Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) maar ik heb ook teckels, dus ik houd van humor.Marigold schreef:@verootjoo: ik begrijp juist wel waarom onze ouders vroeger geen doodsangsten hebben uitgestaan: ze waren er niet bij, en er niet van op de hoogte. Iedereen was om half zes weer thuis voor het eten, en verder…. Geen internet geen mobieltjes, en al helemaal geen vader of moeder die mee ging.
Nou is acht wel jong maar ik denk dat ik vanaf mn 10e ofzo toch wel al alleen de hort op ging hoor, naar verzorgpony’s etc. Het platteland was ook gelijk om de hoek.
Met vallen en opstaan wel veel geleerd.
Ik vind dat zelf wel een vrij groot contrast ten overstaande de angsten die TS nu uitstaat. Het is denk ik goed om de veiligheid van je kind in de gaten te houden. Maar gaandeweg ze groter worden zijn ze ook wat vrijheid nodig en de ruimte te leren van eigen fouten.
Daarbij denk ik uit het hele verhaal op te kunnen maken dat het waardevol zou zijn voor TS en dochter om meer te verdiepen in het dier ‘paard’ zodat je het goed gaat begrijpen en lezen. Rijden hoort m.i pas daarna te komen en niet op de eerste plaats te staan. (Maargoed dat is slechts mijn zienswijze).
pateeke schreef:pmarena schreef:Ik zou zeggen: zoek een veiligere omgeving waar je niet zo afhankelijk bent van de oplettendheid en goodwill van anderen. Zodat je haar inderdaad wat meer los kan laten en het dan ook wat veiliger en overzichtelijker is.
Hoe zie je dit dan? Op iedere (pension)stal / manege ga je afhankelijk zijn van anderen bij het gebruik van de bak (je kan de bak niet "opeisen"). Het enige wat soms mogelijk is, is de bak reserveren voor een privéles.
Privé-les op 1 of andere wijze lijkt me ook een heel goed idee 
Citaat:Verder voor zaken als een pony die bij het binnenhalen de stal in loopt en wil gaan rollen... het lijkt me net goed dat er andere mensen aanwezig zijn in zulke situaties. TS was zelf heel erg onder de indruk, waardoor handelen moeilijk is (bevriezen zegt ze zelf) en dan is het net wel goed als er anderen aanwezig zijn die kunnen ingrijpen.

Citaat:Wat denk ik wel zo is, is dat eigenaars, andere verzorgers die er al langer zijn,... nonchalant kunnen worden en inderdaad niet altijd een probleem gaan zien. Zij kennen de pony en weten hoe te handelen mocht zo'n situatie zich voordoen en/of maken zo'n situaties niet (meer) mee waardoor ze er ook minder alert voor worden en er niet bij stilstaan dat de pony de ruimte gaat nemen die hij krijgt.
Dat ze even vergeten om te waarschuwen voor bepaalde dingen.
Citaat:Ik zou als ik TS was net niet naar een plek gaan waar je alleen bent als dochter voor de pony gaat zorgen. Dan moet TS zeker alleen alles in de gaten houden om te zien of het veilig is, dochter begeleiden, zeker zelf in actie komen bij zulke situaties,... Dat lijkt mij niet veiliger.

Citaat:Ik ben het helemaal met je eens dat veiligheid voorop moet staan en dat dat helaas op veel plaatsen niet het geval is. Maar dan moet je als ouder ook wel doortastend zijn, een juiste inschatting kunnen maken van wat veilig is en wat niet (en nee dit is absoluut geen verwijt naar TS, ik ken genoeg mensen die al dan niet met hun eigen paard dingen doen die absoluut niet veilig zijn...),...
Ik zou bij een verzorgpony (deze of een andere) zorgen voor goede afspraken. Wat zijn wederzijdse verwachtingen? (dat lijkt mij niet duidelijk voor beide partijen in deze situatie). Hoe gaat men om met de paarden en kan je je daar als verzorger / ouder in vinden? Waar moet je rekening mee houden bij de pony in kwestie? enz. Maak je in het begin geen duidelijke afspraken, dan kan er bij beide partijen al snel irritatie / frustratie ontstaan.
