Hulp gezocht! Probleem in kudde!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 20:32

Elisa2 schreef:
ellepel schreef:
Nou dat vind ik wel interessant,ik deel de mening van mallow namelijk wel.

Want wat doet de leider bij jou dan, hoeveel paarden staan er?

Op dit moment 3, de oudste merrie is de leidende merrie. De twee daarna staan op volgorde qua rangorde op dit moment van leeftijd.

Hiervoor stond er nog een oudere Fries bij, dat was de oorspronkelijke leidende merrie maar toen die ziek werd verloor ze haar positie en werd de huidige oudste merrie de leidende merrie.

Was ook wel sneu want toen dat dier ziek werd begon de laagste in rang haar een soort van 'te pesten", er heen lopen met de kont en dan meppen. Beestje kon niet snel genoeg meer wegkomen dus die hebben we toen apart gezet. Als leidende merrie eerst was een oor naar achteren doen al voldoende om anderen voor haar aan de kant te laten gaan.

Dus dynamisch ja, maar wel altijd met een leidende merrie/ ruin.

In het verleden hebben we ook ruinen gehad die de leidende ruin waren, waarvan eentje ook wel graag op andere joeg. Eentje werd leidend tegen wil en dan (was meer een loner) en had een soort adjudant die van alles regelde voor hem in de kudde en onder hem stond.

De ruin die het van mijn merrie overnam beschermde haar juist daarvoor. Kun je zien hoe het ook nog verschilt. Hij hield echt de jonkies bij haar weg. Toen hij ingeslapen werd, hebben we haar na een paar dagen aan de andere kant van het draadje gezet, haar beschermer was weg en ze vond geen rust meer, jonkies er op af. Eenmaal andere kant lag ze weer languit te pitten :D

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 20:39

Popstra schreef:
Wintu schreef:

Ik ben wel voor leeftijdsgenoten, echter niet enkel leeftijdsgenoten, een kleuter leert een kleuter niks. Ik vind het altijd prettig als er oudere merries en ruinen bij staan.
Niet iedereen heeft het hoog zitten met een opfok, dus dat is niet gelijk sneu.

Je praat nog steeds denigrerend over de eigenaresse van de 1 jarige TS, over haar paard ook, niet netjes.

Maar een baby tussen enkel oudere en die dan "gepest" word is ook niet ideaal!

Een goede opfok heeft er altijd een ouder dier tussen. Vooral bij een hengsten groep om de boel te sussen als spelen iets te ruig gaat.

Ja, vind leeftijdsgenoten wel noodzakelijk.
We hadden hier 3 jonkies en twee oudere merries. Mijn jonkie van toen is altijd nog respectvol naar oudere paarden, kauwt ook nog steeds. Bij paarden van meer zijn eigen leeftijd is hij beleefd, maar dat is het. Hij heeft een tik gehad van die onrustige kudde, sindsdien laat hij minder het kaas van het brood eten, meer uit angst dan uit iets anders vrees ik.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 20:43

Wat sneu voor de jaarling, maar een paar weken is niet lang, geef het tijd. Wij hebben een kudde met 5 IJslanders. Drie merries (22, 20 en 5) en twee ruinen (13 en 2). De tweejarige is afgelopen zomer teruggekomen uit de opfok waar hij met leeftijdsgenootjes in de kudde stond, zijn moeder is de merrie van 22. Zij stond laagst in rang tot haar zoon terug kwam. Een gezellige hereniging was het niet, de tweejarige moest het flink ontgelden van alle paarden, maar vooral ook van zijn moeder. De eerste weken mocht hij niet in de buurt van de kudde komen. Hij werd door de andere ruin het hele weiland door gejaagd. Dat ging langzaam steeds beter en kon hij steeds dichterbij de rest grazen. Daarna was het vooral rond voertijd pittig. Inmiddels zijn we drie maanden verder en is hij nog steeds laagst in rang en wordt hij met name door de vijfjarige en de ruin nog weleens weggejaagd, maar het gaat een heel stuk beter. Wel splitsen we de groep met een draadje als we krachtvoer geven, waarbij de twee laagst in rang apart staan van de rest om de rust iets meer te bewaren. De paarden hebben bij ons wel heel veel ruimte.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 07:34

Wintu schreef:
ellepel schreef:
Nou dat vind ik wel interessant,ik deel de mening van mallow namelijk wel.

