Waarom GEEN cap???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 07:44

Natuurlijk klopt dat niet, ik rijd zonder helm en ik ben dus dom.

Over Anky gesproken, die rijdt ook zonder helm. Lachen

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 07:58

KarinvdM schreef:
Een helm geeft veel mensen een "schijnveiligheid". Hoeveel mensen donderen nu werkelijk op hun hoofd? Hoeveel hersenletsel is er daadwerkelijk?
Ik ben in geen jaren van een paard gevallen, ik draag dus ook alleen een helm daar waar het MOET. Bovendien ben ik nog nooit op mijn hoofd op het asfalt gestuiterd. Mijn 3-jarige rijd ik momenteel ook nog met helm. viewtopic.php?f=10&t=622936
Maar dat dier is dusdanig braaf dat mijn helm binnenkort weer fijn de kast in gaat.

Draag jij op de fiets ook een helm?
Dat je in Nederland niet verplicht op de fiets een helm moet dragen betekent niet dat dat een goed idee is. Clown Sowieso heb je geen asfalt nodig om hersenletsel op te lopen, dat kan al bij een val van iets meer dan een halve meter ... kan je nagaan hoe groot die kans is als je van een paard (meer dan 2 meter) afvalt!

Ik vind het geen schijnveiligheid. Ook al draag je een cap kan je altijd hersenletsel oplopen, of zelfs door je cap erger gewond raken dan zonder, maar over het algemeen is een cap veel veiliger! Je doet toch ook je gordel ineens niet meer om, omdat een paar mensen er juist meer letsel door hadden?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 10:51

Op mijn verzorgpaard rij ik, met medeweten van de eigenaresse (die overigens zelf bijna altijd zonder cap rijdt), zonder cap in de bak. Buiten zet ik dat ding op. Ook als ik op een paard stap dat ik niet ken zet ik mijn cap op en in stituaties waar het verplicht is.
Reden waarom ik zonder rij? Ik vind zonder cap prettiger rijden. Ik heb een goed passende cap, maar ondanks dat heb ik 's winters en zomers altijd een zweetkop als ik afstap. En ik heb al eens ervaren dat er je dus ondanks cap hele nare blessures kan oplopen die geen bal met je hoofd te maken hebben. Verder heb ik bij een val tijdens het skiën gemerkt dat ik heel reflexmatig mijn hoofd bescherm.
Ook heb ik eens de artikelen op dressuurhoed.nl gelezen, heel relativerend.
Kortom: eigen keuze en als een ander iets anders kiest, prima. Maar zullen we elkaar in onze keuzes respecteren en niet belerend tegen elkaar gaan doen?

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 10:58

ik rijd altijd met cap, heb er een veiliger gevoel bij, oke, zo nu en dan zit je wel eens op een paard zonder cap maar toch als ik 'echt' ga rijden dan heb ik hem altijd op, het is en blijft een dier, een dier kan schrikken en in het zieken huis nee, dat is niks voor mij, ik denk dat de mensen die wél zonder cap rijden dat ze het paard dan door en door kennen en vertrouwen, dan nog, een ongeluk zit in een klein hoekje, ik hou mn cap dus gewoon op!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 11:04

Urielle schreef:
Het is een vies, warm, zweterig ding dat ook nog niet lekker zit, dus ik zet hem, heel stom en eigenwijs alleen op op concours en bij onbekende paarden. Ben zelfs mijn driejarige aan het inrijden zonder cap, en ja, dat is dom.

Ik help nu een beetje met inrijden van een 7 jarige. Met onverwachtse stops en dat zulke onzin. (uitbreken in galop en dat zulke enge taferelen) Maar ik heb mijn cap niet op. Is eigenlijk een beetje ingeslopen. Ik ging naar een westernstal, paar proeflesjes. Geen cap mee, niemand heeft cap op en het is dus niet verplicht.
Nu rij ik daar ongeveer 1,5 jaar en heb ik de cap nooit meegenomen/gebruikt. Eigenlijk heel slecht!

Fionaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 11:10

Ik draag ook nooit een cap. Ik vind het maar vervelend zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 11:14

Rijd zelf in principe altijd met cap. Voel me kaal zonder... Wilde alleen eerder bij pony's die ik heel goed ken met het uit de wei halen er nog wel eens op springen zonder cap. Gewoon zonder zadel met alleen een halstertje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 16:55

Ik vind een helm niet nodig, ben er al zo lang niet afgevallen en een van de laatste keren dat ik er behoorlijk af viel brak ik mijn neus DOOR mijn cap! Ik vind dat ding veelste warm en heb m dus alleen op als het verplicht is, dus rijvereniging en wedstrijden (nou ja nu niet meer, maar t/m de M2 nog)

