Mensen komen gekocht paard niet halen...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nightlover

Re: Mensen komen gekocht paard niet halen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:12

Het probleem ligt bij de kopers hoor !
Jullie blaten over te jong...
Maar onderling is afgesproken om het veulen met 3 maanden op te halen !!!
Er word netjes gevraagd of het eerder kan-----Willen ze niet !
Hij mag gewoon de 15e opgehaald worden -----Willen ze ook ineens niet meer !

Vind het maar erg vaag

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:17

volgens mij willen ze dat niet omdat hij dan toch nog die 2 weken eerder van zijn moeder afgaat.ookal blijft hij dan nog 2 weken staan.dan zou hij niet meer bij de merrie staan.dat is denk ik het probleem.omdat 3 maanden al vroeg is en dan nog eens 2 weken eerder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:19

Geef die merie gewoon genoeg voer en laat dat veulen er nog 2 maanden staan, ipv 2 weken.
Een schande, een veulen er zo vroeg vanaf halen.

Arabian, zo begreep ik het ook.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:20

Maar ik heb ook niet begrepen dat de koper nadrukkelijk aan de verkoper gevraagd heeft om het veulen nog 2 weken langer bij de merrie te houden. Koper heeft toch direct de koop verbroken?

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:22

Ooooow okeey !!!
Ja mijn fout iets verkeerd gelezen...

Sorry maar dan ben ik het met de kopers eens.
3 maanden is al niet goed maar laat staan 2 1/2 maand.
Niet normaal

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:24

Nightlover, de koper had toch nog aan de verkoper kunnen vragen of ze toch het veulen 2 weken bij de moeder wilden laten. Als de verkopers graag het veulen wilden verkopen, dan hadden ze dat misschien wel gedaan.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:26

TS heeft al aangegeven dat het veulen wel twee weken langer bij haar zou kunnen blijven maar niet bij de moeder.

Ja dan schiet je er dus niets mee op om hem twee weken later te halen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:26

runningkawa schreef:
Geef die merie gewoon genoeg voer en laat dat veulen er nog 2 maanden staan, ipv 2 weken.
Een schande, een veulen er zo vroeg vanaf halen.

Arabian, zo begreep ik het ook.

again, weer eens met kawa Pling

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:29

Lindsey, ik kan me voorstellen dat je als koper zegt dat je anders van de koop afziet, de verkoper bakzeil haalt. Als je echt graag het veulen wilt verkopen dan wil je het waarschijnlijk wel 2 weken langer bij de moeder laten. Nu gaat het de verkoper meer kosten dan wat extra voer, want voorlopig is zij het veulen nog niet kwijt.
Laatst bijgewerkt door Jol1 op 27-11-06 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:29

ben het met running kawa eens!

maar wees blij dat je je paardje niet aan deze mensen verkoopt, als ze t nu al als probleempaardje zien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:30

Dat heb ik niet gezegt Lachen
De koper vind ik heel wijs.
Al zou ik ook nooit akkoord zijn gegaan met het afspenen bij 3 maanden.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:53

Wat ik uit het hele verhaal begrijp is dat de TS ook liever het veulen bij de moeder laten, maar op advies van de DA is het beter voor de merrie dat het veulen gespeend word. Dus de merrie zou medisch wel niet helemaal goed zijn.
Ik denk dat het wel goed komt met het veulentje zeker als hij gewoon al gewoon krachtvoer eet. Succes nog met de verkoop van je veulen.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:32

da kwam pas in haar posts , toen er hier een aantal mensen over begonnen, ik denk zelf dat de da er niet bij geweest is, dan had ze dat per telefoon ook wel aan de koper gemeld,
toch???????

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:33

ik heb het hele verhaal gelezen koste me een uur alles goed op te nemen..

ik kies geen partij, klopt 2,5 maand is jong..
maar kan ook ts begrijpen dat als je een veulen goed ziet eten en drinken ( water) en je merrie erop achteruit gaat je de keuze van een DA aan neemt?? die heeft er toch verstand van of niet??

