schiet talentenplan zijn doel voorbij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 14:09

Remember schreef:
Misschien moeten we de BBB oprichten (BoktBemiddelingsBureau) voor mensen mét talent zonder paard en mensen mét paard zonder talent Haha! !

En voeg daarnog bij: getalenteerde paarden met ruiters zonder talent: zorg dat de getalenteerde paarden bij de getalenteerde ruiters komen, et voila! Clown

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 14:40

runningkawa schreef:
Maar het is toch veiliger geld te stoppen in mensen die er al zijn
heb je zeker resultaat en goede reclame
Niks niet helpen, nee reclame en ruig doen om niks en doen of je zo goed bent als rabobank.

Ik denk dat je daar de spijker mee op zn kop slaat! Want wat heeft de Rabobank er aan om Truus van de hoek te sponsoren, die in de omgeving van Franeker landelijk rijdt in de klasse L1???? Daar komt geen hond naar kijken, naar het kroost van Van Vleuten, Van Baalen etc. natuurlijk wél!

Kortom, het Rabobank talentenplan is in mijn ogen nog steeds een vorm van het nog verder toestoppen van geld aan sub-bekende ruiters of diegenen met mucha's money.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 15:03

amondi"]
Ook dat is een idee bealy, maar dat zou je als ruiter ook zonder Rabobank kunnen doen. Vooral springstallen accepteren graag hulp van jonge ruiters, vooral voor op en afzadelen etc. maar je kunt ergens beginnen.
[/quote]

Zou leuk zijn als dit zo was, maar zij die mogen op-en afzadelen hebben geluk
Veel mensen die er zo proberen te geraken zien dagen bijna geen paard, alleen mesthopen en bergen invet-werk Knipoog

[quote="frunnik schreef:
En daar heb je echt niet de duurste paarden voor nodig. Het is immers de bedoeling om jong talent te spotten en een goede pony is al veel minder duur dan een goed paard. Lachen

Mja, maar dan heb je nog minder kans dat talentjes een kans krijgen...bij de pony's zijn er nog meer mogelijke talenten zonder rijdier (omdat zij minder middelen hebben, studentenjobs daar verdien je toch meer mee dan de auto's van de buurt wassen...), en als de ouders er niet 100% achter staan gaat zo'n kind niet veel wedstrijden zien...

Trouwens een pony of paard moet niet duur zijn om veel talent te hebben...het is aleen vaak zo...
En goede goedkope pony's worden vanaf dat ze goedlopen soms voor serieuze bedragen op gekocht Scheve mond

Maar Theo heeft wel gelijk dat hij zegt dat veel andere landen ook wel een 'talentenplan' wouden hebben...zelfs al geraken mensen met 'minder' kansen (want laten we eerlijk mensen met minder middelen in de dressuursport, zijn toch ook niet bepaald super-arm, anders kan je überhaupt niet paardrijden) niet verder dan een selectiedag...is zo'n plan heel aanmoedigend voor de 'basisruiters'
Al is het maar voor zo'n leuke dekjes die je krijgt als je zo'n rubriek wint Knipoog
En het houdt de 'iedereen heeft een kans er te geraken' droom levend Lachen en dat is toch al heel mooi

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 15:55

Echt talent bestaat misschien wel niet, ik denk dat niemand met een paard wat het gewoon echt niet kan ver kan komen.. ''Veel talent wordt gewoon gekocht'', ja je moet wel ruitergevoel hebben, maar met goede begeleiding, goede paarden en spullen kom je toch echt wel veel verder,steun van ouders( als die niet willen houd het op)

En als ik nou getalenteerd zou zijn ( ben ik niet maar goed) maar ik hield deze pony bijv zou ik denk ik nooit in een plan of in een kader komen of iets dergelijks, dat heeft hij niet in zich, daar schiet hij veel te veel te kort voor, al had ik nou een pony waarbij alles er al op zat, veel begeleiding

van ouders, en ouders die áltijd mee gaan waar dan ook, en dus een pony met talent, kom je er sowieso al verder mee dan dat ik dat niet heb, en dan hoef ik nog niet eens echt talent te hebben vanaf de eerste keer op t paard ( bij wijze van) die ervaring en talenten kunnen denk ik ook wel met de jaren komen, je leert toch steeds meer en als je ook steeds betere paarden krijgt groei je dus sowieso, en kom je hopelijk ook steeds hoger..

Veel rijke kinderen die komen er dus wel, ik weet al dat ik ondanks dat ik sowieso geen talent heb er toch niet zou komen, ouders die het onzin vinden een pony van 10000 in de stal te hebben, niet overal naar toe

willen ( heel moeizaam) en geen vervoer hebben + ouders die er geen verstand van hebben en die me nou niet echt steunen als ik ervoor zou willen gaan, dat is jammer ( heb er dus niet het talent voor maar goed) je moet dus wel bepaalde dingen hebben die je meezitten, jij moet het niet alleen willen je ouders ook( je zult toch echt mensen achter je moeten hebben die je steunen)!!!!

