Aansprakelijkheid verkoop paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Aansprakelijkheid verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:43

Als er nu geen OCD of OC op de foto's te zien is is er daar dus geen verborgen gebrek en geen reden om terug te brengen. Zeker niet omdat ze hem vanwege breuk willen terug brengen die bij hen ontstaan is en dat is dan geen verborgen gebrek.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:43

Als ik TS goed begrijp, heeft de arts gezegd dat "de gevonden afwijking" een rechtstreeks gevolg is van het ongeval.

Kennelijk is er in dat been verder geen verborgen gebrek aangetoond

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:45

MyWishMax schreef:
Als er nu geen OCD of OC op de foto's te zien is is er daar dus geen verborgen gebrek en geen reden om terug te brengen. Zeker niet omdat ze hem vanwege breuk willen terug brengen die bij hen ontstaan is en dat is dan geen verborgen gebrek.

Het gaat me niet om 1 specifiek ding. Het gaat erom dat TS tegen iedereen schreeuwt dat er absoluut geen verborgen gebreken zijn, terwijl ook zij dat helemaal niet zeker kan weten als er nooit röntgen zijn gemaakt.
Ze hebben de jaarling alleen maar bekeken.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 12:27

superpony schreef:
MyWishMax schreef:

Het gaat me niet om 1 specifiek ding. Het gaat erom dat TS tegen iedereen schreeuwt dat er absoluut geen verborgen gebreken zijn, terwijl ook zij dat helemaal niet zeker kan weten als er nooit röntgen zijn gemaakt.
Ze hebben de jaarling alleen maar bekeken.

Er is dan toch ook geen sprake van een verborgen gebrek als TS niet op de hoogte zou zijn van het gebrek? Een gebrek wordt pas verborgen als TS al zou weten dat het dier bijv. een OCD zou hebben in die knie en dit verzwegen zou hebben.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 12:33

Amiigo schreef:
Er is dan toch ook geen sprake van een verborgen gebrek als TS niet op de hoogte zou zijn van het gebrek? Een gebrek wordt pas verborgen als TS al zou weten dat het dier bijv. een OCD zou hebben in die knie en dit verzwegen zou hebben.

En daar ga je de fout in!

Ook al weet je er niets vanaf kan het nog steeds een verborgen gebrek zijn.

Het gaat niet over een verkoper die willens en wetens een gebrek verzwijgt.

Het gaat er om dat het verborgen was voor iedereen, ook de verkoper.
Ook die geweldige eerlijker verkoper die het niet wist. En niets bewust heeft achter gehouden.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 12:36

Man he, gaan jullie lekker? Het gaat al pagina's lang over een onderwerp wat niet van toepassing is voor dit topic. Stop eens met zeuren en doordrammen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 12:43

ga je zelf lekker Earth?

De meeste zeggen er ook al bij het gaat niet om ts.
Maar het gaat nu gewoon over het onderwerp wat is een verborgen gebrek.
Ja topics lopen soms door.

Want eigenlijk is dit topic klaar zonder nieuwe info.

Maar nog wel word er wel 10 keer gezegd dat TS of welke verkoper ook, het niet wist het geen verborgen gebrek is.
Wat dus niet klopt en dat word dan ook weer 10 keer gezegd :P

Earth schreef:
Man he, gaan jullie lekker? Het gaat al pagina's lang over een onderwerp wat niet van toepassing is voor dit topic. Stop eens met zeuren en doordrammen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 13:11

Earth schreef:

Zeuren en doordrammen? Ik noem het info verstrekken. Ik wist dit allemaal ook niet!

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 13:32

Earth schreef:

Ik vind het ook alles behalve zeuren en doordrammen hoor. Ik vind dit een interessant onderwerp waar veel misinformatie over bestaat. En een verkeerd woord (fragment) kan dus een heel ander beeld schetsen. En ik vind het dan alleen maar leerzaam als daar op Bokt over gediscussieerd kan worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 13:49

Rocamor schreef:
Als ik TS goed begrijp, heeft de arts gezegd dat "de gevonden afwijking" een rechtstreeks gevolg is van het ongeval.

