Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

dierfysio schreef:ja, ze kunnen zeker last krijgen van de schoft, en van de rest van hun wervelkolom. om het linkervoorbeen (schrap zetten) maar niet te noemen.
slecht voor je paard dus, tenzij je steeds afwisselt, dus afwisselend links en rechts opstapt. maar dat zie ik nooit iemand doen (en eerlijk: mij lukt het niet, van rechts opstappen).
dus beter is: met krukje.ook al lukt het best zonder (ik kan zelf ook op een paard van ruim 1.80m stappen zonder krukje, maar dat doe ik dat paard en mezelf liever niet te vaak aan)

).

beter en gemakkelijker
), maar vind het makkelijker om zonder op te stappen, dus stap ik nu weer gewoon zonder krukje op. 
Denniz schreef:Ik kan me goed voor stellen dat het soms makkelijker is met een krukje. Wat ik niet snap is dat ik zoveel lees dat het zadel niet op zijn plaats blijft. Hebben jullie de singel dan zo los zitten. Ik ben er eergisteren tijdens het galloperen afgeknald omdat die ergens van schrok. Maar het zadel zat nog mooi op zijn plaats.