Veearts en veulen....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 01:20

Jes schreef:
Niet alles gelezen....

Blijkbaar gaat het om een jong veulen, de volgende aanpak werkt dan perfect:
Met je arm onder de hals/kaak door het oor (de basis) aan de andere kant pakken en met je andere hand de basis van de staart.
Stel je staat aan de linkerkant van het veulen dan pakt je linkerhand onder het hoofd door het rechter oor vast en je rechterhand de staart.
Veulen kan zo geen kant meer op en handeling gaat dan zo snel dat er ook nauwelijks stress is.

Niks jong veulen, het gaat om een dier van bijna 8 maanden...

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 07:00

Foxy123 schreef:
Ja klopt. Iemand die adviseert om op een dier dat valt en zich gekwetst heeft te gaan zitten en te forceren om toch maar niet toe te geven, is niet alleen een dierenbeul, die kent ook niets van paarden. Zo werkt het brein van paarden niet. Een paard wat in paniek is, registreert niets meer. Dan moet je dit oefenen en herhalen in alle kalmte.
Mocht het, in dit geval dus niet, toch echt levensbedreigend zijn, konden we haar kalmerings pasta geven.

Dat heb ik ook gemeld aan de moderators dat zulk advies niet kan. Dit is geen goed signaal naar de andere lezers toe.

Ik denk dat jij niks van paarden kent . Al helemaal gezien je nu nog het veulen abc er niet op hebt zitten . Kalmeringspasta helpt geen hol bij een dier wat echt niet wilt hoor .Dat moet je toedienen voor je gaat behandelen en dan nog is het de vraag of het afdoende is . Ik heb zat paarden namelijk zelfs door een roesje via injectie heen zien breken . Paarden die bijna een driedubbele dosis hadden gekregen en zich er doorheen wisten te verzetten . En dat waren paarden die behandeld MOESTEN worden ivm open wonden op plekken waar de pezen vlak onder de huid liggen . En dan wou jij aan komen zetten met je kalmeringspasta als er al paniek in de tent is ?

Overigens dat je da zelf wou stoppen kan ook zijn omdat je da gewoon zelf een schijterd is . Die heb je er gewoon tussen zitten namelijk .
Dat zegt helemaal niks .

Je schreeuwt een hele hoop maar het wijst er alleen maar op dat je geen flauw idee hebt hoe je een veulen moet opvoeden . En je spreekt jezelf wel degelijk tegen. Ten eerste zeg je namelijk dat je geen tijd had nog om te leren vaststaan. Vervolgens zeg je dat je er wel mee bezig bent geweest .

Ook zei je dat tijdens het onderzoeken het veulen dood stil stond . Wel eens gehoord fright freeze fight reacties ? Zou mij niks verbazen als ze gewoon in fase twee zat toen de da aan het onderzoeken was.

Acht maanden en nog aan de moeder ...Had allang het veulen abc volledig moeten kennen en afgespeend kunnen worden . Dan kun je er veel makkelijker mee werken en had je dit gezeik niet gehad .

Er zijn werkelijk waar nog maar twee adviezen die ik kan geven . Verkoop het veulen . Of schakel hulp in van iemand die handig is zodat het veulen abc er met een maand op zit . Want dit wordt niks zo .

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 07:15

Jes schreef:
Niet alles gelezen....

Met je arm onder de hals/kaak door het oor (de basis) aan de andere kant pakken en met je andere hand de basis van de staart.
Stel je staat aan de linkerkant van het veulen dan pakt je linkerhand onder het hoofd door het rechter oor vast en je rechterhand de staart.
Veulen kan zo geen kant meer op en handeling gaat dan zo snel dat er ook nauwelijks stress is.

Ik vrees dat jij nu ook voor dierenbeul uitgemaakt gaat worden :(:) je forceert het veulen immers nogsteeds zo dat het niet kan bewegen. En dat vind TS mishandeling :+

TS: het topic was stil. Vervolgens schop je het zelf weer omhoog en komt pas de 2e helft van het verhaal boven water. Veulen is 9 maand, vanaf november niet veel in de hand geweest en je bent er van geschrokken dat het zo sterk is geworden. Als je dat meteen had gezegd, was het al heel anders geweest.

