verzorgshet met gedrags probleemen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KimWelsh

Re: verzorgshet met gedrags probleemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:38

KimWelsh schreef:
Hallo,

Waarschijnlijk zijn jullie inderdaad niet consequent genoeg, en hoe klein en lief shetjes ook zijn/lijken..... ze zijn behoorlijk eigenwijs en koppig! Hou wel altijd in je achterhoofd dat het VEILIG moet blijven, vertrouw je het niet, kom dan ook niet meer in de buurt van die pony en laat het over aan iemand die hem wel kan bazen... Knipoog Zorg dat je veel met hem bezig bent waardoor duidelijk wordt dat jij de leider bent. Ga veel met hem lopen en op moment van bijten moet je hem direct bij je wegsturen, en als hij terug komt WEER wegsturen. Na enkele malen hem genegeerd/weggestuurd te hebben kun je hem weer meenemen. Doet hij het weer , dan WEER wegsturen. Bij heel veel pony's is dit al voldoende. Verder veel aan het halster lopen waarbij jij bepaald of je gaat stappen,draven of halthouden, kortom veel overgangen maken waardoor de shet op JOU moet letten. Mocht hij te snel gaan, even een paar passen achterwaarts vragen...

Oja, daarbij wil ik nog even zeggen dat ik de eigenaar vrij onverantwoordelijk vind. Hij komt amper bij jullie kijken en jullie hebben bijna geen contact met hem. Iets wat (vind ik) wel belangrijk is tussen eigenaar/verzorger zodat er geen problemen ontstaan. Verder begrijp ik dat hij niet veel verstand heeft van paarden....dan moet hij ze ook niet nemen... sorry, maar dat is even mijn mening over dit stukje van het verhaal.
Succes!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 22:07

zoals er staat, loopt hij wel mee, maar bijt daarbij ook. de consequente aanpak (mits ook consequent uitgevoerd!) kan zeker werken.
verder is het niet relevant of het een ruin of hengst is, tenzij er merries in de buurt staan.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 20:13

Citaat:
Nog even één keer een eye-opener:
Het volgende is niet banketstaaf bedoeld, maar zijn puur harde feiten:
Shetten hebben over het algemeen eigenlijk niet echt meisjes nodig die ze iedere keer netjes poetsen, longeren, wandelen e.d. ze kunnen ook prima zonder, en dan hebben ze heus net zo'n leuk leven. Kijk, mijn shetmerrie loopt heel veel voor de kar, is in topconditie, dus ik wil die topconditie behouden. Bovendien wordt ze chagarijnig als ze wekenlang stilstaat (op de weide zonder dat we gaan rijden) dus ja, daar heb ik verzorgster/bijrijder voor.....

Maar het is zéker niet het beste voor die pony's als jullie blijven. Waarom niet? Dat heb ik al eerder uitgelegd. Als jullie bij die pony's blijven, dan heb je nog altijd te maken met het hengstje... en dat gaat gewoon niet. Als een pony geen goede opvoeding krijgt, dan kunnen ze serieus agressief worden... Niemand wil zo'n pony hebben.... 3x raden waar die uiteindelijk dan belanden? Juist, op je bordje of door het varkensvoer.

Voor de pony's is het het beste wanneer ze of gewoon lekker met rust gelaten worden, óf ervaren verzorgsters eens aan de slag gaan met de beestjes.

Goed, pff, volgens mij heb ik alles wel weer gezegd.

Vind het alleen zo jammer dat wij dingen wel 10x moeten herhalen totdat het doordringt... Volgens mij waren wij er aardig duidelijk in dat áls je dat hengstje blijft doen, dat zéker niet goed is, niet voor jullie, maar óók niet voor die pony, die weet dan hélemaal niet meer wat wel en niet mag...
dus eigenlijk is het het verstandigst om te stopppen Scheve mond
ik zou het heel erg moeilijk vinden. maar als dat het beste is voor de pony's
je hebt echt gelijk dat ze er niks minder om zouden worden. en dat het gevaarlijk ook kan worden ja. je lecht het echt heel goed uit hoor maar het is zo moeilijk... (hoe moet je dat uitleggen) ehh... wij doen ze al best lang teminste ik die andere verzorger is er later bij gekomen, maar die doet ze ook al een poosje. we hebben wel heel erg veel overleht enzo, dat we het niet allebij anders aan zouden leren ezo. en toen we dit topic maakten waren we erg blij met al die entousjaste reacties. maar we hebben er zo hard aan gewerkt om alles zo goed mogelijk te doen en nu ik zie dat we het veel anders hadden moeten doen voel ik me eigenlijk een beetje schildig. ook tegenover die shetlandes maar ook tegenover julie omdat we dit eerder hadden moeten doen zo'n topic. maar nu is het te laat en hebben we het verpest. van de opvoeding (om het zo maar te zeggen). ik hoop dat ik mijn mening nu een beetje duidelijk heb neer gezet. Scheve mond

