pony zo ruw aanpakken, is dat wel goed?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ketaki

Re: pony zo ruw aanpakken, is dat wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:05

maaar zoals velen al hebben gezegd, je kunt niet alleen de kant van ts kiezen, de instructeur weet wss ook wel waar hij mee bezig is, en helemaal als dat beest dat bij iedereen eraf gooit.

dus de kant van de instructeur wil ik ook weten.
(zit die toevallig ook op bokt)

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:03

Charos schreef:
verography schreef:
Een paard houd niet van in een bak rijden. geef het paard de kus tussen bak en buitenrit en ze kiezen allemaal voor buitenrit Knipoog

Zou je dat mijn pony eens willen vertellen?

Ook mij bijrijdhaf is dol op dressuur. Hengst, 4 jaar, spaans gereden en echt, vind 'ie het einde! Op buitenrit is hij wel vrolijk, maar je ziet gewoon dat dit dier voldoening krijgt van werken en (uitbundig) beloond worden. Stapt vrolijk de bak in. Luistert, is ontvankelijk voor hulpen. Werkwillend. En om het werk voor zo'n jong dier leuk te houden wordt hij vooral niet geforceerd, 'moe gereden' of gestraft. Dit resulteert in een paard dat in de bak -- en daarbuiten, straalt van plezier.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:33

moeilijk uit te leggen via internet natuurlijk wij weten niet wrm je pony bokt.. en ik weet niet of jij het wel zeker weet.. sommige paarden moeten indd aangepakt worden, maar ik kan niet zeggen dat ik dit de beste manier vond klinken.. en sommige paarden hebben gewoon meer begrip nodig..

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:36

verography schreef:
Een paard houd niet van in een bak rijden. geef het paard de kus tussen bak en buitenrit en ze kiezen allemaal voor buitenrit Knipoog

wil jij mij dan ff mijn pony rijden? die krijg ik voor geen meter naar buiten! steigeren omkeren op hol slaan enz.. en dan probeer ik alleen nog maar van de oprit af te komen.. en this niet zo dat ze het niet kent want we hebben het wel vaker gedaan.. Maar ze vind het vreschrikkelijk! ze kan er gewoon niet van genieten.. dus als je het wilt proberen je bent welkom.. maar ik denk niet dat je zo over ieder paard kan praten.. over niks eigenlijk! elk paard is anders!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:43

Als je mijn vz-paarden de keus geeft dan willen ze ook liever naar buiten. Maar dat betekent niet dat meteen ieder paard dat wil Knipoog. Het ene paard is zekerder in de bak en de ander buiten. Maar daar ging het topic volgens mij niet om.

Maargoed, op zich ben ik het wel eens dat het een nogal ruwe behandeling is. Voor hetzelfde geld heeft hij pijn in zijn rug of ergens anders waardoor hij zo doet. Maar je instructeur kent de pony en weet mss wel dat er niets aan de hand is en dat de pony gewoon dwars is. Je moet wel bedenken dat er ook andere mensen op die pony rijden en die worden mss wel bang en onzeker als een pony bokt. Da's toch ook niet fijn rijden. En als hij dit iedere keer doet word hij op een gegeven moment gewoon gevaarlijk en kunnen er nog maar een bepaald aantal mensen op rijden. Je moet mij ook niet op zo'n pony zetten hoor, geef mij maar een die lekker loopt en niet zomaar begint te bokken. Het is beter dat het hem even afgeleerd word desnoods op deze manier dan dat hij straks iemand het ziekenhuis in bokt...

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:50

Isalover schreef:
verography schreef:

wil jij mij dan ff mijn pony rijden? die krijg ik voor geen meter naar buiten! steigeren omkeren op hol slaan enz.. en dan probeer ik alleen nog maar van de oprit af te komen.. en this niet zo dat ze het niet kent want we hebben het wel vaker gedaan.. Maar ze vind het vreschrikkelijk! ze kan er gewoon niet van genieten.. dus als je het wilt proberen je bent welkom.. maar ik denk niet dat je zo over ieder paard kan praten.. over niks eigenlijk! elk paard is anders!

hoebedoel men gooit het meteen op een persoonlijk iets. Ik dacht dat een modje had gezegd dat we niet persoonlijk moesten gaan discusieren Knipoog

ik heb in de bovenste post van deze pagina al iets uitgelgd. eerst lezen voor dat iedereen weer gaat zeggen dat ik dat hun pony moet vertellen Knipoog

