Onverklaarbaar probleem:s

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Re: Onverklaarbaar probleem:s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 19:06

Sorry maar ik laat hem niet afmaken. Hij doet nu niets verkeerd meer, hij is echt braaf nu, hij heeft maar 1 keer iets mis gedaan(als ik niet op hem zit tenminste), maar die ene keer was genoeg voor mijn vertrouwen in hem de grond in te boren... Daar kan ik niets aan veranderen:s
En van dat verkopen, ik zou hem wel verkocht krijgen, zijn vorige eigenaar heeft al gevraagd of ik sander nog wel wil, omdat sander zoveel wedstrijden in de koets rijdt(die vorige eigenaar rijd veel marathons met zijn haflingers). Hij zou sander dus wel terug willen, en hij is een clublid, dus hij is op de hoogte van sander zijn wangedrag.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:39

doet hij het eigenlijk bij iedereen, of echt alleen bij jou?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 18:42

merrieveulen schreef:
doet hij het eigenlijk bij iedereen, of echt alleen bij jou?

Ik ben eigelijk de enige die zo veel met hem bezig is, dus daar kan ik onmogelijk op antwoorden.
Hij valt me niet aan ofzo hoor elke keer als ik bij hem ben, hij heeft me er op een smerige manier af gesmeten en hij heeft 1 keer tegen mijn hoofd gesteigerd. Maar dat was wel genoeg om mijn vertrouwen in hem heel erg diep de grond in te boren...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:20

dat kan ik wel begrijpen ja... ik zou willen aanraden om toch wat grondwerk te doen, even niet rijden, maar gewoon als man (vrouw Knipoog ) en paard aan het werk. wees de dominantste, geef hem aan wat je wil dat hij doet en kijk hoe hij reageert, hoe is zijn houding, het orenspel en de blik in de ogen... van daaruit kan je veel zien. mocht het verder allemaal normaal lijken, dan is een onderzoekje toch wel op zijn plaats. als het een neurologisch probleem is kan je hem daar niet mee rond laten lopen. niet omdat dat gevaarlijk zou zijn voor eventuele nieuwe eigenaren, maar omdat dat voor het paardje een lijdensweg betekent.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 16:50

Laat hem nakijken door de dierenarts.

Het bokken vind ik niet eens het ergste maar dat hij jou achter op je hoofd mept is gestoord gedrag. Een paard doet dat niet zomaar. Voordat je andere dingen gaat proberen zou ik naar de dierenarts gaan. Stel je voor dat het iets in de hersenen is. Dan wordt het alleen maar erger, voor je paard is het niet leuk en jij loopt gevaar.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 19:50

Mijn pony heeft een keer iets soortgelijks gedaan.

Ik aaide de shet van de buren, terwijl ik met het meisje stond te praten. Toen ik me omdraaide, keek ik tegen een buik en twee hoeven aan. Ze heeft met toen gelukkig niet geraakt.
Vanaf toen heb ik er rekening mee gehouden, dat ik niet zomaar mijn rug naar haar moet keren.
Ze is gewoon jaloers (en jaloers wil niet zeggen wraak, want dat is gewoon niet hetzelfde) en daar houd ik nu rekening mee. Maar sinds ik een paard erbij heb, is dit wel stukken minder hoor.

Ze heeft het verder ook nooit meer gedaan. Maar ik weet hoe hard je ervan kan schrikken, als je niet geraakt wordt. Laat staan dat je wel geraakt wordt!

Maar houdt er gewoon rekening mee, dat je niet zomaar je rug naar hem toekeert. Nu je het weet, kun je er rekening mee houden, toch?

Veel succes, ik hoop dat jou pony, het net zoals mijn pony nooit meer doet!!!

breniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:23

sander_lotte schreef:
Als iemand anders op hem rijd, rammelt ie met zijn/haar voeten. Bij het longeren zelfs, op een moment stopt hij en draait ie zich met zijn gezicht naar je toe, dan kan je hem wegjagen, meppen, alles wat je wilt, hij zal niet reageren.
En ik zou me enorm schuldig voelen als ik iemand op hem laat rijden en hij doet weer zo. Ik zou het mezelf nooit vergeven moest iemand iets overkomen door Sander.

Ik heb de dag van mijn val 3 weken geleden gefilmd(die vriendin heeft gefilmd) en hij liep echt goed, hij deed de oefeningen zoals ik ze wou rijden, en op een moment barstte hij los. Ik deed niets verkeerd, op een moment begon hij toen te bokken, ik strafte hem, liet hem doorgalopperen, toen was het goed, en zo een 10 meter verder begon hij rodeo te rijden, feller dan ooit. Dit heb ik dus op film staan, en ik heb er foto's van om duidelijker te zien hoe hard hij rodeo rijdt.