Dat vh meisje met de haflinger vind ik knap, maar dat is dan denk ik een goede haflinger, ik heb dan een new forest, die dan als stereotype( dat is een dresuurpony) zeker wel goed moet kunnen dressuren in vergelijking tot bijv een fjord, terwijl ik toch menig fjord en haflinger zie die echt

stukken beter lopen, qua gangenwerk..Dus ik vind niet dat er echt gezegd moet worden van ja ik heb een haflinger dus met een gewoon paard kom

je er ook, is een haflinger dan een gewoon paard, nee, je hebt er dus tussen zitten die stukken beter lopen dan bijv een welsh of een newforest, en die slechter zijn, maar je kunt van een haflinger niet zeggen dat dat rassen zijn waarmee je er niet kunt komen, die heb je ook tussen andere rassen zitten..

Vh talentenplan vind ik ook dat ze niet al die ruiters met al een naam moeten steunen, die zijn er in wezen al, en kinderen met rijke ouders komen er waarschijnlijk toch ook wel, maar ja je kunt moeilijk mensen selecteren die geen geld hebben voor een goed paard die aaan de maatstaven voldoet van bijv een ek pony of een gp paard, dat zou ook wel duur worden lijkt me..
Heel verhaal maarja, dit is dus mijn mening...

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 15:58

_Romana_ schreef:
ik heb dan een new forest, die dan als stereotype( dat is een dresuurpony) zeker wel goed moet kunnen dressuren
...

hiermee bedoel ik dat een new forest in vergelijking tot een fjord het stereotype heeft beter in de dressuur te kunnen presteren dan een fjord..

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 16:02

joh, ben ik ook even weg, wat een reacties! dank!
2 vielen mij meteen op Ilndra en Remember haalde inderdaad een punt aan wat ik al eens gehoord had, maar dan niet op dit forum.
als je al in volledige training staat dan zit je niet te wachten op het Raboplan met al zijn centrale trainingen. Wel de clinics, maar die zouden zowiezo veel vaker gegeven moeten worden en dan door heel het land.
Daar zou de Rabo eens mee kunnen beginnen( Als ze er al belang bij willen hebben de basis hogerop te krijgen.)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 16:14

(Ik was nog lang niet klaar maar op enter gedrukt)
Insider: hierboven heb ik dus al mijn eerste plan neergezet, met behulp van de bokkers moeten er meer kunnen komen. Je voorbeeld van Lotte Jansen vind ik zelf nou typisch een voorbeeld van een meisje dat op haar 11de al tig pony's "versleten" had die stuk voor stuk fantastisch waren maar die toch, om een of andere reden, haar te weinig succes brachten. m.a.w. een voorbeeld van iemand die het talentenplan niet nodig moet hebben( en zeker niet jaren achterelkaar). Dat onderwijs plan moet ik nog doorlezen dus daar heb ik nog geen mening over( net 2 uur op een tractor staan wachten Boos! )
Plan 2 van mij is dus het afschaffen van wildcards, een zo zuiver mogelijk talenteplan houden, iedereen dezelfde kansen.
plan 3 is inderdaad de regio's beter verdelen, hier in Friesland zijn er maar bar weinig talentenrubrieken en meestal maar 1 op een heel concours, rij je fantastisch in de M2 jammer dan, degene die met 145 punten het M1 wint gaat naar de selectiedag.
wordt vervolgt.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 13:07

En nu is het weer heel rustig.
Heeft er dan niemand een idee voor Insider om het talentenplan op de rails te houden? Dit is jullie kans, iemand binnen de KNHS heeft belangstelling voor( goede) ideëen.

Wil je eens een keer echt goed getraint worden kan ik je in ieder geval de Harry Horse instructieweken aanraden, daar wordt serieus gewerkt op je eigen niveau, zelf betalen natuurlijk maar een ponykamp kost ook geld.

Insider, misschien moeten die weken dan wel worden uitgebreidt naar de diverse regio's of b.v. weekenden van trainingen waar je je zelf voor kunt aanmelden.

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:18

Mijn pony was erg goedkoop maar heeft zekers super veel talent, bedoel je moet maar net
het goede paard vinden, m'n pony was jong maar wel super leergierig, en dan zie je wat er nu
van terecht is, van 3½ jarige leeftijd zelf naar het Z1 gebracht, ben ik zelf stiekem wel trots op Bloos

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 17:31

Een goed paard vinden voor een schappelijke prijs is moeilijker dan een goede pony vinden volgens mij.

