Ziek veulen uit belgie gekocht. Welke stappen kunnen we ondernemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:13

Ik snap je wel hoor, ik zou als verkopende partij wel het gesprek aan gaan zodat jullie de nodige informatie hebben om mee verder te kunnen.

Maar goed, het veulen is bij jullie, de verkopende partij wil er niet meer zoveel van weten. Een hoop kosten zijn er gemaakt en ik hoop dat jullie veulen snel opknapt en dat ze een gezonde grote dame mag worden. Lees graag de updates hoe het met haar gaat.

pateeke

Re: Ziek veulen uit belgie gekocht. Welke stappen kunnen we ondernemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:12

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom de verkopende partij de deur dicht gedaan heeft. Dat hoeft niets te zeggen over jullie, over het veulen en ook niet noodzakelijk over hun intenties.
Je moet er hier niet op antwoorden uiteraard, maar misschien toch niet slecht jezelf die vraag te stellen: je schrijft dat je erkenning wil van de verkopende partij. Waarover wil je erkenning van de verkopende partij? En nog belangrijker: wat maakt het krijgen van erkenning van de verkopende partij zo belangrijk voor jou / jullie?

Ik begrijp helemaal dat je een wrang gevoel hebt als je een veulen koopt, dat al snel ernstig ziek blijkt te zijn en de verkopende partij zich terugtrekt uit iedere poging tot communicatie. Het is normaal dan je dan het idee krijgt dat de verkopende partij iets te verbergen heeft, niet ter goeder trouw gehandeld heeft, je niet de waarheid verteld heeft,... Tegelijkertijd geef je aan dat het veulen sowieso bij je zusje blijft en zij wi doen wat ze kan om het veulen erbovenop te krijgen, het geld gespendeerd aan dierenarts niet (volledig) vergoed moet worden door verkopende partij wat jullie betreft.
Wat geweest is, kan je niet terugdraaien. De verkopende partij heeft gehandeld zoals ze gehandeld heeft. Erkenning van verkopende partij ga je mogelijk nooit krijgen. Vraag is dan of je er verder je energie in wil steken of dat je het kan loslaten en naast je neer kan leggen dat het op deze manier gelopen is (zonder te ontkennen dat het een heel rotte situatie is en het gedrag van verkopende partij impact gehad heeft op jou en je zusje (en het veulen)).

Dat het veulen boos, fel en angstig is, kan ik heel goed geloven. Dit alles heeft grote impact. Alle bekende is weg, ze ziet af, heeft pijn, veiligheid is weg, ze heeft geen controle, wordt door veel verschillende mensen aangeraakt terwijl ze dat niet wil,... Net als bij mensen, kan dit ook voor dieren erg traumatisch zijn. Dat gaat de nodige zorg, tijd en geduld vragen om terug te herstellen, om haar vertrouwen te krijgen, ... Maar als ik de liefde in jouw berichten lees, lijkt de kans me groot dat dat wel goedkomt.

Staat ze inmiddels weer thuis? Wat naar dat ze weer koorts maakt. Hebben ze inmiddels al enig idee wat er precies aan de hand is? Is ze al wat aangesterkt om echt te kunnen behandelen?
Ik hoop heel erg dat ze snel opgeknapt is!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:24

Hoe gaat het nu met het mupke?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:56

Financiëel kreeg je bij mijn ook een dichte deur, waarom zou dit niet netjes zijn?

Ik handel en ik heb binnen een uur gezien wat voor pony ik heb staan, karakter, eet gedrag eigenlijk alles wel.....

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:10

Ja ik moet eerlijk zeggen dat ik hier wel mee ga met StalNollie. Financieel gezien ging ik hier na verkoop ook niets mee doen.

Als koper zijnde zou ik er niet eens naar vragen. Ik heb een soort gelijk geval gekocht op de markt, vel over been, vol wormen, slecht gebit waarmee we de kliniek al vaak hebben gezien, en nu 3 jaar verder nog altijd wormen en het gebit zal altijd een dingetje blijven. De kosten durf ik niet eens bij elkaar op te tellen, het gaat om duizenden euro’s. Pech. Ik heb het beestje bewust gekocht, kon zien hoe ze er bij stond en kon ook nagaan dat dat een dure zou worden. Daarvoor ga ik niet bij de vorige eigenaar aankloppen en durf ik het woord crowdfunding niet eens in de mond te nemen, dan werk ik wel wat meer. Een ander hoeft niet voor mijn dieren op te draaien.

Ik snap dat het zuur is, dat het niet het succesverhaal is wat je gewild had en verwacht had, en wat je ook had mogen verwachten, maar ik snap de verkoper wel. Die ziet de bui wel hangen. Misschien leest hij wel mee hier. De deur dicht doen is niet netjes maar van de andere kant is nee ook een antwoord die gegeven mag worden.

