houden de foutenkijkers er mee op na 1 april?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:42

Ik ben voor! Zo kun je ook leren hoe de jury's op jou proef terugkijken, en kunnen hun beoordelen hoe ze zouden beoordelen, en waarom juist op die manier!

Maar ik blijf bij mijn standpunt dat jureren gewoon niet voor iedereen is weggelegd. Zoals ik al eerder zei, iedere doos die M1+winst is mag jury voor de B en de L worden. Paar op stal bij mij willen zich er ook op wagen, en heel eerlijk? Ze denken dat ze er verstand van hebben, maar integendeel!

Ik ben voor (heb dit al eens in een ander topic vermeld) dat er voor jury's praktijk examens moeten komen. Laat de leerling op een officiele wedstrijd zijn examen afnemen. Zowel leerling als leraar zullen ze proef beoordelen, en laat de leerling daarna motiveren, hoe wat en waarom ze die proef op die manier hebben beoordeeld. Maar de vraag is dan weer, hoe stel je een leraar aan? Hoe weet je dat deze correct jureerd? Op deze manier moet de leerling altijd haar beoordeling motiveren, en kan daar weer van leren wanneer ze niet correct beoordeeld heeft. Ik denk dat de mooikijkers dan snel verdwijnen. Maar goed, daarna kunnen ze alsnog op hun eigen manier gaan jureren, al lijkt me dat sterk, want van zo'n gerichte "opleiding" kun je alleen maar leren!

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:01

ShannaY schreef:
Ik ben voor (heb dit al eens in een ander topic vermeld) dat er voor jury's praktijk examens moeten komen.

Dat gebeurt al hoor, ShannaY. Hoe denk je dat er anders examen gedaan wordt ? Aan de hand van videobeelden of zo?
Er moeten 6 combinaties voorrijden en die moeten beoordeeld worden. Dan mag er een x-afwijking zijn met 2 (!) examinatoren, en dat zijn mensen die hun sporen op jurygebied al verdiend hebben.

Ik vind het zelf heel vreemd dat ruiters nooit van de gelegenheid gebruik maken om na afloop vd proef te vragen wat er aan schort en vervolgens achteraf wel gaan lopen mekkeren (al dan niet op een interforum )

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 14:11

Die vraag is door Tyrza al gesteld en door veschillende mensen( waaronder jury's) beantwoord.

Die afwijking, is dat per onderdeel of over het totaal?
En moet je de punten nog individueel toelichten( mondeling examen)?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:13

Fitzroy schreef:
Ik vind het zelf heel vreemd dat ruiters nooit van de gelegenheid gebruik maken om na afloop vd proef te vragen wat er aan schort en vervolgens achteraf wel gaan lopen mekkeren (al dan niet op een interforum )

Dit zou ik dus nooit kunnen, ik heb een hele grote bek, om maar even grof uit de hoek te komen. Maar ik vind het zó genant om naar een jury te gaan om te vragen wat hij van ons vond. Mekkeren doe ik ook weleens, maar meestal is het dan wel verdiend, ik ben niet snel beledigd als ik slechte punten krijg en ik heb ook slecht gereden. Dat durf ik wel te erkennen, ik durf nieteens te zeggen dat ik goed gereden heb, stel je voor dat je dan met 130 punten thuis komt.. ik ben daar heel voorzichtig mee

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:19

Sorry, ShannaY, ik bedoelde als de prijsuitreiking al geweest was. Misschien was ik niet duidelijk genoeg.
Dan weet je je punten al en dat geldt met name voor de mensen waarvan de punten tegenvallen. Niet lopen mekkeren maar naar de jury toegaan waarom er zo gepunt is.

Amondi, ik zag alleen 1 reactie van lielle dus dat valt nogal mee.
Verder geven alleen de juryleden aan dat er nooit iemand naar ze toekomt.
En geen reacties van deelnemers.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 14:21

Geje is toch ook echt jury! En niet zo'n kleintje ook

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:22

Citaat:

steekt vinger op
Ik had ook gereageerd fitzroy

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:38

Fitzroy schreef:
Sorry, ShannaY, ik bedoelde als de prijsuitreiking al geweest was. Misschien was ik niet duidelijk genoeg.
Dan weet je je punten al en dat geldt met name voor de mensen waarvan de punten tegenvallen. Niet lopen mekkeren maar naar de jury toegaan waarom er zo gepunt is.