Maar dat werkt alleen als die mensen dan verantwoordelijk met zo'n klein meissie omgaan en die hielden er dus weinig rekening mee helaas
Hoe vaak ik weer niet eraf donderde omdat hij ineens ging stilstaan. Tand door mn lip, zandhappen, bomen knuffelen, het gebeurde allemaal. En ik was ook 8 jaar en mijn ouders gingen nooit mee
Ik reed zonder zadel in het plantsoen. Er waren wel altijd iets oudere meisjes bij (9/10 jaar oud). Maar daarvan heb ik veel geleerd, ik was ook nooit bang.
Dat had ze al toen ik wat ouder was en op alles werd gezet wat ook maar 4 benen had
(lees: alle paarden en pony;s uit moeten proberen en er regelmatig afgelegen).pmarena schreef:Wat denk je van een leuke pony zoeken bij iemand aan huis? Je hoeft niet per-sé te kiezen voor een situatie waar er elke keer meerdere ruiters in de bak rond en over hindernissen scheuren tochPrivé-les op 1 of andere wijze lijkt me ook een heel goed idee
Mwoah.... ik denk dat je beter alleen kan zijn, dan dat er mensen bij zijn die nogal laconiek omgaan met andermans kind en zoiets hebben van "komt wel goed". Als je alleen bent dan weet je tenminste zeker dat je goed je kind kan begeleiden en dat het op jou neerkomt. Dan heb je niet dat je denkt dat een ander dat wel zal doen en ook niet dat je afgeleid wordt van je taak door die ander die jouw aandacht vraagtCitaat:Wat denk ik wel zo is, is dat eigenaars, andere verzorgers die er al langer zijn,... nonchalant kunnen worden en inderdaad niet altijd een probleem gaan zien. Zij kennen de pony en weten hoe te handelen mocht zo'n situatie zich voordoen en/of maken zo'n situaties niet (meer) mee waardoor ze er ook minder alert voor worden en er niet bij stilstaan dat de pony de ruimte gaat nemen die hij krijgt.
Ja en dat lijkt hier dus aan de handDat ze even vergeten om te waarschuwen voor bepaalde dingen.
Niet even het meiske (van nog maar 8!) begeleiden / een beetje in bescherming nemen. Dat is gewoon linke soep
Citaat:Ik zou als ik TS was net niet naar een plek gaan waar je alleen bent als dochter voor de pony gaat zorgen. Dan moet TS zeker alleen alles in de gaten houden om te zien of het veilig is, dochter begeleiden, zeker zelf in actie komen bij zulke situaties,... Dat lijkt mij niet veiliger.
Wel veiliger dan afgeleid worden door de andere aanwezigen en dat er dan niemand op het meiske letCitaat:Ik ben het helemaal met je eens dat veiligheid voorop moet staan en dat dat helaas op veel plaatsen niet het geval is. Maar dan moet je als ouder ook wel doortastend zijn, een juiste inschatting kunnen maken van wat veilig is en wat niet (en nee dit is absoluut geen verwijt naar TS, ik ken genoeg mensen die al dan niet met hun eigen paard dingen doen die absoluut niet veilig zijn...),...
Ik zou bij een verzorgpony (deze of een andere) zorgen voor goede afspraken. Wat zijn wederzijdse verwachtingen? (dat lijkt mij niet duidelijk voor beide partijen in deze situatie). Hoe gaat men om met de paarden en kan je je daar als verzorger / ouder in vinden? Waar moet je rekening mee houden bij de pony in kwestie? enz. Maak je in het begin geen duidelijke afspraken, dan kan er bij beide partijen al snel irritatie / frustratie ontstaan.
Ja mee eens. Ik denk dat TS gewoon onervaren is in deze specifieke situatie en nog zoekende was.
