Ervaringen hoefschoenen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pallatin

Re: Ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 00:33

Mijn Gelderse heeft sinds vandaag ook patta’s. Hij heeft groooote voeten blijkbaar want het zijn cavallo big foot geworden
Afbeelding

Wel de kleinste maat in die serie maar toch…
Ik ben heel benieuwd hoe ze gaan bevallen. Komende weken rustig inlopen

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 12:34

De schoenen draaien naar buiten

Moeten ze strakker? Enige tips?

Afbeelding

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 15:18

Ligt dat niet aan het loopje van je paard?
Bij die van mij draaide ze achter ook naar buiten en bij hem kwam het door dat hij zn hoef een tikje naar buiten schuift bij afzetten toen hij z’n antislip stukje bij zn teen erin kreeg was het over.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 17:04

cinniz123 schreef:
Ligt dat niet aan het loopje van je paard?
Bij die van mij draaide ze achter ook naar buiten en bij hem kwam het door dat hij zn hoef een tikje naar buiten schuift bij afzetten toen hij z’n antislip stukje bij zn teen erin kreeg was het over.

Dat zou wel eens kunnen. Ik ga straks de strap voor vanachter nog eens nakijken en wachten op wat equischoen zegt

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 19:11

Ik kom ook even binnen vallen in dit topic. In september vorig jaar een passer laten komen via Equischoen. Want ik was bang zelf de fout in te gaan met meten. Helaas geen fijne ervaring met de passer. En zijn er blijkt nu te grote schoenen aan gemeten (blijken nu te kunnen draaien) na het inlopen op de 2de echte buitenrit helaas al een schoen verloren en tot op heden nog geen oplossing vanuit de passer en ondertussen ben ik geblokkeerd. Al met al heeft dit me erg veel geld gekost. Ik kwam toen uit op cavallo maat 9 voor de voorhoeven. Iemand die een goede passer weet omgeving Rotterdam die ook grote schoenen mee heeft (de vorige passer had ook alleen pas schelpen mee in die maat) of raden jullie toch aan zelf te meten?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 19:30

Wat een nare ervaring zeg.. Wanneer het echt foutief aangemeten is zou je de passer misschien in gebreke kunnen stellen? Zou je online even naar kunnen zoeken.

Verder was mijn ervaring ook met een passer aan huis dat hij alleen schelpen mee zou nemen en geen test schoenen. Toen maar besloten om zelf weer te gaan passen omdat de schelpen passen uiteindelijk best te doen is.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 20:11

Je verzekering eens contacteren of ze je met de situatie kunnen helpen!

Equischoen vindt ik zelf heel goed. Ze denken met je mee. Maar ik heb in contact gestaan met iemand anders dan de passers in mijn buurt bij hun. Je kan ze altijd eens sturen met fotos van de voeten en de maten.

Maar met alleen passchellen afkomen en geen garantie ... Ben ikzelf ook geen fan van :j

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 20:52

Bij mij is via Equischoen Mariska geweest. Ik heb de hoeven opgemeten en daar foto’s van gemaakt. Op basis daarvan had ze aan aantal opties meegenomen. Ze had geen passchellen maar gewoon de schoenen mee. Die hebben we gewoon gepast. Met de schoenen die pasten zijn we op t erf gaan testen. Ook moesten we een paar krappe rondjes draaien om te kijken hoe ze zich dan hielden. Vandaag heeft ie ze aangehad in de natte paddock, ondanks z’n rare bokkensprongen, sprintjes en gerol zaten ze nog goed. Natte bospaden zouden dus goed moeten komen. Vond wel dat ik er naderhand veel zand uit moest spoelen, weet niet of dat normaal is?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:00

Gebeurd helaas wel snel ja. Ik was daarom jarenlang blij met mijn Scootboots omdat die zo open zijn dat zand er makkelijk in gaat maar net zo makkelijk ook weer eruit kan. Toen ik van de zomer Equine Fusions kocht merkte ik dat daar ook een lading zand in kon komen. Maar daar zaten blijkbaar voorgedrukte plekken op die je door kon boren. Dat vond ik top, zeker omdat ik graag het water in ging met hem. Maar blijf meer fan van die hele open schoenen zoals de Scootboots om die reden. :j

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:12

Scootboots vond m’n paard echt niet ok; hij wilde z’n voet niet eens neerzetten. Ze pasten ook niet. Dus we moeten het hier mee doen :D
Voor mij al een geruststelling dat t niet abnormaal is dat er best wat zand in komt

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 21:18

Mijn paardje denkt dat ze terug 3 is met die scoot boots aan :') fus ben momenteel wel grote fan. Ik vondt die equi fusions en de schoenen die daarop lijken wat minder. Omdat er idd zand in geraakt. Maar worden die niet zwaar als je het water ingaat of neemt de stof dat niet zo snel op?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:58

Worden inderdaad loodzwaar. En soppen dat het deed. Maar nadat ik die gaten had doorgeboord werkte het opeens perfect. Dan kon het water er direct weer uitlopen.

