Houden, inslapen of verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wanneer zou je kiezen voor inslapen in plaats van verkopen of weggeven?

Het paard kan niet meer gereden worden, en zou (veel) pijn ervaren als dit wel zou gebeuren.
321 (15%)
Het paard heeft complex management (voer/training/stalling) nodig om gezond en/of pijnvrij te blijven.
301 (14%)
Het paard heeft permanent pijnstilling nodig om pijnvrij te kunnen zijn.
481 (23%)
Het paard heeft een chronische blessure die herhaaldelijk maakt dat het dier niet bereden kan worden.
275 (13%)
Het paard heeft een zodanige afwijking in bijvoorbeeld bouw, waardoor pijn en blessures in de toekomst onvermijdelijk zijn.
308 (15%)
Het paard is oud, niet alleen in leeftijd maar ook in gedrag/behoeften.
329 (16%)

Totaal aantal stemmen: 2015

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:46

Ik heb maar 1x meegemaakt dat een DA niet meteen akkoord was met mijn vraag tot inslapen, was een arts die eenmalig kwam en het hele verhaal niet kende.

Verder altijd volledige medewerking van dierenartsen gekend, en nooit een arts die behandelmethodes / onderzoeken / operaties opdringt.

Ik kan me wel voorstellen dat ze een paard met slechts een kleine bemerking weigeren in te slapen, begrijpelijk ook.

Duhelo

Re: Houden, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:30

Ik heb ook een goede relatie met mijn dierenarts, die ook de geschiedenis kent en weet hoe ik tegenover mijn paarden staat. Ik ben ook heel zeker dat als ik vandaag bel dat ik morgen wil laten inslapen met het verhaal dat er geen twijfel zal zijn.
Ik kan mij wel voorstellen als je een vreemde dierenarts krijgt voor een of andere reden, dat die in bepaalde situaties idd wel vragen gaan stellen, zoals in mijn voorbeeld, het paard staat er wel, is actief, happy en loopt. Alleen is het wel progressief en het bekappen/beslaan een marteling. De ene gaan daar wellicht verder in dan andere (want bijv sederen is en blijft een optie. Met de zomer die aankomt zal de voet wellicht wel weer verbeteren, etc). Maar dan heb je ook het totale plaatje (is maandelijks sederen wel nog paardwaardig? is maandelijks 100-150 euro dierenartskosten bovenop het (dure!) beslag portemonneewaardig? etc?

Toen ik in tijde naar de kliniek ging en de sinker geconstateerd werd, was het advies toen eigenlijk inslapen. Dat advies heb ik wel in vraag gesteld, want ik stond daar met een paard naast me dat de wereld zou verslaan, klinisch op dat moment licht ongemak toonde (die was op het zachte regelmatig, op harde weidegrond licht onregelmatig) en waar we nog niks mee geprobeerd hadden. Dat vond ik voor "vreemde" dierenartsen wellicht een beetje kort door de bocht. Maar ook met deze mensen was heel fijn te praten en ze stonden ook open voor mijn visie en ideeën.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:47

Over een sincker zijn de meningen ook sterk verdeeld, reguliere dierenartsen denken vaak gelijk aan inslapen terwijl andere alternatievere stromingen er weer anders in staan.

Ik heb ook goede resultaten gezien met op een bepaalde manier natuurlijk bekappen om de hoek van het gekantelde hoefbeen gelijk te krijgen met de zool. Ik was heel sceptisch maar zag wel duidelijk een goed resultaat. Maar dat had wel een lange adem nodig..wellicht is dat nog interessant voor jullie. (mits dat bekappen idd wel paardwaardig kan, moet geen lijdensweg worden)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:14

Elisa2 schreef:
Over een sincker zijn de meningen ook sterk verdeeld, reguliere dierenartsen denken vaak gelijk aan inslapen terwijl andere alternatievere stromingen er weer anders in staan.

Ik heb ook goede resultaten gezien met op een bepaalde manier natuurlijk bekappen om de hoek van het gekantelde hoefbeen gelijk te krijgen met de zool. Ik was heel sceptisch maar zag wel duidelijk een goed resultaat. Maar dat had wel een lange adem nodig..wellicht is dat nog interessant voor jullie. (mits dat bekappen idd wel paardwaardig kan, moet geen lijdensweg worden)

Na de constatering in 2020 is ze idd ruim een jaar jaar barefoot natuurlijk bekapt (werd ze al voordien, hierdoor ben ik ook barefoot bekapper geworden).
Helaas kreeg ze de ene zweer na de andere en hadden we op een bepaald moment geen voet meer over. Dan besloten om er een ijzer onder te zetten. Daarmee was ze direct recht. Dit is goed gegaan tot het 2025 en dan zijn die voeten plots beginnen achteruit gaan, ijzer die niet meer bleef hangen, etc. Zonder ijzer wel oke-ish in de weide maar de wand slijt sneller dan het kan groeien. Vandaar het plakbeslag.

