Te kleine boxen voor Paarden.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Re: Te kleine boxen voor Paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:00

russel schreef:
Nee dat zeg jij niet, maar ik heb nog nooit waar ik maar heb gestaan paarden gezien in de groep die van 9.00 tot 18.00 elke dag naar buiten gaan zien liggen. Volgens jouw bericht lijkt het of het normaal is dat ze overdag gaan liggen slapen.

Kom eens bij ons op stal langs. De paarden komen dagelijks van 8 tot donker (nu dus rond half zes) buiten en..... jawel regelmatig ligt er eentje in het weiland te slapen. De boxen zijn 3 bij 3 maar omdat zelfs de stalgrootste de 1.60 lang niet haalt is dat, in mijn ogen, ruim genoeg op te kunnen liggen. Aan de vlasjes te zien die alle paarden op hun hebben na een nacht op stal liggen ze ook allemaal in hun box. Maar ze liggen dus ook wel overdag in het weiland. In mijn ogen is het juist een teken dat ze zich volkomen op hun gemak voelen.

Wat betreft de boxmaat. Ik denk dat die erg afhankelijk is van de grote van het paard. Een kasteel van 1,80 in een 3 bij 3 box vind ik niet kunnen. Maar voor een E-pony (of kleiner) is die box ruim genoeg. Ik ben trouwens absoluut een voorstander van paarden, tenminste een dagdeel, los buiten te zetten. Mentaal en fysiek het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 10:39

Het gaat juist om de grotere paarden, de meeste dressuurpaarden zijn behoorlijk van maat en de standaardboxen zijn 3x3. De meeste dressuurpaarden staan hele dagen op stal, worden in de stapmolen gezet, mogen even rollen en soms even een paar minuten in de binnenbak losrennen en worden dagelijks getraint varierend van 20 minuten tot 1 uur. Voor zulke paarden is een flink ruime box wel gewend, het buiten zijn is een andere discussie.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 10:47

Was er niet zo een berekening voor de gewenste maat? Iets als (stokmaat*2) in het kwadraat???

Tja dan is zo een box van 3 bij 3 oftewel 9m2 geschikt voor een paardje van rond de 1,50.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 10:49

Toch lukt het grote paarden prima languit gestrekt te gaan liggen in 3x3, tenminste ik ontdek dagelijks vlas op de wangen Lachen

nee, niets mis met 3x3, maar niet om de hele dag in te staan.
Maar dat vind ik bij groter ook niet.
Als er naar het welzijn van paarden wordt gekeken vind ik dat punt veel harder tellen

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 10:50

Ik zag gisteren foto's van "mijn' oude manege. Ik ergerde me er vroeger (toen ik 12 was) al aan dat de paarden in stands stonden. Maar er is daar Boos! nog niets veranderd. Het is zeker geen goedkope manege en de kosten van pensionstalling zijn ook hoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:00

Ik denk dat hele dagen op stal staan een flinke discussie gaat worden, veel maneges en pensions zullen dan moeten sluiten omdat ze niet ingericht zijn om paarden overdag een aantal uren buiten te laten zijn.

Wellicht gaat het in de toekomst nog wel komen, maar de bio industrie heeft nog genoeg wantoestanden en die hebben toch altijd voorrang. Het zal nog wel duren eer paarden ook gezien worden als dieren waarbij het met het welzijn ervan nog wat schort.

Zat ik gisteren op ruitersportzaken online te zoeken, krijg ik een pagina van eentje die ik niet ken. Kijk ik aanbiedingen, wat zie ik tot mijn ontsteltenis???? Een veulendeken met foto en al??? Gaan we veulens ook dekens op geven? Dat is toch een wending waarbij ik mij achter de oren krab.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:15

Ik vind het wel goed als stallen groter moeten worden. Alleen wat schiet je er nu mee op als je paard 24/7 in een 3x3 stal staat of in een 4x4. Dan krijgt een paard nog steeds amper beweging. Ik vind dat er eerst een regel moet komen voor het maximum aantal uren dat een paard op stal mag staan. Daarna mogen er regeltjes komen over de grote van stallen Knipoog

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 08:34

Alytje schreef:
Ik vind het wel goed als stallen groter moeten worden. Alleen wat schiet je er nu mee op als je paard 24/7 in een 3x3 stal staat of in een 4x4. Dan krijgt een paard nog steeds amper beweging. Ik vind dat er eerst een regel moet komen voor het maximum aantal uren dat een paard op stal mag staan. Daarna mogen er regeltjes komen over de grote van stallen Knipoog

Hebben we al niet genoeg regeltjes. Ik denk dat je mensen in de randstad of grote steden, waar de groenvoorzieningen niet overhouden, een hoop ellende bezorgd.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 08:53

maar wat nou met een paard met boxrust?
Ben blij dat hij een stal van 3x3 heeft!
Met een van 5 bij 5 zou ik totaal NIET blij zijn op dit moment. Paard moet op rust (niet voor niks), heeft moeite met staan/bewegen. Staat het liefste tegen een wand (dus ook om te eten en drinken)
Als zijn stal NU 5x5 zou zijn, zou hij een veel grotere afstand moeten afleggenvan bijvoorbeeld zijn kuilgras naar zn voerbak/drinkbak.

