Shetlander ging rollen met mijn kind erop in stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 13:29

Je bent je nu als volwassene denk ik ook meer bewust van het feit dat paardrijden een hoog risico sport is. Eigenlijk zijn we allemaal licht gestoord dat we ons blootstellen aan loeisterke dieren met een eigen mening die ons vrij eenvoudig kunnen verwonden en zelfs omleggen. Het enige dat ons helpt is vertrouwen dat dat wel niet zal gebeuren, rete veel oefenen tot we echt goed er in worden en hopen op bulten geluk.

Zenuwen van staal en je kind overtuigen dat het er allemaal heus bijhoort zijn wel heel helpend in het leerproces.

Misschien ben jij als moeder wel niet zo geschikt om je kind hierbij te begeleiden?

santie

Re: Shetlander ging rollen met mijn kind erop in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 14:46

Dat het om je kindje gaat is nu juist het probleem... Jij heb die ervaring maar je kind niet, laat haar lekker zelf keutelen. Ze zal spelenderwijs leren wat ze nodig is, de rest kan ze via een fijne instructeur leren als ze verder wil gaan. Jij bent te bang dat haar wat overkomt...
En misschien toch niet op een doorgewinterde (die kent de trucjes allemaal) shetlander op leeftijd, maar een minder ondeugende pony.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 15:43

Ach ja pony's... de NF pony's die wij hadden hebben ook heel wat uitgehaald.
Zo heeft mijn dochter in het water gelegen met de crossles omdat pony errug blij werd van water. Dochter stond op met waterplantjes die uit haar bodyprotector staken. Het eerste dat ze zei is: 'je hebt het wel gefilmd he mam?'LOL

Rollen op een erg warme dag, op het kleinste stukje zand dat pony kon vinden, bij het uitstappen buiten. Dochter was er net op tijd af.

Zo hebben we nog wel meer verhalen. Wat mij betreft hoort het een beetje bij pony's (al kan onze jonge merrie er ook wat van ;-)) maar ik heb ook teckels, dus ik houd van humor.

Ik denk dat het goed is om iemand anders je dochter te laten begeleiden. Zoek een leuke leasepony bij iemand die ook goed lesgeeft. Dan kun je daar kijken of dochter het leuk blijft vinden.
Bij ons op stal zijn er ook een aantal jonge meisjes die een pony leasen van onze staleigenaresse.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 16:10

Marigold schreef:
@verootjoo: ik begrijp juist wel waarom onze ouders vroeger geen doodsangsten hebben uitgestaan: ze waren er niet bij, en er niet van op de hoogte. Iedereen was om half zes weer thuis voor het eten, en verder…. Geen internet geen mobieltjes, en al helemaal geen vader of moeder die mee ging.
Nou is acht wel jong maar ik denk dat ik vanaf mn 10e ofzo toch wel al alleen de hort op ging hoor, naar verzorgpony’s etc. Het platteland was ook gelijk om de hoek.
Met vallen en opstaan wel veel geleerd.
Ik vind dat zelf wel een vrij groot contrast ten overstaande de angsten die TS nu uitstaat. Het is denk ik goed om de veiligheid van je kind in de gaten te houden. Maar gaandeweg ze groter worden zijn ze ook wat vrijheid nodig en de ruimte te leren van eigen fouten.
Daarbij denk ik uit het hele verhaal op te kunnen maken dat het waardevol zou zijn voor TS en dochter om meer te verdiepen in het dier ‘paard’ zodat je het goed gaat begrijpen en lezen. Rijden hoort m.i pas daarna te komen en niet op de eerste plaats te staan. (Maargoed dat is slechts mijn zienswijze).

Dat dus. Ik fietste vanaf groep 6 zelf vanuit de basisschool naar het buitengebied (een boerderij) voor de pony’s en daarna zelfstandig buitenrijden. Half 6 thuis.

Vind alleen in dit verhaal dat ts genoeg momenten had om dochter eraf te plukken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 16:25

Tja, elk paard is anders, elk mens is anders en elke situatie is anders.

Er zijn hele ervaren mensen die toch een vreselijk naar ongeluk krijgen met een paard en dat kan echt met iets zijn wat dagelijkse routine is.

Mijn paarden zijn echt wel eerlijk goed opgevoed en kennen mij ook door en door. Toch besef ik heel goed dat ik ook vaak te grote risico's neem en het is ook al vaak "net" goed gegaan. Niet omdat de paarden slecht zijn of ik onervaren ben, maar omdat ik dan net iets te makkelijk of te lui ben, er toch net even iets stoms gebeurt etc.

Onze zoon was 3 toen hij een vrij groene shet kreeg. Hij heeft er meerdere bekeken en ook wel die snel oortjes naar achter legde bijv. Met deze had hij gelijk ene klik.
In het begin was hij veel te klein om te rijden, maar met wandelen en poetsen ging het goed. Daar was ik bij, maar gaf hem ook wat ruimte.
Toen hij groter werd en wel ging rijden, is hij er ook regelmatig vanaf gevallen.

Deze pony heeft altijd naast mn broer in een elektrische rolstoel gelopen. Nooit getrokken toen of lelijk gedaan.

Nu ben ik echt een overbezorgde moeder, maar met de paarden heb ik toch minder snel angst gehad, dan bijv met fietsen. Het vallen hoorde er dus een beetje bij.

