ik heb spijt van mijn pony en weet niet wat te doen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 23:11

Als dat een normaal woord is voor TS dan zou de rest van de tekst ook fatsoenlijker zijn geschreven. Geen van mijn leerlingen gebruikt dat woord in NL. Jullie zijn zeker allemaal hoog opgeleid? Het een staat niet in lijn met het andere. Ik dacht meteen heb je weer zo’n SA.

Jenara

Re: ik heb spijt van mijn pony en weet niet wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 23:15

Wat een gedoe over een woord zeg ... Ik heb getemd, wat doet het er nu toe welk woord TS al dan niet gebruikt? Als je denkt dat het een fake account is, lees er dan gewoon over.
Als het geen fake account, heeft TS meer aan de gegeven adviezen dan de discussie over haar woordenschat.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 23:54

Ik ken zoveel mensen die er weleens een moeilijk woord tussen slingeren, wat een gezeur zeg :')

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 00:01

Idd, sommigen gaan toch echt doelgericht op zoek naar iets om over te jammeren.... zielig.

Als je niets toe te voegen hebt over de vragen van TS, zwijg dan. Dank je aan de SA, pb-je naar een mod zal dan waarschijnlijk meer duidelijkheid brengen dan hier te blijven mekkeren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:27

Zonnetje81 schreef:
Als dat een normaal woord is voor TS dan zou de rest van de tekst ook fatsoenlijker zijn geschreven. Geen van mijn leerlingen gebruikt dat woord in NL. Jullie zijn zeker allemaal hoog opgeleid? Het een staat niet in lijn met het andere. Ik dacht meteen heb je weer zo’n SA.

Eh nee, technisch onderwijs is mijn hoogst afgemaakte opleiding. :') Het is gewoon echt niet zo'n moeilijk woord. :(:)

Ik vrees ook dat TS meteen geproefd heeft van de sfeer op bokt en weinig zin heeft om nog te reageren. :(:)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:34

Zonnetje81 schreef:

Vlaams zit vol Franse leenwoorden. Appreciëren is heel normaal, sterker zelfs, het wordt vooral ook in dialectvormen gebruikt. Als je aan iemand vraagt om 'ik waardeer het dat...' in zijn of haar dialect te zeggen, dan is de kans groot dat je op een of andere uitspraak van appreciëren uitkomt. 'Waarderen' is juist meer het opgekuiste, mooie AN-woord.
Ik snap dat je vast wilt houden aan jouw visie, maar soms is het ook goed om die verschillen in regio en taalgebruik te erkennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:54

Ayasha schreef:
Morganlefay schreef:
Niet helemaal. Woordgebruik kan een indicatie zijn mbt leeftijd. Maar het Vlaams heeft soms klassieke woorden voor gewone uitspraken.
Meestal herken je valse accounts aan taalgebruik en een afwijkende syntax.

Dan nog, appreciëren als een moeilijk woord zien? :?

Nee maar dat is het Vlaamse taalgebied en heus Ribbedebie ken ik wel :+

maar ik dwaal af.
Jong mens en jong paard dat geeft wel eens frictie en onduidelijkheden.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:03

Zonnetje81 schreef:

Hier een Belg. Ik kan je verzekeren, dat het woord 'appreciëren' hier in België echt wel doorsnee is. Het betekent zoveel als 'waarderen', 'graag hebben'.
In het openingstopic lees ik zoiets als 'ik zou het appreciëren dat ...', dus betekent niet meer dan ik zou graag hebben dat ...

Verder weet ik natuurlijk niet of het over een schaduwaccount gaat of niet. Maar het zou me verbazen dat iemand zich daarmee zou bezig houden ... Lijkt me toch echt niet zo'n abnormale vraag die TS stelt ...

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:07

weer een jong kind gesneuveld op bokt.

Een paard is een gewoontedier. Zodra ze uit een bepaalde situatie zijn iets/wat vertrouwd was kunnen ze wel eens rare dingen doen en herken je het paard niet meer terug. Echter wilt het werken om 4 tot 8 weken af te wachten en op een respectolle en paardwaardige manier een bepaalde lijn van de routine die ze bij jou moeten volgen aan te houden.

Ik wens je succes.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:17

Volgens mij vroeg de TS om tips mbt haar paard, niet om een taalles van alle achterdochtige mensen.

Als je niet gelooft dat dit account echt is, reageer dan gewoon niet...

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:18

Dilan93 schreef:
Volgens mij vroeg de TS om tips mbt haar paard, niet om een taalles van alle achterdochtige mensen.

Als je niet gelooft dat dit account echt is, reageer dan gewoon niet...

Exact dit, het ergste dat kan gebeuren is dat er ergens een puber giechelt om je serieuze reactie. Ik vind het alternatief; een jonge ruiter wordt niet geholpen op een paardenforum, veel erger.

Verder kan ik inhoudelijk weinig toevoegen aan eerdere reacties. De tips om betere begeleiding te zoeken en rustig op te bouwen zodat de pony kan wennen, zijn het belangrijkste.

Cuteponygirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 21:57

Storm schreef:
Lieve Topicstarter, je bent nu weer een paar dagen verder, hoe ging het vandaag?

Echt heel goed, ik heb grondwerk les gehad en dit gaat zeer vlot. Mijn merrie is met woordwerk zeer koppig en eigenwijs en ik heb hiermee leren omgaan. Rijden gaat ook goed.

ToosxHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:02

Fijn om te horen dat het goed gaat! Ik wens jullie heel veel succes en plezier samen! Hopelijk blijft het deze richting uitgaan :D

Cuteponygirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 22:06

Ik begrijp niet waarom jullie een discussie beginnen over het woord appreciëren. Als ik een schaduwaccount zou zijn waarom reageer ik dan bijna op elk bericht. In Nederland en België is de woordenschat best wat verschillend. Dank aan de mensen die dit woord wel in hun woordenboek hebben staan.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:43

Leg het naast je neer. Ieders lontje is wat kort momenteel.
Fijn om te horen dat het zoveel beter gaat! Lekker aan het werk met het dier en je zult grote sprongen vooruit maken de komende tijd.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:48

Cuteponygirl schreef:
Echt heel goed, ik heb grondwerk les gehad en dit gaat zeer vlot. Mijn merrie is met woordwerk zeer koppig en eigenwijs en ik heb hiermee leren omgaan. Rijden gaat ook goed.

Fijn om te lezen dat het goed gaat. Maar gun je pony ook voldoende tijd om alle veranderingen te verwerken. Het is geen ramp als ze eens een weekje niets hoeft te doen. En je haar alleen een beetje poetst en met haar tut.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 02:08

Omdat het topic zo afdwaalde ben ik gestopt met lezen dus misschien is het al genoemd.

De vorige eigenaar zei dat ze flink aan het werk moest begreep ik. Ik krijg dan een onderbuik gevoel, waarom is dit? Wat hebben ze er al mee gedaan voordat je kwam proefrijden? Ik ken er die vroeg beginnen, longeren, rijden, molen en dan wassen en knotten. Kopers komen en denken dat als ze eerder zijn en verkoper nog aan wassen/knotten is dat ze de verkoper te slim af zijn maar in werkelijkheid heeft het dier er al werk opzitten voor 2 dagen, dit is niet meer te zien omdat het gewassen is en er dus fris en fruitig uit ziet maar in werkelijkheid is de gekkigheid er al af, dit wordt uiteraard verzwegen.

Ik deel de mening dat als je haar wilt houden dat je een andere start moet maken, maar ik vind het verhaal een beetje verdacht klinken...

Sarah999Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 15:21

Ze komt nu ook in haar puberteit hou daar rekening mee. En ga vooral de voor haar leuke dingen doen. Zoals gaan wandelen en een leuk graasplekje zoeken. Alvast veeeel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 17:49

Sarah999 schreef:
Ze komt nu ook in haar puberteit hou daar rekening mee. En ga vooral de voor haar leuke dingen doen. Zoals gaan wandelen en een leuk graasplekje zoeken. Alvast veeeel succes

Alleen mensen komen in de puberteit(sommigen komen niet verder dan dat stadium).

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 18:31

Morganlefay schreef:
Sarah999 schreef:

Alleen mensen komen in de puberteit(sommigen komen niet verder dan dat stadium).

Oprechte vraag vanuit interesse: waarop baseer je deze uitspraak dat enkel mensen in de puberteit komen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 18:46

Ik geloof dat ook nooit zo, puberende paarden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:50

Honden komen ook in de puberteit.

Bij paarden hoor ik er vrij weinig over eerlijk gezegd.

ToosxHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:02

Ik geloof eerlijk gezegd wel in pubertijd bij paarden. Bij de één zal het al wat meer meevallen / opvallend dan bij de ander.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:10

Popstra schreef:
Ik geloof dat ook nooit zo, puberende paarden.

Pubertijd is een overgangsperiode in hormoonhuishouding nl van niet geslachtsrijp naar wel geslachtsrijp. Daarmee krijg je fluctuaties in de hormoonsiegels en die kunnen tot uiting komen in tijdeLijke gedragswisswlingen.

Na jaren lang hengsten te hebben kan ik je verzekeren dat zodra testosteron begint op te spelen sommige hengsten draken van pubers kunnen zijn.vaak worden ze zodra ze 5 - 6 jaar zijn een stuk stabieler.

Ook merries maken dit door maar dan niet met testosteron...
Zij kunnen tijdens vruchtbare of overgangsfase naar vruchtbaar toe ook gedragsveranderingen vertonen.

Dus ja het bestaat! Heeft niets met opvoeding of karakter te maken maar tijdelijke disbalans in hormonen. Dan noemen we het maar puberen...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:20

Zou dan betekenen een hengst vanaf 1 jaar gaat puberen..ze worden dan immers geslachtsrijp.
De mensen die ik altijd hoor over vervelende puberende paarden hebben het over 4+ jarigen.