dressuur een jury-sport

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 14:47

heej, zoals ik al eerder zei... toen ik nog wedstrijden reed met memory ging ik altijd samen met een goeie vriendin, zij heeft een fjord... nou als je ziet hoe zij 'gediscrimineerd' (ik wist even geen andere verwoording:P) werd omdat zij een fjord had....niet normaal gewoon... MAAR ze is nu wel L2 met m;)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 14:49

Jorie schreef:
Ranna, alweer met je eens!!!!!!

Zeg, jureer jij niet ook wel eens in regio R'dam??? Knipoog

Sjonge jonge zeg, je bent het wel váák met me eens zeg Haha!
Daar kan ik wel aan wennen Haha! Lachen Haha! Haha!

Maar, helaas voor jou, jureer ik helemaal niet meer.

Ik ben 7 jaar helemaal uit de dressuur geweest en heb western gereden in die tijd . Wel weer de dressuurrmatige kant van het western natuurlijk want ik ben en blijf een dressuurprikker Bloos .

Was poepflauw van het met kromme tenen in mijn schoenen zitten tijdens het jureren, ... krijg je zo'n kramp van in je voeten Haha! Knipoog
En het hele wedstrijdgebeuren hing me toen mijlenver mijn strot uit.

Nu, 7 jaar later, kom ik toch weer terug in de dressuur. Mijn hart ligt nog altijd bij die tak van sport en mijn Amerikaanse Appaloosa kent alle dressuuroefeningen Bloos .
Omdat hij echter kreupel is ben ik begin september 04 met een kwpn-er begonnen voor iemand anders en die gaat dit jaar mee op concours.
Gewoon lekker rustig aan en we zien wel hoe het gaat.

Ik moet trouwens zeggen dat hoe meer ik over het KHNS hoor, hoe meer ik mijn twijfels krijg bij die organisatie.

Is in geen enkel opzicht bezig met de belangen te verdedigen van ruiter en paard. Wel hun eigen (financiële) belangen komen ruim aan bod.
Geeft me geen fijn gevoel moet ik zeggen.

En ik zit dan wel in Haren, maar niet in Nederland.
Ik woon in het Duitse Haren, bij Ter Apel over de grens.

Dat is ook tevens mijn mazzel omdat als het KNHS mij helemaal te gortig wordt met hun wijzigingen en regels ik in Duitsland ga starten.

Dus helaas voor jou, zul je het met andere jury's moeten doen Tong uitsteken.

Wat wel leuk is: ik hoorde pas toen ik gestopt was met jureren dat ik bekend stond als een hele rechtvaardige jury Bloos Bloos .
Je kreeg de punten bij mij niet kado, maar als je een wp had, had je hem ook werkelijk verdient.

Kijk, en zo wil ik wel bekend staan Knipoog Lachen

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 14:57

ranna schreef:
Kijk, en zo wil ik wel bekend staan Knipoog Lachen

Ik wilde dat elke jury er zo over dacht........

En de KNHS....tja.......Maar ja, KNHS of niet, een grote groep juryleden met de neuzen dezelfde kant op krijgen zal moeilijk blijven.

Vind alleen jammer dat men dus erg gedemotiveerd worden door opmerkingen op protocollen. Dat vind ik jammer, opbouwende kritiek lees je zelden. Ja, laatst nog, bij een vriendin van mij. Bij bijna elk punt was wel wat geschreven, de opmerkingen sneden hout en er stonden zelf tips bij om het op te lossen!!!!! OK dan!
Maar dat zie je zelden helaas. Ook bij het jureren van kinderen zie je opmerkingen staan die ik al niet snap, laat staan zo'n kind!!! Zo ontneem je het plezier in het dressuurwedstrijden rijden en dat is jammer. Want idd, ik ben het weeeer Tong uitsteken met je eens, het blijft toch wel trekken.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:21

Jorie schreef:
Ook bij het jureren van kinderen zie je opmerkingen staan die ik al niet snap, laat staan zo'n kind!!!.