Ik vind het wel ronduit belachelijk van je, dat ondanks dat het merendeel hier het met elkaar eens is, jij ze voor dierenbeul uitmaakt, en dit blijft volhouden, en zegt dat wij niks van paarden weten en veulens niet kunnen opvoeden. Echter hebben die bokkers hier allemaal keurig opgevoedde veulens lopen en kan die van jou niet aan een touwtje lopen. Dus misschien moet je nu even je trots aan de kant zetten, want toegeven dat je niet zo aardig bent is niet erg hoor, en je even achter je oren krabben. Nogmaals, je HOEFT niks met de adviezen te doen, het MAG. Ze komen voornamelijk van mensen die ervaring hebben met het opvoeden en opgroeien van veulens, en hier geen les meer in hoeven, dus misschien hé, heel misschien, zit je zelf wel fout ;)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 12:38

prugelpiet schreef:
Jes schreef:
Niet alles gelezen....

Ik vrees dat jij nu ook voor dierenbeul uitgemaakt gaat worden :(:) je forceert het veulen immers nogsteeds zo dat het niet kan bewegen. En dat vind TS mishandeling :+

TS: het topic was stil. Vervolgens schop je het zelf weer omhoog en komt pas de 2e helft van het verhaal boven water. Veulen is 9 maand, vanaf november niet veel in de hand geweest en je bent er van geschrokken dat het zo sterk is geworden. Als je dat meteen had gezegd, was het al heel anders geweest.

Ik vind het wel ronduit belachelijk van je, dat ondanks dat het merendeel hier het met elkaar eens is, jij ze voor dierenbeul uitmaakt, en dit blijft volhouden, en zegt dat wij niks van paarden weten en veulens niet kunnen opvoeden. Echter hebben die bokkers hier allemaal keurig opgevoedde veulens lopen en kan die van jou niet aan een touwtje lopen. Dus misschien moet je nu even je trots aan de kant zetten, want toegeven dat je niet zo aardig bent is niet erg hoor, en je even achter je oren krabben. Nogmaals, je HOEFT niks met de adviezen te doen, het MAG. Ze komen voornamelijk van mensen die ervaring hebben met het opvoeden en opgroeien van veulens, en hier geen les meer in hoeven, dus misschien hé, heel misschien, zit je zelf wel fout ;)

Dan vind ze mij maar een mishandelaar :) ;)
Las dat het veulen hier al te oud voor is, maar wellicht nog als tip voor anderen.

Mijn man (paardenarts) wil dat iedereen zijn veulen zo vasthoud als het gechipped of geprikt moet worden.
En bij wonden aan benen oid proberen we ze juist express neer te leggen.
En dat allemaal zodat het voor iedereen zo veilig mogelijk blijft.

TS ik las nog ergens dat je zei dat er ook gevaarlijke oudere paarden bestaan, dat klopt helemaal maar dat komt door een slechte basis opvoeding.
En zulke paarden lopen heel veel kans om in de handel terecht te komen.

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 21:33

Absolem schreef:
Foxy123 schreef:
Ja klopt. Iemand die adviseert om op een dier dat valt en zich gekwetst heeft te gaan zitten en te forceren om toch maar niet toe te geven, is niet alleen een dierenbeul, die kent ook niets van paarden. Zo werkt het brein van paarden niet. Een paard wat in paniek is, registreert niets meer. Dan moet je dit oefenen en herhalen in alle kalmte.
Mocht het, in dit geval dus niet, toch echt levensbedreigend zijn, konden we haar kalmerings pasta geven.

Dat heb ik ook gemeld aan de moderators dat zulk advies niet kan. Dit is geen goed signaal naar de andere lezers toe.