Kennelijk is er in dat been verder geen verborgen gebrek aangetoond

Nee dat heeft de arts niet gezegd. De arts die dit onderzoekt is de arts van de verkoper.
Dit is wat TS erover heeft gezegd:

Jillzie schreef:
Nee komt met zekerheid door de val gelukkig. De twijfel is anders. Bij jonge paarden zitten de botten natuurlijk nog niet overal mooi aangesloten zoals bij een volwassen paard. Ze vragen zich dus af of dit 1 van de botjes is die zich sws nog moet sluiten of dat het toch een breukje is.

Jillzie schreef:
100% geen verborgen gebrek. Ze ging zonder schade de trailer op, want ze heeft haar bekeken, daarna het contract getekend en betaald. Daarbij verklaarde ze dus dat ze in orde was. Aangekomen bij de dierenarts stond ze op 3 benen en had een zwelling en schaafwond op haar knie. Hieraan was dan ook wel duidelijk dat het net is gebeurd.

Jillzie schreef:
. Het zit ook in die knie. Ze willen geloof ik over 2 dagen nog een foto maken om meer te weten. Ik weet niet hoeveel ik er van mee krijg, want ik heb kort en duidelijk laten weten dat ik niet bijdraag ik de kosten, omdat het risico voor haar is zoals is te lezen in het koopcontract. Ik heb overigens wel een eigen opfokstal, maar zelf had ik maar 3 eigen paarden en die zijn niet zakelijk en heb ook maar 1 paard verkocht nu. Andere 2 zijn niet voor verkoop. Dus ik ben gewoon een particulier verkoper.

Jillzie schreef:
Is trouwens geen ocd. Dat is wel duidelijk op de foto

Jillzie schreef:
Je snapt blijkbaar de uitleg niet. Zoals gezegd is het niet de twijfel of het er al zat of niet. Ze zien dat het nieuw letsel is, maar zijn nog niet zeker over de ernst van het letsel. Het kan zijn dat de banden er omheen een ruk hebben gehad waardoor het er uit ziet als een breuk. Daarom wachten ze 3 dagen om te wachten tot de zwelling weg is en het dan beter kunnen beoordelen

Dat het geen ocd is (dus een los fragment in het gewricht) kan ik me voorstellen. Het gaat immers om een mogelijk scheurtje dat ze zien in de groeischijf. Maar dat neemt niet weg dat er wel sprake KAN zijn van osteochondrose. Dus het proces van het ontwikkelen oc(d). En ik kan me voorstellen dat dat beter moet worden beoordeeld en dat daarom ook de zwelling weg moet zijn.
Er moet nog worden uitgesloten dat het paard osteochondrose heeft, dus de (met name erfelijke) groeistoornis om vast te kunnen stellen wat ze precies zien en waar het aan gerelateerd moet worden. En die uitslag heeft TS nog niet, toch TS? Of heb je die inmiddels wel?
Want die heb ik hier nog niet gelezen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:23

In elk geval is het paard bij de koper zo zwaar geblesseerd geraakt dat het niet meer in de oorspronkelijke toestand (rad en normaal gezond) zoals hij verkocht is kan worden teruggedaan.Het arme dier valt nu echt onder de verantwoordelijkheid van zijn nieuwe eigenaar.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:37

Anjali, dat doet er helemaal niet toe als er al een probleem zat dat nu door het ongeluk toevallig naar boven komt.

Als je een auto koopt met verborgen productiefout aan de motor en die blaast zichzelf op na aankoop maar binnen de garantieperiode kan je de auto ook niet terugbrengen in de staat waarin je die gekocht hebt maar toch geldt de garantie en daarmee dus de verantwoordelijkheid van de verkoper.

