Niet longeren in de bakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:15

Little_Gift schreef:
996981 schreef:
Feit is dat ze het nu weet. Aan ts nu de keuze wat ze wil; conformeren of vertrekken.

Niemand spreekt dat laatste tegen.
Heb ik al gezegd trouwens.

Maar TS beschuldigen dat ze het deed willens wetens, is niet correct als het klopt wat ze schrijft en ik ga nogal graag eerst uit van het goede in de mens ipv direct te vermoeden dat ze liegt.

Als je uit gaat van haar OP en de titel wist ze dat het niet mocht. Wat je vooral leest is onbegrip en een soort verzet.

Little_Gift

Re: Niet longeren in de bakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:23

Lees je dat? Of vul je dat zelf in?
Ik lees dat namelijk niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:28

Little_Gift schreef:
Lees je dat? Of vul je dat zelf in?
Ik lees dat namelijk niet.

“Ik heb gewoon de pech dat ik gezien ben.”

Die zin impliceert dat ts het wist. Het feit dat ze weet dat men ook in dit seizoen niet mag longeren
Impliceert dat er eerder discussie over is geweest, waarbij de Pension eigenaar heeft gezegd: “nee, ook bij regen/storm whatever mag alleen in de kraal gelongeerd worden”.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:30

FireAndIce schreef:
Ik longeerde daar heel af en toe als de bak vrij was.

Al bijna 2 jaar.

Toen was het toegestaan maar wist niet dat dit veranderd was. Nu dus wel,
maar de longeerbak wordt niks aan gedaan.

Ts longeert al 2 jaar af en toe in de binnenbak.
Was toen toegestaan.

Nu is dit veranderd en dat wist ze niet maar nadat ze aangesproken werd, weet ze dit nu wel.

Ze heeft daarna dit topic aangemaakt.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 21:40

Babootje schreef:
office schreef:
Nou.. wil nog even door drammen.
Zeker in de winter vind ik longeren wel belangrijk.Je zou niet verplicht elke dag moeten rijden vind ik .Dat is een regel die dieren welzijn in de weg staat.Want …noem eens iets ….als je paard wat lastig poept wat best kan in de winter ..dan is een flink galopje aan de longeer lijn zeker wel belangrijk.
Het is niet zo raar dat paarden problemen krijgen als ze niet eens lekker kunnen rennen .Vooral als er alleen postzegel paddocks zijn bijvoorbeeld.

Om eerlijk te zijn nooit van gehoord dat flink galopperen nodig is voor de darmwerking van je paard.
Wat nodig is zijn vezels en vocht. En voldoende beweging, maar daar is stappen ook prima voor.

Zeker wel juist in de galop en draf bewegen de darmen flink.Ze gaan dan ook vaak een windje laten na wat actie.
Best raar dat zelfs bewegen al een luxe is geworden voor een paard dat zegt toch wel iets over onze manier van paarden houden .

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 21:44

Je kan gewoon longeren als het nat is. Wat snap je daar niet aan?

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 21:51

Wat snap jij niet aan je paard in gevaar brengen en een peesblessure?als het kon zou ts het wel doen lijkt me .

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 21:53

office schreef:
Wat snap jij niet aan je paard in gevaar brengen en een peesblessure?als het kon zou ts het wel doen lijkt me .

Nat staat niet gelijk aan glad of zuigend. Een bodem waar plassen op liggen geeft geen verhoogd risico op blessures. Als je daar bang voor bent moet je hem al helemaal niet op een grote natte wei gooien, waar je dan wel weer voorstander van lijkt?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 22:06

office schreef:
Nou.. wil nog even door drammen.
Zeker in de winter vind ik longeren wel belangrijk.Je zou niet verplicht elke dag moeten rijden vind ik .Dat is een regel die dieren welzijn in de weg staat.Want …noem eens iets ….als je paard wat lastig poept wat best kan in de winter ..dan is een flink galopje aan de longeer lijn zeker wel belangrijk.
Het is niet zo raar dat paarden problemen krijgen als ze niet eens lekker kunnen rennen .Vooral als er alleen postzegel paddocks zijn bijvoorbeeld.

Dan word het sowieso tijd voor een andere stal.
Als dat galopje aan de lijn zo belangrijk is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 22:18

Pensionhouder snap ik helemaal. Sommige paarden ploegen de hele bodem kapot aan de longeerlijn. Ik zou eens overleggen of lange teugelen wel mag. Je kan dan wat variatie aanbrengen in de training zonder erop te zitten. Misschien vindt je paard een sleep rondtrekken wel leuk. Dan is het helemaal een win-win situatie.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 22:31

Het probleem is dat er steeds minder stallen zijn met voldoende ruimte .Dus ja dan is dat galopje aan de lijn soms het enige nog wat er over blijft na een postzegel paddockje .En als dat dan ook al niet meer kan….dan wordt het wel een kwestie van dieren welzijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 23:09

office schreef:
Het probleem is dat er steeds minder stallen zijn met voldoende ruimte .Dus ja dan is dat galopje aan de lijn soms het enige nog wat er over blijft na een postzegel paddockje .En als dat dan ook al niet meer kan….dan wordt het wel een kwestie van dieren welzijn.

