Stalgeld 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 13:12

ruitje schreef:
Dit topic laat wel zien dat het heel gezellig is om een pensionstal te runnen :D

Respect voor mensen met paarden aan huis, maar een volledige buiging voor mensen die pensionklanten hebben _O-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 13:20

Fly_high schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik begrijp echt de vijandigheid niet, van die mensen die het een ander niet gunnen.
Of zo kortzichtig zijn dat ze niet snappen dat dit kan....

Wij zij vijandig en jaloers en afgunstig maar jij noemt iedereen die niet bereid is om 25 jaar terug te gaan in de tijd om een onwijs betaalbaar huis met veel grond ff aan te schaffen meteen kortzichtig. Dat is uiteraard helemaal logisch en ook niet vijandig bedoeld :')

Wat kan dan, in 2024 of 2025 een huis met genoeg grond in de Randstad aanschaffen om inclusief alle bijkomende lasten goedkoper uit te zijn dan die pensionstalling van € 400+? Of zelfs butien de Randstad maar wel met voldoende grond en faciliteiten. Je mag mij best uitleggen hoe dat kan :j

Het kan wellicht in jouw specifieke situatie maar deze is niet van toepassing voor 95% van andere paardeneigenaren en ten tweede niet relevant tenzij iemand al grond heeft.

Het topic gaat overigens over stalgeld in 2025, niet over mensen die geen stalgeld betalen en het maar onzin vinden :')

dit topic gaat om wat mensen betalen...en dan zie je dat de randstag giftig doet tegenover mensen die niet die prijzen hebben.

Want op een berichtje van SansaS dat word niet gereageerd...
En als het niet genegeerd word zijn het de berichten van, dat kan nooit uit, die moeten geld bij leggen

En als je dan uitlegt dat niet iedereen 25 jaar oud is, niet iedereen in de randstad woont, dan moet je je klep maar houden want dat is voor 95% niet weggelegd... :?

Raar want niet iedereen begint nu en raar, niet iedereen staat op stal bij iemand die net begint.
Dus ja voor heel veel mensen gelden de prijzen wel toen het 20-30-40 jaar terug werd aangekocht.
En zijn het enkel de huidige prijzen die het duurder maken. Hypotheek word juist elke maand minder.

Dus die stallen komen in die regio prima uit.

Maar dat kwartje valt niet....

Ayasha schreef:
ruitje schreef:
Dit topic laat wel zien dat het heel gezellig is om een pensionstal te runnen :D

_O-
Ik wil nooit een pensionstal. :))

dat!

hier ook zo'n jaloerse 22 jarige gehad... Gelukkig ook hele gezellige mensen.
Maar door haar gestopt, die had net zulke uitspaken als mensen hier....
Mijn prive geef ik niet meer op voor mensen die het toch niet waarderen.
Al betaalde ze 1000 per maand, dan niet eens.

het word vast wat gemakkelijker als je juist veel pensionners hebt, maar niet maar bij een paar mensen waarvan je het prima vind dat je uit de kosten bent, voor de andere en eigen paarden zonder extra verdienmodel.
(waarvan ik begrijp dat het bij een stal die er van moet leven anders is, voordat men denkt dat ik dat niet snap)

Ayasha
Blogger

Re: Stalgeld 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 13:35

Goh op die grote stallen vormen vaak kleine groepjes die ook zuur doen dus dat schiet ook niet op. Als pensiongast is het op een grote stal wel makkelijker om je afzijdig te houden vind ik.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 13:41

Voor 100€ per paard per maand thuis kan ik geen fatsoenlijke verzorging geven!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 13:42

Ayasha schreef:
Goh op die grote stallen vormen vaak kleine groepjes die ook zuur doen dus dat schiet ook niet op. Als pensiongast is het op een grote stal wel makkelijker om je afzijdig te houden vind ik.

ja klopt, dat heb je vaak.
Maar als pensionhouder is het denk ik wel makkelijker.
Je doet je ding en bent dan denk ik toch meer algemener.
Bij maar een paar mensen wil je het denk ik te goed doen per persoon.

Lees vooral het denk ik, want daar uiteraard geen ervaring mee.

