Opstappen met krukje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoyceje

Re: Opstappen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 11:23

Ik heb een beetje hetzelfde probleem, heb sinds kort mijn eigen paard van ongeveer 1.69 hoog, en dacht je dat ik er op kwam? Mooi niet dus. Had hiervoor ook een aantal jaar niet meer gereden, maar kwam er toen ook niet altijd even soepel op. Als ik nu ga rijden, houdt iemand anders (mijn vriend)het zadel aan de andere kant tegen. Maar ik ben overtuigd, ik ga een krukje kopen! Is beter voor mijn paard als voor mijzelf...

Ik voelde mij ook een beetje alsof ik geen echte ruiter was en ik zie er thuis altijd al tegenop om weer op te stijgen, is echt niet leuk! Bijna iedereen bij ons op stal komt er zo op, en ik zit altijd te hanessen! Volgens mij heb ik te weinig kracht in de benen en mijn benen zijn niet helemaal gelijk, heb vroeger ook heupdisplasie gehad.

ZitAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:33

Gewoon opstappen met een krukje joh!!! Knipoog
Iemand bij ons op stal doet dat ook gewoon !

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:35

Mijn haffie is ongeveer 1.43 en ik stap ook altijd met een opstapje op.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 08:17

dierfysio schreef:
ja, ze kunnen zeker last krijgen van de schoft, en van de rest van hun wervelkolom. om het linkervoorbeen (schrap zetten) maar niet te noemen.
slecht voor je paard dus, tenzij je steeds afwisselt, dus afwisselend links en rechts opstapt. maar dat zie ik nooit iemand doen (en eerlijk: mij lukt het niet, van rechts opstappen).
dus beter is: met krukje. Lachen ook al lukt het best zonder (ik kan zelf ook op een paard van ruim 1.80m stappen zonder krukje, maar dat doe ik dat paard en mezelf liever niet te vaak aan)

Precies, dat vertelde mijn osteopaat mij ook. Ik stap dus ook op met een krukje, dwz een omgekeerde plastic voerbak. Dat ding gaat overal mee naartoe. Sinds ik met een opstapje op stap, staat mijn paard keurig stil bij het opstijgen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:52

Ik stap altijd op via het hek. Ze lachen me uiit op stal maar ik vind het beter voor mijn paard haar rug en het zadel komt niet meteen mijn kant op.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:54

Tegenwoordig kom ik er wel gewoon op (paard 1.64 m), maar als ik eerder ging rijden met schoonpappa, op groooote ieren.. dan gebruikte ik altijd een krukje.. En straks op Balou (nog niet gemeten, maar ziet er erg groot uit), pak ik waarschijnlijk ook weer een krukje Haha!

Denniz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 23:15

Ik kan me goed voor stellen dat het soms makkelijker is met een krukje. Wat ik niet snap is dat ik zoveel lees dat het zadel niet op zijn plaats blijft. Hebben jullie de singel dan zo los zitten. Ik ben er eergisteren tijdens het galloperen afgeknald omdat die ergens van schrok. Maar het zadel zat nog mooi op zijn plaats.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:14

Het gaat er niet om dat je zadel te los zit, maar dat je je hele paard scheeft trekt als je opstapt en dus ook het zadel.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:36

Mijn paard was al gewend dat zijn vorige eigenaresse altijd met een krukje/bank opstapte. Dat heb ik gewoon overgenomen. Nu ik een halve hernia heb gehad is het helemaal mooi, want ik overbelast het natuurlijk heel erg als ik op alle paarden van 1.80m bij ons op stal 'normaal' zou gaan opstappen.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:41

Ik heb geen overgewicht, maar ben wel 1.58 klein, mijn paard "slechts" 1.60 hoog maar ik stap altijd op via een hek, betonblok, krukje, strobaal noem maar op..
Ten eerste is het veel en veel beter voor je paard zijn rug, hoef je niet zo idioot strak aan te singelen en je paard leert netjes overal bij stil te staan als jij dat wil!

We maken er gewoon een spelletje van; ondertussen zijn we overal wel eens bij opgestapt, zelfs op de band van een hele grote trekker Haha!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:48

Ik stapte ook altijd op met krukje.
Is begonnen toen ik een bijrijdpaard kreeg van 1.74 (ik ben 1.63 Haha! ).
Daarna heb ik een paardje gereden dat net onder het zadel was.
Die heb ik het meteen aangeleerd.
Ideaal!