Ze wordt nu dus nog altijd barefoot bekapt maar dan met het (uitgeslepen) plakbeslag eronder zodat er geen druk komt op de zool, want dan is ze acuut kreupel. Zonder beslag kan ze amper een stap verzetten, dus die route herbeginnen is, vrees ik, niet paardwaardig meer.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:53

Marije_jiplover schreef:
Wanneer je steeds andere dierenartsen laat komen,.is er niemand met een compleet dossier.

Dan zullen ze toch idd zelf willen onderzoeken wat de daadwerkelijke status van een paard is, een eigenaar kan zoveel zeggen, als je het paard totaal niet kent, zomaar inslapen op een verhaal van een eigenaar, nee, dat begrijp ik wel.

Maar wanneer je met je vaste dierenarts overlegt en die het paard en de situatie kent en je geeft dan aan dat onderhouden om wat voor reden te zwaar voor je wordt, dan geloof ik wel dat die erin mee zal gaan, zonder nog allerlei extra onderzoeken te willen.

In mijn geval was de dierenarts die weigerde degene die altijd kwam en zelf mij door had gestuurd naar de dierenarts van de kliniek. Ze was compleet op de hoogte van alles en wist precies wat de pony mankeerde. Was daardoor erg teleurgesteld in mijn vaste da, ze wist alles.

Had ik er misschien bij moeten zetten in mijn post.

Gelukkig nu 5 jaar een fijne (andere) dierenarts bij de ponys.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:01

Duhelo schreef:
Elisa2 schreef:

Na de constatering in 2020 is ze idd ruim een jaar jaar barefoot natuurlijk bekapt (werd ze al voordien, hierdoor ben ik ook barefoot bekapper geworden).
Helaas kreeg ze de ene zweer na de andere en hadden we op een bepaald moment geen voet meer over. Dan besloten om er een ijzer onder te zetten. Daarmee was ze direct recht. Dit is goed gegaan tot het 2025 en dan zijn die voeten plots beginnen achteruit gaan, ijzer die niet meer bleef hangen, etc. Zonder ijzer wel oke-ish in de weide maar de wand slijt sneller dan het kan groeien. Vandaar het plakbeslag.

Ze wordt nu dus nog altijd barefoot bekapt maar dan met het (uitgeslepen) plakbeslag eronder zodat er geen druk komt op de zool, want dan is ze acuut kreupel. Zonder beslag kan ze amper een stap verzetten, dus die route herbeginnen is, vrees ik, niet paardwaardig meer.

Tip laat een hoefsmit vd kliniek ernaar kijken. Mijn paard is juist door natuurlijk bekappen slecht gaan lopen in het verleden.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:33

Ik heb een paard waarbij ik de go heb om hem te laten inslapen. Afspraak met de DA is dat mocht ik de tijd daar rijp voor vinden (lees hij geeft kleine signalen dat het leven niet meer leuk is) ik contact mt haar opneem.

Paard loopt nagenoeg rad op de wei en bij een beetje adrenaline volledig rad.
Hij hoeft van mij niks meer en we doen alles wat hij nog kan en leuk vindt.

Mijn grootste issue… hem mentaal voldoende uitdagen. Een slim paard maak je niet gelukkig met dagen op de wei en rondjes aan de hand en wat spelen.

Vorige maand is ie over een hek van 1.40 gesprongen omdat hij het spuugzat was in de paddock. (Meneer is springgefokt) Beest kan gewoon de energie in zn koppie niet meer kwijt.

Heel eerlijk, ik hoop hem weer te kunnen op kunnen voor stapritjes want als dit zo doorgaat zie ik het nog nodig worden dat ik hem moet laten gaan omdat hij de verveling niet meer trekt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:19

is een dergelijk paard dan wellicht niet gelukkiger op een plaats zoals die in frankrijk? Of wellicht als opvoeder in een opfok? Of heeft hij daarvoor teveel dagelijks management nodig?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:39

Duhelo schreef:
Elisa2 schreef:

Ja dat ze acuut kreupel is bij druk op de zool komt omdat het hoefbeen drukt op de zool door die sincker. De stand zou dan of meer veranderd moeten worden of nog meer de druk er af gehaald worden door medisch beslag maar dat moet wel kunnen. Ik zou zelf denk ik nog een keer proberen met een medische smid of daar advies in winnen.

Sjonnie, zo'n paard had ik ook ooit..ben er veel mee gaan wandelen, meenemen naar het bos in de trailer etc. Totdat hij aan gaf dat dit ook niet meer leuk was/ teveel was. Toen wist ik eigenlijk wel genoeg.