Maar goed das offtopic want gaat niet over prijzen

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 13:52

Zijn hier bokkers die bij een (zéér) kleinschalige particulier op stal staan? Liefst in de regio tussen Zwolle en Apeldoorn?
Ik ben heel erg benieuwd wat jullie betalen en wat je ervoor krijgt. Mag natuurlijk via pb. Ik heb nooit paarden in pension gehad, dus ik weet helemaal niks van gangbare prijzen. Het is natuurlijk complexer dan alleen faciliteiten, maar ook wat inbegrepen is bij de service, hoe het voerbeleid is, etc. Dus het blijft appels met peren vergelijken.

We hebben nooit pensionklanten willen hebben, maar als de kans bestaat dat ik straks één eigen paard heb. Dat is natuurlijk geen optie, vandaar dat het toch nog eens gaan overwegen. Maar dan de prijs… Ik ben bang dat we de paarden veel te duur houden om de kosten eruit te halen als je het wegzet tegen onze faciliteiten. Zeker met de hogere btw. En ik ben wel een beetje maf, maar het is niet de bedoeling dat ik de hobby van een ander ga bekostigen. :o

Nu ik het zo opschrijf, denk ik dat een eigen topic een beter idee is. :))

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:00

Oke DP, iedereen is enorm jaloers.

De hele discussie begon trouwens juist doordat men "enorm geschrokken" moest reageren op de Randstad-prijzen, niet andersom. Met als voorgestelde oplossing dat men maar 20 jaar geleden een boerderij had moeten kopen.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:02

Ik betaal 250 voor een locatie met zomers weidegang, winters paddock (zeer ruim, gedraineerd en dus altijd droog) met schuilgelegenheid, 24/7 buiten. Incl alle voer, mestonderzoek/wormspuiten en influenza-entingen. Kleinschalige locatie. Goede buitenbak. Drie mestbeurten per week, 4x per jaar een staldag om samen te klussen.
Tegen de oostgrens van het land.

Volgend jaar gaan we naar 275.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:05

_Lorette_ schreef:
Zijn hier bokkers die bij een (zéér) kleinschalige particulier op stal staan? Liefst in de regio tussen Zwolle en Apeldoorn?
Ik ben heel erg benieuwd wat jullie betalen en wat je ervoor krijgt. Mag natuurlijk via pb. Ik heb nooit paarden in pension gehad, dus ik weet helemaal niks van gangbare prijzen. Het is natuurlijk complexer dan alleen faciliteiten, maar ook wat inbegrepen is bij de service, hoe het voerbeleid is, etc. Dus het blijft appels met peren vergelijken.

We hebben nooit pensionklanten willen hebben, maar als de kans bestaat dat ik straks één eigen paard heb. Dat is natuurlijk geen optie, vandaar dat het toch nog eens gaan overwegen. Maar dan de prijs… Ik ben bang dat we de paarden veel te duur houden om de kosten eruit te halen als je het wegzet tegen onze faciliteiten. Zeker met de hogere btw. En ik ben wel een beetje maf, maar het is niet de bedoeling dat ik de hobby van een ander ga bekostigen. :o

Voor jezelf uittellen wat je echt elke maand kwijt bent.
En de hobby van een ander zeker niet betalen.

Maar wil je ook echt elke handeling betaald hebben zoals een dekenwissel.
Of denk je, het gemak dat je ook eens weg kan en de pensionklant helpt je dan is ook wat waard (uiteraard vooraf bespreken)

Als jij jou vaste lasten weet heb je iig alvast je minimum prijs, als dat hoog is, is dat zo.
Dan is je prijs ook hoger, simpel zat.
Maar heb je bijvoorbeeld een deal zoals wij met een loonwerker uit de buurt waardoor je kosten minder zijn kun je minder vragen. Hoeft niet natuurlijk.
Kijk bijvoorbeeld eens op mp wat andere vragen.
Komt dat in de buurt van wat jij zou willen?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:07

Lieser schreef:
Nog geen idee. Wij betalen nu 709 euro per maand voor stalling inclusief uitmesten en voeren, met een toeslag voor hooi (ipv kuil) en paddockservice. Oh, en een tweede zadelkastje :) . Ik ben benieuwd wat dat in 2025 wordt.

Is dat voor 1 paard of voor 2?
Lees net dat dat voor 1 paard is. Holy Sh*t dat is echt heel erg veel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:09

Fly_high schreef:
Oke DP, iedereen is enorm jaloers.