En later met Partout deed ik het ook.
Die is maar 1.64 hoog, maar als ik er met al mijn gewicht aan moet hangen... Lips are sealed
Dan maar liever een krukje Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 23:50

Ik krijg meestal een 'voetje' als ik opstap. Clown
Vind ik wel handiger eerlijk gezegt. Lachen

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 15:25

Bij ons op stal is het voor de mensen in de les tegenwoordig verplicht om met krukje op te stappen.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 15:33

Ik stap ook altijd op met krukje, kan niet eens meer zonder krukje opstappen, haha, heb het mezelf aangeleerd omdat met opstappen mijn zadel elke keer onderaan de buik hing door mijn gewicht en omdat ik met mijn "oudere" lijf niet zo snel en makkelijk meer op kan stappen. daarbij is het beter voor het paard en voor mijn zadel (en natuurlijk voor mezelf).
Er zit alleen 1 GROOT nadeel aan. ik moet altijd als ik een lekkere lange bosrit maak ontzettend nodig plassen en dat doe ik dus gewoon achter een boom of achter een struik in het bos (heel gezellig) maar nu komt het probleem, ik kom dus niet meer op het paard en moet elke keer een omgevallen boom of een boomstronk zoeken om weer op mijn paard te komen.
Ze moeten gewoon iets uit gaan vinden dat ik gewoon te paard kan plassen of ik moet een uitvouwbaar krukje meenemen op een bosrit.

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 15:39

wij hebben op stal zelfs hele mooie opstapblokken gemaakt ik zou niet zonder kunnen(ik kan het wel ) het is voor je paard en voor je zelf erg prettig en veel minder belastend
en cavaletti ik weet niet of er zulke lange plasgootjes zijn misschien een gat in de markt maar ja waar laat je zo'n ding op je paard inschuifbaar misschien?

scankino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:24

ik ben 1.45 (iets meer) en heb een pony van 1.44 (kben een kind)zodus geraak er nog wel op zonder opstapje toch gebruik ik ook meestal een opstapje of krijg ik een voetje Bloos beter en gemakkelijker

Floob

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:06

Wij hebben bij de manege 2 enorme opstapblokken (een van beton, de andere van hout). Ze moeten verlpicht gebruikt worden en ze zijn zo hoog dat je gewoon je been erover kan schuiven (zonder de beugel te gebruiken) zelfs op paarden van 1m78. Ik gebruik zelfs dit opstapblok als ik op een van de welsh A's moet rijden, gewoon op het eerste treedje staan.

wij leren onze paarden ook meteen dat er vanaf het opstapblok opgestapt wordt maar zorgen dat ze er ook aan gewend zijn dat we van de grond opstappen van beide kanten.

Ik kan op de meeste paarden vanaf de grond opstappen, maar ik doe dit alleen maar op een guitenrit als ik echt niet anders kan

hier een foto van de oude stallen met een van de grote opstap blokken (de kleinste)
Afbeelding

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 06:43

Ik stap altijd op met een opstapje (bankje, hek, maar net wat er in de buurt is) Ten eerste omdat het veel beter is voor z'n rug en het zadel en ten tweede omdat het lekker makkelijk is.

Heel af en toe stap ik op vanaf de grond. Voorheen deed ik dat niet, tot ik er tijdens een wedstrijd even naast was gaan lopen en er voor de finish weer op moest, zonder opstapje. Dat was dus een probleem Haha!

Love__Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:32

Ik stap vaak via het hek op, anders kom ik er ook niet op..

laura86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:27

Als je graag op wilt stappen met een krukje, moet je dat zeker doen. Er zijn genoeg mensen die dat zo doen, en ik zou niet weten waarom je dan "minder ruiter" bent, wat ik eerder in dit topic zag staan. Toen ik net nieuwe laarzen had stapte ik wel op met een krukje (kreeg mijn been niet echt zover gebogen Bloos ), maar vind het makkelijker om zonder op te stappen, dus stap ik nu weer gewoon zonder krukje op.

kimmetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:31

ik zalk gewoon lekker een krukje er bij pakken:P

SanneHeidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:33

ik zou er ook een krukje bij pakken ik heb er geen last van spring er zo op zonder zadel dan en met zadel kom ik er makkelijk op. maar bij mijn andere paardje (soort verzorg) die zijn inmiddels alle bei overleden maar daar had ik ook een krukje voor nodig

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:10

Ik gebruik eigenlijk altijd een krukje, maakt het opstappen voor mij een stuk makkelijker, maar belangrijker, m'n paard heeft veel minder last van mij tijdens het opstappen!

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:22

Voor mensen die veel hangen aan het paard met opstappen ben ik absoluut voor het gebruik van een opstap.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 22:45

Denniz schreef:
Ik kan me goed voor stellen dat het soms makkelijker is met een krukje. Wat ik niet snap is dat ik zoveel lees dat het zadel niet op zijn plaats blijft. Hebben jullie de singel dan zo los zitten. Ik ben er eergisteren tijdens het galloperen afgeknald omdat die ergens van schrok. Maar het zadel zat nog mooi op zijn plaats.

Nou, volgens de boekjes hoor je nog een hand onder de singel te kunnen schuiven. Wel zo prettig voor het paard, dat hij nog kan ademen. En als je gewoon recht zit, schuift het zadel echt niet. Anders zit je ofwel scheef, ofwel je paard moet rechtgericht ofwel je zadel moet nodig aangepast.
Mijn zadelmaker zei ook dat het eigenlijk niet zou moeten dat mensen na het losrijden nog gaan nasingelen.
Sterker nog, ik heb een keer met iemand gereden wiens paard geen singel verdroeg wegens een oude singelwond. Die reed zonder singel, alleen een staartriem. Ging prima!