Ondernemen in de paardenwereld – Ervaringen en tips voor ZZP’ers!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VivianHesen
Fotograaf

Re: Ondernemen in de paardenwereld – Ervaringen en tips voor ZZP’ers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 17:16

Er staat nog een brochure in de planning voor feest, trouw en rouw rozetten. Aangezien de aparte rozetten (meestal) te duur zijn voor evenementen, zijn ze voor speciale gelegenheden wel erg leuk.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 17:20

Ik vind de rozetten echt heel gaaf! Zo een had ik ook wel aan de muur gewild.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 17:40

Wat een geweldig topic is dit! En wat gaaf dat er een aantal met een stand op Equiday staan! Ik ben nog niet helemaal bijgelezen, maar voel mij al enorm gesterkt door alle eerlijke verhalen hier. Zo fijn om de herkenning te zien.

Ik ben Marinke, 33 jaar en inmiddels twee jaar ondernemer met Equifun, waarbij ik training en instructie geef vanuit echt het algehele plaatje dus oog voor het mentale en fysieke, bij zowel paard als mens. Daarnaast werk ik aan een groter project: Equine Universe een online community voor instructeurs en trainers. Later wil ik doorgroeien naar ook andere professionals. Ontstaan omdat ik dit zelf heel erg miste toen ik begon met ondernemen.

Hoe ik begonnen ben?
Ik kom uit een achtergrond waarin ‘gewoon hard werken’ het antwoord op alles was. Na jarenlang paarden trainen naast mijn werk, besloot ik de stap te zetten om officieel ondernemer te worden en op zijn minst een instructeursdiploma te behalen. Ik begon zonder startkapitaal, zonder vangnet en zonder voorbeeld. Mijn ouders en directe familie-leden zijn ook geen ondernemers dus ik moest echt alles op eigen houtje uitzoeken.

Waar ik tegenaan loop?
Pfoe. De balans tussen zichtbaar zijn en mezelf niet voorbijrennen. Het gevoel dat je “alles moet doen” om op te vallen, maar ondertussen óók kwaliteit wilt leveren, én moeder wilt zijn, én je administratie moet bijhouden. Ook is het echt een persoonlijke groei geweest om mijzelf serieus te zien als ondernemer en niet als hobbyist die wat bijverdient.

Wat ik zou willen meegeven aan anderen die willen starten?

Begin, ook als het nog niet perfect voelt. Je leert het gaandeweg.

Wees eerlijk naar jezelf over je grenzen én je talenten,je hoeft niet alles te kunnen.

Durf te vragen en spar met anderen. Je hoeft het niet alleen te doen.

Investeer in jezelf. In kennis, in een netwerk, in systemen die het voor jou werkbaar houden.

Als jullie het goed vinden, haak ik graag aan. :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 18:22

Tuurlijk, hoe meer zielen hoe meer ideeën :+

Leuk die rozetten, kan me voorstellen dat je daar vanzelf in rolt als je al bekend bent bij diverse stamboeken en wedstrijden.
Zou je ook wat met haar (staart of manen) kunnen doen? Zit zo even te bedenken dat er vast wel iets leuks te maken is voor onze klanten waarvan het paard dan zou overlijden (dat krijg je nou eenmaal met oudere paarden).. maar geen idee of zoiets haalbaar zou zijn.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 20:13

Wauw wat super leuk om zo alles bij te lezen! En wat een leuke mix van verschillende soorten ondernemers komen er langs. Ook fijn om te lezen dat veel tegen dezelfde dingen aanlopen, dan voel je je toch wat minder alleen.

Waar hebben jullie jezelf verzekerd? Ik zit nu bij Univé, maar ik weet dat veel paardenondernemers ook bij equine risk zitten. Denken jullie dat het het waard is om daarnaar te switchen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 02:43

Ik las dat je geen deel en winacties mag doen op social media? Die zie ik toch overal wel dagelijks voorbij komen. Ik was het (nog) niet van plan, maar denk gooi hem hier in de groep en ben benieuwd hoe het zit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 11:43

superpony schreef:
Ik las dat je geen deel en winacties mag doen op social media? Die zie ik toch overal wel dagelijks voorbij komen. Ik was het (nog) niet van plan, maar denk gooi hem hier in de groep en ben benieuwd hoe het zit.

Hoe bedoel je? Voor jezelf? Waarom zou dat niet mogen?

Voor Equiday adviseren ze een eigen mok mee te nemen. Ik moest nog wat bestellen bij Vistaprint en kon het niet laten :+

Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 11:50

Wat tof zo'n mok!

Geen winacties mogen organiseren lijkt me gek. Bijna elk bedrijf doet het. :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 11:56

Ik kwam het toevallig tegen bij verschillende als je erop zoekt.

Dit oa;Zijn like- en deelwedstrijden toegestaan ​​op Facebook?
Wat velen zullen verbazen is dat dit soort wedstrijden uitdrukkelijk verboden zijn door de regels van Facebook . Facebook staat niet toe dat je acties op hun platform eist in ruil voor deelname. Dit betekent dat je niet om likes of shares op Facebook kunt vragen als middel om mee te doen.

Het zou er vooral om gaan dat je mensen niet mag dwingen om te delen of te liken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 12:05

Oh nooit geweten. Je ziet het zoveel voorbij komen inderdaad.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 12:10

Ja, ik zie het ook vaak.

Snap ook niet hoe het erdoor komt, want mensen verzinnen alles om toch paarden te koop aan te bieden wat niet mag bijv.
Of naaktfoto's of foto's van wonden etc worden gelijk verwijderd of afgeschermd.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 17:50

Gave mok!