Ik denk dat jij niks van paarden kent . Al helemaal gezien je nu nog het veulen abc er niet op hebt zitten . Kalmeringspasta helpt geen hol bij een dier wat echt niet wilt hoor .Dat moet je toedienen voor je gaat behandelen en dan nog is het de vraag of het afdoende is . Ik heb zat paarden namelijk zelfs door een roesje via injectie heen zien breken . Paarden die bijna een driedubbele dosis hadden gekregen en zich er doorheen wisten te verzetten . En dat waren paarden die behandeld MOESTEN worden ivm open wonden op plekken waar de pezen vlak onder de huid liggen . En dan wou jij aan komen zetten met je kalmeringspasta als er al paniek in de tent is ?

Overigens dat je da zelf wou stoppen kan ook zijn omdat je da gewoon zelf een schijterd is . Die heb je er gewoon tussen zitten namelijk .
Dat zegt helemaal niks .

Je schreeuwt een hele hoop maar het wijst er alleen maar op dat je geen flauw idee hebt hoe je een veulen moet opvoeden . En je spreekt jezelf wel degelijk tegen. Ten eerste zeg je namelijk dat je geen tijd had nog om te leren vaststaan. Vervolgens zeg je dat je er wel mee bezig bent geweest .

Ook zei je dat tijdens het onderzoeken het veulen dood stil stond . Wel eens gehoord fright freeze fight reacties ? Zou mij niks verbazen als ze gewoon in fase twee zat toen de da aan het onderzoeken was.

Acht maanden en nog aan de moeder ...Had allang het veulen abc volledig moeten kennen en afgespeend kunnen worden . Dan kun je er veel makkelijker mee werken en had je dit gezeik niet gehad .

Er zijn werkelijk waar nog maar twee adviezen die ik kan geven . Verkoop het veulen . Of schakel hulp in van iemand die handig is zodat het veulen abc er met een maand op zit . Want dit wordt niks zo .

Pasta werkt wel degelijk als je het geeft voor ze in stress komen.
Bij het onderzoek stond veulen doodstil, de prik is ze van geschrokken. Had ze de pasta gehad, dan had de veearts iets meer tijd gehad om te handelen.

Ik heb niet gevraagd, wat heb ik fout gedaan?
Mijn vraag in openingspost was: hoe leer ik een karaktervol veulen stilstaan voor een prikje.
Er zijn namelijk allerlei méthodes om dit geweldloos aan te leren en dat was ook mijn vraag voor wie kan lezen.

Ik hoef daarvoor geen vingertjes gezwaai, ik vraag enkel om advies.
Dit heb ik al meerdere keren herhaald. Ik begrijp niet waarom men steeds terug komt op wat er fout gegaan is, dit heeft geen enkele zin.

Er is hier geen sprake van een dier om te leggen en er te gaan opzitten, ik weet niet waarom dit hier blijft aangehaald worden.
Ik wil mijn veulen trainen om dit geweldloos te doen. Dit heb ik al tig maal herhaald, ondertussen zou dit al lang duidelijk mogen zijn.

prugelpiet

Re: Veearts en veulen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 21:47

Begin je nou alweer? Ga je net zo lang door tot we zeggen dat je goed gehandeld hebt? Ga je ons net zo lang dierenbeulen noemen tot we huilend in een hoekje gaan zitten? Alle opties die hier aangedragen worden zijn geweldloos, maar schijnbaar kunnen we beter tegen de muur praten dan tegen jou :wave:

Je topic ligt 1,5 dag al stil. Laat het los en ga je veulen opvoeden.

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 21:50

Absolem schreef:
Foxy123 schreef:

Dat zegt helemaal niks .

