Waar moet ik een slachtpaard vandaan halen voor het redden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Re: Waar moet ik een slachtpaard vandaan halen voor het redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 12:25

Ieder z'n mening over een paard naar de slacht doen..

Maar ik vind het niet kunnen dat mensen goedkoop een paard bij de slacht vandaan willen kopen.
Want idd paarden zijn vaak ziek of hebben pijn, die moeten niet verder leven als gezelschaps paardje.
Verder zijn er ook eigenaren die niet willen dat hun paard wat ze om wat voor reden ook weg moeten doen afgedankt word als manegepaard en ze daarom naar de slacht brengen. Ik heb hier respect voor en vind niet dat je dan alsnog die paarden bij de slacht vandaan moet kopen.

Als het een kwestie van geld is (slachtpaarden zijn goedkoop), dan snap ik niet goed waar iemand mee bezig is. Als je een paard wilt, zijn er ook zat paarden die normaal op marktplaats te koop staan als 'afdankertjes' voor een lage prijs.

juval

Re: war moet ik een slachtpaard weghalen voor het redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:12

dorien_16 schreef:
omdat ik graaag een pony dr bij wil voor plezier oke?
dankje wel

en, heb je inmiddels een paard gered?

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:31

[quote="Stennis"]
Als je paard je vriend is en hij is zo ziek dat het beter is hem in te laten slapen dan laat je hem euthaniseren in zijn vertrouwde omgeving en niet door een verzekeringsmaatschappij ophalen en doorverkopen aan een handelaar die het dier op slachttransport naar Italie of Polen zet om daar vermoord te worden. Wat een hoop pijn, stress en ellende doe je je paard dan aan! En dat voor een paar banketstaaf rotcenten? Nou dan ben je een echte paardenliefhebber hoor!
[\quote]

Nogal kort door de bocht.
Slager kan ook zijn zelf wegbrengen naar slager in de buurt en erbij blijven en zorgen dat je als eerste aan de beurt bent s morgens in alle vroegte.
Geen stress, geen pijn en geen ellende.

Jamezy

Re: war moet ik een slachtpaard weghalen voor het redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:32

dozo schreef:
Wat wil je ermee gaan doen?

Opeten Vork Knipoog

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:36

Ze zegt toch dat ze 'n slachtpaard wil? Niet een paard bij de slacht vandaan trekken, maar eentje die wellicht omdat ie geen baasje kan vinden naar de slacht moet.
Jullie kunnen wel errug fel reageren zeg Scheve mond

Leoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:39

op de slachtmarkt Clown
ik weet niet meer waar het is, ik zal het eens navragen Knipoog
wanneer en waar het is.

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:39

volgens mij gaan er genoeg paarden naar de slacht of op transport naar belgie/ italie die best nog mee kunnen hoor!
belinda meuldijk die zegt dat ze zelf op twee ''frikandellen'' rijdt, en wat dacht je van die dravers die een jaar of negen zijn en niet goed genoeg meer presteren? Boos!
om allemaal reacties te voorkomen: Bloos tuurlijk niet een paard met pijn, of niet economische redenen proberen te 'redden'.

ik denk dat het het onderzoek wel waard is !

doegie

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:43

Zoals vaker gezegd, haal een leuk paardje van de markt!

Leoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:56

idd ietepiet.
als een handelaar z'n paard niet verkocht krijgt gaat hij naar de slacht.
ook de dravers die niet meer presteren gaan naar de slacht.
het zijn niet altijd de paarden die ziek zijn of iets mankeren

veel suc6 met het kopen van een paardje, ik ben ook wel eens op de slachtmarkt geweest. maar niet zo'n pretje, ik dacht echt zo van : OOEEEHH wat een leuk paard, strax zit hij morgen in m'n frikandel Boos!
het zal zeker een moeilijke keus zijn omdat ze allemaal leuk zijn. en je weet dat een groot deel naar de slacht gaat.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:59

misschien kan je wel eens een mooi en gezond paard bij de slacht vinden, maar denk ook eens aan de vorige eigenaar: die heeft ervoor gekozen om dit paard naar de slacht te doen, en rekent er dus ook op dat het paard dood is. en dan komt hij/zij over anderhalf jaar (bvb..) zijn 'dode' paard tegen op marktplaats. niet de bedoeling lijkt mij..

