Nieuw paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pateeke

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:04

Schijn bedriegt soms… je kan aan de hand van de foto niet zien of dit paard wel of niet geschikt is voor een 10-jarige. We kennen het broertje van TS ook helemaal niet en kunnen er dus echt weinig of niks over zeggen.
Ik ken mensen die op de manage rond die leeftijd al bij de paarden moesten gaan rijden en heb zelf op een manege les gevolgd die maar 1 pony had. De rest waren allemaal paarden, waarvan sommigen ook groter dan deze merrie en dat waren soms ook paarden die in de sport gelopen hadden.
Bovendien is het toch ook niet zo vreemd dat het broertje van TS ook met het paard wil rijden.
Wij kunnen wel vinden dat de moeder van TS het anders zou moeten aanpakken en broertje niet op het paard zou mogen laten rijden, maar het is niet omdat onbekenden op een paardenforum het anders zouden doen dat moeder daarin ook meegaat of zich laat beïnvloeden.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 11:35

Lieser schreef:
Ook voor een 16-jarige die pas 4 jaar rijdt (waarvan 2,5 jaar op een manege, dus 1 keer in de week les), eerlijk gezegd.

Wat een stomme opmerking zeg :') :roll: En dan vinden mensen het nog gek dat Bokt leegloopt. Open en een topic, krijg je op basis van een foto naar je hoofd geslingerd dat je paard niet bij je past.

TS, niks van aantrekken hè. Je bent 16, geen 6. Paard past qua schofthoogte prima, en verder kan niemand oordelen over het karakter.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 12:44

Voor een 16 jarige een pony kopen is ook niet zo evident.
Daar is ze zo uitgegroeid en je hebt stoute pony´s en brave paarden, dat zegt helemaal niets.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 12:59

prugelpiet schreef:
Lieser schreef:
Ook voor een 16-jarige die pas 4 jaar rijdt (waarvan 2,5 jaar op een manege, dus 1 keer in de week les), eerlijk gezegd.

Wat een stomme opmerking zeg :') :roll: En dan vinden mensen het nog gek dat Bokt leegloopt. Open en een topic, krijg je op basis van een foto naar je hoofd geslingerd dat je paard niet bij je past.

TS, niks van aantrekken hè. Je bent 16, geen 6. Paard past qua schofthoogte prima, en verder kan niemand oordelen over het karakter.

Ik had het niet over de foto.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 13:09

Waar had je het dan wel over Lieser?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 13:34

Ik denk dat je de dag(en) dat je broertje erop rijdt moet zien als rustdag, gezien hij haar toch niet aan het werk zet. Een paard is gemaakt om te bewegen dus daar zou ik niet zo bang voor zijn dat ze daar overbelast van raakt. Ze raken overbelast van teveel en te lang hetzelfde doen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 14:52

€150 per maand is inderdaad erg veel geld voor 1 a 2 keer per week rijden en elke dag de stal mesten. Daar hoef je bij een bijrijder niet eens mee aan te komen.
Helaas is er in deze situatie een machtsverschil omdat zij je moeder is en jij minderjarig. Ik zou persoonlijk mijn handen er vanaf trekken en haar het paard laten overkopen. Dit ga je nooit oplossen als je moeder vindt dat ze de baas is.
Voor dit geld kun je veel vaker rijden met een bijrijdpaard. Die is dan niet van jou maar dan ben je wel van het gezeur en de spanning binnen de familie af (hoewel ik het persoonlijk niet meer los zou kunnen zien en mijn moeder het dus alsnog kwalijk zou nemen, je verandert de spelregels niet gaandeweg terwijl de beginsituatie heel anders was, dat is vals).
Er wel vanuit gaande dat jij helemaal eerlijk bent over alles. Misschien heeft je moeder wel een heel ander verhaal

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 15:14

Percy schreef:
Waar had je het dan wel over Lieser?

Het gaat om een 7-jarig sportpaard dat (blijkbaar) heet genoeg is om een parcours 1.20 te springen. En ze is gekocht voor iemand met 2,5 jaar manege-ervaring (en een verzorgpaard). Zo iemand is nog niet eens half-gevorderd.