hier bij kennisen een veulen lopen waarbij de merrie nul koma nul melk had, veulen bij moeders weg gehaald en met de fles groot gebracht?? waarom niet bij de merrie laten lopen?? omdat die het veulen niet moest.. het veulen zou dood gaan, dus een fjorden merrie van andere kennisen geleend om bij het tinker veulen te houden ( haar eigenveulen was 3maand en een week)
gelukkig heeft de fjord het tinker veulen geacsepteerd.. maar nu, het veulen is nog geen 3 maand en eet en drinkt goed.. defjord heeft geen melk meer, en nee dat is niet door onvoldoende voeding, puur dat het leeg is.. veulen drinkt hooguit een keer per dag 2 sec.. Dit alles is gebeurd onder toeziend oog vd DA uit lienden..
Veulen heeft prima conditie en fjord mama loopt er puur nog even bij voor het idee dat hij een mama heeft.Haar eigenveulen wat dus met ruim 3 mnd gespeend werd, die groeit groeit en groeit,want ergens is hij dus ook wat vroeg bij mama weg gegaan puur om een ander paardje te kunnen redde..

Ik heb 2 veulens gefokt bij mn oude e pony.. eerste veulen heeft er tot 5 mnd bij gelopen en de 2e... ja tot nog geen 3 mnd.. waarom???
omdat moeders het beu was, niet meer kon en er zelfs sprake zou kunnen zijn dat moeders het veulen wat aan zou gaan doen,het was gewoon een bijdehant brutaal broekkie..
Ook hij heeft hier niks van geleden,en moeders was blij, verlost te zijn..

Ik snap koper wel,als ik ergens een veulen aangeboden krijg van 2 en halve maand denk ik ook poehhh das erg jong.. maar luistereerst na de achtergrond en kijk na het veulen,is die zwak of is het een echte overwinner die wat steviger op zn hoeven staat...

ulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:01

ik vond dat ik hier toch even moest reageren en ik hoop dan ook dat jullie de moeite doen om mijn post te lezen in plaats van (wat ik zoveel zie) alleen de start te lezen en dan in het wildeweg een reactie te plaatsen.

Ten eerste vind ik dat er al wel genoeg gezegd en gemoeid is door iedereen hier. Heel bokt zal het nooit leren en het haalt echt niks uit wat jullie hier allemaal verkondigen want de topicstarter en (ex)koper doen toch hun eigen zin, en dat is hun goed recht. waarmee ik weer niet wil zeggen dat deze dingen niet gezegd mogen worden en ik hoop dat beide partijen er iets wijzer uit geworden zijn en tenminste eventjes hebben stilgestaan bij het feit dat als ze wat beter overlegd hadden, dit waarschijnlijk helemaal niet nodig geweest was!

Ik lees ergens in het begin van het topic dat in belgië wel meer op deze manier gehandeld wordt en er wel meer veulens op 2,5 maand van de moeder gehaald worden. Ik moet zeggen dat ik dit nog nergens gezien heb, en ik wil wel eens weten van waar deze bewering komt.
Of het nu goed is of niet voor een veulen maakt hier al niets meer uit.. het is gewoon elkaar een beetje pesten en uithalen wat jullie aan het doen zijn.

Wat ik nog even wil meegeven is dat ik dit jaar ook een veulen bij mijn merrie had. Toen het veulen zo'n 2 maanden oud was zag ik mijn merrie ook zienderogen vermageren. Dit terwijl zij per dag 6 kilo pavo merriebrok kreeg, pulp, brood, zemelen, wortelen en kuilgras. dan is de vraag wat je moet doen? Ik heb mijn veearts gecontacteerd en zij heeft mijn paard onderzocht. niks te vinden, perfect gezond, buiten het feit dat ze meer een skelet dan een paard leek. Zij heeft me dan ook aangeraden om het veulen overdag in de wei bij de moeder te laten lopen en 's nachts apart op stal te zetten. Zo leert het veulen toch nog van zijn moeder, maar geeft de moeder wat respijt. Ik gaf het veulen 3 kilo veulenbrok per dag. Op deze manier is mijn merrie erbovenop gekomen. Dit heb ik nog 2 maanden volgehouden. Toen mijn veulen 5 maanden was is hij er helemaal afgegaan en hij maakt het nu zeer goed.
Dit doen wij zowiezo met al onze veulens vanaf ongeveer 3 maanden. de veulens komen meer in de hand, de merrie wordt rustiger en ze kan weer wat reserves opbouwen.

