Paard gekocht en opgelicht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:21

Maar de oude eigenaar heeft hem helemaal niet verkocht aan de handelaar.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:22

Jet schreef:
Maar de oude eigenaar heeft hem helemaal niet verkocht aan de handelaar.

Dat zeg ik toch ook niet.

Er zit iemand tussen maar dat is in een tijdsbestek van enkele maanden. Ik zie nergens hoe erg de peesblessure was en wat er geconstateerd is.

Wat had dit paard toen ze na 8,5 jaar der eigenaar verliet en als weidepaard ergens belande buiten de pees om? Daar is 10000% een dossier van en al helemaal als die afgekeurd is. Afkeuren gebeurd niet van een keertje een peesblessure en meestal wordt dit helemaal uitgezocht. Zij weet naar wie die ging. Als ik mijn paard wegdoe weet ik dat in ieder geval wel dus ga ik ervan uit dat zij dat ook weet. Wat heeft het dier daar gedaan en is ze daarna naar de handelaar gegaan? Kan het zijn dat de pees heel veel rust heeft gehad. Zijn er röntgenfoto's en ga zo maar door.

Ik zou als eigenaar (ts dus) nu graag feiten zien en doorvragen tot ik alles duidelijk heb voor mezelf.

Vanuit daar kan je een keuze maken. Kan ik dit dier een recreatieve tijd geven, hoeveel risico's zitten eraan, ga ik in gesprek dat ik een deel geld terug wil maar ik hou haar wel, ga ik haar terugbrengen en ga zo maar door

Dreamboy

Re: Paard gekocht en opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:31

De 1e eigenaar heeft het paard in goed vertrouwen weg gegeven of verkocht als weidemaatje. De nieuwe eigenaar wist van de blessure en dat het paard niet meer bereden mocht worden. Deze heeft het vertrouwen van de 1e eigenaar beschaamd door het paard te verkopen aan een handelaar. Maar wie zegt dat deze ook het eerlijke verhaal erbij verteld heeft? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een handelaar willens en wetens een paard koopt wat afgekeurd is. De vraag is dan in hoeverre de handelaar op de hoogte was van de blessure. Of is er bewijs dat de handelaar het wel wist?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:32

GG

Maar hij heeft toch ook niet een keertje een peesblesurre gehad?
Dit is de 2e.
en dan als weidepaard wegdoen zal niet zomaar zijn

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:36

GabberGill schreef:
Maar even alles bij elkaar

Paard is naar de handelaar gegaan als weidepaard? Als je zoveel om je dier geeft en het dier echt niet meer gereden kan en mag worden dan breng je deze toch niet naar een handelaar of ben ik nou de enige die dit heel raar vind.

Hier lijkt het er toch erg op dat je aangeeft dat de oude eigenaar het paard zelf naar een handelaar heeft gebracht.

De berichten na jou van Kinke en Suzanne F. lijken daar ook van uit te gaan.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:47

Ik snap persoonlijk niet zo goed waarom je niet zorgt dat je zelf bij een keuring bent. Je ziet zelf hoe de keuring gebeurd, als je iets opvalt of een vraag over hebt kan je die ook ter plekke navragen en je ziet zelf hoe t paard overal op reageert. Nog niet eens meegeteld dat je ook ziet of alles ok verloopt (zeker als het niet je eigen da is).

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 17:51

Gabbergirl, lees even goed mijn berichten door, daar staat in dat de vorige eigenaar het paard niet aan een handelaar heeft verkocht, maar dat ze is verkocht aan iemand om als weidemaatje te fungeren. Deze persoon heeft haar na een aantal dagen doorverkocht aan de handelaar waar ik haar van heb gekocht.
In die zelfde berichten staat ook dat ik alle gesprekken van de handelaar en de eerste eigenaar zwart op wit heb waarin duidelijk wordt verteld dat het paard in december een peesblessure heeft opgelopen.
Ook heb ik het hele dossier van de behandelend veearts die de eerste eigenaar heeft gehad en die het paard altijd heeft behandeld .

