Pension klant wilt opzegtermijn niet betalen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:22

ElCamino schreef:
Ik vind de hele discussie over wel of niet genoeg gras, ruwvoer, krachtvoer etc etc totaal niet aan de orde.
Een contract = een contract.
En een opzegtermijn = opzegtermijn
Dus niet op tijd opzeggen betekent een maand langer betalen en weggaan óf een maand langer blijven omdat je die toch kwijt bent.

Geen gekul verder..... als je eerder weggaat heb je je daaraan te houden.

Als dat afspraken zijn die gemaakt zijn en de stal houdt zich er niet aan, is dat wel een gegronde reden om weg te gaan zonder opzegtermijn. Als dat voeren, buiten staan is opgenomen in het contract, is dat dus ook echt een deel van je contract en moeten beiden partijen zich aan houden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:25

sunny16 schreef:
Ik heb het uit handen gegeven, zij zeiden dat ik inderdaad gewoon in mijn recht sta. Ben benieuwd naar de afloop.

Ik ben ook benieuwd. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:27

Contract is contract. Als de klant het niet eens was met hoe de TS zaken aanpakt, had de klant moeten kiezen voor ingebrekestelling o.i.d., maar niet wat er nu gebeurt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:36

Shae schreef:
Contract is contract. Als de klant het niet eens was met hoe de TS zaken aanpakt, had de klant moeten kiezen voor ingebrekestelling o.i.d., maar niet wat er nu gebeurt.

Maar dat kan ook maanden duren. En stel dat het echt zo zou zijn dat de stal niet (voldoende) voert, staat je paard al die tijd zonder eten.

Er zijn natuurlijk redenen waarom je wel echt snel weg wil/moet en daarna pas gaat handelen.

De klanten hadden wel al aangegeven dat ze vonden dat hun paard te weinig hooi kreeg.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:40

superpony schreef:
Er zijn natuurlijk redenen waarom je wel echt snel weg wil/moet en daarna pas gaat handelen.

Natuurlijk, maar dat gaat over het weghalen van je paard. Niet om de aanname dat je opeens niet hoeft te dokken voor de opzegtermijn die in het contract staat. :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:43

Shae schreef:
superpony schreef:

Natuurlijk, maar dat gaat over het weghalen van je paard. Niet om de aanname dat je opeens niet hoeft te dokken voor de opzegtermijn die in het contract staat. :D

Als in dat contract staat dat je paard bijv x aantal uren buiten staat, zoveel gevoerd krijgt en de stal houdt zich niet aan dergelijke afspraken die zijn opgenomen in het contract, is de stal ook in gebreke. Dan kan je wel degelijk een reden aanvoeren om direct en zonder opzegtermijn te vertrekken.

Net als dat de stal jou per direct kan laten vertrekken om redenen zoals; diefstal, agressie, niet betalen etc.

Maar als paarden eigenaar breng je doorgaans eerst je paard in veiligheid.

Dat zal hier allemaal niet het geval zijn. Maar er zijn altijd mensen die denken dat ze er vanwege dergelijke redenen mee weg gaan komen.

ElCamino

Re: Pension klant wilt opzegtermijn niet betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:49

Superpony
teveel of te weinig voer, of naar buiten etc dat bespreek je tijdens de tijd dat je daar staat.
En los je op, daar is dan al mail / app verkeer over.
En wat vind een klant te weinig ?? Veel klanten begrijpen er niks van en roepen altijd maar dat er te weinig gevoerd wordt, die hebben we hier ook, terwijl smorgens het hooi van de avond ervoor nog door de box getrapt is, ze willen 1.5 kilo brok per keer en doen niks met hun dier....
Dat is net wat ieder zelf voor ogen heeft.

Dan nog, als je niet tevreden bent over het voeren zeg je gewoon op met in acht nemen van je opzegtermijn en ga je daarna naar een andere stal, je roept het niet en vertrekt opeens binnen 2 dagen.... blijft flauw

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:53

superpony schreef:
Als in dat contract staat dat je paard bijv x aantal uren buiten staat, zoveel gevoerd krijgt en de stal houdt zich niet aan dergelijke afspraken die zijn opgenomen in het contract, is de stal ook in gebreke. Dan kan je wel degelijk een reden aanvoeren om direct en zonder opzegtermijn te vertrekken.