Ik hoop echt dat mensen dit lezen en er misschien iets uit leren, want ik vind het echt niet meer fijn hoe hier gereageerd wordt. Dit gaat niet alleen over dit topic maar over bokt in het algemeen.
verder hoop ik ook dat ik niemand op zijn/haar tenen heb getrapt want dat was niet de bedoeling!

groetjes ann

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:18

Sorry hoor, maar misschien is de moeder gewoon een beetje jong om te veulenen? en een 2 jarige hengst?? Ik kan me daar al niets bij voorstellen.

Over de kwestie van koper/verkoper: lekker het geld houden, koper wil niet meer.
Ik zou als verkoper gebeld hebben om mijn punt te maken, dat lijkt me netter...

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:39

corine1981 schreef:
Sorry hoor, maar misschien is de moeder gewoon een beetje jong om te veulenen? en een 2 jarige hengst?? Ik kan me daar al niets bij voorstellen.

Over de kwestie van koper/verkoper: lekker het geld houden, koper wil niet meer.

als je het topic beter had gelezen had je geweten dat de merrie per ongeluk is gedekt door die 2jarige hengst..

jammer weereen oordeel door niet eerst goed gelezen te hebben

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:44

stalnijmegen schreef:
corine1981 schreef:

als je het topic beter had gelezen had je geweten dat de merrie per ongeluk is gedekt door die 2jarige hengst..

jammer weereen oordeel door niet eerst goed gelezen te hebben

Bloos Mijn fout, ben idd ergens midden pagina 4 blijven hangen in het lezen... toen dacht ik dat ik het meeste wel gehad had. Ben wel benieuwd naar het ongelukje dan Bloos ???

Er hadden in de communicatie koper/verkoper een boel dingen beter gekund.
Overigens heb ik Daantjeh nergens horen klagen dat ze het handgeld terug wil hebben... Of heb ik dat ook gemist Knipoog

Enfin, ik hoop dat het met merrie en veulen goed komt en dat het veulen straks een leuk tehuis krijgt.

@Zelke: ik vrees dat dit vaker kan/zal gebeuren. Ik hoor er meer fokkers over. Maar niettemin erg vervelend.
En Bokt zal nooit veranderen, dat is dus ook meteen het nare van het medium internet: je kan de emotie niet weergeven in een bericht, dus ook niet via de mail.
Misschien een les voor jou om de volgende keer gewoon even te bellen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:12

ulleke schreef:
ik vond dat ik hier toch even moest reageren en ik hoop dan ook dat jullie de moeite doen om mijn post te lezen in plaats van (wat ik zoveel zie) alleen de start te lezen en dan in het wildeweg een reactie te plaatsen.

Ten eerste vind ik dat er al wel genoeg gezegd en gemoeid is door iedereen hier. Heel bokt zal het nooit leren en het haalt echt niks uit wat jullie hier allemaal verkondigen want de topicstarter en (ex)koper doen toch hun eigen zin, en dat is hun goed recht. waarmee ik weer niet wil zeggen dat deze dingen niet gezegd mogen worden en ik hoop dat beide partijen er iets wijzer uit geworden zijn en tenminste eventjes hebben stilgestaan bij het feit dat als ze wat beter overlegd hadden, dit waarschijnlijk helemaal niet nodig geweest was!

Ik lees ergens in het begin van het topic dat in belgië wel meer op deze manier gehandeld wordt en er wel meer veulens op 2,5 maand van de moeder gehaald worden. Ik moet zeggen dat ik dit nog nergens gezien heb, en ik wil wel eens weten van waar deze bewering komt.
Of het nu goed is of niet voor een veulen maakt hier al niets meer uit.. het is gewoon elkaar een beetje pesten en uithalen wat jullie aan het doen zijn.

Wat ik nog even wil meegeven is dat ik dit jaar ook een veulen bij mijn merrie had. Toen het veulen zo'n 2 maanden oud was zag ik mijn merrie ook zienderogen vermageren. Dit terwijl zij per dag 6 kilo pavo merriebrok kreeg, pulp, brood, zemelen, wortelen en kuilgras. dan is de vraag wat je moet doen? Ik heb mijn veearts gecontacteerd en zij heeft mijn paard onderzocht. niks te vinden, perfect gezond, buiten het feit dat ze meer een skelet dan een paard leek. Zij heeft me dan ook aangeraden om het veulen overdag in de wei bij de moeder te laten lopen en 's nachts apart op stal te zetten. Zo leert het veulen toch nog van zijn moeder, maar geeft de moeder wat respijt. Ik gaf het veulen 3 kilo veulenbrok per dag. Op deze manier is mijn merrie erbovenop gekomen. Dit heb ik nog 2 maanden volgehouden. Toen mijn veulen 5 maanden was is hij er helemaal afgegaan en hij maakt het nu zeer goed.
Dit doen wij zowiezo met al onze veulens vanaf ongeveer 3 maanden. de veulens komen meer in de hand, de merrie wordt rustiger en ze kan weer wat reserves opbouwen.