Als iemand vooraf aan bokt had gevraagd of ze dit paard zou kopen, zou iedereen aanraden om eerst meer rij ervaring op te doen of een brave leermeester van 15 jaar oud te kopen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 15:19

Het paard liep 1.10m, daar hoeven ze echt niet heet voor te zijn, alleen voor te willen meewerken.
En dat laatste is juist voor een beginner een fijne eigenschap.

Ik heb hier een 6-jarig 1.10-1.20m paard staan dat echt door iedereen te rijden is, terwijl mijn 14 jarige 1.30m en M-eventing paard echt een ruiter met een beetje ervaring nodig heeft. Leeftijd en niveau zegt echt niet alles.

Ze rijdt er al 1,5 maand mee en dat levert vooralsnog geen problemen op. Het paard geeft zelfs genoeg vertrouwen om haar 10 jarige broertje er af en toe een rondje mee te laten rijden. Dat deden ze vast niet als TS er elke keer mee aan de loop ging :+

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 15:22

Om 1.20 te springen hoeven ze echt niet heet te zijn, wel werklustig zijn. Een goed springpaard moet juist heel goed op de ruiter gefocust zijn.

Wij hebben er gehad die hoger konden springen maar waar ook een jong persoon mee rond kon sturen. Alleen is goede begeleiding dan heel belangrijk .

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 15:28

Ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent. Je had het beeld dat er een springpaard zou komen voor jou om volop mee aan de slag te gaan(zeg, 5x werken en 2 dagen vrij), en nu blijkt ineens dat je haar moet delen en heb je maar 2 ”eigen” dagen in plaats van 5. Logisch dat dat frustrerend is, zeker als je moeder en broertje op een ander niveau rijden dan jij en niet echt bijdragen aan de training van jullie paard. En je betaalt een forse bijdrage voor iemand van 16.

Dit lijkt mij reden genoeg om een keer met je moeder om tafel te gaan. Leg op een rustige, volwassen manier uit dat je blij bent dat er nu een eigen paard is maar ook wat je verwacht had en hoe het nu gaat.
Ik zou zelf niet meteen oplossingen aandragen, maar aan je moeder vragen hoe zij vind dat het gaat, en of zij een manier ziet waarop het beter kan.

Denk zelf ook na over wat jij als oplossing ziet, zodat je wat opties kan geven als ze erom vraagt.
Misschien wil je wel een lagere bijdrage betalen per maand, zodat je van dat geld met een manegepaard privéles kan nemen; dan rijd je weer een keer extra en van privéles kan je ook op een manegepaard veel leren.
Of misschien kunnen jullie tot een schema komen waar je de ene week week je paard voor jezelf hebt, en de andere week deelt met je moeder en broertje.
Of misschien wil je op zoek naar een bijrijdpaard waar je, naast het rijden met je eigen paard, wél vaker heen kan.

Je moeder/ouders hebben het uiteindelijk voor het zeggen natuurlijk, maar het lijkt me dat zij toch ook moeten inzien dat het nu heel anders loopt dan eerst de verwachting was. Dan is het niet raar om ook andere afspraken aan te passen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 15:37

GJ9 schreef:
Ik denk dat je de dag(en) dat je broertje erop rijdt moet zien als rustdag, gezien hij haar toch niet aan het werk zet. Een paard is gemaakt om te bewegen dus daar zou ik niet zo bang voor zijn dat ze daar overbelast van raakt. Ze raken overbelast van teveel en te lang hetzelfde doen.

Ja dat denk ik ook. Ik denk dat je jouw rijdagen en die van je moeder best kunt combineren met de rij-dag van je broertje. Dan kun je de rij-dagen verdelen met je moeder en beide 2 a 3 dagen rijden. 1 dag echt vrijgeven en om en om 1 dag longeren. Dan heb je het denk ik voor het paard goed verdeeld.
En nee 3 ruiters is niet optimaal, maar tegen de tijd dat dat echt een rol gaat spelen, bv als er zwaarder getraind gaat worden, is de situatie misschien wel weer anders.
Het is denk ik wel aan te raden om met jullie instructeur een goed schema op te stellen. Dan wordt het voor je moeder en broertje vanzelf wel duidelijk hoeveel tijd er over is.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 18:15

Waar is de tijd dat kinderen dankbaar waren als ze een paard het hunne konden noemen hé...

En wat is er mis met 150 euro moeten meebetalen en maar 2x kunnen rijden?
Als je later volwassen bent en het is je eigen paard van jou alleen, kan het zomaar zijn dat je de volle mep stalgeld mag betalen voor een paard waar je medisch gezien nooit meer op kan rijden...