Ik twijfel er sterk aan of er iets medisch scheelt, want ik heb hem nu al 3 jaar, hij deed nooit zo erg. Hij reed wel eens rodeo, maar hij kreeg me er nooit af. Toen heeft hij het opgegeven.

Enne die harde hand krijgt ie bij mij zeker en vast! Ik kan enorm streng zijn tegen hem, maar hij kan soms ook overdreven onnozel doen.
Hij heeft heel lang niets verkeerd gedaan, ik heb er zelfs kleine kinderen op kunen laten rijden! Ik denk dat als er iets medisch was, dat hij het wel meer zou gehad hebben.
Mij lijkt het op schijnheiligheid, dat hij doet alsof hij braaf is, en dat hij wil dat ik versoepel, zodat hij kan toeslaan.
Ik weet het echt niet...

ik heb het stukje even dik gemaakt... zit jij ook op het haflingerforum? want ik had wel foto's gezien... maar weet dus niet of jij dat was... (er was een ambulance bij gekomen..)

zelf zou ik kijken naar hou oud hij is, en of hij alleen staat in de wei/stal want volgens mij is het dan een beetje aandacht trekken op de verkeerde manier....

en dit is eigenlijk een soort spelletjes voor hem... (volgens mij)
ik heb ooit gelezen dat paarden die in een kudde staan altijd een leider hebben, en als er paarden zijn die zin hebben om te spelen... dan gaan die uitlokken, eerst gewoon klieren maar dan echt irritant doen en in dit geval echt gevaarlijk, paarden die hebben hun eigen taal, en die wij niet goed begrijpen.
maarja, dan willen ze dus spelen, en rennen, maar dit is de verkeerde manier voor jou en hem... ik zou zeggen ga eens iets geks doen met hem, gooi een skippy bal in zn wei , ga als een gek rond rennen en dan toezien hoe hij je uit lacht:P

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 11:43

breniii schreef:
ik heb het stukje even dik gemaakt... zit jij ook op het haflingerforum? want ik had wel foto's gezien... maar weet dus niet of jij dat was... (er was een ambulance bij gekomen..)

zelf zou ik kijken naar hou oud hij is, en of hij alleen staat in de wei/stal want volgens mij is het dan een beetje aandacht trekken op de verkeerde manier....

en dit is eigenlijk een soort spelletjes voor hem... (volgens mij)
ik heb ooit gelezen dat paarden die in een kudde staan altijd een leider hebben, en als er paarden zijn die zin hebben om te spelen... dan gaan die uitlokken, eerst gewoon klieren maar dan echt irritant doen en in dit geval echt gevaarlijk, paarden die hebben hun eigen taal, en die wij niet goed begrijpen.
maarja, dan willen ze dus spelen, en rennen, maar dit is de verkeerde manier voor jou en hem... ik zou zeggen ga eens iets geks doen met hem, gooi een skippy bal in zn wei , ga als een gek rond rennen en dan toezien hoe hij je uit lacht:P

Ja ik zit soms ook op het haflingerforum, maar ik heb die foto's er niet op gezet. Die foto's zijn erop gezet toen ik in het ziekenhuis lag... Woestje heeft ze erop gezet, zij heeft het hele gebeuren toen gefilmd en ze was er ook bij toen sander tegen mijn hoofd steigerde. Ik zou nog beginnen denken dat sander niet wil dat ik met woestje omga!
Ookal is het een spelletje dat hij speelt, het blijft levensgevaarlijk! En hier zei ook iemand dat ik dan gewoon moet opletten bij hem en hem niet de rug moet toekeren, maar dat is wel makkelijk gezegd hé. Ik zit hier nu met een enorme schrik! Mijn adem begint te stokken als ik eraan denk terug op hem te rijden! Ik ben eigelijk ook niet van plan om terug op hem te rijden. Hij staat momenteel hier een stukje verderop, bij 2 verzorghafjes van mij op de wei. Ik denk dat ik gewoon met hem voor de koets ga rijden, en niet meer onder zadel. Ik heb nog keuze van paardjes om op te rijden, dus eigelijk is dit geen probleem...
En met zo een bal heb ik ook al een verleden, sander heeft daar enorm schrik van, door zo een bal ben ik van hem af getuimeld! Haha! Ik had toen gekneusde ribben, maar daar kon sander niets aan doen, ik hing half van sander af om tegen de bal te meppen met een stick(ik moest oefenen voor onze wedstrijd haflingervoetbal) en toen schrok hij, dus ben ik eraf getuimeld en pijnlijk neergekomen...Was niet sander zijn fout dus. Toen maakte ik er ook geen probleem van om terug op hem te kruipen, omdat er geen probleem was. Iedereen tuimelt wel eens op een domme manier van zijn paard af, en sommigen hebben de pech om verkeerd neer te komen.. Maar nu was ik niet op een domme manier van hem afgevallen, hij bleef doordoen tot ik op de grond lag, dat was niet omdat hij bang had van iets. Dat was gewoon smerig van hem! Nu kan ik hem gewoon niet meer vertrouwen, die slag in de wei heeft de doorslag gegeven en heb ik nog meer bang gekregen.
Het is niet dat ik nu bang heb om paard te rijden, want ik heb nog steeds het gevoel van: zet mij op elk paard, ik berijd hem zonder schrik, maar alleen niet op sander...
Ik heb gisteren op een paard gereden waar ik nog maar 1 keer had op gezeten en die is toen met mij de loop op gegaan. Gisteren ben ik daar terug op gekropen en ik kon alles met dat beestje! Hij luisterde perfect naar mij! En ik had nergens een gevoel van schrik! Ik wil gewoon niet meer op sander, dat heeft niets met paardrijden in het algemeen te maken.

