TS je spreekt jezelf ook wel tegen. Als je onderstaande berichten naleest, dan wordt er een beeld geschetst van een veulen dat gewoon nog geen ABC kent, want daar hoort netjes meelopen en niet vechten tegen druk bij, en dat het toch al een tijdje opliep qua spanning met de DA. Als je ook een praam geprobeerd hebt, maar ze eerst gewoon braaf stil stond, dan was het dus niet dat ze twee keer omhoog kwam, waarvan 1 keer haar hoofd stoten en 1 keer omviel, en toen klaar. Dan heb je tussendoor ook de praam geprobeerd, als ik het goed lees?
Ik zou beginnen met het accepteren van druk in de vorm dat ze er niet tegenin gaat. Dus ook tijdens het lopen. Ik vind het niet raar dat ze op een moment dat ze niet weg kan en dus ook nog druk voelt omhoog gaat. Het is dan dubbelop, een DA met een spuit die eng is en nog eens druk waar ze normaal al tegen verzet. Ook zou ik een andere plek zoeken om zulke dingen te laten doen, waar ze niet bij het dak kan als ze eens omhoog gaat. Zelfs het braafste paard zet ik op plekken neer waar er geen lage balken zijn of andere dingen aan de zijkanten waar ze zich kunnen bezeren. Ik zet ze ook niet vast bij een DA bezoek.
Sommige dingen zijn niet aan te leren, omdat een dier heel anders kan reageren op een DA of als ze pijn hebben. Beter kan je dus het ABC in orde hebben, in jouw geval dus vooral het stukje meelopen of stilstaan en niet tegen de druk in gaan. Ja, volgende keer zou een kalmeringspasta kunnen helpen, wel in overleg met de DA en voordat deze op het erf is.
Ook zou ik eerder met een DA overleggen als jij een behandeling niet nodig vindt. Nu vond jij het niet nodig, want pas 1 dag en kon wel aankijken, maar de DA is er toch aan begonnen. Dat bedoel ik niet als verwijt, maar je mag dan best zeggen dat je liever nog aankijkt. Helemaal nu blijkt dat de DA het ermee eens was achteraf.
Foxy123 schreef:Praam lukte aan geen kanten, schoot er telkens af.
Veulen is enorm sterk, veel karakter, dus ik ga grondig het veulen ABC doorlopen. Ze loopt aan het halster zolang ze geen druk voelt, dus meekomen ça va, maar als ze weg wil trekt ze zo ontzettend tegen dat het gevaarlijk wordt. Ik leer haar meekomen aan de lijn met beloning, maar dat werkt niet als ze plots van de druk weg wil.
Dat moet ik eerst zien op te lossen. Denk dat daar het allergrootste probleem zit.
Daar heb ik het ook wat moeilijk mee, weet niet goed wat te doen als ze begint tegen te trekken.
Foxy123 schreef:Ik kan wel hulp gebruiken, dat geef ik toe. Zeker met dit veulen want heeft enorm karakter.
Ik heb gevraagd om te stoppen omdat ze al 2x gevallen was en zo hoog steigerde dat ze haar hoofdje gekwetst had aan het dak.
Dat ik vroeg om te stoppen is ook logisch, denk dat zelfs superman onmogelijk zo'n veulen intraveneus kan spuiten.
Veulen is niet van mij, maar van mijn vriend. Ik heb hem al dikwijls gevraagd om me te helpen, maar nu heeft hij het eens goed beseft hoe belangrijk het is.
Ik zou graag 3 lessen volgen, zodat we goed op weg kunnen. Veulen haar ouders zijn beide heel sterke karakters en zeer temperamentvol...