Dat heet nu eenmaal kennismaken met de echte wereld en het volwassen worden...
Het leven is nu eenmaal niet eerlijk dus neen, ik denk dat hier heeeeeel veel nuances en redenen niet door TS gekend zijn maar wel door de volwassen ouders.

Om hier dan ts een beetje op te lopen stoken tegen haar ouders door te zeggen dat haar moeder niet fair is of zelfs egoïstisch of dat TS dit of dat moet doen (zoals zadel ontzeggen) om haar moeder te dwingen TS meer te laten rijden, vind ik eigenlijk niet kunnen.

Je weet nooit wat je daarmee allemaal veroorzaakt!

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 18:26

Little_Gift schreef:
Waar is de tijd dat kinderen dankbaar waren als ze een paard het hunne konden noemen hé...

Waar is de tijd dat volwassene geen gemene opmerkingen maakte naar kinderen omdat ze zich niet kunnen verschuilen achter hun computer.

TS is hartstikke dankbaar, dat spat er voor mij wel vanaf in haar posts. Ik vind haar ook heel volwassen reageren, in tegenstelling tot sommige echte 'volwassenen'.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 18:29

nevica schreef:
Waar is de tijd dat volwassene geen gemene opmerkingen maakte naar kinderen omdat ze zich niet kunnen verschuilen achter hun computer.

TS is hartstikke dankbaar, dat spat er voor mij wel vanaf in haar posts. Ik vind haar ook heel volwassen reageren, in tegenstelling tot sommige echte 'volwassenen'.

Heel goed gezegd!

Wat een naar onnodig bericht

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 18:30

Little_Gift schreef:

Als je later volwassen bent en het is je eigen paard van jou alleen, kan het zomaar zijn dat je de volle mep stalgeld mag betalen voor een paard waar je medisch gezien nooit meer op kan rijden...

Het leven is nu eenmaal niet eerlijk dus neen, ik denk dat hier heeeeeel veel nuances en redenen niet door TS gekend zijn maar wel door de volwassen ouders.

Om hier dan ts een beetje op te lopen stoken tegen haar ouders door te zeggen dat haar moeder niet fair is of zelfs egoïstisch of dat TS dit of dat moet doen (zoals zadel ontzeggen) om haar moeder te dwingen TS meer te laten rijden, vind ik eigenlijk niet kunnen.

Ga jij 150 euro en een nieuw zadel betalen en elke dag uitmesten om dan maar 2x te kunnen rijden? Je bent hier meteen welkom *D

Ik zie het absoluut niet alsof TS een cadeau heeft gekregen waarvoor ze dankbaar moet zijn in de huidige situatie, eerder omgekeerd.
Overigens vind ik je aanname over volwassen zijn maar raar, je impliceert dat moeder het paard aan dochter zal schenken en haar handen ervan af zal trekken wanneer het oud of kapot is? Fijne gezinssituatie in dat geval.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 18:49

Dat impliceer ik helemaal niet, vreemde gedachtengang heb je poekie.
Ik zeg dat je als volwassene ook heel wat meer kan betalen maandelijks voor een paard waar je helemaal niet mee kan rijden als je een beetje pech hebt.

Dus dat TS nu nog 2x per week kan rijden, is eigenlijk iets om blij om te zijn, het kan immers ook anders...

Iedereen hoort hier het verhaal van een 16 jarige en geeft die 16 jarige allerlei tools om dan maar tegen haar ouders in te gaan, ik vind dat kwalijk.
Daarmee zeg ik niks naar over ts maar hoop ik dat degene die haar aanmanen om vanalles te ondernemen tov moeder, eens gaan nadenken wat ze daarmee kunnen aanrichten want geen enkele hier ként de thuissituatie en de gevolgen die ze hiermee kunnen teweeg brengen.

Het is makkelijk om vanachter een scherm te zeggen tegen een 16 jarige om maar moeder te confronteren of anders te dreigen het zadel achter te houden of moeders te dreigen geen stalgeld meer mee te betalen... Immers, wie van jullie weet hoe moeder daarop zal reageren?
Voor hetzelfde geld brengen jullie TS zo helemaal in de problemen...