De instructieweken zullen vast wel goed zijn, maar het nadeel is dat ze niet in de buurt zijn. Vervoer is voor sommigen dan een probleem, dus dan zul je inderdaad in regio's moeten gaan werken.

Maar het probleem met goede instructie begint al bij de vereniging, goede instructeurs zijn schaars, helemaal in het springen (in het noorden tenminste). Goede instructie is tegenwoordig duur, en dan zit je weer met het probleem dat het weer niet voor iedereen is weggelegd.
Je moet dan al goede instructeurs hebben die voor een schappelijke prijs trainingen willen geven. Op die manier kan ook iemand die het minder heeft toch z'n talent ontwikkelen.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 17:43

Mensen die meer verdienen dan minimumloon mogen gwoon niet meer meedoen aan het rabobanktlentenplan Clown

Sorrie hoor, maar ik vind sommige opmerkingen wel een beetje kort door de bocht. En ik proef ook enige jaloezie hier en daar.
Tuurlijk ik baal er ook wel eens van als er weer eens iemand bovenaan staat met een hoop geld, wiens paard de geregeld wordt bijgereden door een sterruiter en die dan zelf er even op stappen om een wedstrijd te rijden. Maar dan nog vind ik dat je die mensen niet moet veroordelen, bovendien is het ook niet zo dat iedereen met geld er minder hard voor hoeft te werken.

Wat mij opvalt is dat mensen hier klagen dat de mensen met geld het zoveel makkelijker hebben. Tuurlijk helpt geld een hoop, maar je moet ook een duur paard nog steeds kunnen rijden. En tuurlijk helpt geld voor een paar extra lessen dan enorm. Maar het hoeft echt niet vanzelf te gaan, je kunt ook zelf wat extra werken om wat extra lessen te kunnen betalen.
Ik ben benieuwd hoeveel van de jonge mensen (rabo sponsert immers alleen jong talent) Zelf eens wat extra vakken vult om nog een privé lesje te kunnen betalen Lachen

Paardrijden moet nog steeds in een team, paard en ruiter, als een van de twee geen talent heeft houdt het toch wel en beetje op. En tuurlijk kun je dan proberen van het wat mindere paard, maar een talentvolle ruiter er zoveel mogelijk uit te halen. En hetzelfde geld voor de niet zo getalenteerde ruiter met het getalenteerde paard. Maar dat doet de rabo ook, met de tweehonderd ruiters die de extra lessen mogen volgen. Het is alleen logisch dat de plaatsen in het echte team gaan naar mensen met talent en talentvolle paarden, dit zijn immers de enige combinaties waarvoor het mogelijk is op het hoogste niveau door te dringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 17:48

Niemand die hier zegt dat het vanzelf gaat
Niemand die hier zegt dat je geen samenspel met je paard hoeft te hebben.
Maar een paard met potentie na het Z, of iig vooraan te kunnen lopen in het Z, kost veel geld

Heeft niks met jalozie te maken, maar met een feit

Helemaal niet erg dat je daar geld voor moet hebben, zo is het nu eenmaal.
Maar wel dat deze mensen nog eens geld van de rabobank krijgen, en de rabobank daar zo over doet alsof ze zo geweldig zijn.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 17:56

Wat is jou definitie van veelgeld??? Waar ligt voor jou de grens, want ik denk dat je best een goed paard kunt kopen voor niet al te veel. Alleen moet je dan wel een jong paard kopen en genoeg kennis hebben om een goed jong paard onder de bagger in een of ander verlaten knolleveld te herkennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 17:58

Ik heb zelf een goedkope knol, zadelmak gemaakt en naar Z gereden
dus weet wat het is.
Maar meer als een braaf Z proefje kan hij niet. Ook niet bij een betere ruiter

en voor de prijs dat ik hem had, kun je nu in euro's maar amper wat vinden.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:04

runningkawa schreef:
en voor de prijs dat ik hem had, kun je nu in euro's maar amper wat vinden.

Ook dat valt mij dus op. Ik kan mij nog heel goed herinneren dat ik, een jaar of 10 geleden, eens met een meisje van stal stond te praten over haar nieuwe paard. Ik zei dat ik het een super-gaaf dier vond, en dat die twee een mooie combinatie vormden.
Zij zei toen met een zucht "tja, dat mag ook wel voor die centen". Bleek dat ze 10.000 gulden voor dat paard had moeten betalen, en dat iedereen zoiets had van "wauw" en "da's duur!" Voor die tijd was dat ook een behoorlijke prijs voor een paard en had je toch ook wel een hele goede sport-knol onder je kont zitten.