Hij is later wel ooit echt lelijk van mijn NF gevallen. Daar ben ik nog nooit vanaf gevallen, maar hij raakte een stroomdraadje en kreeg een rodeo.

8 Vind ik best een lastige leeftijd. Op die leeftijd begon ik met wedstrijden, maar eigenlijk was ik gewoon nog een heel klein meisje en dan heb je echt volwassenen nodig. Mensen die je niet bang maken, maar wel bewust en goed begeleiden zonder de lol weg te nemen.
Ik heb ene tijd een instructeur gehad die je wel bang maakte en dat heeft me toen geen goed gedaan.

Er was ook minder aandacht voor grondwerk, paardengedrag etc. Onze kleine pony's waren pittig, maar wel betrouwbaar.

Wij hebben nu 3jr een shet merrie met haar zoon. Zij was echt heel bang en sloeg behoorlijk en viel ook aan de voorkant aan. Dat hebben we echt vrij snel weten om te keren en ze is zelfs een hele aanhankelijke, lieve knuffel geworden. Er is nooit iets mee gedaan, maar ze kan wel wat werkjes en begrijpt alles goed.

Haar zoon is pittig, maar erg lief. Die leert weer heel anders dan mn quarter van 3. Maar shetlanders zijn wel echte werkers vaak. Ik baal dat ze vaak door mensen een slechte naam krijgen, want meestal is het gewoon dat mensen te weinig tijd investeren om er ook netjes mee te trainen en werken. Ze kopen het als een stuk speelgoed voor de kinderen, als maatje voor de andere paarden of als grasmaaier en verwachten dat het daarnaast een makkelijke kleine robot is en dat is het niet.

Het gedrag is imo niet zo anders als wat ik tegenkom bij Tinkers of fjorden bijv. Hoe vaak tinkers niet te koop staan omdat mensen ze toch niet zo makkelijk vinden..........

En ik geloof best dat je op een bepaald niveau hebt gereden en weinig hebt geleerd over gedrag. Dat is of was vrij standaard. Denk dat we sommige GP ruiters ook nog flink zouden kunnen uitdagen op dat vlak, haha

En snap ook je zorgen als ouder. Het laatste wat je moet doen, is doorgaan als dingen niet goed voelen. Maar dat hoeft niet einde paarden te betekenen. Je zit misschien gewoon niet op de juiste plek voor jullie of je wil teveel en te snel.

Op een manege rijden is super leuk voor kinderen. Of en wanneer je een eigen pony nodig hebt, hangt van heel veel af.
Wil je zelf ooit nog rijden? Zou je nog op een D pony bijv passen? 2-5jr wachten en dan samen ene leuke grote pony kopen misschien.

En qua rollen........Ik waste mijn pony altijd en ging dan droog rijden. Dat deed ik bij m'n nieuwe ruin en die plofte ook zo neer. Die moest echt altijd rollen als hij nat was.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 16:45

Ik ben overigens moeder en lange tijd shet eigenaar geweest. Mijn shetten hadden de hier vaak beschreven shetten humor. Maar konden ook keihard werken. Liepen tweespan ritten van 25 km, dressuur en vaardigheid. Ik heb wel altijd hele vriendelijke shetten gehad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 16:51

pateeke schreef:
pmarena schreef:
Ik zou zeggen: zoek een veiligere omgeving waar je niet zo afhankelijk bent van de oplettendheid en goodwill van anderen. Zodat je haar inderdaad wat meer los kan laten en het dan ook wat veiliger en overzichtelijker is.

Hoe zie je dit dan? Op iedere (pension)stal / manege ga je afhankelijk zijn van anderen bij het gebruik van de bak (je kan de bak niet "opeisen"). Het enige wat soms mogelijk is, is de bak reserveren voor een privéles.

Wat denk je van een leuke pony zoeken bij iemand aan huis? Je hoeft niet per-sé te kiezen voor een situatie waar er elke keer meerdere ruiters in de bak rond en over hindernissen scheuren toch := Privé-les op 1 of andere wijze lijkt me ook een heel goed idee :j

Citaat:
Verder voor zaken als een pony die bij het binnenhalen de stal in loopt en wil gaan rollen... het lijkt me net goed dat er andere mensen aanwezig zijn in zulke situaties. TS was zelf heel erg onder de indruk, waardoor handelen moeilijk is (bevriezen zegt ze zelf) en dan is het net wel goed als er anderen aanwezig zijn die kunnen ingrijpen.

Mwoah.... ik denk dat je beter alleen kan zijn, dan dat er mensen bij zijn die nogal laconiek omgaan met andermans kind en zoiets hebben van "komt wel goed". Als je alleen bent dan weet je tenminste zeker dat je goed je kind kan begeleiden en dat het op jou neerkomt. Dan heb je niet dat je denkt dat een ander dat wel zal doen en ook niet dat je afgeleid wordt van je taak door die ander die jouw aandacht vraagt :=

Citaat:
Wat denk ik wel zo is, is dat eigenaars, andere verzorgers die er al langer zijn,... nonchalant kunnen worden en inderdaad niet altijd een probleem gaan zien. Zij kennen de pony en weten hoe te handelen mocht zo'n situatie zich voordoen en/of maken zo'n situaties niet (meer) mee waardoor ze er ook minder alert voor worden en er niet bij stilstaan dat de pony de ruimte gaat nemen die hij krijgt.

