wat te doen als je een paard verkocht heb die afgekeurd word

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenn

Re: wat te doen als je een paard verkocht heb die afgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:50

Wat een vreselijk misselijk spelletje van die kopers zeg, met als hoogtepunt dat dreigen met de slacht als je hem niet terugneemt. Bah. Ik kan me er verder ook beter niet over uitlaten.
Je loopt altijd een risico dat je paard bij verkoop niet goed terecht komt, maar dit is wel het ergste wat ik me in kan denken. Petje af dat je het zo voor je paard hebt opgenomen.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 17:23

zoiezo als shakir wat mankeerde (wat ik 100 procent weet dat het niet het geval is) dan vind ik het nog belachelijk op zon manier het is mijn verandwoording eigenlijk niet hij is niet gekeurd terwijl ik er om vroeg. en het onzin want ze hadden ook nog een dierenarts kunnen bellen hier in de buurt die niet mijn dierenarts is der zit hier een hele paarden kliniek in de buurt waar ik nog nooit ben geweest...In het verkoop contract staat NA DE KOOP WORD HET PAARD GEKEURT en in mijn ogen is dat er gelijk na en niet 2 weken of wel tot 3 maanden later een dag erna had hij ook gekeurd kunnen worden

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:34

Smurfie schreef:
zoiezo als shakir wat mankeerde (wat ik 100 procent weet dat het niet het geval is) dan vind ik het nog belachelijk op zon manier het is mijn verandwoording eigenlijk niet hij is niet gekeurd terwijl ik er om vroeg. en het onzin want ze hadden ook nog een dierenarts kunnen bellen hier in de buurt die niet mijn dierenarts is der zit hier een hele paarden kliniek in de buurt waar ik nog nooit ben geweest...In het verkoop contract staat NA DE KOOP WORD HET PAARD GEKEURT en in mijn ogen is dat er gelijk na en niet 2 weken of wel tot 3 maanden later een dag erna had hij ook gekeurd kunnen worden

Eens!
Goede leer voor de volgende keer. Ik zou zelf nooit een paard verkopen en dan de koper later keuren na verkoop.
Eerst wordt het paard gekeurd, dan afgerekend en krijgen ze het paard mee.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:43

Dat is inderdaad het hele gedoe waar iedereen hier over valt Smurfie. De kopers hebben zelf nagelaten goed te onderzoeken of het paard geschikt was, jij hebt er nog naar gevraagd en nog hebben ze het niet gedaan. Volgens de kopers omdat ze hem door hun eigen DA wilden laten keuren. Ik neem aan dat dat best gekund had in overleg? Daar keuren (binnen korte tijd na de overdracht) en indien niet goed paard retour. Maar zij hebben met jou niets afgesproken, ze hebben tegen jou alleen gezegd dat hij niet gekeurd hoefde te worden. En dat alleen al pleit jou vrij van alle schuld. In zo'n geval is het 'garantie tot de drempel' en zijn alle blessures daarna voor eigen risico.
Dat zij dan besluiten om hem alsnog te laten keuren na 3 maanden(!!!!!), en dat hij dan iets blijkt te hebben opgelopen is voor hun eigen rekening, daar kunnen ze jou nooit op aankijken. Dan kunnen ze wel zeggen dat ze hem eerder wilden laten keuren, maar dat hij een trap had gehad, dat maakt nog geen ene fluit uit, want zij hebben hem op eigen risico meegenomen. En bovendien is na 2 weken ook al veel te lang, als je een paard thuis wilt laten keuren spreek je dat af met de verkoper en doe je dat zo snel mogelijk.

Stel ik ga bij iemand een tv kopen. De verkoper zegt; wil je hem niet eerst even aanzetten, want ik weet niet of hij het doet, en ik zeg nee, ik geloof wel dat hij het doet. Na een paar weken zet ik de tv aan en er blijkt een enorme ruis in te zitten, dan kan ik toch ook niet op hoge poten naar de verkoper gaan en mijn geld terug eisen?

De kopers hadden/hebben dus eigenlijk wettelijk gezien geen poot om op te staan, maar omdat het om een dier met een grote emotionele waarde gaat kunnen ze jou chanteren. Zou dit je overkomen met een tv dan zou je zeggen 'stop dat ding ergens waar de zon niet schijnt' en ga je er niet op in. Maar een paard is een ander verhaal, je geeft om zo'n dier, dus wil je niet dat er iets mee gebeurt.
Kortom, dit zaakje stinkt flink en de kopers gedragen zich ronduit hufterig.

