Eigen trailer, waarom wel/ niet

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:35

ikke schreef:
Dat is balen en om heel eerlijk te zijn, vraag ik het me af of het wel klopt.

Klopt helaas wel.
Het kan wel.. maar bij veel auto's moet de gastank er eerst onder vandaan en dat brengt extra risico met zich mee. Ook kan het zijn dat de gastank in de weg zit voor de extra balk die er moet komen en kan het helemaal niet.
Veel bedrijven beginnen daar dus niet aan.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 17:15

Niet wanneer je stallingdskosten moet betalen of wanneer je goedkoop kan lenen van stalgenoot.

Wel wanneer je meer dan 12x per jaar op pad gaat.
Trekauto veel duurder is valt opzich wel mee. Heb zelf een mazda 3 benzine en die rijdt 1 op 18.

Brainless

Re: Eigen trailer, waarom wel/ niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 17:30

Ik ben blij dat ik er 1 heb.. moest wel eens met spoed naar de kliniek en dat is het rete fijn dat je direct weg kan.

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 17:33

Ik heb er geen, met als belangrijkste reden dat ik ook geen auto heb.

Daarnaast vind ik het doodeng om met een paard op pad te gaan omdat je afhankelijk bent van andere weggebruikers, en mijn paard is ook weinig fan van trailers (dat zou dan wel weer makkelijker op te lossen zijn als ik wel een eigen trailer + auto had).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 17:46

Ik vind het een enorme uitgave als je het eigenlijk niet nodig bent.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 17:53

beste aankoop ooit (na het paard dan)... tweedehands trailer. Kan er gewoon met B rijbewijs mee de weg op. Geeft me zoveel vrijheid. Ik heb er een hekel aan afhankelijk van anderen te moeten zijn. Ik heb het veel gebruikt voor buitenritten, wedstrijden, lessen, verhuizingen etc. Altijd handig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 19:10

Mindim schreef:

Als jij 24/7 ter beschikking hebt over een trailer (van een ander) dan is het ook niet nodig.

Maar je komt in nood er vaak pas achter dat het wel fijn is dat je er 1 hebt.
Ben zelf ook wel eens midden in de nacht wakker gebeld of men mijn trailer kon lenen omdat paardlief met spoed naar de kliniek moest.
Ook wel eens iemand die haar trailer had uitgeleend en onverwacht naar de kliniek moest en daarom de mijne nodig had.

Mensen vergeten wel eens dat, ondanks dat ze altijd die van een vriendin/stalgenoot kunnen lenen, het voor kan komen dat jij midden in de nacht weg moet en zij de sleutel van het slot thuis hebben liggen, of dat zij net een dagje/weekje met de trailer weg zijn.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:23

Faya__ schreef:
Er zijn versies van in ieder geval VW Tiguan op benzine (dacht ook Passat) die 100kg kogeldruk en 2000kg mogen trekken. Het hoeven niet perse echte dikke terreinwagens te zijn.

Die weegt dan ook al dik 1500kg op papier dus is al flink in de wegenbelasting vergeleken een kleinere (of nieuwere) auto. Het is wel een van de lichtere auto's die dit gewicht mogen trekken.
Heb er zelf 1, wel met 1800 kg trekgewicht want ik trek een 1,5 paards ermee, en vind hem toch echt vallen onder de categorie 'grotere' auto haha. Ook in verbruik.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:33

November108 schreef:
Faya__ schreef:
Er zijn versies van in ieder geval VW Tiguan op benzine (dacht ook Passat) die 100kg kogeldruk en 2000kg mogen trekken. Het hoeven niet perse echte dikke terreinwagens te zijn.

Die weegt dan ook al dik 1500kg op papier dus is al flink in de wegenbelasting vergeleken een kleinere (of nieuwere) auto. Het is wel een van de lichtere auto's die dit gewicht mogen trekken.
Heb er zelf 1, wel met 1800 kg trekgewicht want ik trek een 1,5 paards ermee, en vind hem toch echt vallen onder de categorie 'grotere' auto haha. Ook in verbruik.