Alles los van de geld kwestie: ik hoop wel dat het beestje snel opknapt. Zijn de wonden nu wel dicht?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:16

Is het ook niet zo dat als dit veulen zo iets heeft opgelopen, er misschien andere dieren bij de verkoper dit ook sluimerend hebben? Kan dus net zo goed dat de verkoper zometeen een flinke ziekenboeg heeft staan als die niet oplet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 57 min geleden

StalNollie schreef:
Financiëel kreeg je bij mijn ook een dichte deur, waarom zou dit niet netjes zijn?

Ik handel en ik heb binnen een uur gezien wat voor pony ik heb staan, karakter, eet gedrag eigenlijk alles wel.....

Als je het allemaal netjes hebt gedaan niet nee. Maar als je een veulen te vroeg afspeent, en verzuimt te ontwormen, draag je dan als verkoper ook niet een beetje verantwoordelijkheid?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 52 min geleden

Maar wat is TE vroeg ? En niet of wel ontwormen is gis werk en dan moet je ook nog maar de goede ontworming gebruikt hebben....

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 49 min geleden

is er vastgesteld dat dit veulen niet is ontwormt dan? Want ik ken vele verhalen van fokkers die wel ´braaf´ ontwormen, maar waar de veulens ook echt niet wormvrij zijn ivm resistentie of opnieuw opgelopen besmettingen. ik vind zelf het dier er op de eerste foto´s ook al niet florisant uitzien, dus misschien had dat al wel bellen moeten laten afgaan icm op 4 maanden spenen. Daarnaast is de verkopende kant Vlaams meen ik gelezen te hebben, en daar kom je als nederlander al zeer snel direct en onhoffelijk over, dus dat die misschien eerst overbluft waren kan ik ergens inkomen.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 49 min geleden

Edit: Volgens mij was dit al niet meer aan de orde.

Ik vind niet dat je verkeerd bezig bent richting de verkoper of rare dingen vraagt of het verkeerd aanpakt.
Ik vind dat jullie het dier echt voorop zetten en hoop dat alles weer in orde komt.
Aan de liefde die jullie het diertje geven zal het niet liggen.
Laatst bijgewerkt door Saga op 36 min geleden, in het totaal 1 keer bewerkt

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 46 min geleden

Ik wil weten of zij eerder ontwormd is, er is een gigantische worminfectie gaande en echt 1 waar je je de tandjes van schrikt. Wij ontwormde haar, de kliniek is geschockeerd van wat er binnenin te vinden is.

Als hij ontwormd heeft en wij, dan is er een kuurresistentie. Het ging om gericht aanpakken. Wat kan ik verkondigen aan een veearts. Wat kreeg ze wel en wat kreeg ze niet.

Waar kunnen we rekening mee houden en waar niet.

Is moeder tetanus geprikt, want ook dat was een vraag vanuit de kliniek. Een tetanus spuit is plusminus 200 eu, zonde om onnodig in een al zwakke baby te spuiten.

Er waren veel vragen,
Als je daar je deur voor wilt sluiten moet je dat zeker doen. Maar kijk dan niet raar op dat een kopende partij vraagtekens krikgt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 43 min geleden

Dat zijn toch allemaal vragen die je stelt voor je een dier koopt?

Het lijkt mij best tricky een zaak, want dit dier is illegaal de grens overgereden, en daarbij is ie dus nog ziek ook. Dat kan ook best weleens de verkeerde kant opvallen voor TS. Bewust een ziek dier zonder gezondsheidsverklaring importeren.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 41 min geleden

Gewoon behandelen als onwetend en dat zal een kliniek vanuit die visie ook altijd moeten doen. Want als ze zeggen; ontwormd hiermee of hiermee hebben ze wel voldoende gespoten of is er überhaupt wel gespoten. En als je dit dier op de markt/handelaar/niet bij fokker had gekocht wist je ook niks over de achtergrond en het dier heeft nog weinig medicatie of ontworming gehad gezien de leeftijd.

als die ontwormd is zal dat met equerel/nexmectine zijn ( de minst grote kuren, als ik het goed schrijf qua benaming) dus niks spannends en doet niks af als je het wel of niet weet.

Tetanus injectie 200€? Hebben jullie kliniek die aangesloten zit bij de grote keten!? Want hier kan je bijna 3 spuiten van zetten
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 39 min geleden, in het totaal 1 keer bewerkt

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 39 min geleden

Oehlala schreef:
Dat zijn toch allemaal vragen die je stelt voor je een dier koopt?

Het lijkt mij best tricky een zaak, want dit dier is illegaal de grens overgereden, en daarbij is ie dus nog ziek ook. Dat kan ook best weleens de verkeerde kant opvallen voor TS. Bewust een ziek dier zonder gezondsheidsverklaring importeren.