Bovendien is een paard waarbij nu per toeval achteraf ontdekt werd dat deze reeds een "gebrek" zou blijken te bezitten (onbekend), niet normaal gezond.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:38

Ik snap dat het goed is om wat misverstanden uit de wereld te helpen m.b.t. verborgen gebreken en particulier zijn of toch niet. Zelf heb ik eens een paard gereden dat na verkoop geblesseerd raakte. Paard stond nog steeds op dezelfde plek en toen werd het ook een discussie over levering, verborgen gebreken, welk recht (buitenlandse eigenaren en kopers, paard in NL). Een heel gedoe en ik weet er gelukkig niet het fijne van, omdat ik niet betrokken was bij de transactie of andere afspraken. Wel weet ik dat het recht per land op dit vlak ook duidelijk verschilt en dat recht en rechtvaardig ook twee verschillende dingen zijn.

Ik snap niet dat er nu alsnog, na verduidelijking dat het gaat om een groeischijf, zo de nadruk wordt gelegd op de vraag of een verkochte jaarling al dan niet oc(d) heeft of een ander verborgen gebrek. :?

Er zullen altijd verborgen gebreken voorkomen bij paarden die te goeder trouw zijn verkocht. Simpelweg omdat de eigenaar het echt niet wist. Daar zeuren we toch ook niet elk topic over? Dat die kans bestaat?

Het paard was verkocht, is vervoerd door de eigenaren en is toen geblesseerd geraakt. Of de prognose nou goed of slecht is, dat maakt nu voor de voormalig eigenaar niet uit. Het paard was verkocht en dat is ook vastgelegd met een koopcontract.

Heel vervelend voor het dier. Balen voor de eigenaren. Maar dat is het risico met dieren/paarden... Schade door dit ongeval is voor de eigenaar. Mochten ze toevallig op een verborgen gebrek stuiten, dan zal de vorige eigenaar dat wel te horen krijgen en alleen dan gaat dit mogelijk een staartje krijgen. Ik ga er nu vanuit van niet.

Ik hoop dat ze een spaarpotje hebben en dat het een fijn paard wordt voor hun gebruiksdoel.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:52

Als je een spiegel kapot laat vallen nadat je deze hebt gekocht,is het je eigen schuld. Ook al zat er voorheen een krasje op.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:58

Volgende keer als het dier nog niet volledig is betaald door koper en er alleen een aanbetaling is gedaan behoren de risico tot verkoper

Volgende keer beter geheel laten betalen en dan een maand in pension dan zijn risico inderdaad voor de eigenaar van het paard

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:03

StalNollie schreef:
Volgende keer als het dier nog niet volledig is betaald door koper en er alleen een aanbetaling is gedaan behoren de risico tot verkoper

Volgende keer beter geheel laten betalen en dan een maand in pension dan zijn risico inderdaad voor de eigenaar van het paard

Klopt hoor, TS heeft zich daar nogal wat risico mee op de hals gehaald. Dat stuk is gelukkig goed afgelopen, maar zorg dat je helder hebt wanneer de levering is (dat was juridisch gezien waarschijnlijk niet ten tijde van de aanbetaling).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:57

_Lorette_ schreef:
Ik snap niet dat er nu alsnog, na verduidelijking dat het gaat om een groeischijf, zo de nadruk wordt gelegd op de vraag of een verkochte jaarling al dan niet oc(d) heeft of een ander verborgen gebrek. :?

Dan moet je je even inlezen over het proces van osteochondrose.
Als er een mogelijk breukje te zien zou zijn overal elders behalve aan de groeischijf dan zou je makkelijker kunnen concluderen dat dit een gevolg is van trauma. Maar juist omdat er mogelijk een scheurtje in of aan de groeischijf te zien is zou dat mogelijk wijzen op osteochondrose wat wel aanwezig was voor het moment van aankoop, omdat dat een groeistoornis is. Het is wel veel "als" en "mogelijk" maar het is dan logisch dat ze dat goed willen bekijken.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 16:04

Maar Babootje, dat is dan toch gewoon iets voor de huidige eigenaar om te laten onderzoeken? En dan, mocht de oorzaak ocd zijn, moet de eigenaar ook nog beslissen om er een zaak van te maken. Ik vind dat voor nu echt te voorbarig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 16:07

_Lorette_ schreef:
Maar Babootje, dat is dan toch gewoon iets voor de huidige eigenaar om te laten onderzoeken? En dan, mocht de oorzaak ocd zijn, moet de eigenaar ook nog beslissen om er een zaak van te maken. Ik vind dat voor nu echt te voorbarig.