Eens! Is ook een grote auto maar in verhouding tot een dikke 4x4 diesel is de wegenbelasting natuurlijk een stuk beter daarnaast vind ik ze nog best zuinig lopen voor het formaat.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 21:15

Faya__ schreef:
Eens! Is ook een grote auto maar in verhouding tot een dikke 4x4 diesel is de wegenbelasting natuurlijk een stuk beter daarnaast vind ik ze nog best zuinig lopen voor het formaat.

Ja daar heb je dan weer gelijk in :D. Mijne rijdt zo ongeveer 1:13, veel kleine stukjes, kan me indenken als de 1500kg iets minder zuinig is. Maar qua gewicht en trekkracht is dit naar mijn weten wel de gunstigste auto van zijn klasse denk ik! Daarom voor deze gegaan :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 21:17

Faya__ schreef:
November108 schreef:

Niet om het een of ander maar een Defender 90 haalt de 1600kg ook niet en dat heeft toch wel iets meer te melden dan een Tiguan......

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 21:28

ikke schreef:
Faya__ schreef:

Niet om het een of ander maar een Defender 90 haalt de 1600kg ook niet en dat heeft toch wel iets meer te melden dan een Tiguan......

Een nieuwere Defender 90 (laten we zeggen 2010) is qua prijs en uiterlijk niet bepaald te vergelijken met een VW Tiguan en in deze strekking verder als een 'auto die niet per se een dikke terreinwagen is' denk ik zo :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 21:43

November108 schreef:
ikke schreef:

Een nieuwere Defender 90 (laten we zeggen 2010) is qua prijs en uiterlijk niet bepaald te vergelijken met een VW Tiguan en in deze strekking verder als een 'auto die niet per se een dikke terreinwagen is' denk ik zo :')

Een Tiguan van dik 1500kg is niet veel lichter dan die "dikke 4x4" van krap 1600kg.

Laat ik de V70 van 1600kg in AWD-versie nog even buiten beschouwing; die haalt met enig beleid jouw verbruikscijfers ook met meer power onder de rechtervoet......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 21:46

Brainless schreef:
Mindim schreef:

Als jij 24/7 ter beschikking hebt over een trailer (van een ander) dan is het ook niet nodig.

Maar je komt in nood er vaak pas achter dat het wel fijn is dat je er 1 hebt.
Ben zelf ook wel eens midden in de nacht wakker gebeld of men mijn trailer kon lenen omdat paardlief met spoed naar de kliniek moest.
Ook wel eens iemand die haar trailer had uitgeleend en onverwacht naar de kliniek moest en daarom de mijne nodig had.

Mensen vergeten wel eens dat, ondanks dat ze altijd die van een vriendin/stalgenoot kunnen lenen, het voor kan komen dat jij midden in de nacht weg moet en zij de sleutel van het slot thuis hebben liggen, of dat zij net een dagje/weekje met de trailer weg zijn.

Oh, ik geloof zeker dat het fijn is als je er een hebt. Alleen wel een enorme uitgave voor iets wat je soms amper tot weinig gebruikt.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 22:14

ikke schreef:
November108 schreef:

Een Tiguan van dik 1500kg is niet veel lichter dan die "dikke 4x4" van krap 1600kg.

Laat ik de V70 van 1600kg in AWD-versie nog even buiten beschouwing; die haalt met enig beleid jouw verbruikscijfers ook met meer power onder de rechtervoet......

Ik bedoelde het uiterlijke verschil tussen de Defender en de Tiguan :D.
De V70 heeft met 1800 kg trekgewicht een eigen gewicht van ruim 1500, dat is ruim 100kg meer dan mijn Tiguan op zelfde trekgewicht dus ook weer twee schalen hoger qua wegenbelasting :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 23:37

November108 schreef:
De V70 heeft met 1800 kg trekgewicht een eigen gewicht van ruim 1500, dat is ruim 100kg meer dan mijn Tiguan op zelfde trekgewicht dus ook weer twee schalen hoger qua wegenbelasting :)

Nope niet altijd. Ik heb ook een V70 en die is maar 1454 kg. Mag ook 1800 trekken. Tis alleen geen AWD :+

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 00:18

rina schreef:
November108 schreef:

Nope niet altijd. Ik heb ook een V70 en die is maar 1454 kg. Mag ook 1800 trekken. Tis alleen geen AWD :+

Ah, die heb ik nagezocht idd :'). Dan scheelt het maar 1 schaal :)

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 01:14

Hier ook een trailer gekocht.
Mede ook doordat ik het gewoon zat ben om steeds heen en weer te moeten bellen voor een trailer die beschikbaar is voor te huren...