De hele discussie begon trouwens juist doordat men "enorm geschrokken" moest reageren op de Randstad-prijzen, niet andersom. Met als voorgestelde oplossing dat men maar 20 jaar geleden een boerderij had moeten kopen.

euh waar begon het mee?
wie schreef dat... jij had het over ouders...andere niet

Fly_high schreef:
snoopydogy schreef:
Wow wat een bedragen ik heb ze aan huis staan en hebben hooi van eigen land waar we een deel van verkopen ivm te veel voor eigen pony’s denk dat ik totaal 100 euro in de maand kwijt ben

Sorry voor een zuur bericht maar ik vind het zulke vreemde posts altijd, maandelijkse hypotheeklasten van een huis met genoeg land om paarden te houden zijn nog stuk hoger dan 500, 700 etc wat als schokkend wordt ervaren.

Wat is het punt dan, rekent men die kosten niet door of is eeen cruciaal onderdeel van het plan dat je maar ouders met eigen boerderij had moeten hebben :?

Maar jou ga ik vanaf nu wel negeren, lijkt me gezelliger :j

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:12

Zoals het nu gesteld word klinkt het een beetje alsof iederen pension stalling minimaal 700 moet kosten anders haal je je hypotheek er niet uit.

Maar wordt er vergeten er ook genoeg mensen zijn die een stal of 5/6 hebben en dan naast 3 eigen paarden de rest verhuren en niet met als doel de hypotheek terug te betalen maar om bijvoorbeeld de eigen paarden gratis te kunnen houden en dan dus inderdaad alleen de kosten voor het hooi en stro en het werk berekenen.

Uit eigen ervaring weet ik namelijk ook dat 6 voeren en mesten niet zo ontzettend veel meer werk is dan je 3/4 eigen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:13

Ik betaal €280,- per maand voor een kleinschalige stal (2 D-pony's, 1 C-pony en 1 E-pony) bij iemand aan huis. Er is onbeperkt ruwvoer en paddock met twee schuilstallen. Mesten regelen we onderling en komt op zo'n 2x per week uit. In de zomer weiland met strookbegrazing, prima uitrijmogelijkheden (Spaarnwoude, maar ik wandel alleen). En dus in de Randstad.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 18:19

_Lorette_ schreef:

Zodra ik nog maar 1 eigen paard aan huis heb, koop ik subiet er eentje bij.
Ik ga dat zeker weten niet oplossen met een pensionpaard. Tot die mening ben ik gekomen toen er hier op bokt een tijdje terug iemand was met een pensionklant die niet meer omkeek en niet betaalde voor zijn 22(?) jarige pony. Die zat behoorlijk met de gebakken peren toen.... Daar kan geen kostenbesparing tegenop.

Hermelijnhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 18:27

Ik zit nu op tegen de 900, dat zal wel rond de 1000 worden per maand. Ach ja, we weten het al, dat het gaat komen, dat scheelt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 18:41

_Lorette_ schreef:

Ik stuur je een pb, heb er op eentje gestaan in Oldebroek en sta nu in Apeldoorn

Ik betaal momenteel 175 vol pension en weet nog niet of dat omhoog gaat

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 18:43

mavantos schreef:
ruitje schreef:

Respect voor mensen met paarden aan huis, maar een volledige buiging voor mensen die pensionklanten hebben _O-

Ik sluit me helemaal bij mavantos aan!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 18:53

Ayasha schreef:
Seni schreef:
Ik vermoed dat het overgrote deel van de pensionstallen teveel verdiend om in de KOR te mogen. :D

Dat zou nog wel eens vies kunnen tegen vallen.
Ik heb ze aan huis en ik vraag me af hoe pensionstallen aan €300 iets over houden.

De KOR is alleen voor kleine zelfstandigen die minder dan €20.000 per jaar omzetten. Dus niet over houden, maar omzetten. Bij €300 per paard per maand zit je dus met 6 paarden al te hoog om in aanmerking voor de KOR te komen.
De vraag is dus wat je bedoelt met ‘kleine’ :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 18:54

Dorien66 schreef:
Ayasha schreef:

Dat zou nog wel eens vies kunnen tegen vallen.
Ik heb ze aan huis en ik vraag me af hoe pensionstallen aan €300 iets over houden.