Dat wordt nu toch gedaan?
Wat vind je nu precies voorbarig?
TS is ervan overtuigt dat wat gezien is 100% het gevolg is van het ongeval en ik probeer uit te leggen dat dat ook anders zou kunnen zijn.
Maar ik denk dat ik inmiddels wel genoeg heb uitgelegd en laat het hier verder bij :D
Laatst bijgewerkt door Babootje op 16-04-25 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 16:15

Ik heb geen idee of dat wordt gedaan. Ik lees alleen dat er nu geen/weinig contact is en dat er na enkele dagen een nieuwe foto werd gemaakt. Daarom vind ik het wat veel 'heisa' voor dit moment. Heus wel leerzaam, maar meer voor een ander topic.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 16:21

Maar stel dat er wat is:
Valt toch niet meteen onder een verborgen gebrek?
Als de verkoper er niks van wist altijd prima heeft "gelopen" als veulen en het paard is verkocht met de boodschap nog nooit gekeurd, is het toch aan de kopende partij onderzoek te doen voor de aankoop?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 16:28

c_alsemgeest schreef:
Maar stel dat er wat is:
Als de verkoper er niks van wist altijd prima heeft "gelopen" als veulen en het paard is verkocht met de boodschap nog nooit gekeurd, is het toch aan de kopende partij onderzoek te doen voor de aankoop?

Dat is een paar pagina's eerder al aangegeven.
Een verborgen gebrek is een gebrek dat verborgen is op het moment van de koop. Dat kan voor zowel de verkoper als de koper het geval zijn. En soms ook voor de dierenarts want niet alle gebreken komen bij een keuring naar boven. De verkoper kan dus volledig te goeder trouw zijn en hoeft er niets van te hebben geweten.
Een koper is niet verplicht om RX onderzoek te laten doen. Een paar vragen gesteld aan de verkoper kan al gezien worden als onderzoek omdat de mededelingsplicht van de verkoper juridisch gezien zwaarder weegt. De onderzoeksplicht stelt dus niet zo heel veel voor.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 16:30

Earth schreef:

En jouw toevoeging is van waarde, want??????????

TS beweerd dat het dier goed was, terwijl ze dat gewoon niet 100% weet. Ze hebben de jaarling alleen bekeken. Dan weet je gewoon niet of het 100% gezond is, klaar.

En TS opent een topic en komt met haar kant. Dan moeten we alleen begrip hebben en oeh en aahhh, terwijl er altijd 2 kanten aan ene verhaal zitten en we niet alles weten. Je mag niet kritisch zijn?

TS is zelf nogal bot aan het reageren en geeft heel weinig antwoord op belangrijke vragen.

Maar goed, sws niet handig om dit op Bokt te gooien, want grote kans dat de kopers hier ook zitten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 16:31

c_alsemgeest schreef:
Maar stel dat er wat is:

Nee, zo simpel ligt het niet. Dat is de reden dat ik ben gaan reageren, omdat er zoveel misverstanden bestaan en ook in de wereld blijven. Dus los van ts, behalve een opvatting corrigeren die zij had die niet perse waar hoeft te zijn.

Het is en afhankelijk of je gezien wordt als professionele verkoper of niet, maar van niks weten is ook bij particulier niet iets dat er geen verborgen gebreken kunnen zijn. Verborgen gebrek kan ook zijn dat de verkoper juist van niks weet. Bij particulieren verkoop moet de koper bewijzen dat het al aanwezig was voor de koop, bij prof moeten zij, de verkoper dus, bewijzen dat het er niet zat. Als een verkoper zegt dat die niks gemankeerd heeft behalve dat 1 been beetje dik wordt soms dan zou de koper eigenlijk moeten gaan uitzoeken waarom. Want dan heb je dus wel gehoord dat er soms wat aan de hand is. Maar er zijn heel veel nuances, alleen verborgen gebrek betekend niet dat de verkoper het verborgen houdt. Dan kom je al op hele andere termen. Verborgen kan gewoon voor beide partijen verborgen zijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 17:32

Ah oké duidelijk.