Ik ga ook op dit moment niet op wedstrijden, wel de bedoeling in de toekomst maar paardjelief is nu pas 1,5 oud dus dat gaat nog even duren :)
Ander paard dat ik heb staan is afgekeurd en is nu fokmerrie.
Wil hem wel volgend jaar gebruiken voor naar de veulen selecties te gaan.

Verder heb ik hem ook staan voor in nood. Mocht er iets zijn met mijn paarden, kunnen we alle minuut vertrekken zonder dat we eerst vervoer moeten regelen.

Uitlenen doe ik ook niet.. MITS het echt in nood is voor een ander (denkend aan paard met koliek die met spoed naar een kliniek moet).
Maar verder leen ik hem niet uit...
Als ik mijn eigen paard met spoed naar een kliniek moet brengen, zou ik ook blij zijn als ik geholpen werd.
Maar ga hem niet uitlenen aan een ander voor een wedstrijdje of buitenritje verder weg. Ze vragen je 1 keer en het gebeurd vaker.

We hebben trouwens een Volvo s80, welke toegestane maximum massa 2020 kg is.
Aanhanger geremd 1800kg.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 08:03

Vaak is het wel zo dat als je eenmaal een trailer hebt je veel makkelijker en vaker op pad gaat.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 14:22

voor mij wel, hierdoor kan ik gaan en staan waar ik wil met mijn paard. Zonder van een ander afhankelijk te moeten zijn.

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 08:28

Wij zijn heel blij met onze trailer. Onze ruin heeft laatst een koliek aanval, met daar bovenop nog een allergische reactie gehad. Met spoed naar de kliniek. Als we veel later waren geweest had hij het waarschijnlijk niet overleefd. En dat terwijl we erbij waren toen het zich ontwikkelde. Wachten op andermans trailer was voor hem waarschijnlijk te laat geweest.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 08:38

Tja, hier besloten om de oude Westfalia maar weg te doen.
Wordt nu nog gebruikt voor opslag maar dat is toch ook niet waar je een trailer voor hebt.

Dat er een aanbod voor een interessante trailer langs kwam, helpt dan wel :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:48

Ratties4life schreef:
Wij zijn heel blij met onze trailer. Onze ruin heeft laatst een koliek aanval, met daar bovenop nog een allergische reactie gehad. Met spoed naar de kliniek. Als we veel later waren geweest had hij het waarschijnlijk niet overleefd. En dat terwijl we erbij waren toen het zich ontwikkelde. Wachten op andermans trailer was voor hem waarschijnlijk te laat geweest.

Maar de meeste koliek kan op stal/aan huis goed behandeld worden, net als allergie.

Ik heb nooit koliek en nu in een paar weken 2 gevallen. De eerste had ik niet op de trailer gekregen en de 2e was echt niet oke en hadden ze ook nergens meer iets voor kunnen doen als hij thuis niet opknapte. Operatie hadden we niet gedaan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:27

Ratties4life schreef:

Hier ook. Mijn oudje destijds van 21 met spoed naar de kliniek gedaan, geopereerd en hij heeft nog 10 prachtige jaren gehad <3
Had ik toen geen trailer gehad, was het einde verhaal geweest.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 13:36

Hier ook, uurtje later en het beknelde stuk darm was afgestorven en hij was er niet meer geweest want het was precies een stuk dat niet verwijderd kon worden.

Ik was toen ook heel blij met mijn trailer, maar ook dat ik thuis aan het werken was en mijn man precies thuiskwam met de trekauto toen de dierenarts aangaf dat we beter richting kliniek konden gaan, er geen file stond etc. Het is ook wel kwestie van geluk hebben dan. Geloof dat het binnen 4-6 uur kan afsterven dus je moet dan heel snel erbij zijn en richting kliniek.