Zichzelf niet te veel willen bemoeien, er vanuit gaan dat de eigenaar / mensen daar wel zelf liever / beter de begeleiding zouden kunnen doen. Niet in de weg willen lopen. Niet overbezorgd / bemoeizuchtig willen zijn. Een prima strevenMaar dat werkt alleen als die mensen dan verantwoordelijk met zo'n klein meissie omgaan en die hielden er dus weinig rekening mee helaas
![]()
Wellicht gingen hun er juist weer vanuit dat mams die begeleiding zou doen? Geen idee.
Maar al doende leert men en TS heeft nu dus geleerd dat je van te voren daar wat meer duidelijkheid over moet zien te krijgen want nu zijn er toch een paar situaties geweest waarbij ze met de schrik vrijgekomen zijn zeg maar en dat geeft geen veilig gevoel natuurlijk....
Dus ik zou zeggen: op zoek naar een plek waar zo'n meisje veiliger is.
En dan hetzij de begeleiding wat meer uit handen geven aan iemand die zuinig is op je kind.
Hetzij het zelf doen, zelf de pony en situatie goed leren kennen zodat je zelf weet wat je zoals kan verwachten en goed kan begeleiden welke risico's wel of niet verantwoord zijn
Zoolgangster schreef:Beauty26 schreef:Ik heb eerst poosje mee gelezen, maar nu toch ff reageren op t geen wat word gezegd dat grotere paarden dit ook doen.. mijn paard is t levende bewijs hiervanik was een week of 6 aan t wandelen met m'n paard en m'n dochter van 6 jaar erop zonder zadel gewoon ff lekker wandelen klein stukje, gras eten etc... op een gegeven moment zie ik dat m'n paard door z'n knieën gaat en m'n dochter zei: mama wat doet proff..? (Paard)ik moest lachen en zei vrij direct oh (naam dochter) kom er maar vanaf... hij gaat rollen
( was in stuk gras)
Oh ja, grote paarden kunnen ook allerlei fratsen uithalen, die Shetten ook kunnen, maar... Meestal worden grote paarden door volwassenen gereden, die beter leiding kunnen geven, waardoor het meestal niet zo uit de hand loopt als bij een Shet, of Haflinger/fjord.
Verder is een Shet domweg wendbaarder dan een grote warmbloed.
Ook ziet men meer door de vingers, want het is zo grappig...
Overigens heb ik een volwassen instructeur als een Penny meisje meegesleept zien worden door de manege-mascotte, en ja, dat was een Shet.
Later op een officiële keuring overkwam het een andere instructeur, met een andere Shet.
truitje schreef:Maar vanaf de eerste keer kennismaken bij de verzorgpony heeft ze tot afgelopen donderdag dus altijd les gehad en haar instructrice deed haar ook gewoon los meteen de eerste keer en de vierde les leerde ze galopperen in de les en ook zonder longeerlijn. Dus blijkbaar was het ook in haar ogen niet nodig. Omdat die eerste basis bij mij 28 jaar geleden is, ben ik veel hiervan vergeten
Omdat mijn dochter 10 maanden bij de manege rijdt was het toen we startten met de verzorgpony soms lastig inschatten wat ze al kon/kan.
Overigens vinden we het beide erg leuk en dat maakt dat ik wellicht misschien wel had verwacht dat ze na 40 paardrijlessen en een ponykamp en enkele privé lessen al iets verder zou zijn.
Verder was het in die drukke bak ook lastig want voor die kinderen en eigenaar was dat gejakker met die paarden en zoals het eraan toe ging heel normaal.
truitje schreef:Het gekke is dat ze vorig jaar met 7 jaar al met paarden van 1.70 uit de wei liep naar stal en deze pony veel lastiger is dan gedacht. Die grotere paarden zijn echt eerlijker
.
Percy schreef:Twiggy, er werd niet op de pony gezeten op stal, pony liep zelf de stal in met ruitertje erop.
Ik was ook voorzichtig en bezorgd maar onze shet heeft de kinderen opgevoed in de omgang met paarden en niet altijd zachtzinnig maar wel eerlijk en ze zijn nooit gewond geraakt, zelfs geen beetje.
De dondersteen was heel goed in het uitkiezen van een overhangende tak waar hij wel onderdoor kon maar zijn ruitertje niet
. Tja....
.