Dit was mijn vraag niet.
Je hoeft mij niet te verplichten een andermans veulen te verkopen. Jij hebt daar niet over te oordelen.
Schandalig om te adviseren een veulen van 8 maanden te spenen met de leugen dat dit beter is.
In de openingspost heb ik duidelijk gevraagd: zijn er trainingstips om een veulen voor te bereiden op de prik. Ik heb niet de vraag gesteld: wat heb ik fout gedaan.
Ik heb ook gezegd dat ze tot november dagelijks in Hand was, maar dat ze nog niet heeft leren vast staan. Dat ik daar samen met mijn vriend zou aan werken.
Waar u het vandaan haalt om zich te moeien en baas te maken over onze paarden, dat vind ik stuitend. Mensen die het plezant vinden om hun psychische frustratie's op internet op iemand af te reageren die gewoon een vraag stellen.
Neen, dit veulen wordt niet verkocht en we gaan samen trainen met de vele tips die we pb gekregen hebben. Waarvoor dank.

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 21:54

prugelpiet schreef:
Begin je nou alweer? Ga je net zo lang door tot we zeggen dat je goed gehandeld hebt? Ga je ons net zo lang dierenbeulen noemen tot we huilend in een hoekje gaan zitten? Alle opties die hier aangedragen worden zijn geweldloos, maar schijnbaar kunnen we beter tegen de muur praten dan tegen jou :wave:

Je topic ligt 1,5 dag al stil. Laat het los en ga je veulen opvoeden.

? Ik begin? Ik antwoord op een post, die naar mij gericht is in mijn topic.
Begin jij alweer met heisa schoppen? Is dat zo dat men hier het laatste woord wil en mij de huid vol kan schelden en ik niet mag reageren? Wat een narcistisch gedoe is dit hier.
Paarden neerleggen, gaan opzitten, blijven met het vingertje wijzen, mij aanmanen dat ik een veulen van iemand anders moet verkopen, van de pot gerukt, echt waar. Zijn jullie eigenlijk nog goed bij jullie hoofd?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 21:59

Ik raad eigelijk ook aan om een veulen voor 8 maanden af te spenen. Weinig schandalig aan lijkt me?

Over de hele discussie ga ik me niet inlaten, maar wel even om in te gaan op je pasta: ik ken redelijk wat mensen die een verdovingspasta gaven vooraleer te scheren of trailer te laden e.d. soms hielp het, maar in de minstens evenveel gevallen brak het paard er gewoon door en leidde dat nog steeds tot gevaarlijke situaties. Vertrouw dus aub niet te veel op die pasta.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:02

Maar doordat mn veulen liggend is geprikt, heeft ie geleerd dat het niet zoveel pijn doet. Dus dat is dan toch een manier van het geweldloos aanleren geweest? Dat is dan antwoord op je vraag die je stelde.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:03

Ts hoeveel veulens heb jij in je leven al
In handen gehad en opgevoed . Schat in niet super veel.
Bij ons ieder jaar stuk of 3 en bij meer bokkers is dat zo gok ik.
Rustige methode heeft altijd voorkeur maar soms is dat niet mogelijk en dan moet je door pakken. En geloof mij dat is geen dierenmishandeling en ze lopen er ook geen trauma van op.
Dag later zijn ze het weer vergeten

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:14

Jeetje TS, ga eerst eens leren hoe je zinsopbouw zou moeten zijn, ga je verdiepen in het trainen van een veulen en leer het verschil tussen iemand de huid vol schelden en iemand advies geven over hoe het anders zou kunnen.

Als ik jou was zou ik bokt afsluiten en niet meer openen totdat je bij jezelf te rade bent gegaan hoe je gereageerd hebt en jezelf eens flink achter de oren hebt gekrabt en hebt beseft dat er hier maar 1 persoon is die niet normaal kan reageren wanneer iemand iets zegt waar jij het niet mee eens bent.

Zoals eerder gezegd; leef en laat leven. Pak er tussenuit waar jij je wel in kan vinden en waar jij je niet in kan vinden laat je links liggen. Menig bokker heeft nu een hoop leedvermaak over hoe jij jezelf nu neerzet hier op Bokt. Zet jezelf niet zo voor schut en ga wat nuttigs doen. :Y)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:57

LoveUggs schreef:
Jeetje TS, ga eerst eens leren hoe je zinsopbouw zou moeten zijn, ga je verdiepen in het trainen van een veulen en leer het verschil tussen iemand de huid vol schelden en iemand advies geven over hoe het anders zou kunnen.

