Elisa2 schreef:ellepel schreef:Nou dat vind ik wel interessant,ik deel de mening van mallow namelijk wel.
Want wat doet de leider bij jou dan, hoeveel paarden staan er?
Op dit moment 3, de oudste merrie is de leidende merrie. De twee daarna staan op volgorde qua rangorde op dit moment van leeftijd.
Hiervoor stond er nog een oudere Fries bij, dat was de oorspronkelijke leidende merrie maar toen die ziek werd verloor ze haar positie en werd de huidige oudste merrie de leidende merrie.
Was ook wel sneu want toen dat dier ziek werd begon de laagste in rang haar een soort van 'te pesten", er heen lopen met de kont en dan meppen. Beestje kon niet snel genoeg meer wegkomen dus die hebben we toen apart gezet. Als leidende merrie eerst was een oor naar achteren doen al voldoende om anderen voor haar aan de kant te laten gaan.
Dus dynamisch ja, maar wel altijd met een leidende merrie/ ruin.
In het verleden hebben we ook ruinen gehad die de leidende ruin waren, waarvan eentje ook wel graag op andere joeg. Eentje werd leidend tegen wil en dan (was meer een loner) en had een soort adjudant die van alles regelde voor hem in de kudde en onder hem stond.
De ruin die het van mijn merrie overnam beschermde haar juist daarvoor. Kun je zien hoe het ook nog verschilt. Hij hield echt de jonkies bij haar weg. Toen hij ingeslapen werd, hebben we haar na een paar dagen aan de andere kant van het draadje gezet, haar beschermer was weg en ze vond geen rust meer, jonkies er op af. Eenmaal andere kant lag ze weer languit te pitten