Want wat doet de leider bij jou dan, hoeveel paarden staan er?

Ik denk dat het lastig te zeggen is als er veel verloop is in een kudde.

Wij hadden een vaste kudde en mijn merrie was baas. Tot ze echt te oud werd, toen nam de ruin onder haar het stokje over. Maar dat zijn dan kuddes waar weinig verloop is en rust. Dat kun je op de meeste pensionstallen niet zeggen, dus hoe kuddes dan werken heb ik geen idee. Mijn ruin heeft paar jaar terug in een kudde gestaan met een pismerrie die het voor het zeggen had, hij is zo enorm over de kling gejaagd. Er kwam gemiddeld per paar weken een nieuw paard bij en de nieuweling was altijd zwaar de Sjaak. Uiteindelijk is een paard gewond geraakt, de ander ingeslapen.

Zo’n ‘pismerrie’ is vaak een merrie die de rol van leidmerrie helemaal niet kan dragen maar wel de grootste mond heeft. Het nadeel van de door ons bij elkaar geraapte kuddes is dat als er dus geen paard bij zit wat haar leert hoe het wel moet, dat ze er dus nog mee weg komt.
Het is vaak puur onzekerheid en onkunde, een rol die zo’n paard totaal niet kan dragen maar wel door ons mensen onbedoeld wordt gecreëerd. Sneu voor alle partijen, al wordt zo’n merrie al snel als slecht bestempeld, pismerrie dus.

Elisa2

Re: Hulp gezocht! Probleem in kudde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 08:43

Pismerries hebben vaak een hormoonprobleem, imo iets heel anders dus.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:08

Mallow schreef:
Wintu schreef:

Ik denk dat het lastig te zeggen is als er veel verloop is in een kudde.

Wij hadden een vaste kudde en mijn merrie was baas. Tot ze echt te oud werd, toen nam de ruin onder haar het stokje over. Maar dat zijn dan kuddes waar weinig verloop is en rust. Dat kun je op de meeste pensionstallen niet zeggen, dus hoe kuddes dan werken heb ik geen idee. Mijn ruin heeft paar jaar terug in een kudde gestaan met een pismerrie die het voor het zeggen had, hij is zo enorm over de kling gejaagd. Er kwam gemiddeld per paar weken een nieuw paard bij en de nieuweling was altijd zwaar de Sjaak. Uiteindelijk is een paard gewond geraakt, de ander ingeslapen.

Zo’n ‘pismerrie’ is vaak een merrie die de rol van leidmerrie helemaal niet kan dragen maar wel de grootste mond heeft. Het nadeel van de door ons bij elkaar geraapte kuddes is dat als er dus geen paard bij zit wat haar leert hoe het wel moet, dat ze er dus nog mee weg komt.
Het is vaak puur onzekerheid en onkunde, een rol die zo’n paard totaal niet kan dragen maar wel door ons mensen onbedoeld wordt gecreëerd. Sneu voor alle partijen, al wordt zo’n merrie al snel als slecht bestempeld, pismerrie dus.

Klopt, de merrie in kwestie was geen leidmerrie, daarom noemde ik het ook een pismerrie. Het enige waarin ze goed was in angst creëeren onder paarden, schoppen, jagen en bijten en uitsluiten.
Mijn eigen merrie was een leidmerrie, heeft nooit hoeven jagen of schoppen of bijten op de een of andere manier. Op de een of andere manier kreeg ze gewoon het respect van de anderen op de een of andere manier, waarom dan precies en hoe ze dat deed, geen idee :D Maar ze had het wel.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 12:11

Sommige merries hebben het gewoon en die stralen dat moeiteloos uit naar ieder paard op elke stal :-) zonder vervelend gedrag inderdaad.