Ja en dat lijkt hier dus aan de hand :j Dat ze even vergeten om te waarschuwen voor bepaalde dingen.
Niet even het meiske (van nog maar 8!) begeleiden / een beetje in bescherming nemen. Dat is gewoon linke soep -O-

Citaat:
Ik zou als ik TS was net niet naar een plek gaan waar je alleen bent als dochter voor de pony gaat zorgen. Dan moet TS zeker alleen alles in de gaten houden om te zien of het veilig is, dochter begeleiden, zeker zelf in actie komen bij zulke situaties,... Dat lijkt mij niet veiliger.

Wel veiliger dan afgeleid worden door de andere aanwezigen en dat er dan niemand op het meiske let :(:)

Citaat:
Ik ben het helemaal met je eens dat veiligheid voorop moet staan en dat dat helaas op veel plaatsen niet het geval is. Maar dan moet je als ouder ook wel doortastend zijn, een juiste inschatting kunnen maken van wat veilig is en wat niet (en nee dit is absoluut geen verwijt naar TS, ik ken genoeg mensen die al dan niet met hun eigen paard dingen doen die absoluut niet veilig zijn...),...
Ik zou bij een verzorgpony (deze of een andere) zorgen voor goede afspraken. Wat zijn wederzijdse verwachtingen? (dat lijkt mij niet duidelijk voor beide partijen in deze situatie). Hoe gaat men om met de paarden en kan je je daar als verzorger / ouder in vinden? Waar moet je rekening mee houden bij de pony in kwestie? enz. Maak je in het begin geen duidelijke afspraken, dan kan er bij beide partijen al snel irritatie / frustratie ontstaan.

Ja mee eens. Ik denk dat TS gewoon onervaren is in deze specifieke situatie en nog zoekende was.
Zichzelf niet te veel willen bemoeien, er vanuit gaan dat de eigenaar / mensen daar wel zelf liever / beter de begeleiding zouden kunnen doen. Niet in de weg willen lopen. Niet overbezorgd / bemoeizuchtig willen zijn. Een prima streven :j Maar dat werkt alleen als die mensen dan verantwoordelijk met zo'n klein meissie omgaan en die hielden er dus weinig rekening mee helaas -O-

Wellicht gingen hun er juist weer vanuit dat mams die begeleiding zou doen? Geen idee.

Maar al doende leert men en TS heeft nu dus geleerd dat je van te voren daar wat meer duidelijkheid over moet zien te krijgen want nu zijn er toch een paar situaties geweest waarbij ze met de schrik vrijgekomen zijn zeg maar en dat geeft geen veilig gevoel natuurlijk....

Dus ik zou zeggen: op zoek naar een plek waar zo'n meisje veiliger is.
En dan hetzij de begeleiding wat meer uit handen geven aan iemand die zuinig is op je kind.

Hetzij het zelf doen, zelf de pony en situatie goed leren kennen zodat je zelf weet wat je zoals kan verwachten en goed kan begeleiden welke risico's wel of niet verantwoord zijn :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 17:43

Ik vind dat eraf vallen en dit soort dingen gewoon horen bij het leven met een shetlander _O- Hoe vaak ik weer niet eraf donderde omdat hij ineens ging stilstaan. Tand door mn lip, zandhappen, bomen knuffelen, het gebeurde allemaal. En ik was ook 8 jaar en mijn ouders gingen nooit mee := Ik reed zonder zadel in het plantsoen. Er waren wel altijd iets oudere meisjes bij (9/10 jaar oud). Maar daarvan heb ik veel geleerd, ik was ook nooit bang. :P
maar het is denk ik goed geweest dat mijn moeder hier niet bij was, want die had regelmatig een hartverzakking gekregen _O- Dat had ze al toen ik wat ouder was en op alles werd gezet wat ook maar 4 benen had := (lees: alle paarden en pony;s uit moeten proberen en er regelmatig afgelegen).

Enfin, wat ik hiermee wil zeggen, probeer ervan te leren en er wat meer plezier van te hebben. Lach als de pony weer wat geks doet, maar leer je dochter de volgende keer anders te reageren. Je kunt haar nooit helemaal beschermen voor een tegenslag.
Overigens voelt het wel alsof ze te lang is, en als de eigenaar laconiek is, dan is dat denk ik een gebrek aan klik. Dus ik zou wel naar een andere verzorgpony gaan zoeken.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 17:50

Hey TS,

Wat een lastige situatie. En dan al deze antwoorden in dit topic.

Ik denk dat de waarheid in het midden ligt.
Een aantal dingen zijn shet streken en de onervarenheid van je dochter. Prima, leert ze van. Soms maakt je moederhart het erg lastig en wil je graag ingrijpen. Dit laatste past niet op deze stal.

Je zou gewoon ook op momenten in de bak moeten kunnen rijden zonder anderen en hindernissen. Dat de shet gaat rollen, kan gebeuren. Probeer je dochter te leren haar een trap te geven zodat t niet gebeurd.

De staleigenaar ziet t gevaar niet, jij als moeder ziet net wat te veel gevaar. Ook hier ligt de waarheid in het midden. Maar het slaat nu wel de nonchalante kant op.