Opzich is bewegen niet erg, maar bewegen op 3 benen wel!.
Daarbij vind ik 3x3 groot genoeg, zeker omdat hij, normaal gesproken maar nu doorde verplichte boxrust even niet, overdag lekker in de paddock staat.

Op onze oude stal stond er een paard van 165 in een stal van 2 bij 2,5 meter. Daar heb ik dan wel weer een probleem mee. Die kon dus ook niet normaal liggen (heeft meerdere malen klemgelegen). 3x3 is imo groot genoeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 09:41

Dan leg je het kuilgras bij zijn drinkbak, Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 09:44

russel schreef:

Mijn paard heeft ook 3 weken boxrust gehad, mocht niet rakken op de wei, moest zich rustig houden. Ik heb het voorste stuk van de wei afgezet, was 2 x de grootte van zijn box, met hooi en water. Was een ideale oplossing, hij was toch buiten, een voor een kwamen ze bij hem buurten en even bij hem staan en geen gehinnik op stal, gedraai, gestress. Maar als hij tegen de muur moet leunen kan dat natuurlijk niet, maar boxrust kan je ook op deze manier oplossen.

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 09:57

alles wat voor paarden een verbetering is moet aan gewerkt worden,ik ben dolblij met mijn box van 4x3 voor mijn quarter,en ze staat heel veel buiten ,zo zou het moeten zijn voor alle paarden ,maar laat ze ook is bij het kabinet aan de legbatterij kippen,de kist kalven ,de fokzeugen en ga zo nog maar ff door,
al het dierenleed moet gestopt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:34

russel schreef:

Om het zogenaamde soppen van krachtvoer te voorkomen heb je in vele stallen de drinkbak in de tegenover gestelde hoek van de voerbak.
(diagonaal genomen dan)
Handig! als een paard niet kan lopen!
Kuil duurt bij de stal door met zn neus(onderste hapje is het lekkerste).

maar om weer ontopic te komen. Als een paard buiten staat overdag is 3x3 ruim genoeg (voor een groter paard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:34

ma_rie_tje schreef:
russel schreef:

Om het zogenaamde soppen van krachtvoer te voorkomen heb je in vele stallen de drinkbak in de tegenover gestelde hoek van de voerbak.
(diagonaal genomen dan)
Handig! als een paard niet kan lopen!
Kuil duurt bij de stal door met zn neus(onderste hapje is het lekkerste).

maar om weer ontopic te komen. Als een paard buiten staat overdag is 3x3 ruim genoeg (voor een groter paard)

Mijn paard sleept zijn hooi naar zijn drinkbak, maar als hij het niet zelf kan vanwege blessure doe je het toch voor hem? En ik vind dus 3x3 niet groot genoeg, waarom wel? Waarom moet een paard buiging maken om zich om te draaien? Het op stal staan en buiten zijn, zijn 2 totaal verschillende dingen, dus omdat hij ook buiten zich vrijelijk kan bewegen, mag hij op stal krap staan?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:44

dus dan zou jij kiezen voor drinkbak inplaats van voerbak.

Ook lekker krom! wel drinken en niet eten.

Ik zeg niet dat een paard dan per definitie krap mag staan, als hij maar buiten komt. dat is wat jij er van maakt.
Je hebt stallen van 3 bij 3, en stallen van 3 bij 3. Daar zijn grote verschillen in. Als je een stal heb van 3 bij 3 waarbij geen luik is waar het paard door kan kijken (en dus buiten zn stal kan hangen) vind ik het inderdaad te klein.
Als een paard (zoals de mijne) gewoon meerdere luiken heeft om lekker buiten zn stal te kijken dan is die 3 bij 3 al een stuk ruimer genomen!

Ook heel fijn dat jij je paard op de wei heb kunnen zetten toen die boxrust had. Hoop voor dat paard dat het zomer was, en neit weer als dit! In dit weer (kijkend naar het hoe het zwembad, euhh land er nu bij ons bij ligt) doe je je paard daar echt een plezier mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:47

Ik snap je niet, hoezo kiezen voor drinkbak? Ik zeg dan gooi je zijn hooi bij zijn drinkbak als die achterin hangt en het hooi voorin gegooid wordt en het paard niet kan lopen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:50

ik ga niet meer reageren in dit topic, het gaat totaal off topic
en heb hier geen zin in.

nog een opmerink gericht aan jou russel
hoe geef jij dan krachtvoer? in voerbak neem ik aan? net als de medicijnen die door het krachtvoer heen moeten als je paard die nodig heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:57

ma_rie_tje schreef:
ik ga niet meer reageren in dit topic, het gaat totaal off topic
en heb hier geen zin in.

nog een opmerink gericht aan jou russel
hoe geef jij dan krachtvoer? in voerbak neem ik aan? net als de medicijnen die door het krachtvoer heen moeten als je paard die nodig heeft?