Maar je hebt dus het keuringsrapport, zijn er foto's gemaakt en heb je van de keurende DA zelf gehoord (op schrift of anders) dat hij echt afgeschreven is? Zonder foto's zal namelijk geen enkele DA zeggen dat het nooit meer goed komt en bovendien zou ik het van de DA zelf willen horen, deze mensen kunnen vanalles beweren.
Ik zou er toch nog eens over nadenken of je het hele bedrag aan ze terug wilt geven of minder. Je zult altijd meer geven dan de slager, en daar mogen ze IMO al heel blij mee zijn.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 17:46

nee er zijn geen fotos gemaakt

zoiezo geloof ik niet in buigproeven ik heb ooit een vuilnisbakkeras gehad en die kwam door de test heen en bleek dus later dat zn pezen kapot waren..

daarnaast als jij in een rug van een (nrps) 75 procent arabierenbloed gaat lopen prikken natuurlijk voelt dat beest dat! als je dat bij een haflingr zou doen dan is het een ander verhaal na mijn inzien en van mijn dierenarts mankeerd dat beest dus helemaal NIETS

jah na een half uur rijden dan voelt ie het in zn rug ja vind je het gek dat ie als die paar maanden stil staat last van zn rug krijg als die rug spieren afgezakt zijn!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:48

Supertje schreef:
Ik zou er toch nog eens over nadenken of je het hele bedrag aan ze terug wilt geven of minder. Je zult altijd meer geven dan de slager, en daar mogen ze IMO al heel blij mee zijn.

Eigenlijk hebben ze nergens recht op. Als jij ze idd slachtprijs teruggeeft mogen ze al heel gelukkig zijn.

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:50

Om even kort te reageren :

Wat een walgelijke mensen om een pony te kopen,
Hem/Haar te verzieken en daarna terug te brengen!!
Bah ik walg van dit verhaal...

Voor de ts : Superr ben jij,neem mn petje voor je af...
Ze kopen je paardje,verzieken hem en jij zit met de kosten Ach gut

Oja en op de reactie hierboven : Haha,heel het bedrag terug...??
No way, eventuele verdere kosten---} voor de slechte "kopers"

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 18:18

Smurfie schreef:
nee er zijn geen fotos gemaakt

zoiezo geloof ik niet in buigproeven ik heb ooit een vuilnisbakkeras gehad en die kwam door de test heen en bleek dus later dat zn pezen kapot waren..

daarnaast als jij in een rug van een (nrps) 75 procent arabierenbloed gaat lopen prikken natuurlijk voelt dat beest dat! als je dat bij een haflingr zou doen dan is het een ander verhaal na mijn inzien en van mijn dierenarts mankeerd dat beest dus helemaal NIETS

jah na een half uur rijden dan voelt ie het in zn rug ja vind je het gek dat ie als die paar maanden stil staat last van zn rug krijg als die rug spieren afgezakt zijn!

Geen foto's gemaakt en op basis van een klinisch onderzoek zeggen dat hij niet meer te rijden is? Als de DA dat met zekerheid kan zeggen dan moet hij helderziend zijn..... Een klinische keuring zegt mij trouwens ook niets, ik ken zat paarden die daar vlekkeloos doorheen zouden komen en die op de foto echt niet in orde zijn, en omgekeerd ook.

Als de DA zijn rug klinisch heeft onderzocht dan kunnen daar echt niet dat soort conclusies aan verbonden worden. Wat staat er precies in het keuringsrapport? Volgens mij kletsen deze mensen namelijk uit hun nek. En als ik jou was zou ik proberen om de DA die hem onderzocht heeft te spreken.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 18:21

ik heb hun dierenarts gebelt natuurlijk hij vond hem Onvoldoende uit de keuring komen als SPORTPAARD. onvoldoende is niet totaal afgekeurd hij kon niet vertellen of het al gebeurt was maar hij sloot het ook niet uit

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:03

Smurfie schreef:
ik heb hun dierenarts gebelt natuurlijk hij vond hem Onvoldoende uit de keuring komen als SPORTPAARD. onvoldoende is niet totaal afgekeurd hij kon niet vertellen of het al gebeurt was maar hij sloot het ook niet uit

Onvoldoende als sportpaard op het moment van de keuring, of zei hij dat hij niet meer geschikt zou zijn voor de sport? (wat ik knap zou vinden als een DA dat ziet bij een klinische keuring, dan moet er meer aan de hand zijn dan alleen de rug). Als die mensen hem namelijk als aankoopkeuring hebben laten keuren, dan kan hij inderdaad een negatief AANKOOPADVIES geven. Het woord zegt het al......

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 20:15

was aankoop keuring geen klinische keuring

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:23

Een aankoopkeuring kan ook klinisch zijn. Klinisch houdt gewoon in dat het alleen keuring aan de buitenkant is, zonder röntgenfoto's.
Maar natuurlijk geeft een DA een negatief AANKOOPadvies op een paard wat last heeft van zijn rug.
Maar dat heeft niets te maken met afkeuren, afkeuren is iets wat door de verzekering gebeurt, een DA kan alleen een avies geven.
De DA geeft dus een advies om het paard op het moment van de keuring niet te kopen, wat niets wil zeggen over of het paard al dan niet zal herstellen.