Ik wil niet alle details openbaar maken zoals je misschien begrijpt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:57

GabberGill schreef:

Paard is naar de handelaar gegaan als weidepaard? Als je zoveel om je dier geeft en het dier echt niet meer gereden kan en mag worden dan breng je deze toch niet naar een handelaar of ben ik nou de enige die dit heel raar vind.
.
Dat is voor ts Helemaal niet van belang hoe wat en waarom.
Klinisch en röntgen staat los van elkaar. Klinisch kan een paard in orde zijn terwijl röntgen wat anders zegt, en andersom

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 18:26

GabberGill schreef:
Wat had dit paard toen ze na 8,5 jaar der eigenaar verliet en als weidepaard ergens belande buiten de pees om? Daar is 10000% een dossier van en al helemaal als die afgekeurd is. Afkeuren gebeurd niet van een keertje een peesblessure en meestal wordt dit helemaal uitgezocht. Zij weet naar wie die ging. Als ik mijn paard wegdoe weet ik dat in ieder geval wel dus ga ik ervan uit dat zij dat ook weet. Wat heeft het dier daar gedaan en is ze daarna naar de handelaar gegaan? Kan het zijn dat de pees heel veel rust heeft gehad. Zijn er röntgenfoto's en ga zo maar door.

Sorry, maar zelfs met 1 peesblessure kunnen ze gewoon afgekeurd worden als rijpaard, maar bij meerdere helemaal. En dat is bij dit paard dus het geval. Degene die haat as weidemaatje overgenomen heeft is niet eerlijk geweest door paard snel weer door te verkopen aan handelaar maar handelaar dus ook absoluut niet door zo'n paard te verkopen als geschikt als rijpaard.
Door die peesblessures is het dier weggegaan als weidemaatje/opvoeder, niet door iets anders. Staat allemaal gewoon in de berichten van Ts. En veel rust? Met peesblessures is 1,5 maand bij 1e eigenaresse en daarna kort bij degene aan wie zij paard heeft gegeven echt niet genoeg rust. Ja, zat om rad te lopen. Ze hoeven nooit onregelmatig te lopen, of maar paar dagen bij peesblessures.

Maar afkeuren gebeurt zeker wel met peesblessures en ja, ook bij maar 1. Als het maar ernstig genoeg is of slecht geneest. Of de belasting niet meer aan kan.
Bepaalde peesblessures zijn ze meteen niet meer geschikt mee voor hogere sport bijvoorbeeld, omdat het risico te groot is dat er een nieuwe blessure komt wel vlakbij de oude.

Verder is dat allemaal niet van belang. Handelaar wist blijkbaar dat dit paard niet geschikt is en diverse peesblessures gehad heeft en heeft niet voldaan aan zijn plicht om dat te vertellen toen ernaar gevraagd werd.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 18:54

Ik zei dat ze niet zomaar bij een peesblessure afkeuren en dat er vaak omliggende zaken bijzijn en de ernst van de peesblessure daar zeker in meetellen.

Daarom vroeg ik ook of er een dossier was en of ze die mocht inzien. Het is toch fijn om te weten wat het dier heeft zolang die bij je staat en waar je rekening mee moet houden.

Ik zou zelf wel alles van belang vinden omtrent het dier en het hoe en waarom.

Indien het uitdraait op een rechtzaak moet je je feiten bij elkaar hebben.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 01-08-24 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 18:57

GabberGill schreef:

eigenaar die het dier in bezit had waar het paard weidepaard werd heeft haar ook zo verkocht aan iemand als weidepaard, die heeft het doorverkocht aan handelaar... dus niet degene die zoveel om het paard gaf

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 18:57

GDG schreef:
TO mag het paard terugbrengen op basis van dwaling. Ze heeft gevraagd naar de medische geschiedenis en de handelaar heeft toen de eerdere peesblessures niet gemeld. Op die grond mag ze het paard terugbrengen.

Dit is wat ik gisteren al zei. Maar als ik TO zo lees wil ze het paard eigenlijk niet terugbrengen en dan wordt het een stuk lastiger. Wat wil ze dan, korting? Dat hoeft de handelaar niet te geven.