Ik hoop echt dat mensen dit lezen en er misschien iets uit leren, want ik vind het echt niet meer fijn hoe hier gereageerd wordt. Dit gaat niet alleen over dit topic maar over bokt in het algemeen.
verder hoop ik ook dat ik niemand op zijn/haar tenen heb getrapt want dat was niet de bedoeling!

groetjes ann

Dat was ik die dat gezegd heeft.Ik woon nu al een aardig tijdje in belgie(een dikke 20 jaar) En vanaf dat ik hier woon,valt het me op dat de veulens hier veel jonger gespeend worden.Toevallig staat er bij mij op stal ook een veulen van 2,5 maand en een ander was met 4 maand ook al gespeend wat ik ook erg jong vind.
Als teener ben ik eigenlijk halvelings opgegroeid op een boerderij waar hackney's en new-forrest pony's gefokt werden,daar vertrok geen veulen onder de 6 maand.

Toen ik iets ouder was,heb ik op een renstal gewerkt waar ook gefokt werd met volbloeden en die veulens liepen nog veel langer bij hun moeder.Nu waren die merrie's voor de fok bedoelt dus dat kon ook gewoon.

Maar op het moment dat ik hier kwam wonen viel het me gewoon op dat de veulens zo vroeg van hun moeder weggingen.En toevallig allemaal onder het motto de moeder word zo mager.
Nu vind ik jou manier van afspenen heel netjes en zou ik zelf zeggen ,zo kan het ook.Daar heb ik minder moeite mee.Maar 2,5 maand en dan zo pats boem bij de moeder weg .Daar heb ik moeite mee.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:50

daantjuh123 schreef:
hallo.
nou ik ben de boos doener hoor.
maar ze verteld er niet bij hoe oud het veulentje is.
hij is pas 2,5 maand oud en gaat al van zijn moeder.
is toch veels te vroeg.
ik heb bij meerdere dierenartsen geinformeerd en allemaal
zeiden ze het zelfde veels te jong en dat er een grote kans
is dat hij ziek wordt.
daarom heb ik het contract verbroken.
vin het gewoon niet slim

Ik lees in de eerste post dat jullie 'm zowiezo over 2 weken zouden komen halen... Wat maakt 3 maanden of 2,5 maanden dan nog uit? Komt op mij eerder over alsof je iets anders op het oog hebt. Ik lees uit de berichten dat jullie het eens waren met afspenen op 3 maanden, of dat nu jullie idee was of niet dat laat ik in het midden. Ik ken wel meer paarden die op die leeftijd van de moeder worden gehaald. Bij de ene kan 't, bij de ander niet. Wilt niet zeggen dat ik er voorstander van ben, ik haal ze hier pas met 6 maanden weg ténzij de moeder inderdaad leeggetrokken wordt. Niet elk veulen dat vroeg van de moeder weggehaald wordt is een probleempaardje, alleen hoor je die verhalen sneller dan de positieve verhalen.

Of er iemand met verstand van zaken naar die merrie gekeken heeft weet ik niet. Dat zou mijn eerste oplossing zijn, vervolgens met voer oplossen. Maar dit zou niet de eerste merrie zijn die het gewoon écht niet trekt. Maar dan zou dat ook meteen een leermoment moeten zijn voor de eigenaresse en er geen veulen meer uit proberen te halen...

Elk verhaal heeft 2 kanten, ik kan me in beide versies vinden... Feit blijft dat er een contract was en dat dat verbroken is, met als resultaat dat de koper ongetwijfeld zijn € 200 kwijt is.
Laatst bijgewerkt door Sylvia op 27-11-06 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:55

krackertje schreef:
Ik denk zelf dat de kopende partij recht heeft op teruggave van het handgeld en wel omdat de verkopende partij, door omstandigheden, de afspraak wil wijzigen met eventuele gevolgen voor het veulen.