Maar jij weet toch helemaal niet hoe de stal verder in gedeeld is? Als jouw paard op een postzegel staat zoek dan een andere stal maar projecteer dat niet consequent op dit topic. :=
Als longeren de enige beweging is die je paard krijgt op een dag heb je imo grotere zorgen dan niet mogen longeren, of iig: zouden je prioriteiten ergens anders moeten liggen.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 23:13

Ik ken ts niet maar wel veel maneges en daar is dat half uurtje longeren zeker heel belangrijk.Algemeen gezien dan .

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 08:01

996981 schreef:
Je kan gewoon longeren als het nat is. Wat snap je daar niet aan?

En los in de bak. Dus er zijn meerdere vormen van beweging is gewoon mogelijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 08:05

office schreef:
Ik ken ts niet maar wel veel maneges en daar is dat half uurtje longeren zeker heel belangrijk.Algemeen gezien dan .

En dan moet je dus geen paard kopen als je weet dat je zo gaat staan met je paard.

Probleem opgelost.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 08:06

6 pagina’s om het woord “nee”.
Soms word ik zo moe van dit soort dingen.
“Mag ik binnen longeren?” “Nee”.

Klaar.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 08:09

Haha inderdaad. :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 08:18

Wat een gedoe is het hier geworden..ik vindt kunnen longeren ook echt wel belangrijk om ze beweging te geven. Als dit even tijdelijk niet kan door een natte longeerbak, alle begrip natuurlijk maar als dit structueel is zou ik toch het gesprek aangaan. Mensen betalen voor de faciliteiten dus dan hoort daar wel gewoon een longeerbak bij met een goede bodem. Nat hoeft inderdaad geen probleem te zijn, maar kan wel..geheel afhankelijk van de soort bodem.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 08:21

Elisa2 schreef:
Wat een gedoe is het hier geworden..ik vindt kunnen longeren ook echt wel belangrijk om ze beweging te geven. Als dit even tijdelijk niet kan door een natte longeerbak, alle begrip natuurlijk maar als dit structueel is zou ik toch het gesprek aangaan. Mensen betalen voor de faciliteiten dus dan hoort daar wel gewoon een longeerbak bij met een goede bodem. Nat hoeft inderdaad geen probleem te zijn, maar kan wel..geheel afhankelijk van de soort bodem.

Of je gaat verhuizen als het je niet aanstaat hoe het spul er bij ligt…
Als een klant bij mij komt die eist dat ik een agterberg bodem ga plaatsen in de longeerbak omdat haar paard anders verongelukt (volgens haar) mag ze van mij verder gaan zoeken :=
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 28-10-25 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 08:21

Ik longeer gewoon door de plassen en modder, ondanks dat we een binnenbak hebben waarwe mogen longeren. De andere binnenbak mag niet in gelogeerd worden.
Nee is idd nee en als dat moeilijk te behappen is dan ligt dat aan degene die geen nee kan horen.
En bevalt je dat allemaal niet dan staat het iedereen toch vrij om te verhuizen met je paard/pony.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 08:24

Ik sta zo te lezen blijkbaar op 1 van de weinige stallen waar longeren in de bak wel is toegestaan. Je ziet er vrij weinig van als iemand gelongeerd heeft in de bak bij ons. Er ligt een ander soort zand in dan de meeste bakken (weet de naam niet, heb het ook nog nergens anders gezien), en de bak wordt regelmatig gesleept. Vormt bij ons geen problemen.
Maar als het het beleid van de stal is dat longeren in de bak niet mag, dan heb je je daar in mijn ogen ook aan te houden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 08:25

Kabayo schreef:
Elisa2 schreef:

Als een klant bij mij komt die eist dat ik een agterberg bodem ga plaatsen in de longeerbak omdat haar paard anders verongelukt (volgens haar) mag ze van mij verder gaan zoeken :=

Vind ik wel heel makkelijk gezegd, sommige bakken worden echt onbegaanbare modderpoelen. En Agterberg is echt niet perse nodig voor een goede bodem maar onderhoud wel.

Dus ja, verhuizen is natuurlijk ook een optie..maar gewoon open staan voor beide kanten ook. ;)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 08:29

Elisa is misschien wel zo. Meestal doen de meeste stalhouders er wel alles aan om geultjes te graven en zo. Bij ons is het ook wel goed begaanbaar. Maar heb ook bij boeren gestaan wat een dikke blubberbende was. Die ging dat echt niet voor jou aanpassen. Maar dit wist je dan wel al wanneer je er kwam te bezichtigen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 08:32

Kabayo schreef:

Hier heeft iemand ooit gezegd dat er een ander dak op de stal moest.
En ze vond mijn antwoord dat ze me dan 25.000 over moest maken en dat ik dan morgen de aannemer bel flauw.

Je krijgt het zo gek niet verzonnen hoor of het word gezegd :D

En een longeer bak die zwaar belast word op een cirkel maar vaak niet handig te bewerken is met een trekker is moeilijk goed te houden

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 08:38

DuoPenotti schreef:
Kabayo schreef:

Hier heeft iemand ooit gezegd dat er een ander dak op de stal moest.
En ze vond mijn antwoord dat ze me dan 25.000 over moest maken en dat ik dan morgen de aannemer bel flauw.

Je krijgt het zo gek niet verzonnen hoor of het word gezegd :D

En een longeer bak die zwaar belast word op een cirkel maar vaak niet handig te bewerken is met een trekker is moeilijk goed te houden

Klant is koning toch? :+ pff