De KOR is alleen voor kleine zelfstandigen die minder dan €20.000 per jaar omzetten. Dus niet over houden, maar omzetten. Bij €300 per paard per maand zit je dus met 6 paarden al te hoog om in aanmerking voor de KOR te komen.
De vraag is dus wat je bedoelt met ‘kleine’ :D

Is omzet hetgeen dat overblijft na de onkosten?
Want heb op bokt nu al meerdere dingen gelezen over die regeling en ben zelf van België dus ik doe het vooral met wat ik lees op bokt gezien het voor mij verder niet van toepassing is.

In België gaat het nl om de winst. Dus na aftrek van de onkosten.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 19:10

Omzet is al het geld dat binnenkomt. 300 stalgeld is 300 omzet, eender wat je eraan overhoudt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 19:17

Narcissa schreef:
Omzet is al het geld dat binnenkomt. 300 stalgeld is 300 omzet, eender wat je eraan overhoudt

Aha, dat klinkt niet als een heel eerlijke regeling. := dan zit je er idd wel snel aan. :=

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 19:18

Ik heb zelf een kleinschalige pensionstal bij mijn ouders aan huis nabij Ede. 5 stallen waarvan 4 verhuurd. Paarden staan jaarrond overdag hele dagen buiten (tot het donker wordt) en nachten op stal. Zodra het weer het toe laat staan ze op de wei en anders paddock met hooi. Hebben een goede buitenbak, wasplaats met gratis warm water en ruime zadelkasten. Bos ligt achter de stal, dus fantastische uitrijmogelijkheden. Medicijnen en supplementen voeren wij ook voor de klanten. Stallen worden 365 dagen per jaar gemest, paarden worden gevoerd (zo goed als onbeperkt hooi en keuze uit basisbrok, vitaminebrokjes en een Ruwvoermix) en binnen/buiten gezet. Iedereen heeft wel 1 mestbeurt per week voor de wei/paddock. Stalprijs is nu €350 en ben bang dat ik echt wel €25 omhoog moet. Het is voor mij als kleine ondernemer steeds moeilijker om er iets aan over te houden.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 20:19

Heb een paar pagina's gelezen en moest meteen heel diep zuchten.
Het is duidelijk dat heel veel dames hier echt niet begrijpen hoe het is om een bedrijf te runnen..... en vooral op administratief gebied...

Dat het niet eerlijk is om prijzen van materiaal door te berekenen naar de klant omdat de btw van de inkopen terug gevraagd kan worden.

Maar mensen vergeten voor het gemak dan maar even dat een ondernemer btw moet áfdragen op zijn/haar verkopen. Ofwel de rekening die naar de klant gaat. En die gaat veranderen. Want ik geloof dat mijn pensionhouder 1/3e 0% btw heeft 1/3e 9% en 1/3e 21% heeft en begreep dat alles 21% wordt.
Maar pin mij er niet op vast want ik heb mij er niet volledig over ingelezen.
Ik weet wel dat het dan zou gaan bij mij om rond de 150 euro pm meer, ik heb 3 paarden op een luxe stal.
En dat is al pittig, we moeten echt veel laten (maar dat is eigen keuze :j ) maar 150 euro pm meer is toch wel een ding...

Ik ga het afwachten, ik kan mij heel druk maken over materiaal kosten, personeel, service of what ever, maar de pensionhouder is de gene die het laatste woord heeft door de factuur elke maand te sturen _O-

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 20:29

ze rekent denk ik 1/3 voor sportbeoefening. Dat blijft wel 9%.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 20:42

ivy_power89 schreef:
Maar mensen vergeten voor het gemak dan maar even dat een ondernemer btw moet áfdragen op zijn/haar verkopen. Ofwel de rekening die naar de klant gaat. En die gaat veranderen. Want ik geloof dat mijn pensionhouder 1/3e 0% btw heeft 1/3e 9% en 1/3e 21% heeft en begreep dat alles 21% wordt.
Maar pin mij er niet op vast want ik heb mij er niet volledig over ingelezen.
Misschien goed om je wel in te lezen ;) Voor komend jaar verandert er in jouw geval niks qua BTW, mogelijk per 2026 wel. Als de plannen voor hogere BTW op sport doorgaan, gaat dan het 9%-deel naar 21%. Maar 0%-deel blijft ook dan 0%.