Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
laurae schreef:Ik vind het altijd zo'n onzin al dat commentaar. Wees nou eens eerlijk,als je een wedstrijd lang b of l proefjes gaat kijken, hoeveel rijden er dan echt voor de 8? Dat zijn er heel erg weinig. Vaak zijn de proefjes gewoon niet meer waard dan 6-en.
.
WWWiske schreef:Over die tong, had je gedurende de rest van je proef de tong ook "buitenboord" dan is het inderdaad onbegrijpelijk, of had je hem binnen 1 onderdeel weer op zijn plek? want het zou in dat laatste geval zo kunnen zijn dat de jury's er op dat onderdeel wel 1 puntje in mindering voor hebben gebracht, dat is meestal de gang van zaken bij een tong die over het bit zit, als het paard verder correct over de benen is en de oefening wordt technisch goed uitgevoerd, en de aanleuning blijft "oogschijnlijk" constant, ( dat het paard niet in verzet gaat hier op) maar alleen de tong floept 1 onderdeel over het bit dan kan je als jury toch geen 4 of 3 daarvoor gaan geven? ,ik ben maar een "baby jury" hoor, maar zo hebben ze het bij de KNHS mij in iedergeval bijgebracht.
Vippie schreef:Misschien moeten ze dan maar voor in het proevenboekje zetten dat je pas klaar bent voor de B als je thuis een wp waardige M proef neer kan zetten?
Ipv het verhaal wat er nu staat, en criterium voor de L is een wp waardige Z proef op de thuisbasis.![]()
B staat immers niet voor niks voor beginnend en niet voor beste der beste. Al denken sommige mensen daar blijkbaar anders over.
Of zullen we de behaalde punten voor een wp verhogen naar gemiddeld een 8 ipv een 6?????
Let wel het gros van de B/L ruiters ambieert geen Z niveau, degene die dat wel doen stromen vanzelf na 4 wedstrijden door naar de volgende klasse met 4wp per wedstrijd.
laurae"]
Als je niet voor een 8 kunt rijden dan moet je ook niet zeuren als je maar 6jes haalt.
[/quote]
Helemaal met je eens.... maar vaak zijn het de omstanders die meer moeite met de 6jes hebben dan de ruiter zelf, hihihii
[quote="laurae"]
Als ik in de ring kijk dan gaat het vaak om de pure basis: paard is niet nageeflijk, niet voorwaarts, er wordt niet op de letter gereden enz. Hoeveel B-ruiters zie ik wel niet die met sporen en zweep rijden en bij iedere pas het paard een tik met de sporen geven? Of paarden waar absoluut geen impuls in zit? Heel veel dus.
[/quote]
Klopt, en vaak zie je die problemen in een andere klasse keihard terugkomen. Probleem ligt ook voor een heel groot deel bij de instructeurs vindt ik, en dat zie je in de ring terug als je een wedstrijd als een toetsingsmoment ziet.
Voor jonge paarden speelt ook de ervaring mee, soms zijn ze zo overdonderd op een wedstrijd dat ze helemaal inkakken en als ruiter kun je dan alleen maar proberen je hoofd boven water te houden en je proef zo goed mogelijk uit te rijden. Hoe meer ze op wedstrijd gaan hoe fanatieker de paarden worden en daarmee ook de ruiter.
[quote="laurae schreef:Dan kunnen juryleden simpelweg geen punten hoger dan een 5/6 kwijt. Dat heeft er niets mee te maken dat je thuis een M proef moet kunnen rijden, maar dat je de bais beheerst. Want dat wordt wel van je verwacht in de B. Je hoeft geen supermarcherend Z- paard onder je kont te hebben, je moet alleen wel een fatsoenlijke proef neerzetten.