Dus ik zou kijken naar wat er wel mogelijk is. Kun je meer invloed uitoefenen over wat en wanneer? Zodat er net wat minder risico is? En dan binnen die grenzen je dochter laten ontdekken. Dat de pony abrupt stilstaat is een goed leermoment, hoort er gewoon bij. Van een shet vallen is ook niet zo’n ramp

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 18:05

Maar als haar voeten 30 cm boven de grond hangen op een shet van ruim een meter dan is ze gewoon te groot voor die pony om te rijden. Dat, in combinatie met de omstandigheden die niet ideaal zijn, is toch genoeg reden om verder te zoeken.

Ik zou persoonlijk op zoek gaan naar een leuke c pony die op een rustigere plek staat. En dan zou het mooi zijn als de eigenaar de eerste paar keer even mee wil kijken en eventueel wat uitleg kan geven over de handleiding van de pony.

Ik heb als kind ook dingen gedaan waarvan ik nu denk: man dat had anders kunnen aflopen. Ik ben ook voorzichtiger met m'n bijrijdster van 15 dan dat ik zelf was op die leeftijd. Dus dat ts voorzichtig is met haar dochter is helemaal niet zo erg. Maar als je op een plek rijdt en verzorgd waar de basis wat beter bij jullie past dan krijg je denk ik ook sneller het vertrouwen om haar wat meer los te laten.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:43

pmarena schreef:
Wat denk je van een leuke pony zoeken bij iemand aan huis? Je hoeft niet per-sé te kiezen voor een situatie waar er elke keer meerdere ruiters in de bak rond en over hindernissen scheuren toch := Privé-les op 1 of andere wijze lijkt me ook een heel goed idee :j

Mwoah.... ik denk dat je beter alleen kan zijn, dan dat er mensen bij zijn die nogal laconiek omgaan met andermans kind en zoiets hebben van "komt wel goed". Als je alleen bent dan weet je tenminste zeker dat je goed je kind kan begeleiden en dat het op jou neerkomt. Dan heb je niet dat je denkt dat een ander dat wel zal doen en ook niet dat je afgeleid wordt van je taak door die ander die jouw aandacht vraagt :=

Citaat:
Wat denk ik wel zo is, is dat eigenaars, andere verzorgers die er al langer zijn,... nonchalant kunnen worden en inderdaad niet altijd een probleem gaan zien. Zij kennen de pony en weten hoe te handelen mocht zo'n situatie zich voordoen en/of maken zo'n situaties niet (meer) mee waardoor ze er ook minder alert voor worden en er niet bij stilstaan dat de pony de ruimte gaat nemen die hij krijgt.

Ja en dat lijkt hier dus aan de hand :j Dat ze even vergeten om te waarschuwen voor bepaalde dingen.
Niet even het meiske (van nog maar 8!) begeleiden / een beetje in bescherming nemen. Dat is gewoon linke soep -O-

Citaat:
Ik zou als ik TS was net niet naar een plek gaan waar je alleen bent als dochter voor de pony gaat zorgen. Dan moet TS zeker alleen alles in de gaten houden om te zien of het veilig is, dochter begeleiden, zeker zelf in actie komen bij zulke situaties,... Dat lijkt mij niet veiliger.

Wel veiliger dan afgeleid worden door de andere aanwezigen en dat er dan niemand op het meiske let :(:)

Citaat:
Ik ben het helemaal met je eens dat veiligheid voorop moet staan en dat dat helaas op veel plaatsen niet het geval is. Maar dan moet je als ouder ook wel doortastend zijn, een juiste inschatting kunnen maken van wat veilig is en wat niet (en nee dit is absoluut geen verwijt naar TS, ik ken genoeg mensen die al dan niet met hun eigen paard dingen doen die absoluut niet veilig zijn...),...
Ik zou bij een verzorgpony (deze of een andere) zorgen voor goede afspraken. Wat zijn wederzijdse verwachtingen? (dat lijkt mij niet duidelijk voor beide partijen in deze situatie). Hoe gaat men om met de paarden en kan je je daar als verzorger / ouder in vinden? Waar moet je rekening mee houden bij de pony in kwestie? enz. Maak je in het begin geen duidelijke afspraken, dan kan er bij beide partijen al snel irritatie / frustratie ontstaan.

Ja mee eens. Ik denk dat TS gewoon onervaren is in deze specifieke situatie en nog zoekende was.
Zichzelf niet te veel willen bemoeien, er vanuit gaan dat de eigenaar / mensen daar wel zelf liever / beter de begeleiding zouden kunnen doen. Niet in de weg willen lopen. Niet overbezorgd / bemoeizuchtig willen zijn. Een prima streven :j Maar dat werkt alleen als die mensen dan verantwoordelijk met zo'n klein meissie omgaan en die hielden er dus weinig rekening mee helaas -O-

Wellicht gingen hun er juist weer vanuit dat mams die begeleiding zou doen? Geen idee.

Maar al doende leert men en TS heeft nu dus geleerd dat je van te voren daar wat meer duidelijkheid over moet zien te krijgen want nu zijn er toch een paar situaties geweest waarbij ze met de schrik vrijgekomen zijn zeg maar en dat geeft geen veilig gevoel natuurlijk....

Dus ik zou zeggen: op zoek naar een plek waar zo'n meisje veiliger is.
En dan hetzij de begeleiding wat meer uit handen geven aan iemand die zuinig is op je kind.