Paard inladen en wegwezen kan natuurlijk altijd, maar die opzegtermijn (en dus eigenlijk het betalen daarvan) verdwijnt niet zomaar. Het is wel de bedoeling dat je de stal dan ook in gebreke stelt. Daarbij geef je de termijn aan die je de staleigenaar geeft om wel aan het contract te voldoen. Hoe dan ook, als je ontevreden bent dan is het absoluut noodzakelijk om dat aan te geven. :D

Er zijn uiteraard wel wat uitzonderingen, maar die zijn niet van toepassing op deze situatie.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:16

Ik vind het ook een vorm van beleefdheid naar je pensionhouder toe dat je op tijd opzegt en niet 2 dagen van te voren (mits de verzorging verder oke is). Stel dat je paard niet goed verzorgt wordt en je zegt dat je weggaat en dan ook direct gaat heel begrijpelijk. Maar je tekent een contract en je weet dat er een maand opzegtermijn bij zit. Dus je moet gewoon betalen. Tenzij jij als pensionhouder een wachtlijst hebt en gelijk weer een nieuwe klant hebt die de stal vult, zou ik die maand opzegtermijn laten zitten. het is idd zo dat als jij nog een maand betaald en er zelf geen gebruik van maakt, er ook niet iemand anders in mag staan. Dan zou je de stal dubbel verhuren.
ik heb het mee gemaakt op de stal waar ik stond, dat mensen zeiden dat ze op buitenrit gingen , maar ondertussen al rijdend hun paard gingen verhuizen. Of een uur van te voren zeggen dat ze weggaan. Dat vond ik zo onbeleefd, achterbaks a-sociaal. En vooral onbegrijpelijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:18

ElCamino schreef:
Superpony
teveel of te weinig voer, of naar buiten etc dat bespreek je tijdens de tijd dat je daar staat.
En los je op, daar is dan al mail / app verkeer over.
En wat vind een klant te weinig ?? Veel klanten begrijpen er niks van en roepen altijd maar dat er te weinig gevoerd wordt, die hebben we hier ook, terwijl smorgens het hooi van de avond ervoor nog door de box getrapt is, ze willen 1.5 kilo brok per keer en doen niks met hun dier....
Dat is net wat ieder zelf voor ogen heeft.

Dan nog, als je niet tevreden bent over het voeren zeg je gewoon op met in acht nemen van je opzegtermijn en ga je daarna naar een andere stal, je roept het niet en vertrekt opeens binnen 2 dagen.... blijft flauw

In principe ga je ergens kijken en vraag je naar het beleid.

Als er met een contract gewerkt wordt, ligt het eraan wat daar allemaal in wordt opgenomen. Ik heb weleens een contract gehad waar ook in stond hoeveel kg krachtvoer erbij zat bijv.

Als de stal zich daar niet aan houdt, verbreken zij ook het contract. Dat kan je in principe als reden aangeven om direct te willen vertrekken zonder de opzegtermijn.
Net als de stal kan verzoeken dat jij vertrekt als je je niet aan gemaakte afspraken in het contract houdt.

En heel veel stallen hebben ook de ballen verstand van voeden. Dus het zijn niet altijd de klanten die lastig zijn en het niet weten. Veel paarden eigenaren verdiepen zich in voeding en lopen op stallen erg tegen een antiek voerbeleid aan.
Daarbij is elk paard anders, dus is het standaard voer management vaak niet passend.

Shae schreef:
superpony schreef:

Paard inladen en wegwezen kan natuurlijk altijd, maar die opzegtermijn (en dus eigenlijk het betalen daarvan) verdwijnt niet zomaar. Het is wel de bedoeling dat je de stal dan ook in gebreke stelt. Daarbij geef je de termijn aan die je de staleigenaar geeft om wel aan het contract te voldoen. Hoe dan ook, als je ontevreden bent dan is het absoluut noodzakelijk om dat aan te geven. :D

Er zijn uiteraard wel wat uitzonderingen, maar die zijn niet van toepassing op deze situatie.

De klanten hebben het aangegeven, dat zegt TS zelf. Het eerste wat je dan doet, is je paard weghalen.

Dit is van 2 kanten misgelopen. Ik geef alleen aan dat je altijd redenen hebt om per direct te vertrekken of om mensen per direct de huur op te zeggen.
Wij horen nu 1 kant. De ex klant geeft aan dat ze het te weinig voer vonden. Als zij eerst het paard hebben meegenomen en nu met bewijzen gaan komen, wordt het echt touwtrekken.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:27

superpony schreef:
Als er met een contract gewerkt wordt, ligt het eraan wat daar allemaal in wordt opgenomen. Ik heb weleens een contract gehad waar ook in stond hoeveel kg krachtvoer erbij zat bijv.

Als de stal zich daar niet aan houdt, verbreken zij ook het contract. Dat kan je in principe als reden aangeven om direct te willen vertrekken zonder de opzegtermijn.