koop een shetlander; ideaal gezelschap en je kan er ook nog wat mee zonder dat het je veel tijd en energie kost Lachen

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:06

ik zie nu wel vaker genoemt worden dat manege paarden ook na dat ze de lessen van 3x per dag niet meer aan kunnen naar de slacht gaan .. niks van waar he!! bij ons op de manege staan nu 9 paarden die maximaal 5x per week 1 rustig lesje kunnen lopen
bij ons zijn er ook een hoop naar de slacht
zal ik even beginnen .. boy is weggegaan omdat hij slecht zag .. niet zichtbaar hoor .. je kan het ook als een onwijs moeilijk en onrustig paard beschouwen .. gabor 1 been gebroken .. vervelende breuk in de wei gevochten .. hij zou nooit meer helemaal genezen en heeeeel veel pijn hebben .. pitou heef vrij lang bij ons gestaan.. stond 1xtje ergens anders is de wei met een hengst .. beetje overdereven hengst .. springt op m .. pitou geeft een bok naar m maar het gaat niet goed .. rug problemen zijn zo erg dat ze m wel moesten laten gaan (hij was al 27) dus de conclucie manege paarden bij de slacht zijn nog gewoon goed vind ik een rot opmerking !!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:16

Leoonie schreef:
idd ietepiet.

En waarom zou een handelaar een bepaald paard niet kunnen verkopen?
Er zit eigenlijk zoveel verschil tussen de slachtprijs en de 'normale gezonde paarden prijs', dat een handelaar echt niet zo snel verlies gaat draaien en zo'n dier naar de slacht brengt. Dan kun je er dus in 99% van de gevallen vanuit gaan dat er wel degelijk iets is met zo'n dier, anders had die handelaar m allang verkocht!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:15

MisMartine schreef:
Mijn vraag: Waarom zou je in Godsnaam een slachtpaard bij
huis willen hebben? Vaak gaan die paarden naar de slacht om
een bepaalde reden.

Mjaa U moet het zelf weten Lachen

Maar er zijn er te veel die zonder reden gaan....

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:20

smurffie schreef:
ik zie nu wel vaker genoemt worden dat manege paarden ook na dat ze de lessen van 3x per dag niet meer aan kunnen naar de slacht gaan .. niks van waar he!! bij ons op de manege staan nu 9 paarden die maximaal 5x per week 1 rustig lesje kunnen lopen
bij ons zijn er ook een hoop naar de slacht
zal ik even beginnen .. boy is weggegaan omdat hij slecht zag .. niet zichtbaar hoor .. je kan het ook als een onwijs moeilijk en onrustig paard beschouwen .. gabor 1 been gebroken .. vervelende breuk in de wei gevochten .. hij zou nooit meer helemaal genezen en heeeeel veel pijn hebben .. pitou heef vrij lang bij ons gestaan.. stond 1xtje ergens anders is de wei met een hengst .. beetje overdereven hengst .. springt op m .. pitou geeft een bok naar m maar het gaat niet goed .. rug problemen zijn zo erg dat ze m wel moesten laten gaan (hij was al 27) dus de conclucie manege paarden bij de slacht zijn nog gewoon goed vind ik een rot opmerking !!

Onze manege stopt ermee, raad eens wat er met al die dieren gebeurd is... Er is 1 slachthandelaar gekomen en die heeft ze allemaal opgehaald om af te voeren. Terwijl er zaten 10 15 en 20jarige tussen, is dat eerlijk?

Leoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:49

Concorde schreef:
Leoonie schreef:
idd ietepiet.

En waarom zou een handelaar een bepaald paard niet kunnen verkopen?
Er zit eigenlijk zoveel verschil tussen de slachtprijs en de 'normale gezonde paarden prijs', dat een handelaar echt niet zo snel verlies gaat draaien en zo'n dier naar de slacht brengt. Dan kun je er dus in 99% van de gevallen vanuit gaan dat er wel degelijk iets is met zo'n dier, anders had die handelaar m allang verkocht!

niet altijd. ik ken een handelaar en ga ook wel een mee naar markten, zelf zou hij het nooit doen, maar hij weet dat andere handelaren het wel doen, de laatste markt van het jaar is er... het duurt dus weer even voordat er weer een pm komt. zo draait de handelaar alleen maar meer verlies op, omdat hij dan de kosten voor de stallen/ weidegang moeten betalen. dan gaat hij naar de italianen(Slacht )(zoals die handelaar dan zegt )
niet alle handelaren zijn zo, maar er zijn weldegelijk handelaren die dat wel doen