Nee, niet als het een vráág is geweest... Enkel als ze het eisten. Maar ik lees uit het bericht - en daar heb ik geloof ik vanuit de kopende partij niets anders over gelezen - dat het mogelijk was om 'm af te spenen en hem nog 2 weken ergens neer te zetten, dus in hoeverre het een eis geweest is vraag ik me af.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:02

Sylvia schreef:
krackertje schreef:
Ik denk zelf dat de kopende partij recht heeft op teruggave van het handgeld en wel omdat de verkopende partij, door omstandigheden, de afspraak wil wijzigen met eventuele gevolgen voor het veulen.

Nee, niet als het een vráág is geweest... Enkel als ze het eisten. Maar ik lees uit het bericht - en daar heb ik geloof ik vanuit de kopende partij niets anders over gelezen - dat het mogelijk was om 'm af te spenen en hem nog 2 weken ergens neer te zetten, dus in hoeverre het een eis geweest is vraag ik me af.

Conclusie blijft hetzelfde nl. dat het veulen nog steeds te vroeg van de merrie afgehaald wordt.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 17:06

hai. laat duidelijk zijn dat mijn merrie ONGEPLAND gedekt is. hier wist ik dus niks van. en ik heb alleen GEVRAAGD of die mensen hem 2 weken eerder konden komen halen. er was bij de koop al afgesproken dat ze hem 15 dec kwamen halen, geen probleem allemaal voor hun. maar nu ik alleen gevraagd heb of ze 2 weken eerder konden komen hebben ze helemaal afgehaakt. de hebben duidelijk het koopcontract verbroken, dus ze zijn, hoe jammer ook, hun handgeld kwijt. het is dus duidelijk een vraag geweest. zou ik mensen eisen om mijn veulen op te halen? tuurlijk heb ik hem langer hier, maar gaat niet. dit kan niet omgedraaid worden. ik moet opzoek naar nieuwe kopers. waardoor ik toch het geld kwijt ben als ie hier nog een maand staat aan stalling voer enz enz... rijker ben ik er echt niet van geworden!

ulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:14

silvana schreef:

Dat was ik die dat gezegd heeft.Ik woon nu al een aardig tijdje in belgie(een dikke 20 jaar) En vanaf dat ik hier woon,valt het me op dat de veulens hier veel jonger gespeend worden.Toevallig staat er bij mij op stal ook een veulen van 2,5 maand en een ander was met 4 maand ook al gespeend wat ik ook erg jong vind.
Als teener ben ik eigenlijk halvelings opgegroeid op een boerderij waar hackney's en new-forrest pony's gefokt werden,daar vertrok geen veulen onder de 6 maand.

Toen ik iets ouder was,heb ik op een renstal gewerkt waar ook gefokt werd met volbloeden en die veulens liepen nog veel langer bij hun moeder.Nu waren die merrie's voor de fok bedoelt dus dat kon ook gewoon.

Maar op het moment dat ik hier kwam wonen viel het me gewoon op dat de veulens zo vroeg van hun moeder weggingen.En toevallig allemaal onder het motto de moeder word zo mager.
Nu vind ik jou manier van afspenen heel netjes en zou ik zelf zeggen ,zo kan het ook.Daar heb ik minder moeite mee.Maar 2,5 maand en dan zo pats boem bij de moeder weg .Daar heb ik moeite mee.

dank je wel voor je reactie.. ik geloof je zeker wel dat het gebeurt, ik heb het alleen nog niet gezien.. iedereen weet immers dat je het veulen best zo lang mogelijk bij de merrie laat.(alhoewel daar misschien ook weer discussies over kunnen ontstaan)
Ik heb het hier in ieder geval nog niet gezien.. misschien is het streekgebonden? (de ene doet het zo dus de andere ook.. en dan ziet die het weer, en die, en... enzovoort.) mag ik vragen waar je ergens woont?

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 17:15

hun hebben per mail laten weten dat ze het niet wouden. ok prima hun keuze. ik wou alleen mijn verhaal kwijt op bokt. niet om haar dwars te zitten. puur hun keuze. maar goed alles is duidelijk. veranderd wordt het toch niet.
ik heb hun toen wel opgebeld via de telefoon om het te vragen van die 2 weken. waarop hun terugmailde. ik voelde al dat het niet goed zat. en ja mijn intuitie heeft gelijk... jammer maar waar.

maar zoals ik al zei, situatie is zoals het nu is. ik ga opzoek naar nieuwe kopers waar diezel lekker met vriendjes in de wei mag spelen!