gemengd bedrijf met duurzame methodes. Met subsidie en entree? Nah, de oorspronkelijke flevohof ook op de fles gegaan.

Kortom Nicky, verbeter de wereld begin bij jezelf. Als jij met kinderen gezegend mocht worden kan je díe zo opvoeden. Als de rest van de ouders ook bij zichzelf begint, dan is een duurzamer manier van leven een kwestie van één generatie Knipoog

HC

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:49

runningkawa schreef:
Citaat:

Maar als ik dat goede doel waardeloos vind, geef ik niks.

Dat heb ik hier een beetje, mensen vinden bio niks, maar doen er wel aan mee Lachen

Het goede doel is ook niet de bio-industrie, maar juist de 'boycot' op bio-industrie. Je geeft aan dit 'goede doel' door geen vlees te eten (vgl. geld geven), maar dat impliceert niet dat je helemaal geen dierproducten 'mag' gebruiken (vgl. niet je hele salaris weggeven).

Maar inderdaad, de meesten zijn positief over willekeurig welk goed doel maar (helaas) niet bereid daar zelf wat aan bij te dragen, en daar zijn ze ook vrij in natuurlijk.