Maar ik denk niet dat er iets met zijn hersenen scheelt, ik ben daar vrijwel zeker van.
Ik denk dat sander gewoon denkt dat hij leider is, omdat hij vroeger de leider was over een kudde koeien. Aangezien koeien niet bepaald moeite doen om leider te zijn, is sander het gewoon geworden om leider te zijn over alles en iedereen. En dat hij nu niet onderdanig wil zijn aan iemand. Als dit zo is, dan is dit levensgevaarlijk voor mij, aangezien ik niet bekwaam ben om leider te zijn over een paard zoals sander. Sander is veel te slim, dat hou je niet voor mogelijk! En mijn bang zijn gaat hier in ieder geval niet helpen, omdat een paard zich niet laat leiden door iemand dat bang is. Dus maak ik het alleen maar nog gevaarlijker voor mij...

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:07

Ik heb niet het hele toppic gelezen maar op pag. 1 vertel je al dat hij bij het longeren zich ineens naar je toe kan keren en dat je hem dan niet verplaatst krijgt. Dit is dus idd een teken dat je geen indruk op hem maakt. Ook vertel je dat hij je, voor het steigeren naar je hoofd, stond te duwen. Weer een teken dat hij geen respekt heeft voor jou persoonlijke ruimte.
Je bent er van overtuigd dat er medisch niets met hem aan de hand is want in het begin deed hij dit soort dingen niet maar medische problemen kunnen al sluimerent aanwezig zijn en zich naar verloop van tijd verder gaan ontwikkelen.
Op dit moment is je zelfvertrouwen gezakt tot onder 0 en wil je hem eventueel ingespannen gaan rijden maar zoals ik het zie moet je eerst eens (met deskundige begeleiding) je vertrouwen weer terug zien te krijgen en hem laten merken dat jij toch echt de leidinggevende bent en dat hij op het 2e plan komt. Je hebt nu nl al weinig over hem te vertellen, wat denk je dat er gebeurt als hij het in de bol krijgt om eigenbaas te spelen als hij voor de kar staat. Dit hoeft helemaal niet te gebeuren met slaan, schoppen e.d. maar leer eerst eens de tekenen te lezen die je paard je duidelijk probeert te maken.

Als ik jou was zou ik toch eerst alle lichamelijke dingen uitsluiten, dus zadelmaker het zadel (ligging e.d.) na laten kijken, een DA je paardje helemaal laten checken en een tandarts naar zijn gebid laten kijken. Mss dat je dan wel 150 euro armer bent maar dan is dat alles wel definitief uitgesloten.

Ga ondertussen eens op zoek naar iemand die je inzicht kan geven in de denk- en leefwijze van paarden (veel mensen kennen paarden menseliijke trekjes toe, wraak / jaloezie e.d, terwijl ze daar helemaal niet capabel toe zijn). Door dat je deze wijze beter leert kennen krijg je ook beter inzicht in jouw paardje en kan je vanaf de grond weer aan de goede basis voor vertrouwen en wederzijds respect werken.
Bij de NH trainingsstal waar mijn paardjes op de wei staan komen nl ook regelmatig mensen met paardjes die respectproblemen hebben. Meestal doordat mens en paard elkaar niet begrijpen, bij dominante paardjes leidt dat er meestal toe dat ze (omdat ze het baasje niet begrijpen) daarom zelf maar de leiding nemen.
Gelukkig heb ik met mijn paardjes geen problemen maar het is heel mooi om te zien hoe mens en paard naar elkaar toe groeien als ze daar in training staan. Ik probeer dan ook zoveel mogelijk mee te kijken bij de trainingen, is nl heel leerzaam.

