Waar lopen jullie tegen aan in de paardenwereld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: Waar lopen jullie tegen aan in de paardenwereld?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:32

Er is wel een verschil tussen een paard wat niet alles voor iedereen zomaar doet en accepteert, en een paard wat zich misdraagt bij andere ruiters.

Content zijn met verschillende ruiters op hun rug, hoor hier gewoon bij de opleiding van jonge paarden. Ras, leeftijd of geslacht maakt daar geen verschil in.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:45

Caily schreef:
Er is wel een verschil tussen een paard wat niet alles voor iedereen zomaar doet en accepteert, en een paard wat zich misdraagt bij andere ruiters.

Content zijn met verschillende ruiters op hun rug, hoor hier gewoon bij de opleiding van jonge paarden. Ras, leeftijd of geslacht maakt daar geen verschil in.

Dat dus… Ik baal dat de merrie mijn man niet accepteert maar zelfs met voeren is ze al weinig tolerant. Bij de 1e dracht heeft ze een klik gezet en die is vooralsnog niet meer terug gegaan al laat ze zich de laatste tijd relatief goed hanteren door hem. Ze komt er ook niet onder uit. Ze hoeft hem niet op haar rug te nemen maar ze moet wel accepteren dat hij haar binnen/buiten zet/na kijkt/voert enz enz.
Als ik uit lig moet ze veilig verzorgd kunnen worden.

Ik vind dat wel een ding waar ook meer aandacht voor mag komen in de paardenwereld… Het is prima dat paarden geen allemansvrienden zijn, maar er zou imo meer besef moeten zijn voor wat als je paard alleen jou accepteert en je komt in het ziekenhuis. Je breekt je been. Wat dan? Moet iemand dan zijn/haar leven riskeren omdat een ander trots is dat zijn/haar paard alleen naar hem/haar luistert. :=

Heb zo een jaarling in de opfok gehad van zo iemand. Nou wát een zegen…. (Not)

Suzanne F.

Re: Waar lopen jullie tegen aan in de paardenwereld?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:11

Ik heb ook een merrie gehad die zeer eenkennig was. Maar dat verbeterde wel naar mate ze ouder werd gelukkig.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:24

Caily schreef:

Mijn oude merrie was een heethoofd voor de wagen, wel betrouwbaar maar ontzettend werklustig en de knop gaan stond altijd aan zeg maar, zelfs toen ze nog ruim in de 20 was.
Mijn man wilde ook graag leren mennen, dan was ze een mak lammetje en nam hem zelfs in de maling. Dan was mijn man aan het mennen in het bos, ik zat er naast op de bok, hij dacht dan dat ze zelf wel de bochten zou nemen in een kronkelig pad, bij mij wel bij hem nam ze hem in de maling, dan ging ze stil staan en keek ze achterom met een blik van hoe nu verder? Staat een boom voor me in de weg. Hij zei dan altijd van waarom loopt ze niet door? Ik zei dan altijd dan moet je beter opletten en sturen...
Ook met mijn rijpaard, die stond ontzettend licht aan de hulpen, ooit een er op gehad die dacht dat hij na 10 lessen op de manege kon rijden, hij wist niet wat hij mee maakte, gaf de hulpen en mijn paard vloog er bijna voor weg, dat had hij nog niet mee gemaakt, dat je zo weinig hulpen hoefde te geven en dat je paard onder je dan al wat deed.
Met iets meer gevoel paardrijden kunnen we allemaal leren, alleen moeten we er wel voor open willen staan, maar dat is met veel dingen in het houden van paarden en de hobby.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:47

Paarden -pony discussie vind ik wel interessant.

Mijn mening: voor dressuur maakt het niet zo veel uit in mijn ogen. Hoe moeilijk of makkelijk iets is heeft ook veel te maken met de balans van een paard of pony....
Mijn huidige pony van 1.46 mist in galop wat balans van nature en daarbij iets flegmatiek. Wordt wel al beter, maar met mijn vorige paard van 1.80 met super veel balans in galop was die volte 10-12 meter in galop toch echt veel makkelijker dan met mijn pony. En dan zijn ze nu in mijn vergelijking zelfde leeftijd en hebben ze dezelfde opleiding gehad....

In het springen ben ik wel van mening dat afstanden rijden met de gemiddelde pony wat makkelijker passende op een enkele hindernis gemaakt kunnen worden, en daarbij willen ze deze in opleidingen vaak niet in combinatie omdat ze dan met dubbelsprongen vaak ook in de problemen komen, uitzonderingen daargelaten.

Maar waarschijnlijk is dit stukje ook om te voorkomen dat er bijvoorbeeld mensen met een IJslander de opleiding willen gaan volgen. Met alle respect voor mensen met IJslanders, maar dat is rij technische vaak toch wat lastiger beoordelen omdat takt in draf en galop vaak niet is zoals je het in dressuur zou willen zien...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:56

Caily schreef:
En instructie die ruiters dat correct kan leren, en ruiters die het geduld hebben om daar de tijd voor te nemen, ipv te gaan voor de ‘quik fix’ en het mooie plaatje, die zijn er imo dan weer veel te weinig in de huidige paardenwereld.

Dat is niet zo mijn ervaring hoor. Ik ken er meer die dat heel netjes doen dan de enkelen die quick-fixen en een paard overvragen. Vooral mensen met veel ervaring weten wel dat je een paard daarmee niet heel houdt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:03

Zou het met de minimale stokmaat niet ook te maken hebben met een onderdeel in de opleiding waarbij je van paard wisselt? Dus dat de deelnemende paarden voor alle deelnemers minimaal de juiste maat moeten hebben.