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:46

en om al die enge verhalen over het doorverkopen van een slachtpaard (of dat nu nog wel gebeurt of niet ) heb ik vanaf begin af aan besloten dat als het zo ver komt, ik er bij blijf tot het einde (op wat voor manier het ook gebeurt)
het is misschien geen leuk gezicht maar ik wil dan zeker weten dat hij er niet meer is
en het is ook wel zo fair tegenover het paard dat er iemand vertrouwds bij hem is (maar dat is mijn mening)

bij ons op stal was er een meid en die had een pony
een pony met een achtergrond (lang verhaal)
de pony had dan ook een ''gebruiksaanwijzing'' en daar kon die meid niet mee overweg
ze zei ook dat de pony beenproblemen enzo had (niet zo gek ook want ze was er veel te groot en te zwaar voor)
maar ze kon er niet mee overweg en wilde toch graag rijden
dus haar bedoeling was pony naar de slacht en een nieuwe kopen
afijn alles was al geregeld ze zou opgehaald worden
gelukkig waren er op stal 2 reddende engels en hebben haar gekocht van die meid
met veel geduld en liefde hebben ze er nu een super pony aan, en ze mankeerde dus helemaal niets
er gaan dus wel degelijk gezonde paarden naar de slacht

huzaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:40

sorry maar waarom denk je dat die paarden daar heen gaan??mijn paard is ook naar de slacht gegaan, omdat ze heel veel pijn had.ik zou het echt heel erg vinden als iemand haar daar weg zou halen om haar zogenaamd een "goed tehuis" te geven als ze pijn heeft!!zou er nog maar is goed overnadenken..meestal doen mensen niet zomaar paarden naar de slacht..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:44

Er zijn genoeg paarden hoor die gezond naar de slacht gaan Knipoog
Heb al veel met de dierenarts mee gegaan naar het slachthuis.....

huzaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:46

Skipper schreef:
Stennis schreef:
Als je paard je vriend is en hij is zo ziek dat het beter is hem in te laten slapen dan laat je hem euthaniseren in zijn vertrouwde omgeving en niet door een verzekeringsmaatschappij ophalen en doorverkopen aan een handelaar die het dier op slachttransport naar Italie of Polen zet om daar vermoord te worden. Wat een hoop pijn, stress en ellende doe je je paard dan aan! En dat voor een paar banketstaaf rotcenten? Nou dan ben je een echte paardenliefhebber hoor!
[\quote]

Nogal kort door de bocht.
Slager kan ook zijn zelf wegbrengen naar slager in de buurt en erbij blijven en zorgen dat je als eerste aan de beurt bent s morgens in alle vroegte.
Geen stress, geen pijn en geen ellende.

Ja helemaal mee eens..ik heb mn paard ook naar de verzekering gedaan..en niet omdat ik geen paardenliefhebber ben maar omdat ik graag een ander paard wilde..en nog steeds geen geldboom heb..want als jij een paard verzekerd hebt dat niet meer goed is word die automatisch van de verzekering en moet je hem terug kopen wil je hem houden...

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:09

Ik heb nog geen enkele reactie van de TS teruggevonden, wil haar mening op de reacties wel eens weten, want heb het idee dat ze niet helemaal weet waar ze aan begint.

Ik kan het in veel reacties vinden. Ik denk dat je als voor gewoon een paardje voor er bij (gezelschapspaardje, niet voor te berijden) het best zelf advertenties kunt verspreiden. Mensen die op jou asdvertentie reageren lijken mij eerder te vertrouwen dan mensen die zelf een advertentie zetten. Dan gewoon geduld hebben tot het er een aanbod komt waar jij en de aanbieder beide beter van worden en natuurlijk het belangrijkste het paard!
In mijn ogen maken mensen vaak te snel beslissingen en oordelen ze te snel.
Er lopen genoeg paardjes rond die jij een goed leven kunt bieden misschien ook wel een beter leven. Maar waarom moet het zonodig een paardje zijn dat je een beter leven kunt bieden, om jezelf beter te voelen? In mijn ogen is een goed mens iemand die om zijn eigen dieren geeft en er goed voor zorgt.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:10

Verbeter de wereld begin bij jezelf!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:33

Binckydenice schreef:
MisMartine schreef:
Mijn vraag: Waarom zou je in Godsnaam een slachtpaard bij
huis willen hebben? Vaak gaan die paarden naar de slacht om
een bepaalde reden.

