Angst voor paardrijden, helemaal stoppen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 16:20

Ik ben 1.76m, de fenders die er nu op zitten zijn sowieso te klein, moet een maat groter hebben.
Ik geloof dat dit zadel een 17 inch is, maar kan ook ern 17,5 zijn. Misschien dat ik inderdaad vanwege mijn lange benen een maat groter moet hebben. Zal het vragen aan meneer Mercier. Ik heb daar in de winkel natuurlijk alleen op een bok gezeten, is toch anders dan op een paard.
Ik vind dat ik met dit zadel wel minder een stoelzit zit. Helemaal goed zal mijn houding niet meer worden door mijn krakkemikkige lichaam.
Ik wilde scootboots kopen, maar weet niet welke maat ik moet hebben.
Het lijkt wel of met dit zadel mijn benen langer zijn, heel raar.

Tinka

Re: Angst voor paardrijden, helemaal stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 16:26

Afbeelding
Met andere zadel

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 16:27

Tinka schreef:
Het lijkt wel of met dit zadel mijn benen langer zijn, heel raar.
Dat komt waarschijnlijk omdat je nu meer in een A-vorm zit en dus iets hoger op je paard. Boomloos zet je vaak iets breder.
Stoelzit vind ik wel meevallen zeker als je van een westernzadel af komt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 17:29

Op je westernzadel komt je knie ook ver naar voren, zou het schelen als je je beugels (op beide zadels) langer zou doen?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 17:43

Mijn beugels zitten al best lang, ik moet niet mijn tenen gaan strekken om bij de beugels te kunnen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 17:53

Ik vind je rechter zitten in je nieuwe GM dan in je oude BM. In je BM zit je meer in stoelzit. Je nieuwe GM lijkt voor jou nog niet helemaal hét zadel te zijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 18:29

Maflinger_S schreef:
Ik vind je rechter zitten in je nieuwe GM dan in je oude BM. In je BM zit je meer in stoelzit. Je nieuwe GM lijkt voor jou nog niet helemaal hét zadel te zijn.

Eens je nwe zadel geeft je minder stoelzit.
Maar hoe erg is het nou eigenlijk om in stoelzit te zitten? Als je paard goed op je reageert.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 18:52

Op zich niet zo erg, maar als het ook nog niet helemaal goed voelt en de foto's er ook niet uitzien alsof het echt helemaal een fijne situatie is voor paard en ruiter, is dat wel een teken dat het misschien goed is om nog even door te zoeken. Ik denk dat dit zadel goed kan werken voor een ruiter die het fijner vindt om te rijden vanuit een meer staande / dressuurhouding. Maar het nadeel is dat je dan minder balans hebt - veelzijdigheidszadels zetten je wat korter dan dressuurzadels met een reden.

En dan leidt dat er bij dit zadel toe dat de ruiter net wat ver op de lepel zit. (En tegelijkertijd zit je dan niet helemaal in het diepste van het zadel en met wat druk op de bovenbeenwrongen en de lepel, en dat verklaart waarschijnlijk ook het schuiven. Als je helemaal fijn op het diepste punt van het zadel zit gebeurt dat waarschijnlijk minder.)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 12:14

Op zich is een beetje stoelzit niet dramatisch, maar het lijkt of TS helemaal niet in balans zit. Juist omdat ze onzeker is met rijden, zou ik zoeken naar een zadel dat zit 'als een huis' voor paard en ruiter. Dat het nieuwe zadel glijdt, vind ik ook een no go.
TS, je wilt graag dit zadel, maar ik gun je een zadel wat echt bij jullie past.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 12:18

Her zadel glijdt niet, ik glij zelf, alleen als ik bergop of bergaf ga. Het zadel zelf blijft goed op zijn plek.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 12:56

Kun je niet bij de fabrikant vragen of er een model is waar je zelf meer steun uit kunt halen?