Amondi, ik zag alleen 1 reactie van lielle dus dat valt nogal mee.
Verder geven alleen de juryleden aan dat er nooit iemand naar ze toekomt.

Ook dan zal ik niet naar een jury stappen.. ik zou eens de stoute schoenen aan moeten doen.. maar ik weet ook wel dat vrij veel jury’s daar helemaal niet van gediend zijn, en hem snel peren wanneer aangegeven word dat de prijsuitreiking volgt. Dat vind ik weel heel jammer. Ik heb 1 voorbeeld gezien met een meisje op stal, die had vrij lage punten gereden, is toen naar de jury gestapt, en vroeg dus om feedback, en de jury vertelde gewoon alles, en dat meisje ging vol in discussie dat het allemaal niet waar was, en dat het een goed paard was ect, en heeft er toen nog weken over nagezeurd.. ik zag de jury ook steeds bozer worden, en terecht, kan me best voorstellen dat je als jury zijn geen zin hebt om elke ruiter uit te leggen wat je van het paard vond en de combinatie, en waarom ze zo beoordeeld heeft! Ik zou ook helemaal niet weten hoe ik zoiets zou moeten brengen “Eh mevrouw.. wat vond u van mij en mijn paard” ?

Ptries

Re: houden de foutenkijkers er mee op na 1 april?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:45

Ik heb tot nu toe 1x meegemaakt dat ik mijn punten niet begreep. Om een concreet voorbeeld van die proef te noemen: Ik had voor mijn goed uitgevoerde middendraf hetzelfde cijfer als voor mijn slecht uitgevoerde aangalopperen. Allebei een 6, terwijl ik normaliter altijd minstens een 7 voor mijn middendraf heb, tenzij ik een fout maak waardoor Patty tactfouten maakt of te diep gaat, maar dat was nu niet het geval.

Maar goed, dit is mij dus 1x overkomen. Ik heb nog zitten twijfelen om naar de jury toe te gaan, maar ik ben bang dat als ik die jury dan later nog eens krijg dit mij aangerekend wordt dus ik heb het maar niet gedaan.

Voor de rest ben ik het eigenlijk altijd wel eens met de jury of zijn mijn punten juist veel hoger dan dat ik zelf verwacht had.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 14:47

Saskia is trouwens ook eens naar de jury gegaan om hem te bedanken voor de 9 in een middelmatige proef. Het was de eerste keer dat ze een 9 kreeg. Van diezelfde jury had ze het volgende commentaar op vrije stap: paard wandelt de ring uit!
De man heeft een belgische naam en kan fantastisch jureren ( en moet al ver in 70 zijn) zet die maar als juryexaminator neer, dan kun je ook nog lachen.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:48

GeJe schreef:
Da's een heel goed idee: een Real Life Judge/Rider Forum... zou iets voor een regionale bond kunnen zijn. En dan niet op een onmogelijk tijdstip ofzo, echte ruiters, echte paarden, echte proeven en dan met een open puntensysteem zodat iedereen gelijk ziet welke punten door wie gegeven worden... en dan nabespreken ofzo. Nadeel is alleen dat de mensen die toch altijd wat te zeuren hebben waarschijnlijk niet de moeite nemen om naar zo'n forum te gaan... maar goed. Euh... wie pakt die op?

Het moet net zo worden als een paar keer is gedaan tijdens een GP op grote concoursen (zoals NK Nijmegen), dat het publiek zelf mee mag punten en na afloop dus ook een bespreking is van deze punten en het waarom.

En dan met name de proeven uit de basis, want dit zijn toch altijd de stiefkindjes. Wat natuurlijk niet wegneemt dat men al vooruitstrevend bezig is door de punten uit de GP "openbaar" te maken.

Maar ten gunste van de breedtesport moet ook hier maar eens een flinke schop onder de konten worden gegeven van iedereen die verheldering wil en kan geven en degenen die hier voor open willen staan. Doe je dat niet, dan moet je imo gewoon ook je mond houden. Zeiken kan iedereen. Leren ook.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:54

Tyrza schreef:
Gaan de ruiters uit dit topic na afloop van de proef wel eens verhaal halen bij het betreffend jurylid? En wat voor advies krijg je dan? Is dit bevredigend?