Als ik jou was zou ik bokt afsluiten en niet meer openen totdat je bij jezelf te rade bent gegaan hoe je gereageerd hebt en jezelf eens flink achter de oren hebt gekrabt en hebt beseft dat er hier maar 1 persoon is die niet normaal kan reageren wanneer iemand iets zegt waar jij het niet mee eens bent.

Zoals eerder gezegd; leef en laat leven. Pak er tussenuit waar jij je wel in kan vinden en waar jij je niet in kan vinden laat je links liggen. Menig bokker heeft nu een hoop leedvermaak over hoe jij jezelf nu neerzet hier op Bokt. Zet jezelf niet zo voor schut en ga wat nuttigs doen. :Y)

wijze woorden.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:36

Jeetje TS, ik zou bijna denken dat het een fantastisch spaans veulen is en je familie bent van een andere Bokker die nogal snel heetgebakerd is.

Het dier is 9 maanden. Je hebt 9 maanden de tijd gehad om met koetjes en kalfjes te proberen om een prik te kunnen zetten. Beter 1x doorkijk dan steeds opnieuw gestress bij het proberen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:05

TS je spreekt jezelf ook wel tegen. Als je onderstaande berichten naleest, dan wordt er een beeld geschetst van een veulen dat gewoon nog geen ABC kent, want daar hoort netjes meelopen en niet vechten tegen druk bij, en dat het toch al een tijdje opliep qua spanning met de DA. Als je ook een praam geprobeerd hebt, maar ze eerst gewoon braaf stil stond, dan was het dus niet dat ze twee keer omhoog kwam, waarvan 1 keer haar hoofd stoten en 1 keer omviel, en toen klaar. Dan heb je tussendoor ook de praam geprobeerd, als ik het goed lees?

Ik zou beginnen met het accepteren van druk in de vorm dat ze er niet tegenin gaat. Dus ook tijdens het lopen. Ik vind het niet raar dat ze op een moment dat ze niet weg kan en dus ook nog druk voelt omhoog gaat. Het is dan dubbelop, een DA met een spuit die eng is en nog eens druk waar ze normaal al tegen verzet. Ook zou ik een andere plek zoeken om zulke dingen te laten doen, waar ze niet bij het dak kan als ze eens omhoog gaat. Zelfs het braafste paard zet ik op plekken neer waar er geen lage balken zijn of andere dingen aan de zijkanten waar ze zich kunnen bezeren. Ik zet ze ook niet vast bij een DA bezoek.

Sommige dingen zijn niet aan te leren, omdat een dier heel anders kan reageren op een DA of als ze pijn hebben. Beter kan je dus het ABC in orde hebben, in jouw geval dus vooral het stukje meelopen of stilstaan en niet tegen de druk in gaan. Ja, volgende keer zou een kalmeringspasta kunnen helpen, wel in overleg met de DA en voordat deze op het erf is.

Ook zou ik eerder met een DA overleggen als jij een behandeling niet nodig vindt. Nu vond jij het niet nodig, want pas 1 dag en kon wel aankijken, maar de DA is er toch aan begonnen. Dat bedoel ik niet als verwijt, maar je mag dan best zeggen dat je liever nog aankijkt. Helemaal nu blijkt dat de DA het ermee eens was achteraf.

Foxy123 schreef:
Praam lukte aan geen kanten, schoot er telkens af.
Veulen is enorm sterk, veel karakter, dus ik ga grondig het veulen ABC doorlopen. Ze loopt aan het halster zolang ze geen druk voelt, dus meekomen ça va, maar als ze weg wil trekt ze zo ontzettend tegen dat het gevaarlijk wordt. Ik leer haar meekomen aan de lijn met beloning, maar dat werkt niet als ze plots van de druk weg wil.
Dat moet ik eerst zien op te lossen. Denk dat daar het allergrootste probleem zit.
Daar heb ik het ook wat moeilijk mee, weet niet goed wat te doen als ze begint tegen te trekken.