Pfff, het is een lang verhaal geworden en nu ik het zo nalees komt het mss niet zo vreindelijk over als ik het bedoel. Niet boos worden dus want ik bedoel het echt alleen maar goed.

groetjes ingrid

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 13:16

Ik wil hem voor de koets rijden omdat ik hem dan beter onder controle heb, ik zie alles wat hij doet. En gelijk je zegt van dat als hij voor de koets het in zijn bol krijgt om te spelen, hij kan mij geen kwaad doen hé.. Als hij bokt, bezeert hij zichzelf alleen maar, gaan lopen kan hij niet, want ik heb remmen op de koets. Ik heb het al aan de hand gehad dat hij op hol sloeg voor de koets, omdat er in het bos paarden los liepen, die kwamen sander bijten en toen liepen ze heel hard weg. Sander wou daar toen ook zo snel mogelijk weg, toen heb ik de rem ingeduwd zodat hij niet te hard kon gaan lopen en zo kon ik hem rustig krijgen. Onder zadel zit je maar op hem, aan de teugels trekken heeft geen zin, daardoor gaat ie niet stoppen, maar op de koets heb je remmen, dan kan hij niet gaan lopen...
Ik rij niet gewoon met zo een houten kar hé(daar heb ik trouwens nog nooit mee gereden).
Ik rij met een marathonkoets... Groot verschil.

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:16

Zo als veel anderen al hebben gezegd, je hebt denk ik een zeer dominante pony waar jij mee om moet leren gaan.
Zoek hierbij proffessionele hulp, ik zou niet precies weten of er in de buurt van jou woonplaats personen zijn die hier mee aan de slag gaan.
Ik zou zeggen ga op zoek naar iemand die hierin proffessionele hulp kunnen geven, dus de verhouding tussen mens en paard!
Niet door hem strenger aan te pakken als slaan o.i.d. maar in paardentaal.
Ik noem een aantal namen als Monty Robberts, Emiel Voest, Pat Parelli, Mark Rashid.
Allemaal een iets andere methode maar enigsinds het zelfde principe.
Ik heb je vorige topic niet helemaal doorgelezen maar deze wel.
Het is heel begrijpelijk dat je het nu even niet meer ziet zitten, en ik vind dat je het heel goed bekijkt allemaal, alle lof voor jou.
Er zijn al verschillende reacties geweest denk ik waar je wat mee zou kunnen.
Laat je paard gewoon even lekker met rust en ga het uitzoeken hoe je het wil gaan aanpakken, echt je vertrouwen komt heus terug, veel succes!
Vooropgesteld, een medisch onderzoek zou ik niet uitsluiten en veiligheid voor alles!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 10:04

Citaat:
Ik zou nog beginnen denken dat sander niet wil dat ik met woestje omga!

raar paard dan Clown

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 18:17

Woest schreef:
Citaat:
Ik zou nog beginnen denken dat sander niet wil dat ik met woestje omga!

raar paard dan Clown

Paarden zijn slimme beesjes hoor, ze doorzien een mens zo Duivel
Wie weet dus, weet sander hoe gij werkelijk zyt en wil die mij gewoon beschermen tegen u:D
Sander was er trouwens bij toen ik zei dat gij 'Sabrina, the teenage witch' zyt eh Whoosh!
Hihi Haha!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:20

Stt sander verraad dat ik werkelijk de duivel's dochter ben!
stom beest Lachen 18 jaar verscholen gehouden

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:49

Ik zie dit als een puur dominantie probleem. Ik ben momenteel nog steeds bezig met het inrijden van een haf. En zij is ook behoorlijk dominant. Dit had ik in de wei al gezien en de eerste paar keren aan de longeerlijn (ze had dat al geleerd van iemand anders) heb ik niks getolereerd. Vooral dreigend naar mij toekomen lopen of stil gaan staan met het hoofd naar mij toe of zelfs willen omdraaien. Eerst proberen met de lijn weer voorwaarts te krijgen en daarna gewoon met de longeerzweep een tik. Je mag best een keer de zweep erbij pakken als een gevaarlijke situatie ontstaat. Zelf moet je zo snel mogelijk je angst overwinnen anders zal hij voor altijd een loopje met je nemen. Neem anders voor de zekerheid altijd een kort zweepje mee wat je ook gaat doen. En wees vooral aan de lijn duidelijk in de comando's, halt = halt, stap=stap enz.
En ik zou even een dierenarts laten komen voor een check.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:08

zo die bokfoto's op de beginpagina zijn echt heftig! Een echte rodeo!

Ik denk wel dat het te maken heeft met geen respect hebben voor je.

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:17

Ik denk dat hij jaloers is, omdat jij hem geen aandavht geeft terwijl je met hem bezig was.. maar dat hij dan zoiets doet...