Standaard vraag idd en zeker standaard antwoord. We kregen een ja,

Opzich een prima antwoord. De vragen waren wanneer, met welke kuur en meer gedetailleerde antwoorden.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 37 min geleden

StalNollie schreef:
Gewoon behandelen als onwetend en dat zal een kliniek vanuit die visie ook altijd moeten doen. Want als ze zeggen; ontwormd hiermee of hiermee hebben ze wel voldoende gespoten of is er überhaupt wel gespoten. En als je dit dier op de markt/handelaar/niet bij fokker had gekocht wist je ook niks over de achtergrond en het dier heeft nog weinig medicatie of ontworming gehad gezien de leeftijd.

als die ontwormd is zal dat met equerel/nexmectine zijn ( de minst grote kuren, als ik het goed schrijf qua benaming) dus niks spannends en doet niks af als je het wel of niet weet.

Tetanus injectie 200€? Hebben jullie kliniek die aangesloten zit bij de grote keten!? Want hier kan je bijna 3 spuiten van zetten

Ik maak echt geen grap, wij hebben een tetanus van 200 moeten laten zetten :')

Is best veel geld he als een simpel antwoord had kunnen helpen. Niet dat ik die info nu nog zou geloven.

We zijn onderdehand ook wat dagen en onderzoeken verder.

Qua merken en kuren was dit gewoon een vraag vanuit de kliniek, maar als daar niet eens normaal op geantwoord kan worden verwacht ik verder helemaal niet zoveel meer.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 36 min geleden, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 36 min geleden

200 euro voor tetanus?
Wij hebben zo’n prik waarbij influenza en tetanus in 1 prik zit, kostte mij in september maar 25 euro. Kan je gelijk de 3 basisentingen zetten die toch nodig zijn (of mag dat pas met 6 maanden oud, dat durf ik even niet te zeggen met zekerheid)

Ik ben inderdaad ook altijd gewent dat mijn veulen kopers aan mij vragen wanneer ze de laatste wormkuur hebben gekregen en wanneer zodat ze hun management daaraan kunnen aanpassen en zodat hun dierenarts weet welke ze de volgende keer moeten hebben. Ik zou dat altijd vragen overigens, ook bij een ouder paard. Hebben jullie daar niet gelijk om gevraagd?

Edit
Ik lees dat het gevraagd is. Ik neem aan wanneer jullie met de fokker naast het veulen stonden voor die mee naar huis ging, toch?

Ik heb helaas ook eens een veulen verkocht die achteraf vol bleek te zitten met wormen. Voor ons een raadsel want altijd netjes ontwormd en geen enkel paard heeft hier ooit wormen. Heel vervelend, ook voor mij want ik kon op dat moment ook weinig betekenen. Maar het was niet zo dat wij er helemaal niks aan gedaan hebben

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 34 min geleden

Maar kijk daar komt het stukje dat jij wel openstond.

Ja mijn zusje stond er dat moment. Zal eens vragen of het meer dan tetanus was. Ze zei tegen mij tetanisprik voor de open huid en daar werd gevraagd of we dat van die moeder wisten want dat scheelde 200 euro. Kan het misschien dat dat een mix is en dit medisch direct is voorgeschreven? Het is in ieder geval een aardig bedrag :')
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 30 min geleden, in het totaal 1 keer bewerkt

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31 min geleden

Ik weet dat wij vriendelijk zijn geweest en dat we helemaal niet op voorhand gelijk hem aanwezen.

Dit topic is sowieso gekomen nadat hij alles negeerde en blokkeerde.

Nogmaals ik verwacht geen gigantische geldbedragen maar wel transparantie. Wat is er gebeurd dat dit dier er zo slecht aan toe is.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28 min geleden

Ik ga er zo nog heen en zal dan even updaten wat de status van haar is

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28 min geleden

Ik denk dat je daar pas meer duidelijkheid over krijgt als de kliniek uitslagen kan geven. Misschien vallen dan wat puzzelstukjes op hun plek!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26 min geleden

GabberGill schreef:
Ik weet dat wij vriendelijk zijn geweest en dat we helemaal niet op voorhand gelijk hem aanwezen.

Dit topic is sowieso gekomen nadat hij alles negeerde en blokkeerde.

Nogmaals ik verwacht geen gigantische geldbedragen maar wel transparantie. Wat is er gebeurd dat dit dier er zo slecht aan toe is.

Oo pas na de blokkade. Ik denk misschien wel geblokkeerd door het topic. Dan heb ik daar ook niks over gezegd :=

Ik ben het met je eens dat hij prima kan aangeven wanneer en welke wormkuur ze heeft gehad, of welke niet. Is een simpel antwoord in m’n ogen
Gaat contact overigens alleen via whatsapp? Of ook al eens een belletje gewaagd ?

Ik zou overigens niet van geldbedragen uit gaan wat je terug gaat krijgen. Ik denk niet dat hij dat gaat doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18 min geleden

Tetanusinjectie van 200 euro? :wow:
Bij welke praktijk was dat? Want gemiddeld ligt de prijs tussen 40 en 60 tot 80 euro, maar de duurdere variant is dan vaak in combinatie met influenza.
En dan ook nog eens voor zo'n klein veulen... Dat kan toch niet kloppen?