Het is echt kiezen of delen: paard terug en geld terug, of paard houden en met veel geluk heel misschien coulance van de handelaar met iets aan geld terug. Maar dat geld is niets waard hoor, als het paard alsnog niet geschikt blijkt voor je doel. Want wat ga je dan doen?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 18:58

speurneusc schreef:
GabberGill schreef:

eigenaar die het dier in bezit had waar het paard weidepaard werd heeft haar ook zo verkocht aan iemand als weidepaard, die heeft het doorverkocht aan handelaar... dus niet degene die zoveel om het paard gaf

Ja dat stuk heb ik 3 berichten later al rechtgezet dat was me nu dus duidelijk

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 19:01

GDG schreef:
GDG schreef:
TO mag het paard terugbrengen op basis van dwaling. Ze heeft gevraagd naar de medische geschiedenis en de handelaar heeft toen de eerdere peesblessures niet gemeld. Op die grond mag ze het paard terugbrengen.

Dit is wat ik gisteren al zei. Maar als ik TO zo lees wil ze het paard eigenlijk niet terugbrengen en dan wordt het een stuk lastiger. Wat wil ze dan, korting? Dat hoeft de handelaar niet te geven.

Het is echt kiezen of delen: paard terug en geld terug, of paard houden en met veel geluk heel misschien coulance van de handelaar met iets aan geld terug. Maar dat geld is niets waard hoor, als het paard alsnog niet geschikt blijkt voor je doel. Want wat ga je dan doen?

Dat is waar ik het over heb. Wat wil je, wat ga je doen, welke stappen kan je ondernemen met de info die je hebt en met welke info kan je bij de handelaar nog om geld vragen.

Vele vinden deze info niet van belang blijkbaar maar mij lijkt het wel fijne info te hebben om duidelijk te weten wat je hebt staan en daar al je keuzes op te kunnen afwegen

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 19:06

valine schreef:
Ik zal het verhaal nog even samenvatten en wat zaken verhelderen :)
De eigenaar die dit paard jaren heeft gehad heeft het paard ter goede trouw verkocht als weidemaatje, de merrie is een goede moeder en opvoedmerrie en zij zou in een jaarlingenkudde komen te staan. De persoon aan wie zij dit paard heeft verkocht bleek later contacten te hebben met de handelaar waar ik haar van heb gekocht. De oude eigenaar is in dit geval ook niks te verwijten.

Moreel gezien zeker wel. Je moet echt heel bewust je ogen sluiten voor het verdere lot van je paard als je die als weidemaatje verkoopt. Als je ook maar een klein beetje nadenkt weet je namelijk dat het totaal niet realistisch is om te verwachten dat een ander maar het dure onderhoud gaat betalen voor een paard dat enkel wat jaarlingen gaat vergezellen. Het is aan de orde van de dag dat dit soort 'waardeloze' paarden doorverkocht worden en dat kan echt alleen maar gebeuren omdat de oorspronkelijke eigenaren geen zin hebben om zelf de verantwoording (lees: kosten, het gaat tenslotte allemaal om geld) te blijven dragen voor hun 'waardeloze' paard.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 19:17

Waar staat dat het paard meerdere peesblessures gehad heeft? Ik zie enkel staan het in december vorig jaar 1 pees blessure gehad heeft.

En een arts keurt nooit een paard af. Hij geeft enkel een advies.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 19:37

Popstra schreef:
Waar staat dat het paard meerdere peesblessures gehad heeft? Ik zie enkel staan het in december vorig jaar 1 pees blessure gehad heeft.

En een arts keurt nooit een paard af. Hij geeft enkel een advies.

Zo dankjewel

Ik dacht al dat ik achterlijk begon te worden. Naar mijn mening is het hele afkeuren niet meer van toepassing.