In het dagelijkse leven loop je verder ook zonder helm oid, terwijl je dan net zo goed van de trap kan vallen en je kop kan stoten. En als je echt goed valt breek je je nek (of iets anders) ook wel met cap

dollie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 18:22

ik heb een superfijne cap maar draag hem alleen op wedstrijden en met de lessen.
zelfs thuis met zadelmak maken doe ik hem niet op. heb er namelijk een x me neus mee gebroken en sinds dien heb ik vaak ongeluk als ik dat kreng thuis opzet.
toeval misschie maar dan val ik er juist af. nu draag ik thuis gewoon geen cap meer en val er haast nooit meer af..... klop klop....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 18:25

Ik vind caps vervelend..
Maar op mn manege is een cap verplicht en op mn vz pony mag ik ook niet zonder.
Ik weet wel dat als ik een eigen paard heb, wat wel te vertrouwen is, ik niet snel meer zo'n ding op mn hoofd zou zetten. Behalve dan buiten de bak Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:24

Ik helm beschermt ook nog eens tegen een zonnesteek (oke, een petje ook, maar goed)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:09

Lenneke_ schreef:
Ik helm beschermt ook nog eens tegen een zonnesteek (oke, een petje ook, maar goed)

Een pet kan afwaaien, een cap als het goed is niet Knipoog Clown

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:16

Dan zit je pet niet goed Knipoog Mijn pet is in 1,5 jaar dat ik hem gebruik nooit afgewaaid Knipoog *klopt af*

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:19

Ik rijd nooit met cap, tenzij ik een buitenrit ga maken of hoog ga springen.
Ik vind het gewoon niet fijn, als het warm is zit je alleen maar te zweten in zo'n ding.
En ik vertrouw me paard genoeg om zonder te cap te rijden Clown

YourtheOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 10:24

Ik heb altijd me cap op Lachen

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:44

bijna altijd me cap op, soms als het veel te warm is of als ik hoofdpijn heb laat ik het

marfiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:44

in de bak thuis reed ik altijd met pet, zit lekker, tegen de zon en geen haren in je gezicht.
Buiten, of op ander terein zette ik wel altijd een cap op.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:50

ik rij altijd met cap.. maar moet zeggen dat ik met dit weer hem nog wel eens stiekem aflaat.. want het is mij wat warm.. Buiten doe ik hem altijd op..

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:48

Ik rij bijna altijd met cap.
Tenzij het over de 30° is en we dressuur rijden.
In alle andere gevallen wel.

vivalavida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:18

Ik heb bijna altijd me cap op (heel soms met uitstappen niet)
om 1 simpele reden. Toen ik er 2 jaar geleden van mijn pony afgestuitert ben had ik alleen maar een lichte hersenschudding en een gebroken been.. en een verschrikkelijke deuk in me cap. wil niet weten wat er zou kunnen gebeurt zijn als ik me cap niet op had. alleen als ik een heel warm hoofd heb en hoofdpijn doe ik mijn cap af met uitstappen (ookal stap ik mijn pony wel naar het land met het halster zonder cap.

maar ik denk dat mensen geen cap op hebben omdat ze denken dat ze het niet nodig hebben

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:09

Ik ben gisteren voor het eerst in 11 jaar paardrijden écht flink hard gevallen. Van een handelspaard dat ik kende en goed bereden is, maar even duidelijk aangaf geen zin te hebben (steigerde eerst erg hoog en begon vervolgens gigantisch te bokken met zn kop tussen zn benen, kreeg hem niet omhoog, dier is groot en enorm stug en sterk). Heb een spier in m'n lies gescheurd, en dat doet auw. Maar ben ook aardig hard op mn kop gevallen en heb een lichte hersenschudding, het knapt nu weer iets op, maar ik kon niet rechtop zitten of werd zo ziek als een hond.
Ik viel gewoon in de binnenbak, geen harde bodem, maar was toch wel heel blij dat ik mn cap op heb! Nu is het misselijk en koppijn maar als ik m niet op had gehad had het ook wel wat anders kunnen wezen!
En ik rijd echt geen extreme paarden, ben ook geen onervaren ruiter.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 19:35

Met deze extreme hitte rijd ik zonder cap omdat mijn voorhoofd anders binnen no time onder de bultjes zit. Dat gebeurd zowiezo als ik iedere dag met cap rijd. Maar dat is de reden waardoor ik 'm in de zomer wel eens aflaat. (dan is het toch zo warm).
Met buitenrijden, rijden op vreemd terein ofzo heb ik mijn cap wel altijd op. En als het niet al te warm is dan ook.

fioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 19:46

sommige mensen denken dat ze stoer zijn, andere mensen vinden dat ze te goed kunnen rijden, maar als je geen cap op hebt en je valt van je paard is datje eigen risico, Cap is me held

paardKed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 19:51

fioontje schreef:
sommige mensen denken dat ze stoer zijn, andere mensen vinden dat ze te goed kunnen rijden, maar als je geen cap op hebt en je valt van je paard is datje eigen risico, Cap is me held

Ja vind ik ook Knipoog

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 20:02

Het is te warm. En dat is de enige reden.
En ja, ik weet het ontzettend onverstandig, vooral met mijn paard. Maar ik weet wanneer ie wat doet, dus ben er op voorbereid, maar nog steeds niet verstandig.