Nee, er is een ingebrekestelling nodig. Het geven van voldoende krachtvoer is namelijk heel makkelijk op te lossen (tenzij de stalhouder laat merken dat hij absoluut niet van plan is om het contract na te komen). Dan moet je de stal dus echt schriftelijk in gebreke stellen en een termijn geven om het op te lossen, bijvoorbeeld één of twee weken. Als het binnen die termijn niet is opgelost, mag je je biezen pakken zonder te dokken. :D

In de praktijk zal je misschien eerder je paard inladen en wegwezen, maar dan is er nog gewoon een opzegtermijn waar je stalgeld voor moet betalen. Dus wat je aangeeft is niet helemaal correct: er kan een reden zijn om direct te vertrekken, maar dat betekent niet automatisch dat je niet voor de opzegtermijn hoeft te betalen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:30

En daarom is een maand borg vragen bij aanvang van het huurcontract zo vreselijk handig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:34

Shae schreef:
superpony schreef:

Nee, er is een ingebrekestelling nodig. Het geven van voldoende krachtvoer is namelijk heel makkelijk op te lossen (tenzij de stalhouder laat merken dat hij absoluut niet van plan is om het contract na te komen). Dan moet je de stal dus echt schriftelijk in gebreke stellen en een termijn geven om het op te lossen, bijvoorbeeld één of twee weken. Als het binnen die termijn niet is opgelost, mag je je biezen pakken zonder te dokken. :D

In de praktijk zal je misschien eerder je paard inladen en wegwezen, maar dan is er nog gewoon een opzegtermijn waar je stalgeld voor moet betalen. Dus wat je aangeeft is niet helemaal correct: er kan een reden zijn om direct te vertrekken, maar dat betekent niet automatisch dat je niet voor de opzegtermijn hoeft te betalen.

Maar als de stal in gebreke is gebleven en je maakt er een zaak van omdat je bent weg gegaan en niet wil betalen, sta je aardig sterk. Zeker als de klanten dus berichten hebben dat ze erom hebben gevraagd, foto's van een mager paard hebben etc.

Ik zei ook al dat het misschien rechtmatig niet klopt, maar ze het er wel op gaan gooien en je dan een hoop getouwtrek gaat krijgen. +de kosten en tijd om dit allemaal op te lossen is het de meeste stallen niet waard.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:41

superpony schreef:
ElCamino schreef:
Ik vind de hele discussie over wel of niet genoeg gras, ruwvoer, krachtvoer etc etc totaal niet aan de orde.
Dus niet op tijd opzeggen betekent een maand langer betalen en weggaan óf een maand langer blijven omdat je die toch kwijt bent.

Als dat afspraken zijn die gemaakt zijn en de stal houdt zich er niet aan, is dat wel een gegronde reden om weg te gaan zonder opzegtermijn. Als dat voeren, buiten staan is opgenomen in het contract, is dat dus ook echt een deel van je contract en moeten beiden partijen zich aan houden.

Dan moet je dat als pensionklant zwart op wit kunnen bewijzen anders staat contractueel de pensionhouder in zijn recht. Natuurlijk mag je meteen weg, altijd maar wel betalen.
En foto’s ? Dan ziet een rechter foto’s van paarden die het inzit geval allemaal goed doen behalve de jouwe!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:53

Shae schreef:
superpony schreef:

Okee, maar wat als het welzijn van je paard écht in gedrang komt? Raakt geblesseerd/gewond, raakt ondervoed of besmet met wormen of wat dan ook en pensionhouder wil niet meewerken om dit op te lossen. Moet je dan toch de tijd nemen om in gebreke te stellen en hersteltermijn te geven, terwijl het welzijn echt te lijden heeft en vertrekken in alle opzichten beter is?
En dan moet je de opzegtermijn dus maar gewoon slikken, óók al wordt de juiste verzorging niet geboden, waar je dus wel voor betaalt in de opzegtermijn?

Oprecht nieuwsgierig hoor. En eigenlijk offtopic, want TS lijkt mij behoorlijk in haar recht te staan.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 14:05

Als er 1 mager paard tussen een heleboel dikkerdjes staat kan je moeilijk de pensionhouder hiervoor verantwoordelijk stellen of dit aangrijpen om je niet aan de voorwaarden van je contract te houden.
Het welzijn van een paard is nog altijd de verantwoordelijkheid van zijn eigenaar. De pensionhouder moet doen wat er contractueel afgesproken is, maar de rest (bv. paard medisch laten onderzoeken/opvolgen) is toch wel echt de taak van de eigenaar en van niemand anders.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 14:23

ElCamino schreef:

Dit inderdaad. Randzaken, contract is contract en het is wmb smerig als je je er op zo'n manier onderuit probeert te worstelen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 14:51

Dat is dan wel een voordeel dat in de huidige tijd veel mensen per app communiceren en je alles wel kan opslaan. Met een direct of telefonisch gesprek is dat al lastiger.