Hetzij het zelf doen, zelf de pony en situatie goed leren kennen zodat je zelf weet wat je zoals kan verwachten en goed kan begeleiden welke risico's wel of niet verantwoord zijn :)

Klopt dat als je alleen bent dat je weet dat je het zelf moet doen. Alleen is dat ook net de reden waarom ik eerlijk gezegd niet denk dat je veiliger bent op een plek waar je alleen bent.... Zoals je schrijft: TS is onervaren in zulke situaties en is zoekende. En dat zegt ze ook zelf: ze heeft geen ervaring met pony's en gedrag zoals het gaan rollen in de stal als de ruiter er nog op zit, terwijl zulke situaties nog wel kunnen voorkomen. Ze is erg angstig geworden in deze situatie, stond als aan de grond genageld en bevroor. Als je zoiets meemaakt als je alleen bent, dan wordt het nog gevaarlijker. Op zo'n moment moet je als ouder / begeleider kunnen handelen (en dus niet bevriezen / in paniek raken, ook al is dat volledig begrijpelijk), zelf de rust kunnen bewaren en weten wat je moet doen.

Ik heb het ook ooit meegemaakt als vrijwillliger op een kamp voor kinderen met weinig ervaring. Door omstandigheden waar wij als vrijwilliger (begeleider) niets aan konden doen, hadden we te weinig overzicht over alle pony's en kinderen. Pony ging plots naar het midden van de bak en ging liggen om te rollen (zomereczeem, warme dag met veel insecten) Kind bleef zitten want had geen flauw idee wat er gebeurde. Een van de andere begeleiders zag dit eerst en begon hysterisch te roepen. Effect: kind bleef nog steeds verdwaasd zitten op de pony want wist nog steeds niet wat er gaande was. Pas op het moment dat hem kordaat zonder hysterie / paniek gezegd werd dat hij NU van die pony af moest , is hij eraf gekomen. Achteraf heb ik hem uitgelegd wat er gebeurde en waarom hem op die manier "opgedragen" werd van de pony te komen. Hij kon er niets aan doen want had dit nog niet eerder meegemaakt of gezien en wist totaal niet wat er gebeurde, laat staan wat hij moest doen. Het was ook niet de "schuld" van de pony in kwestie. Het probleem zat 'm echt in het feit dat wij geen overzicht hadden (konden hebben) icm onervaarenheid van de kinderen, pony met zomereczeem en onervarenheid van begeleiders (niet als in: onervaren in de omgang met paarden, maar wel onervaren in het begeleiden en lesgeven aan kinderen). Moraal van het verhaal: als begeleider moet je, zeker bij jonge kinderen zoals de dochter van TS, toch altijd blijven opletten zodat je tijdig kan ingrijpen en moet je snel kunnen handelen (in het geval je dan toch bepaalde signalen om één of andere reden gemist hebt) zonder in paniek te raken om het op die manier veilig te houden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:48

Volgens mij is het gewoon prima om lekker op de manege te blijven. De meeste maneges kijken echt wel naar hun ruiters, maar willen ook een verantwoorde omgeving zijn. Ik vind de situatie met de verzorgpony niet klinken als een goede setup. Je gaat een risico aan met paardrijden, en dat is prima, maar er zijn ook een boel onnodige risico's waar je helemaal niet beter van 'leert' maar die alleen maar de kans vergroten dat er ongelukken gebeuren. Je kunt het ook heel leuk hebben met paarden met een klein beetje meer vooruitziende blik.

(En adviezen als 'leren een schop te geven'.. wat een treurnis. Zo onnodig.)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:56

Zoolgangster schreef:
Beauty26 schreef:
Ik heb eerst poosje mee gelezen, maar nu toch ff reageren op t geen wat word gezegd dat grotere paarden dit ook doen.. mijn paard is t levende bewijs hiervan :+ ik was een week of 6 aan t wandelen met m'n paard en m'n dochter van 6 jaar erop zonder zadel gewoon ff lekker wandelen klein stukje, gras eten etc... op een gegeven moment zie ik dat m'n paard door z'n knieën gaat en m'n dochter zei: mama wat doet proff..? (Paard)ik moest lachen en zei vrij direct oh (naam dochter) kom er maar vanaf... hij gaat rollen >;) ( was in stuk gras)

Oh ja, grote paarden kunnen ook allerlei fratsen uithalen, die Shetten ook kunnen, maar... Meestal worden grote paarden door volwassenen gereden, die beter leiding kunnen geven, waardoor het meestal niet zo uit de hand loopt als bij een Shet, of Haflinger/fjord.

Verder is een Shet domweg wendbaarder dan een grote warmbloed.
Ook ziet men meer door de vingers, want het is zo grappig...
Overigens heb ik een volwassen instructeur als een Penny meisje meegesleept zien worden door de manege-mascotte, en ja, dat was een Shet.
Later op een officiële keuring overkwam het een andere instructeur, met een andere Shet.

Mijn paard is soms kwa fratsen net een haf of fjord, t is een schat maat t is er wel een waar je een dosis humor voor nodig hebt.. m'n dochter kon er achteraf om lachen, die had ff zoiets van huh maar ik zit er toch op dan kan ie toch niet rollen.. :D

Verder snap ik TS opzich wel, maar vind de staleigenaar? Wel wat laconiek erin.. aan de andere kant wij hebben ook 2 shets en tja wat zal ik ervan zeggen.. m'n kinderen hebben er (achteraf) hartelijk om hun streken kunnen lachen maar soms kon ik een van de shets ook wel echt achter t behang plakken!