Ik mag toch hopen dat dat niet de bedoeling is?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 18:51

Maar zeggen niets te doen en maar te slikken in een situatie die niet eerlijk voelt is ook niet de bedoeling mag ik hopen?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 18:53

Neen dat is niet de bedoeling dus de enige wijze raad die hier kan gegeven worden is:

Praat met je mama, eventueel met een begeleider erbij.

En alle andere tips zeker degene die de chantage richting op gaan, horen hier gewoon niet en is stoken of opjutten en heeel heel gevaarlijk.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 18:57

Little_Gift schreef:

Stille meelezer, maar wil nu toch ff reageren. "Kennismaken met de echte wereld en het volwassen worden"? Sorry, maar volwassen is je aan afspraken houden ook als je je bedenkt, of in samenspraak nieuwe afspraken maken. Als ik met iemand afspreek 150 p/m + zadel te betalen en dan een paard voor mezelf te hebben, verwacht ik dat ook en niet dat er opeens 3 ruiters zijn. Als dit in de context van een volwassene was neergezet die het met een andere volwassene had afgesproken, zou er ook geroepen worden dat eenzijdig afspraken veranderen not done is.

Nou gaat het om 16 jarig kind vs ouder, dat brengt wat nuances in. Maar dit heeft echt niks met de grote mensen wereld leren kennen te maken. TS heeft alle reden om er niet blij mee te zijn, juist in de grote mensen wereld. En ook ik vind dat TS heel netjes en volwassen reageert. Kudos aan TS daarvoor. Ik denk idd ook dat het beste is rustig om tafel te gaan zitten, maar TS heeft al gezegd dat te gaan doen.

TS, laat je ons weten wat de uitkomst is nadat je met je moeder om tafel hebt gezeten?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:01

Volwassen is ook leren delen en flexibel zijn omdat dingen nu eenmaal anders kunnen lopen dan gepland of verwacht of zelfs afgesproken...

Er is niets mis mee dat broertje en moeder ook willen rijden en er is niks mis mee dat aan een 16 jarige toch een bijdrage gevraagd wordt, dat bedoel ik met volwassen wereld en de echte wereld. Daar kosten dingen geld, ook als je ze minder kan benutten dan je gehoopt had.

Men weet ook helemaal niet wat de afspraken daarrond waren, dat kan voor hetzelfde geld volledig los staan van het al dan niet rijden.
Gewoon het mogen hebben van een paard, kan voldoende zijn voor een bijdrage net omdat moeder haar dochter wil leren dat zo'n dingen geld kosten... Kan zomaar bij het opvoedplan horen...

Niemand hier die dan ts mag in de mond leggen dat het not done is van moeder... Dat is gewoon problemen creëeren op een leeftijd waar 16 jarigen het vaak al moeilijk genoeg hebben...

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:04

Nou nee pertinent niet mee eens.
Als je een opvoedplan wil doen dan is een eerste vuistregel om duidelijke afspraken te maken met elkaar en daar consequent in te blijven.
Niet ‘ik beloof je iets en ik verander het dan en zo moet je maar leren flexibel te zijn’. Dat is GEEN opvoeding, integendeel.
Wel: ‘stel het paard valt kreupel dan nog laten we de afspraken doorlopen of doen we X/Y’.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:06

Miscommunicatie kan ook altijd nog hé...

Waarom gelijk van het kwade uit gaan wat moeder betreft?

En zelfs al is het niet wat mijn of jouw opvoedplan zou zijn, dan is het toch nog niet aan mensen op een forum om ts maar aan te moedigen tégen dat opvoedplan in te gaan en zo nog meer problemen te creëren zeker?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:18

Het enige dat bokt doet is TS laten weten dat haar buikgevoel gewoon klopt en dit geen ok situatie is. Afgezien van een paar andere stemmen na.
Wat TS met die info doet moet zij zelf weten.
Al zou ik het er idd ook niet zomaar bij laten zitten :)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:20

TS is 16... Hoezo moet zij zelf weten wat zij met die info doet... ?
Kantje boord en in zie hier meerdere kantje boord opmerkingen als ik "niet meer meebetalen", "zadel wegnemen" etc etc...

Straks zegt moeders "goed, paard weg, bijdrage opgelost en geen gezeik meer"... Gaan alle mensen die TS hier dan zo aanspoorden, hun eigen paard ter beschikking stellen?