Daarbij kom ik niet verder dan de blessure van 2023 dus ik vind het aan alle kanten vraagtekens oproepen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 19:40

Toch achterlijk dan _O-

Citaat:
Ik heb het paard gekocht om ritten door het duin te maken, hier staan we namelijk naast. een paard met 2 peesblessures waarvan eentje vrij recent daar wil ik niet het duin mee in, dat is gewoon te zwaar voor de pezen

En afkeuren is gewoon spreektaal voor negatief advies.
Dat weten jullie doorgewinterde paarden mensen best...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 19:41

Ah o.k, die heb ik dan gemist

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 19:56

Ja dit is dus een verhaal van het hart geworden. De feiten zijn genoeg om het paard terug te brengen naar de handelaar. De vraag is nu of ts wilt scannen en het toch aan wilt gaan het paard te houden als de huidige pees-scans laten zien dat er sprake van genezing is. En evt haar doelen wilt veranderen (of bijv verplaatsing zodat er niet meer over duin gereden hoeft te worden).

Heel veel sterkte met je besluit.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 01-08-24 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 19:57

Ik moet toch wel zeggen dat ik dit topic met enige verbazing heb gelezen. Áls de handelaar op de hoogte was dat het paard "enkel als weidemaatje" geschikt is, of dat nou wel of niet zo is, en diegene heeft dat bewust verzwegen want meerdere keren naar medische geschiedenis gevraagd, dan mag ik toch hopen dat heel Bokt zegt onderneem juridische stappen?

Of het paard nu wel of geen last heeft, wel of niet last krijgt in de toekomst, als dit verhaal klopt dan is dat de enige manier om zulke oneerlijke handelaren af te remmen lijkt mij.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 20:28

Als een keurend arts verdikking voelt aan een pees dan volgt er meestal wel een scan om vervolgens een advies te geven of het paard voor het aanschaf doel geschikt is

(TS heeft in de tijd ze het paard heeft kennelijk zelf ook geen oneffenheden gevoeld wat een belletje heeft doen rinkelen.)

Ik denk dat het juridisch een lastig verhaal gaat zijn. Helemaal als de arts eerlijk gehandeld heeft

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 20:48

DuoPenotti schreef:
Toch achterlijk dan _O-

Citaat:
Ik heb het paard gekocht om ritten door het duin te maken, hier staan we namelijk naast. een paard met 2 peesblessures waarvan eentje vrij recent daar wil ik niet het duin mee in, dat is gewoon te zwaar voor de pezen

En afkeuren is gewoon spreektaal voor negatief advies.
Dat weten jullie doorgewinterde paarden mensen best...

Whahahhahahaha beetje wel maar er staat zoveel.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 21:31

Eef_Bam schreef:
pateeke schreef:
Hmmm TS jij gaat ervan uit dat de DA ongeacht of je erbij bent eerlijk handelt… mijn ervaring, met meerdere dierenartsen, is toch echt wel anders… dierenartsen die niet eerlijk zijn bij een verkoop om de verkoper te helpen van het paard af te raken of die beginnen met onzin uit te kramen om een stalhouder tevreden te stellen… er zijn niet voor niets dierenartsen die nooit nog in de buurt van mijn paard mogen komen….

Dat het gebeurt betekent nog niet dat een dierenarts dat mag doen. Zij hebben richtlijnen te volgen en als ze dat niet doen kan je een klacht indienen bij heg tuchtcollege. Het zou niet moeten gebeuren dat een da een oogje dichtknijpt.

Klopt… maar zoals gezegd gebeuren zulke dingen dus echt wel. Klacht indienen kan natuurlijk, maar helaas zijn dat vijgen na Pasen. Je dient een klacht in nadat zoiets als misgelopen is. Het had in het geval van TS dus weinig verschil gemaakt als ze klacht had ingediend, want ze is al gehecht aan het paard…

MysterionX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 22:04

Popstra schreef:
Maar een paard weg willen doen als weidemaatje dat doe je dan toch niet via een handelaar die daar geld aan moet verdienen?

Het paard is volgens het bericht ook niet als weidemaatje maar als "opvoedmerrie"/buitenritpaard weg gegaan. Daar kan ik me zo van voorstellen dat er dus gewoon geld voor betaald en gevraagd is.