Ik ben 3x na m'n proef naar de jury geweest, overigens na 3 proeven waar ik toch wel een redelijk tot goed gevoel over had.

1 keer had ik 155, tuurlijk balen maar terecht. Waren de 1e keer weg van 't veulen en weer buiten. Kreeg toen als 'extra' commentaar (wat dus niet in die woorden op de coupon stond) dat ik zeer netjes had gereden en goed met de spanning was omgegaan, maar dat het nog te slordig en te afwachtend was. Daarna nog een hele tijd met haar en haar man zitten praten (overigens een ouder stel), haar man had ook zitten jureren en dat leek me toch wel een hele fijne vent (zo van: Ja, als ze in een SB de kop gewoon een eind naar binnen trekken krijgen ze toch echt krap een 3 hoor! :D ).

Daarnaast een keer na een L1 proef waar ik 167 voor had, niet zozeer voor verduidelijking maar meer in het algemeen. Kreeg het commentaar dat het allemaal netjes was maar dat ze gewoon nog sterker moest worden om de impuls vast te houden door de proef.

En vorige week na een L2 (165) proef, had voor mijn idee een keurig nette achterwaarts laten zien, maar had een 6. Nu ging ik dus wel echt voor de verduidelijking ;) . Dan krijg je dus weer dat van die gecombineerde punten, mijn achterwaarts was inderdaad heel netjes, maar ze 'haperde' bij het voorwaarts gaan daarna, vandaar de 6. Kreeg verder een compliment over de aanleuning en de verbinding, zag er vanzelfsprekend en gemakkelijk uit (en daar was ik nog het blijste mee :D ). Overigens heb ik het vermoeden dat Suzanne F. hier de jury was.

Ik heb er dus geen moeite mee om op de jury af te stappen, ook niet als ik geen specifieke vragen heb. Maar het is inderdaad wel vervelend als ze al weg zijn voor de prijsuitreiking, dat gebeurt vaker wel dan niet, want anders had ik vast nog vaker een babbeltje gemaakt (want volgens mij vinden ze het alleen maar gezellig :D ).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-12-10 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam op verzoek verwijderd

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:07

amondi schreef:
http://members.home.nl/corrie.oosterom/

probeer deze eens, op de Blesse klikken. Geen idee of het werkt, dit heb ik maanden geleden in elkaar gezet.

Het zou het fijnste zijn als de opname vanaf C is gemaakt. Dit vertekend toch een beetje vanuit deze hoek te filmen.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 15:17

Hij doet het dus! hoera..

Tja was de eerste keer met een digi en de eerste keer dat het vriendje van Sas een proef zag en de 2e keer op wedstrijd van de 2 scheetjes.

Sorrie

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:13

Wat Tyrza zegt is inderdaad handig: een proef vanaf de C, dan kan iedereen die deze proef zal gaan "beoordelen" vanuit hetzelfde gezichtsveld gaan punten. Ik zou zeggen: kom maar op met die speciale Bokt Dressage Judge & Rider Forum Video Presentation

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:19

amondi schreef:
Goed idee.

Alleen bedoel je nu mij? ik heet corrie.

Nee, sorry
Ik bedoel Corrie die (naast ons) over juryplatform.nl gaat.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:25

dan zal ik iets speciaal moeten filmen want die heb ik nu niet. Meestal vanaf H volgens mij.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:54

GeJe schreef:
Da's een heel goed idee: een Real Life Judge/Rider Forum... zou iets voor een
regionale bond

kunnen zijn.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 19:13

GeJe schreef:
Wat Tyrza zegt is inderdaad handig: een proef vanaf de C, dan kan iedereen die deze proef zal gaan "beoordelen" vanuit hetzelfde gezichtsveld gaan punten. Ik zou zeggen: kom maar op met die speciale Bokt Dressage Judge & Rider Forum Video Presentation

Apart subforum voor aanvragen?

Het BDJR forum

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 21:06

CGJ12 schreef:
GeJe schreef:
Da's een heel goed idee: een Real Life Judge/Rider Forum... zou iets voor een
regionale bond

kunnen zijn.

Ja, sorry... terwijl ik het intikte dacht ik al... vast geen goed idee...

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 21:19

Lijkt me ook een goed idee.
Een op de vraag van tyrza.