Foxy123 schreef:
Ik kan wel hulp gebruiken, dat geef ik toe. Zeker met dit veulen want heeft enorm karakter.
Ik heb gevraagd om te stoppen omdat ze al 2x gevallen was en zo hoog steigerde dat ze haar hoofdje gekwetst had aan het dak.
Dat ik vroeg om te stoppen is ook logisch, denk dat zelfs superman onmogelijk zo'n veulen intraveneus kan spuiten.
Veulen is niet van mij, maar van mijn vriend. Ik heb hem al dikwijls gevraagd om me te helpen, maar nu heeft hij het eens goed beseft hoe belangrijk het is.
Ik zou graag 3 lessen volgen, zodat we goed op weg kunnen. Veulen haar ouders zijn beide heel sterke karakters en zeer temperamentvol...

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 14:18

Woehoew!!! Ik heb dankzij een lieve dame hier op Bokt die me pb mailde exact de tools gevonden die ik nodig heb.
We zijn al begonnen en gaat razend goed.
In kalmte pikt ze, normaal ook, veel beter zaken op en is zo plezierig om stapje voor stapje in kalmte te oefenen.
Ze heeft gewoon het über drama queen van haar moeder, maar gelukkig zit er ook coolheid van de vader in, waardoor ze erg snel leert.
Ik ben heel blij dat ik met haar mag trainen, want leer ook enorm veel bij.
Parelli kende ik al, maar lijkt me leuk om nog methodes te leren kennen.
Ben heel blij dat het weer weer beter is, want met dat pokke weer hadden we beide gewoon ons handen vol met hooi voeren en ons werk.
Ik ga een soort dagboek maken over onze vorderingen, waaruit ik zelf ga bijleren.
Ik ben wat geschrokken door de reactie's, maar aan andere kant geeft het me moed om te bewijzen dat het ook op diervriendelijke wijze kan. Ik ben er zeker van dat we niet de enige zijn die dit meemaken en het allerbelangrijkste is dat je positief blijft en er op verantwoorde wijze wil aan werken.
Zo zag ik prachtige video's van een kennis die werkt met wilde Mustangs, het is dus ontzettend larie dat een veulen naar de vaantjes is als die eens 3 maand niet in handen is.
Danku voor de vele goede tips!

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 14:34

MyWishMax schreef:
TS je spreekt jezelf ook wel tegen. Als je onderstaande berichten naleest, dan wordt er een beeld geschetst van een veulen dat gewoon nog geen ABC kent, want daar hoort netjes meelopen en niet vechten tegen druk bij, en dat het toch al een tijdje opliep qua spanning met de DA. Als je ook een praam geprobeerd hebt, maar ze eerst gewoon braaf stil stond, dan was het dus niet dat ze twee keer omhoog kwam, waarvan 1 keer haar hoofd stoten en 1 keer omviel, en toen klaar. Dan heb je tussendoor ook de praam geprobeerd, als ik het goed lees?

Ik zou beginnen met het accepteren van druk in de vorm dat ze er niet tegenin gaat. Dus ook tijdens het lopen. Ik vind het niet raar dat ze op een moment dat ze niet weg kan en dus ook nog druk voelt omhoog gaat. Het is dan dubbelop, een DA met een spuit die eng is en nog eens druk waar ze normaal al tegen verzet. Ook zou ik een andere plek zoeken om zulke dingen te laten doen, waar ze niet bij het dak kan als ze eens omhoog gaat. Zelfs het braafste paard zet ik op plekken neer waar er geen lage balken zijn of andere dingen aan de zijkanten waar ze zich kunnen bezeren. Ik zet ze ook niet vast bij een DA bezoek.