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:57

ellepel schreef:
Citaat:
onze instructeur werd woest en klom zelf op de pony en liet m KEIHARD galloperen... en sloeg ook nog eens wel 20x achter elkaar op Noortjes kont en hals... ze was helemaal bezweet en nerveus toen ik er weer opmocht.. kortom.. hij behaldelde haar heel ruw

Boos!

de eerstvolgende keer als hij dat weer doet,mag je hem van mij van die pony aftrappen!
wat zijn dat voor manieren om een dier 20 x te slaan met een zweep?
elke instructeur moet weten dat dat een hulpmiddel is en geen strafmiddel

zoek een andere manege waar je wel leert rijden en niet leert slaan...

hier ben ik het helemaal mee eens. een pony heeft geduld nodig en niet de zweep. wat een klote instructeur zeg. ik trap hem er ook meteen af. als hij dat met mijn pony zou doen. meid ga op zoek naar een normale manege!!

Hipstr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:58

20 keer, is wel veel. Scheve mond
Pony's en paarden voelen het heus wel naar 2 x al hoor.
Lijkt mij ..

Hipstr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:00

Ze voelen het zoiezo, maar ik bedoel .. 20 x.
Bij ons moest je eerst nog een keer goed aansporen, zo niet 1 tikje met de zweep.
Maar heb het helaas ook welis meegemaakt , een meisje uit mijn les moet van haar paard.
Degene die les gaf , sloeg ook een aantal te veel keren , en liet keihard galoperen , en dat paard was daarna nog steeds niet rustig , en de leerling durfde ook bijna niet meer. Lachen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:07

Ketaki schreef:
maaar zoals velen al hebben gezegd, je kunt niet alleen de kant van ts kiezen, de instructeur weet wss ook wel waar hij mee bezig is, en helemaal als dat beest dat bij iedereen eraf gooit.

Ooit Monty Roberts aan het werk gezien met de paarden die iedereen eraf gooien? Die lost het niet op met geweld en bereikt alles met ze. Rara hoe kan dat?

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:11

Charos schreef:
Ketaki schreef:

Ooit Monty Roberts aan het werk gezien met de paarden die iedereen eraf gooien? Die lost het niet op met geweld en bereikt alles met ze. Rara hoe kan dat?

Monty zegt voor elke show "luister naar me, anders krijg je 20X de zweep" en het paard denkt dan " ohja!" Clown
(Het is namelijk een Paardefluisteraar)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:18

Nou, Paraat, jij hebt dus geen idee hoe mensen als Monty Roberts werken Clown
Dat je instructeur bent, wil helemaal niet zeggen dat je goed met paarden kan omgaan.
Ik ken er zat (ook 'gewone' mensen), die totaal de mist ingaan wat betreft de omgang met paarden. En 20x een paard afbeuken met een zweep, zegt meer dan genoeg. Als je zo met paarden omgaat, ben je duidelijk ver heen.....

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:56

Monty heeft gewoon een hele mooie manier gevonden om met paarden om te gaan. Nu moet die dat zien over te brengen op meer dan een miljoen paarden liefhebbers.

Ga dus in zo'n situatie een instructeur niet met Monty Roberts vergelijken, want die zitten veelste ver bij elkaar van niveau wat betreft paardenomgang

Oh ja: miss is de 20 tikken wel overdreven. Denk je nu echt dat ze de slagen geteld heeft Nors opkijken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:20

Het kan mij niet schelen of het 2 of 20 klappen waren. Elke klap is er eentje teveel door zo'n instructeur.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:27

Aan de andere kant:

Stel, je hebt een manege. Er zit 1 pony bij die er in slaagt om iedereen er in galop af te bokken. Niemand durft er meer op, pony gaat vaak terug naar stal als er weer iemand is af gevallen. Pony loopt niet meer zo vaak mee, want niemand durft er op.
Gelukkig zijn er nog enkele ruiters die wel blijven zitten waardoor de pony nog mee kan lopen. Misschien wordt het bokken minder als de pony ziet dat niet iedereen er naast ligt.
Helaas, een van de ruitertjes die nog wel bleef zitten valt er ook af.

Ik kan dan goed begrijpen dat zo'n instructeur ten einde raad er zelf maar op stapt en elke bok afstraft met een klap.