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 20:15

KimWelsh schreef:
KimWelsh schreef:
Hallo,

Waarschijnlijk zijn jullie inderdaad niet consequent genoeg, en hoe klein en lief shetjes ook zijn/lijken..... ze zijn behoorlijk eigenwijs en koppig! Hou wel altijd in je achterhoofd dat het VEILIG moet blijven, vertrouw je het niet, kom dan ook niet meer in de buurt van die pony en laat het over aan iemand die hem wel kan bazen... Knipoog Zorg dat je veel met hem bezig bent waardoor duidelijk wordt dat jij de leider bent. Ga veel met hem lopen en op moment van bijten moet je hem direct bij je wegsturen, en als hij terug komt WEER wegsturen. Na enkele malen hem genegeerd/weggestuurd te hebben kun je hem weer meenemen. Doet hij het weer , dan WEER wegsturen. Bij heel veel pony's is dit al voldoende. Verder veel aan het halster lopen waarbij jij bepaald of je gaat stappen,draven of halthouden, kortom veel overgangen maken waardoor de shet op JOU moet letten. Mocht hij te snel gaan, even een paar passen achterwaarts vragen...

Oja, daarbij wil ik nog even zeggen dat ik de eigenaar vrij onverantwoordelijk vind. Hij komt amper bij jullie kijken en jullie hebben bijna geen contact met hem. Iets wat (vind ik) wel belangrijk is tussen eigenaar/verzorger zodat er geen problemen ontstaan. Verder begrijp ik dat hij niet veel verstand heeft van paarden....dan moet hij ze ook niet nemen... sorry, maar dat is even mijn mening over dit stukje van het verhaal.
Succes!
dat kunnen we wel doen maar hij bijt zo verschrikkelijk onder het lopen ook. dus we moeten op hem letten en ook dat we hem niet op het verkeerde moment te straffen. en op nog veel meer dingen waar je loopt enzo. maar wel bedankt voor de tips

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 21:23

jullie denken er tenminste verstandig over na, petje af! jullie zitten in Kampen, zag ik. misschien is het mogelijk voor mij om eens een kijkje te komen nemen, ik zal eens zien of en wanneer ik evt tijd zou hebben.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 21:32

merrieveulen schreef:
jullie denken er tenminste verstandig over na, petje af! jullie zitten in Kampen, zag ik. misschien is het mogelijk voor mij om eens een kijkje te komen nemen, ik zal eens zien of en wanneer ik evt tijd zou hebben.

Kan een idee zijn Knipoog Zaterdag ga ik even kijken of ik samen met hun de tips kan volgen Clown

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 11:08

merrieveulen schreef:
ja dat zou geweldig zijn echt waar. Haha!
dan kan je een beetje in het echt zien hoe wij zijn en ons probleem. Lachen
want over de computer is het soms wel lastig om elkaar te begrijpen.
maar ik hoor het nog wel, wij gaan er meestal zaterdags smorgens heen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:58

op zaterdag werk ik zowiezo de hele dag, dus dat is geen optie. maar ik zal even kijken of het überhaupt mogelijk is.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 08:25

merrieveulen schreef:
op zaterdag werk ik zowiezo de hele dag, dus dat is geen optie. maar ik zal even kijken of het überhaupt mogelijk is.
oh nou ehh... ik zou even overleggen met die andere verzorger waneer zij nog kan en ik dan kunnen we een keer op een dag doordeweeks afspreken maar ik heb ook niet zoveel tijd.