Ja ik ben 1 keer verhaal wezen halen. Dat was op een zomerconcours. Ik had daar 1e proef een 1e prijs met 169 (L1) trouwens
En de 2e proef (gelijkwaardig.) 140.
Ik ben naar tweede jury geweest verhaal te halen omdat de de beide proefen gelijkwaardige kwaliteit waren. Ik kreeg als antwoord dat het paard te netjes liep (lees: je hebt een boeren knol die op de voorhand gebouwd is, daar wordt je geen Z mee dus stop er nu maar mee.)
Toen ik vertelde dat ik bij de andere jury 169 puten en een opmerking van haar: keurige proef! en ik graag wilde weten waarom er dan zo'n groot verschil in zat. Werd mij de mond gesnoerd en is desbetreffende jury lid (was na wedstrijd) doodleuk in de auto gestapt om vervolgens doodleuk weg te rijden

Er zal nu waarschijnlijk wel een jury lid aankomen met een een of ander K*t smoesje waarom er zo'n groot verschil in zat.
Ik ken maar weinig jury's die leuk en goed kunnen jureren.
Je zal nu ook snappen waarom ik snel de ruiters verdedig.
Ik geloof er niet meer zo in....
De sport vindt ik geweldig, ik zal er ook nooit mee stoppen.
Wil ik er wel bij zeggen dat ik dus nooit op de wedstrijd over de jury klaag. Ik vindt dat rondweg onbeleefd zoals sommige ruiters tekeer gaan op de wedstrijd. Het moet ook leuk voor de jury blijven

missnina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 23:24

Marije1984 schreef:
Lijkt me ook een goed idee.
Een op de vraag van tyrza.

Ja ik ben 1 keer verhaal wezen halen. Dat was op een zomerconcours. Ik had daar 1e proef een 1e prijs met 169 (L1) trouwens
En de 2e proef (gelijkwaardig.) 140.
Ik ben naar tweede jury geweest verhaal te halen omdat de de beide proefen gelijkwaardige kwaliteit waren. Ik kreeg als antwoord dat het paard te netjes liep (lees: je hebt een boeren knol die op de voorhand gebouwd is, daar wordt je geen Z mee dus stop er nu maar mee.)
Toen ik vertelde dat ik bij de andere jury 169 puten en een opmerking van haar: keurige proef! en ik graag wilde weten waarom er dan zo'n groot verschil in zat. Werd mij de mond gesnoerd en is desbetreffende jury lid (was na wedstrijd) doodleuk in de auto gestapt om vervolgens doodleuk weg te rijden

Er zal nu waarschijnlijk wel een jury lid aankomen met een een of ander K*t smoesje waarom er zo'n groot verschil in zat.
Ik ken maar weinig jury's die leuk en goed kunnen jureren.
Je zal nu ook snappen waarom ik snel de ruiters verdedig.
Ik geloof er niet meer zo in....
De sport vindt ik geweldig, ik zal er ook nooit mee stoppen.
Wil ik er wel bij zeggen dat ik dus nooit op de wedstrijd over de jury klaag. Ik vindt dat rondweg onbeleefd zoals sommige ruiters tekeer gaan op de wedstrijd. Het moet ook leuk voor de jury blijven

Ik zou maar gaan springen als ik jou was

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:30

Jammer dat zo'n jurylid niet eens het fatsoen heeft jou normaal te woord te staan. Maar ja... je schrijft zelf al: dat je verhaal ging halen.... Dat klinkt als: met grote stappen en een boze blik naar de jury toelopen. Ik zit morgenochtend ook weer om 8 uur achter de C terwijl ik liever nog even op mijn enige vrije dag op bed wil liggen hoor met dit takkeweer. Een jurylid doet het omdat hij/zij het leuk vindt, passie heeft voor de sport en samen met de ruiters en trainers wil gaan voor het optimale resultaat. Daarom zou een (B)DJR Forum echt wel een goed idee zijn.

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 21:56

Ik ben het helemaal met je eens. Daarom klaag ik ook nooit openlijk op de wedstrijd over de jury.

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 11:48

Fitzroy schreef:

Omdat de juryleden zich altijd erg snel uit de voeten maken als de prijsuitreiking eraan komt (of de RV zolang rekt dat de jury zoiets heeft van ja hallo ik wil ook naar huis), of nog in het hok zitten voor de volgende rubriek.
Dus t wordt je als ruiter soms erg lastig gemaakt om een jury aan te spreken.