Sommige dingen zijn niet aan te leren, omdat een dier heel anders kan reageren op een DA of als ze pijn hebben. Beter kan je dus het ABC in orde hebben, in jouw geval dus vooral het stukje meelopen of stilstaan en niet tegen de druk in gaan. Ja, volgende keer zou een kalmeringspasta kunnen helpen, wel in overleg met de DA en voordat deze op het erf is.

Ook zou ik eerder met een DA overleggen als jij een behandeling niet nodig vindt. Nu vond jij het niet nodig, want pas 1 dag en kon wel aankijken, maar de DA is er toch aan begonnen. Dat bedoel ik niet als verwijt, maar je mag dan best zeggen dat je liever nog aankijkt. Helemaal nu blijkt dat de DA het ermee eens was achteraf.

Foxy123 schreef:
Praam lukte aan geen kanten, schoot er telkens af.
Veulen is enorm sterk, veel karakter, dus ik ga grondig het veulen ABC doorlopen. Ze loopt aan het halster zolang ze geen druk voelt, dus meekomen ça va, maar als ze weg wil trekt ze zo ontzettend tegen dat het gevaarlijk wordt. Ik leer haar meekomen aan de lijn met beloning, maar dat werkt niet als ze plots van de druk weg wil.
Dat moet ik eerst zien op te lossen. Denk dat daar het allergrootste probleem zit.
Daar heb ik het ook wat moeilijk mee, weet niet goed wat te doen als ze begint tegen te trekken.

Foxy123 schreef:
Ik kan wel hulp gebruiken, dat geef ik toe. Zeker met dit veulen want heeft enorm karakter.
Ik heb gevraagd om te stoppen omdat ze al 2x gevallen was en zo hoog steigerde dat ze haar hoofdje gekwetst had aan het dak.
Dat ik vroeg om te stoppen is ook logisch, denk dat zelfs superman onmogelijk zo'n veulen intraveneus kan spuiten.
Veulen is niet van mij, maar van mijn vriend. Ik heb hem al dikwijls gevraagd om me te helpen, maar nu heeft hij het eens goed beseft hoe belangrijk het is.
Ik zou graag 3 lessen volgen, zodat we goed op weg kunnen. Veulen haar ouders zijn beide heel sterke karakters en zeer temperamentvol...

Als je terugleest schrijf ik dat we tot november elke dag verplicht waren teken weg te halen, het zat hier vol.
Veulen is elke dag dus in de hand geweest en geloof me, de teken kropen tussen haar achterbenen, aan de binnenkant van de huidplooien, dus we hebben het veulen ook moeten vasthouden tot het stopte met stribbelen, nadien stond het, weliswaar tegen de zin, doodstil.
We hebben 3 maand niet geoefend, ga daar nu geen drama over maken. Er zijn ergere gevallen.
Belangrijkste is dat eraan gewerkt wordt en ik sta versteld hoe goed ze alles oppikt.
Ik vermoed dat de storm en regen ook een negatieve factor waren. De paarden zijn nu veel kalmer.

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 14:44

Utixo schreef:
Jeetje TS, ik zou bijna denken dat het een fantastisch spaans veulen is en je familie bent van een andere Bokker die nogal snel heetgebakerd is.

Het dier is 9 maanden. Je hebt 9 maanden de tijd gehad om met koetjes en kalfjes te proberen om een prik te kunnen zetten. Beter 1x doorkijk dan steeds opnieuw gestress bij het proberen.

???
Wat bedoel je hiermee?
Veulen is een Arabische volbloed.
9 maand de tijd gehad, ga je mijn rekening maken? De meeste veulens die ik weet die worden NIET gewerkt.
Gewoon in kudde, zoals hier in de buurt, allemaal samen in 1 wei van dezelfde leeftijd.
Beetje overdreven, denk dat er hier veel bokkers van dezelfde familie zijn, hun lol hebben in het vingertje zwaaien en afzeiken. Gelukkig niet allemaal, want ik heb fantastisch lieve en interessante berichten pb gekregen.
Danku hiervoor. Dit komt rechtstreeks het veulen ten goede. Positiviteit ipv negativiteit. Negatieve mensen komen mijns inziens beter niet in de buurt van paarden. Ook niet de heetgebakerde bokkers die zeggen dat ik moet zwijgen, of erger nog, dat ik een veulen in de grond moet sleuren en erop moet gaan zitten want zoniet heeft het gewonnen en wordt onhandelbaar _-:( Gelukkig laat ik mij hierdoor niet meeslepen, integendeel *\o/* :D.
Zal straks een filmpje maken van het draakje die mooi stilstaat voor het prikje.
Geen woorden, maar daden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:52