Yep, mee eens OK dan! en wat je daar neer zet kan meer invloed hebbejn dan je denkt. Ga maar eens op een protocol van een kind dat met een niet nageeflijke pony een proef rijdt, neerzetten dat de pony meer nageeflijk moet, Gevolg: kind gaat nog harder aan de teugels trekken en zagen dan dat ze nu al deed .
Of pony is niet aan het been, gevolg: Nog harder schoppen .

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:24

Of dat de schrijver niet snapt wat de juri zegt... dan staan er soms ook hele rare dingen

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:28

Ja, bijv.: overgang beter parkeren i.p..v overgang beter markeren *LOL*

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:02

hahahaha, maar idd eerst ook stond er bij een vriendin;... paard loopt op 3 benen, hahaha lastig hoor een driebenig paard:))

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 20:13

het is wel een jury-sport, maar als je een slechte proef rijdt kan de jury er niks aan doen.
Met springen doe je het helemaal zelf als de balk eraf ligt(of je paard Knipoog )

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 21:17

WWWiske schreef:
Ja, dat zei ik, niet ieder jury kan dat waarderen, het ziet er vaak voor omstanders wel "mooi" uit, maar het klopt wat je zegt dat het geen correcte gebruik van het achterbeen is.

Nee, het was geen zweefdraf, maar dat zegt ze vaak als de proef gewoon heel mooi loopt, pony mooi vanuit de achterhand gaat, en gewoon echt een super goede proef loopt, ze liep gewoon echt mooi op de achterhand. Het was geen zweefdraf, ze loopt heel goed op de achterhand.

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 23:53

Ja, dressuur is absoluut een jurysport, maar als jij vindt dat je een WP verdient en de jury vindt dat niet, moet je gewoon beter je best doen. Ik vind ook vaak dat ik best streng gepunt word, maar dan ga ik er gewoon aan werken om beter te worden, anderen worden toch ook hoog gepunt. Kijk, ik heb een protocol in de B waar bij de grote volte galop staat: paard moet meer zitten. Daar heb ik dan behoorlijk de pest in en dan denk ik heus wel, wat een k**jury, maar dat zijn uitzonderingen, in 99% van de gevallen vind ik dat je heel reeel gepunt wordt.
En zonder jury; geen dressuurwedstrijden.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 00:59

kijk als je geen winst haalt, dan zal je het niet verdiend hebben(in de meeste gevallen dan) maar waar het mij om gaat is dat ze soms 5-en of 4-en geven maar dat er geen commentaar bij staat!! dat vind ik zo slecht he!! kijk van mij mogen ze me best 140 punten geven als er maar duidelijk commentaar bij staat zodat je ook daadwerkelijk ziet wat je kan/moet verbeteren!!!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 11:15

Ja, dressuur is een jurysport. Dat weet je en als je daar niet tegen kunt moet je niet in de ring stappen. Als alleen wilt horen hoe fantastisch je kunt rijden moet je lekker thuis blijven rijden met alleen je fans als toeschouwer.

Waar ik mij over blijf vebazen is het gemak waarmee mensen zeggen dat een jury het niet goed heeft gezien, punten veel te laag zijn, ze veel beter hebben gereden enz enz. Ik vindt het al bijzonder arrogant als jij jezelf maar even boven anderen plaatst. En wat ook altijd opvalt is dat als er twee jury's gejureerd hebben, degene met de hoogste punten altijd gelijk had Schijnheilig

Als je goed rijdt krijg je goede punten. Ik ben het in de afgelopen jaren maar 1 keer oneens geweest met een jury. Ik kijk eerst wel naar mijzelf wat er allemaal beter had gekunt.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 11:27

Eddy de Wolff van Westerrode zei eens: "Voor alle ruiters met alle soorten paarden geldt 'het wedstrijdregelement'. Dat is je bijbel. LEER HET! Wanneer een ruiter precies weet waarop hij wordt beoordeeld, weet hij ook welke punten hij kan verwachten". OK dan!