Er wordt tegenwoordig soms gedacht dat kuddes geen rangorde hebben, maar in mijn ogen lijkt dat onmogelijk want paarden hebben ook een 'natuurlijk' type, net zoals mensen. En dat schikt zich automatisch.

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 17:55

Ondanks dat het sowieso nog steeds een feit was/is dat mijne weg moet, zijn vandaag zowel die van mij als de jaarling mee gaan wandelen met 2 die gingen rijden.

Hij heeft 4 x geprobeerd op de jaarling af te vliegen, terwijl hij verder echt de meest relaxte kerel met wandelen is.
Ik snap er echt niks van. Dit gedrag heeft hij nog nóóit laten zien (en ik heb hem al bijna 8 jaar).

Maar goed, van frustratie dat hij geen kans gekregen heeft, kan ik in ieder geval door naar ‘hij heeft het gewoon verpest’.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 09:04

Nouja TS, dan weet je dat in ieder geval ook weer.

Het is wel vreemd als hij dit gedrag zo laat zien bij specifiek een paard, hopelijk is het niet iets wat ie nieuw aangeleerd heeft en ook wil gaan uitproberen op verdere andere paarden.

Beemsterkaas, inderdaad en iedere kudde heeft een hiararchie.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 14:56

Djngoow schreef:
Ondanks dat het sowieso nog steeds een feit was/is dat mijne weg moet, zijn vandaag zowel die van mij als de jaarling mee gaan wandelen met 2 die gingen rijden.

Hij heeft 4 x geprobeerd op de jaarling af te vliegen, terwijl hij verder echt de meest relaxte kerel met wandelen is.
Ik snap er echt niks van. Dit gedrag heeft hij nog nóóit laten zien (en ik heb hem al bijna 8 jaar).

Maar goed, van frustratie dat hij geen kans gekregen heeft, kan ik in ieder geval door naar ‘hij heeft het gewoon verpest’.

Ach weet je, soms klikt het gewoon echt niet met een bepaald paard... Dat hebben wij mensen ook onderling :D

Ik zou me nog niet teveel zorgen maken om dit gedrag en gewoon accepteren dat het echt niet wil tussen die twee en op naar een nieuwe plek met een frisse start

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 14:29

Ja we zijn druk aan het zoeken en hopen een fijne nieuwe plek te vinden voor hem!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 10:46

Djngoow schreef:
Ja we zijn druk aan het zoeken en hopen een fijne nieuwe plek te vinden voor hem!

Hoe gaat het nu? Heb je al zicht op een plekje?

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 11:11

Ninx schreef:
Djngoow schreef:

Hoe gaat het nu? Heb je al zicht op een plekje?

Tig stallen gebeld maar helaas overal hetzelfde, in de winter amper buiten. Dus onacceptabel.

Was bezig met een wei maar de eigenaar is erg vreemd en na 5 telefoontjes werd het vager en vager.

Heel veel contact gehad met mensen die ‘via via’ misschien weet iemand konden die wat wist.
Maar eindstand was dat niemand plek heeft.

Gister met kaartjes de weides langsgegaan rondom huidige plek. En toen was er op een weide een vrouw en die zei me ‘ja hoor ik heb wel plek voor een 3e’.
Ze gaat overleggen met man en (schoon)vader. Maar met een beetje geluk hebben we dus een plekje gevonden!!! *\o/*

Grappige is dat het de wei is die ten opzichte van onze huidige plek aan de andere kant van een graspad ligt.

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 17:30

Het was ook te mooi om waar te zijn.
Ze hebben gehoord dat 3 paarden niet ideaal is omdat het oneven is dus ze hebben besloten het toch te laten hoe het is.

Morgenvroeg maar weer kaartjes ophangen bij weides.

Word er zo moedeloos van!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 17:34

Jeetje ts ik weet hoe moeilijk het is om iets te vinden, leef echt met je mee

In welke omgeving zoek je?

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 20:42

Amber_anne schreef:
Jeetje ts ik weet hoe moeilijk het is om iets te vinden, leef echt met je mee

In welke omgeving zoek je?

Zuid Limburg
Omg Merkelbeek, Schinveld, Hoensbroek etc.