Nu heb je voor hetzelfde geld (4500 euro dus) een aardig recreatie/basis paard. Uitzonderingen daar gelaten denk ik, maar de paarden waar ik naar ben gaan kijken enige tijd geleden, waren allemaal rond die prijsklasse en helemaal niks bijzonders. Gewoon een leuk paard, niet meer dan dat.

Ik denk dat echte sportpaarden nu vanaf de 8000 euro beginnen, echte goede paarden vanaf 10.000 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:20

Voor 10.000 euro ècht een goed paard???? Waar?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:23

Juist lovely Lachen

Voor ons (mij) is er 1 voor 10.000 het geweldige sportpaard.
Maar wil je een echt goed paard...heb er zadelmak gemaakt en L nivo gereden die voor tonnen (guldens) de deur uitgingen.
Zal nu ook voortaan wel in euro's zijn.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:31

Ik heb in diezelfde prijsklasse naar paarden gzocht (4500-6000 euro) en heb meerdere goede jonge paarden gezien die best goed mee kunnen komen in het Z.
En Ik denk dat mijn paard ook zeker wel goed mee kan komen in het Z2 (weet niet of ik het kan) en ik denk dat hij nog wel meer in zijn mars heeft ook, maar dat zal de tijd leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:35

In die prijsklasse begint het idd net te lukken.
Maar tot de 4500 heb je bijna manege bokken ( op een enkeling na die dan afgekeurd word Verdrietig )

Maar ik reken nog braaf om naar guldens, schrik me dan toch te pletter hoor
Geen paarden voor de kleine beurs.
Jongeren die hun paard zelf moeten bekostigen door naast school te gaan werken voor hun paard.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:40

Lovely schreef:
Voor 10.000 euro ècht een goed paard???? Waar?????

Ik bedoel dus eigenlijk:

8000 euro of meer voor een leuk basis-sportpaard (daaronder nauwelijks iets te vinden of zoals RK al zegt: een halve manegebok)

En vanaf 10.000 euro heb je iets wat iets meer potentie heeft, maar zeker geen GP ofzo, in die zin bedoel ik het niet!!!

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:41

Helemaal mee eens, vind het ook een hoop geld. Het grappige was alleen dat de paarden van 4500,- vaak nog beter waren dan de paarden in de prijsklasse erboven. Heb paarden van 7000,- gezien waarvoor je nog niet eens de helft zou geven.
Het ligt er ook inderdaad aan waar je je paard koopt en je moet een dosis geluk en geduld hebben. Ik kenb een hoop mensen die het eerste de beste paard wat ze tegen komen kopen en dan later voor teleurstellingen komen te staan die ze van te voren hadden kunnen voorkomen.
Maar inderdaad het blijft een hoop geld, maar ik heb dan ook een jaartje extra door gespaard omdat ik liever een jaartje langer op mijn pony zat en dan een goed paardje kon kopen dan eerder een goedkoper paard te kopen. Wat mij ook al opvalt is dat wat er zo onder de 3000,- euro te koop is vaak niet eens correct gebouwd is of gezondheidsproblemen heeft (of waarschijnlijk zal krijgen) Dit was de grootste reden waarom ik hier niet aan wou beginnen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:41

runningkawa schreef:
Maar tot de 4500 heb je bijna manege bokken ( op een enkeling na die dan afgekeurd word Verdrietig )

*huil*

Wil jij Matje niet zo uit zitten schelden????? Knipoog

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:45

DePennyBitch schreef:
Ik bedoel dus eigenlijk:

8000 euro of meer voor een leuk basis-sportpaard (daaronder nauwelijks iets te vinden of zoals RK al zegt: een halve manegebok)

En vanaf 10.000 euro heb je iets wat iets meer potentie heeft, maar zeker geen GP ofzo, in die zin bedoel ik het niet!!!

Er zijn een hoop dure paarden die half niet zo goed lopen als goedkopere paarden.
Ik ken een handelaar die zijn paard voor 7000,- maar niet kwijt raakte, toen hij dit zelfde paard een paar weken later voor 25000,- euro te koop zette stonden kopers in rijen klaar Verward

Veel mensen die een paard willen 'voor de heb' en het aanzien, en genoeg geld hebben. Kopen vaak nit het beste paard, maar het duurste *LOL* Alleen maar om te kunnen opscheppen over het bedrag wat het paard gekost heeft. Deze mensen geloven ook oprecht dat een paard van 10000,- euro automatisch een beter paard is dan die van 9000,- Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:46

Tja, maar dan krijg je te maken met van die mensen die denken: "oh, hij is duuur, dan zal ie DUS WEL goed zijn". Heel krom eigenlijk.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:50

Ja maar aan de andere kant denke een heleboel mensen hier, "hij is goed, dan zal hij dus wel duur zijn". Knipoog
Terwijl ze hem ook als jong paard gekocht of zelf gefokt kunnen hebben *LOL*