Helaas heb ik ze twee weken gebruikt want de hoeven sleten zo achterlijk snel dat na 2 weken de schoenen al te groot werden en de hoeven veel te kort raakte. Sindsdien staat hij op kunststof beslag. Daar ben ik nog veel blijer mee want ik heb er gewoon werkelijk 0,0 zorgen om nu. Smid slaat ze eronder en kunnen ongeveer 16 weken mee. Was meer noodzaak omdat normale ijzers niet mochten in de groep maar ben er echt heel tevreden mee. :j

Maar dat is natuurlijk een beetje offtopic. Was wel zonde van die Equine Fusions die nu in de kast liggen als 'noodschoen' als er een ijzer af zou vallen. Misschien dat ik ze binnenkort maar te koop aanbied. Is een populaire maat geloof ik en ze zijn maar een paar keer gebruikt.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:08

Die cavallo schoenen die ik nu heb hebben sleuven dus water loopt er meteen uit. Dat heb ik ook gevraagd omdat die van mij graag in t water speelt. Omtrent t zand zat ik me net wel te bedenken dat ik nog een kuil moest dichtgooien in de paddock waar afdrukken van schoenen naast stonden dus meneer had ook nog een gat gegraven met z’n schoenen aan. Dus niet raar dat er wat zand in zat haha. Ik ben heel benieuwd hoe het straks op buitenrit gaat; of hij op stenentroep en bruggen ed comfortabeler loopt.
Die equine fusions zijn toch deels open aan de voorkant? Dan zou water er toch uit moeten lopen?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:11

Nee mijn Equine Fusions zijn min of meer gewoon een bakje waar het water heel langzaam uit sijpelt doordat het door de stof heen naar buiten komt. Met die gaten erin waren ze zo leeg en daardoor ook veel sneller droog na een wandeling door het meertje. :j

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:36

Celebi schreef:
Nee mijn Equine Fusions zijn min of meer gewoon een bakje waar het water heel langzaam uit sijpelt doordat het door de stof heen naar buiten komt. Met die gaten erin waren ze zo leeg en daardoor ook veel sneller droog na een wandeling door het meertje. :j

Ik gebruik soms ook EF’s en herken het probleem van vollopen. Waar heb je die gaten gemaakt? En ben wel benieuwd hoe je dit hebt gedaan?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:55

https://youtu.be/hULOOElbrh4?si=4U5qdArPdYRllAoF

Volgens mij had ik dit filmpje bekeken. Er staan op de zijkant cirkeltjes op de zool en die kun je doorboren. Iets schuin omhoog boren dan komt het gat perfect aan de onderkant van de bodem van de schoen terecht en loopt het water er goed uit.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 14:50

Celebi schreef:
https://youtu.be/hULOOElbrh4?si=4U5qdArPdYRllAoF

Volgens mij had ik dit filmpje bekeken. Er staan op de zijkant cirkeltjes op de zool en die kun je doorboren. Iets schuin omhoog boren dan komt het gat perfect aan de onderkant van de bodem van de schoen terecht en loopt het water er goed uit.

Dat ga ik eens goed bestuderen. Dank je.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 17:30

Voor degene die al met hoefschoenen rijden, hoe lang gaan ze voor jullie mee?

Ik heb eind oktober voor het eerst hoefschoenen gekocht, mijn paard was aan het revalideren na een spat-diagnose en heeft daardoor de eerste 2 maanden met de hoefschoenen vnl gestapt, langzaam opgebouwd en vanaf december is ze weer terug op een 'normaal' werkniveau oftewel per week 3 buitenritten van ongeveer een uur / anderhalf uur en 1 langere stapronde. Het viel me twee weken geleden opeens op dat mijn hoefschoenen achter opeens bijna helemaal afgesleten waren. Ik heb ze nu net amper 5 maanden en heb er max 400 km mee gereden waarvan dus een groot deel stappen ivm haar revalidatie. Ik vind dat echt bar weinig :o Zijn er meerdere die deze ervaring hebben? Het word anders wel een heel duur grapje om nu ze langzaam weer meer de training oppakt om elke 2-3 maanden nieuwe schoenen te moeten kopen a la 250 eur. Het betreft hier Floating Boots, en dan wel de achterschoenen.