Wat heeft de krachtvoer er nu weer mee te maken..... echt wordt er moe van. Oke voor de laatste maal, paard kan niet lopen en de drinkbak hangt achterin zijn stal en zijn voerbak voorin, oke dan doe je de periode dat hij niet kan lopen voeren in een emmer en zet je die bij de drinkbak neer of doe je er een scheutje water bij de brokken zodat het niet zo droog is en hoeft hij niet te soppen. Wat een moeilijk gedoe zeg. Nors opkijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:54

Ik vind 3x3 niet krap staan
1 staat er altijd met de kont bij de deur en die heeft nog echt een heel stuk van voor over, maar hij gebruikt dat stuk vrijwillig niet.
De ander staat a;tijd met de kop bij het raam en heeft achter over.

Alle paarden hebben vlas aan de wangen smorgen, dus hebben helemaal plat geslapen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 08:43

Alytje schreef:

Sorry Alytje, maar ik quote jouw post nogmaals.

Ik zat gisteren de P&S te lezen en hierin werden 2 dagen uit het leven van Salinero bericht. Dit paard kan zich NOOIT vrij bewegen. Niet in de wei en/of paddock. In verband met het voorkomen van blessures wordt er alleen aan de hand met hem gestapt en mag hij aan de hand grazen. Dat betekent dus ook dat hij geen omgang heeft met soortgenoten.
Ik vraag me af kan zo'n paard een paard zijn of...........??

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:55

Mijn pony's staan in 3x3, alleen 's avonds en de rest van de dag buiten. Ik vind dat ze niks te klagen hebben. Bloos

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:13

russel schreef:
Mijn paard heeft ook 3 weken boxrust gehad, mocht niet rakken op de wei, moest zich rustig houden. Ik heb het voorste stuk van de wei afgezet, was 2 x de grootte van zijn box, met hooi en water. Was een ideale oplossing, hij was toch buiten, een voor een kwamen ze bij hem buurten en even bij hem staan en geen gehinnik op stal, gedraai, gestress. Maar als hij tegen de muur moet leunen kan dat natuurlijk niet, maar boxrust kan je ook op deze manier oplossen.

dat heb ik geprobeerd en was een drama. Zodra ik er was hing het goed maar als ik me omdraaide begon ze finaal te flippen. Dus maar lekker in stal waar ze wel braaf is. 3X3 vind ik voor een paard hoe dan ook te klein rust of geen rust,of ze naar buiten gaan of niet.

Over het akkefietje dat als je paard niet kan lopen, pak dan een emmer water en een emmer voer bij elkaar met wat kuil en klaar is kees.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 00:08

Weet niet of het al vermeld is. Heb heel snel ff alles doorgelezen. Bloos
In duitsland moeten de boxen minimaal 10m2 zijn en dat vind ik een goede maat om te meten. Haha!
Ga zelf ook pensionstalling beginnen en plaats boxen van 3,5 bij 3,5 meter. Ook komen er vier boxen van 3 x 3 m, die zijn dan voor bijv. D-ponys.
En bij mij kunnen ze straks kiezen 1,4,8 of 24/7 op de wei. Per paard is er toch een box beschikbaar, want in geval van noodweer zullen alle paarden naar binnen moeten en aangezien de gemeente geen toestemming wil geven voor schuilstallen moeten we in bestaande schuren bouwen.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 00:08

runningkawa schreef:
Mee eens

Of dat direct grotere boxen moeten zijn, daar heb ik mijn twijffels over.
Verplicht x aantal uur uit die box vind ik wel een goed standpunt
Maar of dat te controleren valt?

Idd.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:44

Mijn paard (1.68) heeft nu een binnenbox van 3x3,5 met "hang in de gang luik" en een raampje waar ze naar buiten kan kijken. Er komen bij onze stal boxen bij waar luiken naar buiten in gemaakt worden. Nou is mijn paard niet een type voor een luik naar buiten als het druk wordt (irritatie en ongewenste aandacht kan eindigen in Haha!), maar ik dacht... nou ja ze heeft wel uitzicht over de wei en de bak (dus misschien luik dicht houden). Dus enige overgebleven stal opgemeten: 2,80x2,85 en dan dus luik dicht en aan gangkant tralies. Kort antwoord: no way!