Mjaa U moet het zelf weten Lachen

Maar er zijn er te veel die zonder reden gaan....

wat denken jullie dan ???? dat een slachtpaard in nederand de hoofdprijs opbrengt ??????

ik kreeg laatst voor mijn pony ( 140 ) 26,80

jullie doen net of een handelaar verdient daaraan, in belgie doen ze het dubbele, dat is 50 euro, geloof me di paarden staan er niet voor niks

sas

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 00:08

Waarom in hemelsnaam een paard van het slachthuis " redden". Enig idee hoe veel pijn dat moet doen voor de vorige eigenaars die denken dat hun paard naar de hemel is!
Ja sommige paarden mankeren misschien niks maar anderen wel. Neem aan dat mensen nog steeds geen rotgen ogen hebben om dat verschil te zien.
Mijn paard ziet er heel gezond uit en met stappen merk je op het eerste gezicht niet veel maar ze heeft wel degelijk pijn!
Ik moet er niet aan denken dat iemand haar mee zou nemen.

Dat mensen die hun paard naar de slacht brengen niet van hun paard houden is onzin. Ik heb alles over voor mijn paard en ik vind het een fijn idee dat ze binnen 1 seconde dood is.
Ze gaat absoluut niet naar het buitenland. We brengen haar zelf weg en er blijft iemand bij als ze geschoten word.

Voor de ts: kijk op de marktplaats. Staan genoeg niet dure paarden en pony;s en die mensen zullen je dankbaar zijn als je hun paard een goed tehuis geeft.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 00:29

Tuurlijk staan er WEL EENS gezonde paarden bij de slacht.
Maar het overgrote deel staat er toch echt met een reden, dus hetzij medische problemen hetzij omdat dat paard psychische problemen heeft waardoor hij niet hanteerbaar is.
Dan kan je wel zeggen dat je hem wel weer op kan knappen, maar daar moet je aardig wat voor in je mars hebben en het overgrote deel van de mensen heeft dat gewoon simpelweg niet!

Wat dat betreft kan je nog beter een keer naar een manege gaan en daar eens vragen of ze niet een oud paard hebben wat je voor weinig over mag kopen, of een keer naar een handelaar gaan die slachtpaarden inkoopt.
Maar haal alsjeblieft geen paard regelrecht bij de slacht weg, daar kan je het paard juist veel pijn mee doen en anders de vorige eigenaar wel.

Bovendien werd hier gezegd dat het geen dierenliefde is als je je paard naar de slacht brengt, dan vraag ik mij af waarom zo iemand dat nou vindt.
Soms is er geen andere mogelijkheid dan slachten of noodslachting.
Moet je dan je paard maar in leven houden omdat jij er nog geen afscheid van kan nemen, of omdat jij het zielig vindt om de slachter of noodslachter te bellen?
En wat als het betreffende paard nou tegen die spuit gaat vechten?
Dat komt namelijk ook regelmatig voor, dat ze gaan vechten er tegen en dan misschien zelfs wel hun been breken van het in de rondte slaan.
Is dat dan paardenliefde?
Ik denk dat elke eigenaar voor zichzelf wel kan uitmaken wat liefde voor zijn of haar dier is.
Dat hoeft een ander niet meer te doen.

Tot slot nog even een advies.
Zeker als je het paardje eventueel nog als recreatiepaard of pony wil gaan gebruiken, zorg er dan voor dat hij in ieder geval gezond is en geen ernstige mankementen heeft, dus neem een echte ervaren deskundige mee.
Daarmee help je pas je paard, jezelf en je portomonee!

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 14:01

Volgens mij komt het toch erg vaak voor dat gezonde pony's naar de slacht gaan.
Je hebt van die fokkers met een weiland vol merrie's, de merrieveulens hebben waarde en van de meeste hengstveulens staat bij de geboorte al gelijk vast dat ze voor de slacht zijn.
Zo ben ik ook aan mijn Kebabje gekomen.
In dit geval was het een Shet, maar gebeurt ook met bv Fjorden, trekpaarden etc.
En dat is niet 'wel eens', dat is gewoon dagelijkse kost.
Niks mis mee om zo eentje te redden als je op zoek bent naar een gezelschapspaardje, toch?