(uiteraard heb ik ook de verkoper gemaild, maar hoor graag jullie ervaringen!)

Foto van eind januari, toevallig gemaakt voor een vriendin. Toen was me nog niks opgevallen
Afbeelding592E13E1-1D61-419A-AB5F-BC5EBFC745FF_1_102_o by Aniek Oosterhoff, on Flickr

En deze van ongeveer een week geleden, dus maar 3-4 weken na de vorige foto. Het viel me echt opeens op dat bijna het hele profiel weg is gesleten
Afbeelding07DE6732-A171-425D-B585-343564AE9DF7_1_102_o by Aniek Oosterhoff, on Flickr
AfbeeldingD0996D32-5C7C-4E87-9F60-E37C4EE25D57_1_102_o by Aniek Oosterhoff, on Flickr

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 18:01

4 buitenritten per week is ook best intensief.. Ga je veel over de straat? Op zich is slijtage dan echt niet gek. Draait je paard zijn voeten ook met lopen toevallig? Of schuift hij de voeten over de grond bij de landing? Dan kan het natuurlijk heel hard gaan op het asfalt.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 18:22

Ha ja we rijden endurance dus we rijden voornamelijk in het bos :) Op dit moment zo'n 20 min draf per rit 3x in de week en de rest in stap ivm revalidatie dus voor ons doen is dit lage intensiteit en ook niet iets waarvan ik dacht dat die schoenen zo snel zouden slijten. Aangezien deze schoenen zijn gemaakt voor & door endurance ruiters zouden ze wel wat kilometers moeten kunnen doorstaan was mijn gedachte .. We rijden erg weinig over straat, we staan aan de rand van het bos maar onze bosgrond in Zweden is wel wat harder dan in NL. Maar daarop ook deze schoenen uitgekozen en bijv geen flex of scoot boots. Mijn paard heeft een ontzettend krachtige gang waarbij ik het idee heb dat ze vnl met veel kracht afzet in de draf. We hadden eerder toen ze op ijzers stond ook al het probleem dat ze vnl haar achterijzers met 4 weken helemaal er af sleet, ze liep daardoor op extra sterke ijzers zoals deze:
Afbeelding
Met extra sterke inzetten zodat het ijzer zelf eigenlijk niet afslijt.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 18:29

Nou dat is best snel.
ik heb mijn hoefschoenen nu 3 jaar ruim...
Worden wel dunner hoor maar nog heel .
Ze draait niet met haar achtervoeten en schaats ook niet.
Ik denk dat ik er zo`n 2000 km mee gelopen heb ondertussen.
Ik heb de Renegade Viper.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 18:32

Oef als achterijzers in 4 weken er doorheen gingen is dat ook wel echt enorme slijtage. Ik ben bijna bang dat daar geen hoefschoen van plastic tegenop kan dan.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 18:47

Pff balen. Opzich heb ik helemaal niks tegen ijzers, maar ik vond het wel heel relaxed dat ik nooit meer last had van afgetrapte ijzers of een hoefsmid die net niet op tijd kon komen :')

Ja ze sleet vnl de nagels er erg snel uit. Toen zijn we eerst overgestapt op road nails met zo'n puntje er in, dat werkte goed en daarna ook achter deze speciale ijzers geprobeerd en die konden zelfs twee rondes mee en zijn erg licht van gewicht wat goed voor mijn paard werkt :j Nouja, ik wacht nog even af wat de verkoopster zegt. Ik hoor heel veel goede verhalen over Renegade maar helaas zijn die hier in Zweden niet te koop dus moet je uit het buitenland bestellen wat ik toch liever niet doe. Ook heeft mijn paard 1 wat afwijkende, vervormde hoef waarvan ik niet weet of dat gaat lukken met het mechanisme wat over de hoefballen gaat van Renegade. Daardoor waren deze Floating boots echt perfect die in ovale pasvorm komen en een erg flexibele gaiter.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 19:04

Mijn Flexboots gingen welgeteld 40km (in 3 ritten) mee voordat er gaten in de zool zaten... Duur experimentje. Door een passer van Equischoen aangemeten dus de goede maat

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 19:05

Je hebt dacht ik wel voor sommige merken stalen inzet. Je zou eens kunnen navragen bij equischoen?