(mits natuurlijk zadel goed past en pony medisch niets heeft).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:36

Apple schreef:
Aan de andere kant:

Stel, je hebt een manege. Er zit 1 pony bij die er in slaagt om iedereen er in galop af te bokken. Niemand durft er meer op, pony gaat vaak terug naar stal als er weer iemand is af gevallen. Pony loopt niet meer zo vaak mee, want niemand durft er op.
Gelukkig zijn er nog enkele ruiters die wel blijven zitten waardoor de pony nog mee kan lopen. Misschien wordt het bokken minder als de pony ziet dat niet iedereen er naast ligt.
Helaas, een van de ruitertjes die nog wel bleef zitten valt er ook af.

Ik kan dan goed begrijpen dat zo'n instructeur ten einde raad er zelf maar op stapt en elke bok afstraft met een klap.

(mits natuurlijk zadel goed past en pony medisch niets heeft).

Uit het verhaal blijkt dat de pony niet altijd bokt. Ik krijg niet bepaald het idee dat deze man eens goed uitgezocht heeft wat er aan de hand kan zijn met deze pony. Zweepslagen helpen zo'n paard niet, tenzij je wil dat een paard uit angst en door dwang zijn gedrag aanpast. Dat is de verkeerde basis, waarop je met een paard samen werkt, naar mijn idee . Een paard kan de link ook niet leggen als 'ie niet binnen twee seconden gecorrigeerd wordt. Ik vind corrigeren d.m.v. diverse zweepslagen fout!! Ik vind het ook verkeerd dat zo'n man zich zo gedraagt, waar leerlingen bij zijn. Zo gaan nog meer mensen het normaal vinden dat een paard door een zweep afgestraft wordt. Schandalig!

Als je een manege hebt en je hebt zo'n pony, haal er dan een prof bij, die paarden op basis van respect en vertrouwen corrigeert. Zo kan het nl. ook. Ik las ergens in dit topic dat deze man, het vaker zo doet. Daar heb ik totaal geen respect voor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 11:11

maar, inhakend op het verhaal van apple...
Ik heb een manege pony gekend die aangeleerd had: Als ik ga bokken mag ik naar stal.
Pony mankeerde niks, zadel e.d. was allemaal in orde, maar puur omdat hij na een valpartij op stal is gezet had hij zoiets van hey, das mooi!
Hier is een ervaren ruiter op gegaan, die hem bij elke bok een tik heeft verkocht. Ruiter is blijven zitten en heeft hem na de rit uitbundig beloont (toen hij uitgebokt was uiteraard Tong uitsteken)
De pony heeft nu door dat hij er niks mee bereikt. Of dit goed zal blijven gaan durf ik niet te zeggen

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 11:21

Een ruiter wordt boos, wanneer de kennis ophoud

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 12:38

je hoeft niet boos te zijn om een tik te verkopen, toch?
Lekkere dooddoener

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 12:59

Frannik schreef:
Een ruiter wordt boos, wanneer de kennis ophoud

Helaas vrees ik dat hier wel een grote kern van waarheid inzit. Maar owee, als je dat tegen een ruiter zegt......

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:52

Maar waaaaarom bokt die pony??

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:53

we4lke?Die van ts of die van "mij"

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:25

Paraat schreef:
Maar waaaaarom bokt die pony??

Dat kan ik niet zomaar vertellen, dan zou ik die pony eerst moeten zien in die situaties. Een paard vertoont gedrag om een reden en ze zouden moeten uitzoeken waarom precies.

Heel eerlijk gezegd, zou ik als ik een manegepony was, ook enorm gaan bokken, maar dat terzijde..... Haha! Haha!

Blessed_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 21:01

Nou ik zou zeggen, dat het paardje wel gewoon eigenwijs is, uiteraard, ik denk dat hij het gewoon leuk vind om te galloperen en daar een bokje bij te geven Tong uitsteken ik zat laatst op een paard die best wel groot was en die vond het helemaal geweldig om een bokje te geven in zijn galop, ik was er met een keigrote salto vanaf gevallen (geen zorgen ik kwam goed terecht) maar ik denk dat het dat is aangezien hij heel erg eigenwijs is als je zegt, dat is gewoon pony gedrag en je houdt ervan of je houdt er niet van, je kan het hebben of je kan het niet hebben, en je instructeur hoeft daar niet zo op te reageren, als je het echt niet leuk vind is 1 goeie tik (niet een slap tikje natuurlijk) echt wel genoeg om te laten zien dat je het niet leuk vind.

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 23:19

Netjes dat je heb het rechtgezet. Heb je even getemt zodat het topic geslotteerd kan worden want dit is wel een beetje uit de hand gelopen op verkeerde feiten. De volgende keer een beetje beter opletten als je zoiets post.