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-25 20:00

Heel erg bedankt voor alle antwoorden en het meedenken. Ergens wordt hier aangenomen dat de eigenaar weet wat voor ervaring ik heb maar dit heb ik hem niet verteld omdat ik het niet relevant vind. Ook vind ik niet dat ik ervaren ben met het begeleiden van kinderen het aanleren van de eerste basis. Een voorbeeld hiervan is dat het niet in me opgekomen was om haar aan de longe te nemen (omdat ik mijn sportpaarden om heel andere redenen longeerde is dit simpelweg niet bij me opgekomen om dit met de pony te doen-en dat had hier sowieso niet gekund ook-). Daarnaast zijn sportpaarden inderdaad anders; gevoeliger en dus makkelijker te corrigeren en in het karakter vind ik. Ze zullen niet zo snel rollen met iemand erop (tenminste ik heb dit nog nooit meegemaakt). Maar vanaf de eerste keer kennismaken bij de verzorgpony heeft ze tot afgelopen donderdag dus altijd les gehad en haar instructrice deed haar ook gewoon los meteen de eerste keer en de vierde les leerde ze galopperen in de les en ook zonder longeerlijn. Dus blijkbaar was het ook in haar ogen niet nodig. Omdat die eerste basis bij mij 28 jaar geleden is, ben ik veel hiervan vergeten en is het inderdaad zoeken naar veiligheid versus autonomie geven aan mijn kind. De eigenaar moet om alles wat misgaat lachen eigenlijk, biedt ook wel een helpende hand maar is niet voorzichtig.
Omdat mijn dochter 10 maanden bij de manege rijdt was het toen we startten met de verzorgpony soms lastig inschatten wat ze al kon/kan. Ze zadelt bijv altijd op de manege samen met een meisje op en af en dan weet ik soms niet zo goed wat ze dan al wel en niet zelf kan (dat heb ik deze maand wel geleerd en gezien-wat ze wel en niet kan- toen we samen naar de verzorgpony gingen). Ik vraag het dus meestal, of ik haar kan helpen en afhankelijk van of ze ja zegt of dat ze het zelf wil doen probeer ik een keuze te maken. Maar soms merk ik dat ik haar daarin ook weleens overschat als ik zie dat het haar dan toch niet zelf lukt (maar ik wil haar dan ook wel vaak de kans geven het zelf te proberen) en dat maakt me dan een beetje onzeker.

Overigens vinden we het beide erg leuk en dat maakt dat ik wellicht misschien wel had verwacht dat ze na 40 paardrijlessen en een ponykamp en enkele privé lessen al iets verder zou zijn. Juist omdat ik het zo leuk vind gunde ik haar alles wat erbij hoort wat je niet op de manege hebt (de vrijheid en de lol met een pony). Leasen doen ze op de manege niet.

Verder was het in die drukke bak ook lastig want voor die kinderen en eigenaar was dat gejakker met die paarden en zoals het eraan toe ging heel normaal. Om dan mijn dochter dan als enige uit de bak te halen toen ik even moest mesten heb ik overwogen maar ik dacht dat is misschien ook wat overdreven, om haar dan 10 min naast de bak te parkeren of te laten stappen (want waar zou de pony dan allemaal heengegaan zijn met haar?) en dat zou mijn dochter ook niet leuk gevonden hebben denk ik en dan zouden die meiden ook aan haar hebben gevraagd waarom ze dan naast de bak moest wachten in haar eentje.

Zij wil overigens graag door met deze Shetlander maar ik vind de situatie toch te twijfelachtig en mezelf niet relaxed op deze plek en met deze pony.

We hebben vandaag naar een superlieve Welsh c pony gekeken waar het erg goed mee klikte. Ze reed er zo op weg. Eerst door de eigenaar aan de longe en erna zelf, balkjes gedraafd en zelf gedraafd etc. Ik voelde me zelf ook veel fijner bij deze pony. We hebben nu een privéles op de manege extra ingepland en gaan binnenkort een tweede keer kijken, we hebben geen haast want het is nog wat vroeg, maar deze pony is zo braaf dat we een eigen pony wellicht toch overwegen bij een fijne Pensionstal hier in de buurt met veel kinderen

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 21:09

Fijn dat je een pony gezien hebt waar je je beter bij voelt.
Wel is mijn ervaring dat op een pensionstal, zeker ook als er veel andere kinderen zijn, de bak ook heel druk kan zijn en anderen ook meestal niet uitkijken waar je dochter aan het rijden is.
Voor mij is dat een reden geweest om nog weinig in de bak te rijden en bv alleen als ik zowat de enige op stal was.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 21:11

Ik zou voor een kind toch een manege kiezen. Of er moet wel hele goede begeleiding en mogelijkheid zijn om zeer regelmatig te lessen. Ook met een eigen pony.

Vrijrijden is best lastig, zeker voor beginnende kinderen.