Bij winacties is het soms wat vaag wat wel en niet mag. Wat veel mensen niet weten is dat sommige bekende manieren (zoals “tag 3 vrienden” of “deel dit in je story”) officieel niet zijn toegestaan als voorwaarde. Je mag het aanmoedigen, maar het mag geen vereiste zijn, is dat het wel? Dan loop je dus het risico op een algoritmestraf of zelfs accountbeperkingen.

Wat mag dan wél?

Mensen laten reageren op een post (bijv. “Waarom wil jij winnen?”)

Creatieve opdrachten in de comments (“Deel jouw mooiste moment met je paard”)

Extra kansen aanbieden zonder verplichting (“Wil je extra kans? Deel in je story”)

En altijd duidelijk je voorwaarden vermelden (sluitingsdatum, selectieproces, enz.)

Ook wil meta dat je vermeld dat hun niks te maken hebben met de actie

Een veilige opzet is bijvoorbeeld:

WINACTIE | Win een privéles bij Equifun
Oehhhh ja ik ga het gewoon doen! Een privé-les weggeven! Reageer in de comments waarom jij dit wilt winnen. Wil je extra kans maken? Deel in je story (niet verplicht)

Meedoen kan t/m zondag 20:00.
Maandag maken we de winnaar bekend!

Deze actie word op geen enkele manier door meta beheerd of gesponsord.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:33

Toevallig hier mensen die kleding bedrukken?
( ik zou t leuk vinden om een bokker dat te laten doen.)
Of anders tips?
Voor nette shirtjes/ polo, evt een bodywarmer of een sportvest en relatief snel klaar..

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 20:57

Ik heb wel iemand in de paarden die dat voor mij doet, maar ze zit geloof ik niet op bokt... Stuur gerust een PB voor haar gegevens.

Ik sta in mei met de stand en weegschaal in Ammerzoden, ik zag een oproepje dat er nog plek was. De kosten zijn bijzonder laag, dus voor wie het leuk lijkt:
https://facebook.com/events/s/bijzonder ... 691881168/

Zou gezellig zijn om wat mensen te ontmoeten!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 21:31

Klinkt leuk! Beetje uit de route helaas!

Naar aanleiding van ons spar momentje is mijn eerste mini training live gegaan. Ben heel benieuwd wat dit doet als nieuw aanbod naast mijn academy.

Echt super leuk hoe inspirerend en motiverend dit topic en de contacten die ervan komen werken. :j

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 21:39

Ah jammer! Ja voor mij is het ook niet om de hoek, maar ik moet vaak ver rijden dus dan went het wel...

Heel tof dat je ze live hebt gezet! Gefeliciteerd! En dat laatste kan ik alleen maar beamen, ik krijg er ook weer nieuwe inspiratie en energie van.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 07:37

Zijn hier wel eens mensen die berichten op insta/fb promoten? Merken jullie hier veel verschil in qua bereik?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:01

Ja ik doe dat wel eens. Merk veel verschil in bereik en heb er ook wel een aantal volgers door gekregen en bezoekers van de site, maar echt waardevolle contacten en klanten niet helaas.

Maar ik kwam erachter dat als ik Nederlandse vrouwen als doelgroep aanzet de advertenties gewoon aan Amerikaanse mannen getoond wordt dus dat is dan niet heel gek. -O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:15

Ik heb het ook wel eens gedaan. Inderdaad meer bereik. Maar niet meer klanten ofzo. Ik heb het idee dat het toch vaak mond tot mond gaat. Ik heb nu wel een aantal sponsorpakketjes weggegeven voor wedstrijden en evenementen. Ik hoop dat dat nog iets gaat opleveren.
En ik hoop op een leuke verkoop en aanloop bij de stand op Equiday. Heb daar ook echt weer zin in. Vorig jaar hele leuke gesprekken gehad over voer, de ruwvoerquiz doet het altijd goed. Jammer dat ik opnieuw niet ben uitgekozen voor een workshop of lezing.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:25

Nee precies, mond tot mond doet het toch beter. Blijft lastig om je exacte doelgroep te bereiken hoor via sociale media. Ik had bijvoorbeeld weer een winactie en een kortingsactie maar via sociale media doet dat echt heel weinig. Dat laat me twijfelen of mijn aanbod überhaupt goed is, maar waarschijnlijk bereik ik gewoon nog niet de juiste mensen.

Over Equiday gesproken. Ik heb echt hele leuke ideeën gekregen voor een standje, dus als mijn gezondheid het weer toelaat wil ik zeker een keer daar of op een ander evenement gaan staan. :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:30

Equiday vind ik wel echt een leuk evenement. De doelgroep is mijn doelgroep zeg maar.
Wat ik wel merk is dat je er met bijvoorbeeld een workshop of lezing lastig tussen komt. Weinig plekken en toch wel wat grote namen. En geen kruiwagen :+
Ik sta nu met een halve stand binnen. Maar volgend jaar met een hele stand buiten denk ik. Alleen nadeel van buiten is toch wel het weer. Wat als het de hele dag regent? :+
Maar een hele stand binnen is best prijzig.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 11:02

Mocht iemand nog een stand op Equiday willen, er komt extra standruimte.
Afbeelding

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 11:17

Fijn om jullie inzichten te krijgen over het promoten! Even over nadenken... Opzich niet ontevreden over mijn bereik, maar misschien ben ik dan toch slimmer om het in groepen van de omliggende dorpen te delen dan er geld in te gaan steken.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:18

Daihyo schreef:
[ Afbeelding ]

1 april? :+

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:19

Daihyo schreef:
[ Afbeelding ]

:D :D :D Moest hier wel weer om lachen. Vaak is het heel flauw maar deze is wel goed bedacht ha ha