Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:Waar het hier eigenlijk al fout gaat/is gegaan: het is een (kleine) DHZ-stal. Dan zou je mogen aannemen dat de aanwezige stalgenoten op z'n minst inspraak hebben in wie de lege stal(len) vult. Want je moet gezamenlijk door 1 deur en je voert gezamenlijk een rooster uit.
Hier bepaalt kennelijk de stalhouder (die verder, ook weer kennelijk, niets doet, anders was het geen DHZ-stal) de nieuwe klanten. En dat recht heeft-ie uiteraard, het is zijn stal, maar het is verrekte ondoordacht 2 minderjarigen een stal aan te bieden terwijl je weet dat jouw stal 'gerund' wordt door de gezamenlijke paardeneigenaren.
Dus ik denk TS, dat je ook het proces van: wie bepaalt wie er uiteindelijk op stal komt, toch ook eens moet bespreken met de staleigenaar. Want jullie kunnen het probleem oplossen wat híj heeft veroorzaakt door 2 minderjarige klanten aan te nemen.
En voor de ontstane situatie zou ik sowieso zeggen: de ouders van deze meiden moeten meedraaien in het rooster, dit is geen kinderwerk. Dat had imo ook als voorwaarde bij de huurovereenkomst opgenomen moeten worden.
En ik vermoed dat papa en mama de paarden van hun koters heel snel elders in een gewone pensionstal gaan onderbrengen, als ze zelf moeten meehelpen.
Marije_jiplover schreef:Ik kan me voorstellen dat je als stalgenoot je kunt vergissen in paarden die erg op elkaar lijken. Toen ik net op een friezenstal ging bijrijden was ik erg blij dat "mijn" fries korte manen had, daaraan kon ik hem herkennen.
Maar toen ik er eenmaal een jaartje rondliep, herkende ik ook alle individuele dieren wel aan hun karakter en specifieke eigen kenmerken.
Als eigenaar zou ik echt onmiddellijk wel merken aan het karakter of ik wel of niet mijn eigen paard te pakken heb, donker of niet donker.
Ibbel schreef:Waar het hier eigenlijk al fout gaat/is gegaan: het is een (kleine) DHZ-stal. Dan zou je mogen aannemen dat de aanwezige stalgenoten op z'n minst inspraak hebben in wie de lege stal(len) vult. Want je moet gezamenlijk door 1 deur en je voert gezamenlijk een rooster uit.
Hier bepaalt kennelijk de stalhouder (die verder, ook weer kennelijk, niets doet, anders was het geen DHZ-stal) de nieuwe klanten. En dat recht heeft-ie uiteraard, het is zijn stal, maar het is verrekte ondoordacht 2 minderjarigen een stal aan te bieden terwijl je weet dat jouw stal 'gerund' wordt door de gezamenlijke paardeneigenaren.
Dus ik denk TS, dat je ook het proces van: wie bepaalt wie er uiteindelijk op stal komt, toch ook eens moet bespreken met de staleigenaar. Want jullie kunnen het probleem oplossen wat híj heeft veroorzaakt door 2 minderjarige klanten aan te nemen.
En voor de ontstane situatie zou ik sowieso zeggen: de ouders van deze meiden moeten meedraaien in het rooster, dit is geen kinderwerk. Dat had imo ook als voorwaarde bij de huurovereenkomst opgenomen moeten worden.
En ik vermoed dat papa en mama de paarden van hun koters heel snel elders in een gewone pensionstal gaan onderbrengen, als ze zelf moeten meehelpen.
nikkel schreef:Op een doe-het-zelf-stal zouden klanten inderdaad meer zeggenschap mogen hebben over wie klant wordt en wie niet.
Ik vind zoiets heel raar, dat is volgens mij aan diegene voorbehouden die de stal (len) verhuurt.
nikkel schreef:Ik vind zoiets heel raar, dat is volgens mij aan diegene voorbehouden die de stal (len) verhuurt.
Gini schreef:Betrokkenheid is meestal onderdeel van een goed beleid.
Gini schreef:Betrokkenheid is meestal onderdeel van een goed beleid.
Euridicey schreef:Zit Ts nog wel met deze kopzorgen of heb ik de update gemist?
Veulen84 schreef:Euridicey schreef:Zit Ts nog wel met deze kopzorgen of heb ik de update gemist?
Je hebt de update niet gemist. Ik was een goeie week heel ziek. Dus heb het op stal even z'n beloop laten gaan. Had even geen energie en was heel benieuwd wat er zou gebeuren. Nou dat ging dus mis. Ze deden geen enkel klusje, ruimde niet op en eigenlijk wilde ze alleen maar rijden. Eigen paard vangen konden ze niet meer, en inmiddels zijn er een paar meer met dat truukje. Uiteindelijk zijn ze van het weekend vertrokken.
Het probleem blijft een beetje. Er zijn nog steeds mensen die er eigenlijk geen probleem in zien. Je kunt kinderen alles leren vinden ze. Probleem is dat ik echt wel tegen ben na dit gebeuren. Misschien dat je de volgende keer geluk hebt, maar misschien ook niet. Als er niet elke keer iemand is om toezicht te houden is dit gewoon lastig. En ik ben onderhand wel van, het is sneller om zelf binnen te zetten.
Voor de stalhouder telt dat de stallen gewoon vol moeten, we mogen zelf mensen aandragen. Maar als iemand zich meld zeggen ze geen nee. Ergens snap ik dat wel. Je wil als beginnende stal je boxen vol, maar lastig vind ik het in dit soort situaties dan weer wel.
LWDaisy schreef:Gini schreef:Betrokkenheid is meestal onderdeel van een goed beleid.
Mwa, wij zijn vorig jaar tegen de lamp gelopen. Twee nieuwe stalgenoten, waar ik mee moest gaan samenwerken. Paarden voeren, stallen & weien uitmesten, paarden overzetten. De ene is een hele goeie vriendin geworden die ik ook buiten stal zie en waar ik urenlang mee kan bellen. De ander is ondertussen al 2x verhuisd.
Het probleem was dat nummer 2 van mening was dat als zij moest werken (verkoop), ze niet naar de paarden kon komen. Als wij dezelfde mening hebben, komt er niemand van maandag tem vrijdag... Zij kreeg van ons altijd de eerste keuze over wanneer zij wou/kon komen, en presteerde het dan nog vaak om de dag zelf af te bellen. Of ze stuurde haar onderdanenmaar dat was ook niet altijd een oplossing - haar bijrijder was mentaal altijd heel afwezig en stond vooral wolkjes te tellen, haar mama had bang van paarden. Die maakte de stallen wel schoon maar durfde de paarden niet over te zetten waardoor één van ons alsnog moest gaan. Ze vergat ook wel eens een riek uit de stal te halen oid.
Op een bepaald moment liepen de frustraties zo hoog op dat de staleigenaar met ons 3 rond tafel is gaan zitten, en we het gesprek met elkaar zijn aangegaan. Nummer 2 moest huilen. Vond ik wel erg, dat was nou ook weer niet de bedoeling, maar echt, ze was geen fijne stalgenoot. Een lief en tof meisje, dat wel, maar een waardeloze stalgenoot. De dagen dat zij moest "shiften" maakten ik en de andere stalgenoot ons altijd druk - zou ze wel gaan? Zou ze zelf gaan of iemand anders sturen, en zou dat dan iemand bekwaam zijn?
Op een bepaald moment had haar paard schimmel oid - en dat was doodeng, want wij wisten dat zij niet zou komen wassen/behandelen zoals dat de bedoeling was.