En veel maneges zijn gewoon ook goed ingesteld op kinderen, organiseren nog wel leuke dingen en dan hebben ze gewoon echt een leuke manege,kinder, pony tijd.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 21:37

truitje schreef:
Maar vanaf de eerste keer kennismaken bij de verzorgpony heeft ze tot afgelopen donderdag dus altijd les gehad en haar instructrice deed haar ook gewoon los meteen de eerste keer en de vierde les leerde ze galopperen in de les en ook zonder longeerlijn. Dus blijkbaar was het ook in haar ogen niet nodig. Omdat die eerste basis bij mij 28 jaar geleden is, ben ik veel hiervan vergeten

Omdat mijn dochter 10 maanden bij de manege rijdt was het toen we startten met de verzorgpony soms lastig inschatten wat ze al kon/kan.

Overigens vinden we het beide erg leuk en dat maakt dat ik wellicht misschien wel had verwacht dat ze na 40 paardrijlessen en een ponykamp en enkele privé lessen al iets verder zou zijn.

Verder was het in die drukke bak ook lastig want voor die kinderen en eigenaar was dat gejakker met die paarden en zoals het eraan toe ging heel normaal.

Oef, ga je weer.

Je vergelijkt rijtjes manegepony's met een eigen pony. Die pony's lopen niet voor niks mak in een rijtje.

10 maanden, 1 keer per week les, een ponykamp en om en nabij 40 rijlessen en jij denkt dat je 8 jarige dochter zelfstandig kan opzadelen, rijden en alles al weet?

Drukke bak blijf je altijd houden, op een pensionstal en op een manege. Leren ermee omgaan is een ander iets.

Echt wacht alsjeblieft met een eigen dier, je zal niet de eerste zijn die een doodbraaf dier koopt en van een koude kermis thuiskomt want het dier gedraagt zich ineens heel anders.

Je hebt veels te hoge verwachtingen van je dochter die blijkbaar de basis niet onder de knie heeft.
En dat is prima, ze is pas 8 jaar jong.
Laat haar lekker aanmodderen op de manege en met desnoods een andere verzorgpony.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 21:51

Ik sluit mij bij het kamp aan van koop nu aub nog geen pony. Een kind dat van een luie pony die vanuit een sukkel drafje stil gaat staan valt is te onervaren. Deze makke pony kan over een maand compleet ander gedrag vertonen. Jullie kunnen de pony nog geen leiding bieden. Wacht nog een paar jaar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 21:53

truitje schreef:
Het gekke is dat ze vorig jaar met 7 jaar al met paarden van 1.70 uit de wei liep naar stal en deze pony veel lastiger is dan gedacht. Die grotere paarden zijn echt eerlijker

Ik, als eigenaar van o.a. een grote, superleuke Shetlander, val even over deze opmerking.

Deze Shet was juist goudeerlijk, door te gaan liggen. Waarschijnlijk had het beestje totaal geen zin, in wéér zo'n 'vervelend' kind, die zelfs in de stal al op zijn rug gaat zitten.

Ik hou juist van duidelijke paarden met eigen mening en heb medelijden met de 'afgestompte' dieren. Ik hou ook van paarden, die erg mensgericht zijn, hoor. Maar jij gebruikt de woorden 'lastig' of vergelijkt met andere paarden, die dit gedrag niet vertonen, terwijl die Shetlander gewoon heel, héél erg eerlijk is en ook heel wat slimmer is dan veel mensen, kinderen en andere paarden :+ .

Jammer dat je er zo in staat. Je hebt nog veel te leren over pony's en paarden.

Nieknollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 22:14

Wordt je al gek van alle goed bedoelde adviezen?
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt dat je dochter sneller zal leren met een verzorg shet dan in de manege lessen in een treintje.
Ik denk alleen dat jullie van 0 naar 100 zijn gegaan. Nee, dat is misschien overdreven. Maar het is voor je dochter ook even wennen om nu echt te moeten sturen en om haar heen kijken en anticiperen op alle andere dingen die in de bak gebeuren. En dan heeft ze ook nog een boefje onder haar billen die al zijn kansen ziet.
Als je dochter niet geschrokken is en er zijn gelukkig geen ongelukken gebeurd, dan kunnen jullie echt nog wel een nieuwe start maken. Je dochter en de pony moeten ook aan elkaar wennen, maar dat geld ook bij de aanschaf van een eigen pony.
Of jullie kiezen er voor dat ze lekker ervarend gaat leren met de opdracht altijd een cap op en goed opletten dat je niet in botsing komt met een ander. Of jullie nemen rustig de tijd om te wennen aan deze combi (en dat kan dus met deze shet zijn of een eventuele eigen pony).
Kies je ervoor om niet de ervarend leren techniek te doen geef dan ook aan bij je dochter dat wanneer haar balans nog niet goed genoeg is, omdat ze er afvalt als een pony opeens stil gaat staan, dat ze dan nog niet toe is aan een sprongetje maken. Maar focus je dan eerst maar aan het goed sturen en draven en ook eventueel in galop. Ook zonder zadel rijden is dan nog niet aan de orde, behalve natuurijk aan de hand even met uit de wei halen. Want je hoeft niet alles meteen te kunnen.
Maar het belangrijkste is dat je dochter niet zichzelf overschat en uiteindelijk angst krijgt.
Maar jij kent je dochter het beste en bent er bij, dus kan veel beter een inschatting maken dan ik hier achter mijn scherm.