Als stal weet je gewoon dat dit soort dingen af en toe kunnen gebeuren en moet je je indekken met een contract en borg of je verlies nemen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:00

Ik vind het niet normaal dat een stalhouder dat maar "gewoon" moet pikken of incalculeren.
We zijn allemaal fatsoenlijke mensen normaal gesproken.
De meesten lossen het altijd gewoon prima op.

Echter, er blijven rotte appels af en toe die er onderuit proberen te komen op slinkse wijze en daar hou ik gewoon niet van. Ik zie er zát komen en gaan hier, de meesten blijven werkelijk járen staan en gaan weg met een goede reden : verhuizing, paard verkocht of overleden, paard aan huis, of ergens heen waar ze meer buiten staan in de winter. Eerlijk verhaal , netjes opzeggen en vaak zelfs al meerdere maanden van tevoren.

Dan heb je de stalhoppers.... ( bv zoals die van TS), staan nergens lang, gaan overal heen, en flikken dit dus.

Of dan de mensen die het zo doen: hebben nooit ergens over geklaagd, alles is leuk en goed en dan zeggen ze de 31e om 22.00 uur op , dan ben je op tijd, das waar.... ze blijven ook netjes de maand staan alleen kun je als stalhouder nooit meer iemand van de wachtlijst bereiken die op tijd kan opzeggen. Vind ik ook een luizenstreek persoonlijk, je weet echt eerder dat je weggaat, zeg dan gewoon eerder op.... dan heb je als stalhouder de kans iemand te bellen, want deze mensen willen óók netjes opzeggen.

Of opfok mensen die gewoon niet meer betalen....
En rechtzaken kosten geld, die lui hebben vaak een gratis advocaat en de stalhouder moet alles betalen.

Ik heb mijn al 25 jaar, heb op een stuk of 7 stallen gestaan maar altijd netjes op tijd opgezegd, mijn maand afgemaakt en netjes alles afgerond, ik kan ook overal gelukkig terugkomen als ik zou willen....

Een maand borg heb ik echter maar bij 1 bedrijf hoeven betalen, de andere stallen nooit.
Al is het wel een goed idee voor dit soort praktijken.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:05

Als ze het contract ondertekend hebben dan zouden ze zich daar ook aan moeten houden. Nu omdat ze al weg zijn en je het geld niet gegeven heb, lijkt het mij nu wel een moeilijk verhaal om erachter te gaan. De vraag is nu, is het sop de kolen waard? Wil je op je strepen gaan staan met het risico dat je dit meer geld gaat kosten dan het gaat opbrengen? Je hebt het nu uit handen gegeven, maar hou zeker de rekening in de gaten. 600 euro kosten bij wijze van spreken om je gelijk te halen voor 190 euro.. Het is maar wat je zelf wil

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:14

Even aangenomen dat dit het enige paard was die te dun stond. Kun je dan ook niet op een gegeven moment zeggen tegen elkaar: het gaat niet goed, beter om op een andere plek te proberen. Paard kan zomaar gewoon niet op zijn plek zijn. Ik snap dat die maand opzegtermijn belangrijk voor de stalhouder is, maar het geld is ook belangrijk voor de eigenaar.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:31

janderegelaa schreef:
Ik zou niet vragen om het geld maar zijn naam doorgeven aan alle pensionstallen in de buurt als zijnde wanbetaler.

Ik denk dat dat juist averechts tegen TS gaat werken. Want zoals ik uit de OP opmaak was er van tevoren goed en netjes contact. Dus ik ga er ook even vanuit dat alle betalingen gewoon netjes binnen kwamen.

Als TS dat gaat vertellen wordt ze gegarandeerd de boeman van het verhaal.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:32

Ts moet vooral nu niet meer reageren en afwachten en het overlaten.
Geen acties doen vanuit haarzelf.

katybug

KimD schreef:
janderegelaa schreef:
Ik zou niet vragen om het geld maar zijn naam doorgeven aan alle pensionstallen in de buurt als zijnde wanbetaler.

Ik denk dat dat juist averechts tegen TS gaat werken. Want zoals ik uit de OP opmaak was er van tevoren goed en netjes contact. Dus ik ga er ook even vanuit dat alle betalingen gewoon netjes binnen kwamen.

Als TS dat gaat vertellen wordt ze gegarandeerd de boeman van het verhaal.

Ja en dan krijg je weer zo’n smaad en laster verhaal aan je broek. Alleen maar ellende en gedoe.

katybug

StalNollie schreef:
Ts moet vooral nu niet meer reageren en afwachten en het overlaten.
Geen acties doen vanuit haarzelf.

Eens. :)