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 10:43

Ik krijg zo het idee dat het paard tegenvalt en ze er op zo'n manier vanaf willen. Of er is iets bij hun gebeurt waardoor het paard is afgekeurd. Ik vind het netjes hoe je het oplost want ik had er een rechtszaak van gemaakt. Petje af voor jou.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 20:43

ik weet het niet daar kan ik me oordeel niet over trekken

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 08:35

Smurfie, bedankt voor het vertellen van jouw kant van het verhaal. Ontzettend goed dat je hebt gekozen voor je paard, wat moet dit je ongelovelijk in je ziel snijden. Laat je overigens ook wel een reguliere dierenarts komen, naast die homeopaat? Niet dat ik geen vertrouwen heb in homeopathie, maar ik vind persoonlijk dat regulier en alternatief naast elkaar en niet apart van elkaar gezien moeten worden.

Myrkvi, je weet nu hoe de zaken staan, ik neem althans aan dat je inmiddels je moeder om die brief en om opheldering hebt gevraagd. Ik zou me maar eens in een hoekje heel heel heel erg diep gaan schamen voor deze gang van zaken...

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 12:05

kheb helemaal niet om die brief gevraagd,ik ga me niet met dat hele gedoe bemoeien,mn moeder hebben en de ts hebben alles geregeld,ik niet.
ik kan al dat soort dingen echt niet regelen hoor,kben 15.

Knipoog

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 13:25

deze is heel goed hoor Lachen deze is niet zomaar even een homepaat deze doet een heleboel metingen en dat soort dingen Knipoog

Ik heb meer vertrouwen in deze homeopaat dan in een dierenarts
Mijn merrie bokte heel erg en de dierenarts kon geen oorzaak vinden en ze bleef maar bokken ik wist zeker dat ze pijn had. Nu had ik gerrit zomer laten komen een hele goeie homeopaat voor mij is hij de beste Haha! en die heeft allerlei meetingen gedaan/pendelen en dat soort dingen en wat kwam er uit mevrouw had een ontsteking aan haar baarmoeder dat deed dus zeer ze heeft druppels gehad en 2 weken later was ze weer helemaal chill Lachen

Daarnaast zal hij direct bij aankomst naar de paarden kliniek gebracht worden om foto's te maken enz enz om na te gaan of dit een oude beschadiging is als er van een beschadiging gesproken mag worden. Mocht het een afwijking zijn die het paard al mankeerde (wat ik dus niet geloof) dan hebben ze groot gelijk om het dier terug te brengen (vind ik) Mocht het zo zijn dat het paard daar iets heeft opgelopen dan zal ik andere stappen ondernemen Lachen aangezien ik geen 1900 euro ga betalen voor een paard die daar schade heeft opgelopen en zal ik geld terug eissen via mijn advokaat. Ik loop hier niet te dreigen ofzo helemaal geen zin in maar ik ga tot de bodem uitzoeken wat er aan de hand is/ of het oude schade is of schade die daar opgelopen is.. ik ga straks verzuipen in de rekeningen!

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:37

Veel succes iig

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:38

doe je goed aan.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:45

Wat een ellende, ik heb trouwens ook zoiets meegemaakt.
Heb het paard terug genomen want bij zulke ellendige mensen laat ik het paard niet eens staan.
Heb het paard gewoon thuis gehaald en aan andere mensen verkocht.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:40

windhond schreef:
Ik krijg zo het idee dat het paard tegenvalt en ze er op zo'n manier vanaf willen. Of er is iets bij hun gebeurt waardoor het paard is afgekeurd. Ik vind het netjes hoe je het oplost want ik had er een rechtszaak van gemaakt. Petje af voor jou.

Dat is dus het probleem, de TS kan er geen rechtzaak van maken..... Ze neemt het paard namelijk vrijwillig terug. De kopers hebben wettelijk gezien geen poot om op te staan, want ze hebben het paard van tevoren niet laten keuren, en zijn bovendien pas na een half jaar gekomen met het 'verborgen gebrek' en zouden de TS dus nooit kunnen dwingen het paard terug te nemen.
MAAR door te dreigen het paard anders naar de slager te brengen zetten ze de TS met de rug tegen de muur op een hele smerige manier. De TS heeft een emotionele band met het paard en zal hem terug nemen, ook al HOEFT ze dat wettelijk gezien niet te doen. Dat ze hem dan toch terug neemt is voor de wet eigen keus (of beter gezegd gewoon een normale koop), en dus kan ze er geen rechtzaak van maken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:27

waarom heeft ts ook nog een naam als smurfie ja sorry ff offtopic maar kon het bijna al niet meer volgen.
Smurfie wat jij doet is geweldig ......

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 12:48

waarom ik de naam smurfie heb :p omdat ik klein opdondertje ben :p

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:38

nee ik bedoel waarom heeft een persoon 2 accounts

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 15:39

2 accounts? ik heb der maar 1 hoor Lachen ik ben de vorige eigenaar van shakir Lachen dit topic is gewoon geopend door mij hoor ik post alleen onder dit account heb namelijk geen ander accountje Knipoog