Zoals ik het lees past het bij jou in ieder geval beter om een stapje terug te doen en eerst maar gewoon lekker bij het rijden beginnen met de pony op een goede manier te leren sturen en in de tussentijd de anderen in de gaten houden en verder lekker knuffelen en poetsen en wandelen en zo aan elkaar te wennen. Maar misschien wil jouw dochter gelijk alles en heeft ze lef en lacht ze er om als ze er af valt. Lekker doen dan en zo leer je het ook, want dan moet je zelf gaan nadenken hoe je dit kan voorkomen de volgende keer.
Succes in ieder geval en vooral veel plezier, wat het ook mag worden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 22:26

Twiggy, er werd niet op de pony gezeten op stal, pony liep zelf de stal in met ruitertje erop.

Ik was ook voorzichtig en bezorgd maar onze shet heeft de kinderen opgevoed in de omgang met paarden en niet altijd zachtzinnig maar wel eerlijk en ze zijn nooit gewond geraakt, zelfs geen beetje.
De dondersteen was heel goed in het uitkiezen van een overhangende tak waar hij wel onderdoor kon maar zijn ruitertje niet :D

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 23:07

Het hele topic doorgelezen. Ik vind je inderdaad overbezorgd, maar als moeder van een 4 jarige begrijp ik die bezorgdheid ook.

Ik haal uit je berichten dat je zelf eigenlijk geen ponyrijden hebt gehad en juist sportpaarden hebt gereden. Dat is inderdaad andere koek. Zeker wanneer jouw dochter nog onervaren is, wat met 8 jaar en nog geen jaar aan wekelijkse rijlessen heel normaal is, ligt de taak bij jou om de pony te begeleiden. Of bij een andere ervaren volwassene (eigenaar of instructeur), maar in ieder geval niet bij je dochter. Je geeft aan dat aan de longe geen optie is vanwege de hindernissen in het midden van de bak, maar een longe is in te korten. Je dochter heeft geen 10 meter lijn nodig om te leren sturen, loop jij mee aan een lijn op 3 meter afstand, leert ze ook echt al sturen.

Overigens over de manegelessen. Ze rijdt nu nog in een rijtje achter elkaar, omdat ze pas 9 maanden rijdt. Wanneer de manege haar daar klaar voor acht, zal ze heus naar een les gaan waarin meer gestuurd wordt. Neem aan dat alle kinderen in haar les op ongeveer hetzelfde niveau zijn. Zodra je boven dat niveau uit komt, ga je door naar een les op wat hoger niveau, waar waarschijnlijk meer nadruk komt op zelf sturen en zelf overgangen rijden.

Voor nu zou ik nog geen eigen pony kopen. Manegelessen, eventueel privélessen en een verzorgpony, hartstikke leuk en zeker doen! Gaat ze veel van leren en veel plezier van hebben. Maar niet deze shet. Niet vanwege de shet of je dochter, maar omdat uit al je reacties blijkt dat jij in deze situatie geen veilig gevoel hebt. En dat gevoel mag en moet je serieus nemen, want het gaat om je kind. Ook al gaat het waarschijnlijk inderdaad allemaal goed, zal het wel loslopen en gebeurt er vast niets ergs. Jij voelt je er niet goed bij. Zoek naar een plek en pony die voor jou goed voelen, dan wordt het vanzelf makkelijker om naarmate je dochter zelfstandiger wordt, haar ook meer vrij te laten bij de pony.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 05:46

Percy schreef:
Twiggy, er werd niet op de pony gezeten op stal, pony liep zelf de stal in met ruitertje erop.

Ik was ook voorzichtig en bezorgd maar onze shet heeft de kinderen opgevoed in de omgang met paarden en niet altijd zachtzinnig maar wel eerlijk en ze zijn nooit gewond geraakt, zelfs geen beetje.
De dondersteen was heel goed in het uitkiezen van een overhangende tak waar hij wel onderdoor kon maar zijn ruitertje niet :D

Ah, ik zie het, lang leve de manege Shetlander :Y) . Tja....
Ik hou wel van die humor.

Overigens leerde mijn dochter rijden op een kleinschalig adresje, waar de paarden lekker buiten stonden en er meer aandacht was, zowel voor de paarden als de ruitertjes. Er werd les gegeven in grondwerk en rijden (centered riding). Gebeurde natuurlijk ook wel eens wat, want paarden blijven paarden en kinderen, kinderen ;) .

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 06:41

Het lijkt mij wel wat te vroeg voor een eigen pony gezien haar ervaring. Koop je er toch een, zou ik zorgen voor een ruiter met voldoende ervaring die de pony goed kan bijrijden.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 06:48

Een eigen pony als je dit al zo moeilijk vindt?

Alstublieft NIET!

Deze shetlander doet volstrekt normaal.
Het is geen speelgoedje met een aan/uit knopje.
Het beestje denkt zelf, zeker als je als kind en moeder de pony niet kunt inschatten.

Het dier daardoor onbetrouwbaar noemen is buiten proportie.
Ga dan tennissen of zo met je kind maar niet ponyrijden.

In de box zit je niet op een pony/paard, nooit.
En als de eigenaar al roept:"hij gaat rollen" geeft het dier dit kennelijk aan.
Ook met vrachtwagen/trailer laden, niks geks.

Als ik jullie was ging ik een andere hobby zoeken en voor dier-contact naar de kinderboerderij.