Kom op zeg.. Dat drama queen achtige heb je zelf ook een beetje last van volgens mij.
Ik lees al een tijdje mee maar mijn god wat pak jij alles negatief op en wat maak je er een drama van.
Mensen die hier reageren zijn niet negatief maar nuchter en realistisch, dat het niet in jouw straatje past en je het anders wil doen is je goed recht maar doe dan niet alsof al die mensen hun paarden mishandelen en willen dat jij dat ook gaat doen. Dat is een beetje zielig.
Succes met je veulen verder.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:55

Foxy123 schreef:
Ook niet de heetgebakerde bokkers die zeggen dat ik moet zwijgen, of erger nog, dat ik een veulen in de grond moet sleuren en erop moet gaan zitten want zoniet heeft het gewonnen en wordt onhandelbaar

Jij leest heel wat anders dan hoe het gezegd is.
Maar jij ziet al die mensen icl dierenartsen als hele grote dierenbeulen...

Ik denk dat jij meer naar Dr Pol moet gaan kijken, dan zie je hoe dingen in de echte (dieren)wereld werken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:11

Nergens staat dat je er meteen op moet springen en op moet zitten. Er staat dat als een veulen echt niet meewerkt er manieren zijn o alsnog te prikken. Soms moet het gewoon, is het veulen ziek of moet je hem sederen en kun je niet zeggen ow spuit maar niet want hij werkt niet mee.
Dan werken de manieren die genoemd zijn prima ( praam. tegen muur of moeder klemzetten of op de grond leggen en even begrenzen

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 15:29

Brainless schreef:
Foxy123 schreef:
Ook niet de heetgebakerde bokkers die zeggen dat ik moet zwijgen, of erger nog, dat ik een veulen in de grond moet sleuren en erop moet gaan zitten want zoniet heeft het gewonnen en wordt onhandelbaar

Jij leest heel wat anders dan hoe het gezegd is.
Maar jij ziet al die mensen icl dierenartsen als hele grote dierenbeulen...

Ik denk dat jij meer naar Dr Pol moet gaan kijken, dan zie je hoe dingen in de echte (dieren)wereld werken.

Ah zo.
Ik heb de moeite genomen om al mijn posts te herlezen.
Je mag je beschuldiging hard maken en voor mij quoten waar ik gezegd heb dat dieren artsen grote dierenbeulen zijn.
Ik heb letterlijk gezegd:
'' de dierenarts wou er ook niet mee doorgaan'', we hebben samen besloten te stoppen.
Zou jij als de bliksem niet je eigen mini paard gaan trainen? Las dat je ook problemen had en moest plat gelegd worden, ipv een ander de les te lezen en zaken te verkondigen die ik nergens geschreven heb.
Ik moet juist niets. Dr pier of pol interesseren met niet :D, dat is geen advies en off topic hier. Ik vroeg trainingsadvies.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:36

Foxy123 schreef:
Zou jij als de bliksem niet je eigen mini paard gaan trainen? Las dat je ook problemen had en moest plat gelegd worden, ipv een ander de les te lezen en zaken te verkondigen die ik nergens geschreven heb.

Heb je ook gelezen dat hij een heel opgevoed paardje is?
Gaf juist als voorbeeld dat zelfs een braaf paardje in een flinke stress-situatie niet altijd rustig te krijgen is.
Om aan te geven dat ik begrijp dat je dit soort dingen niet altijd verwacht van je paardje.
Dus dat het niet jouw schuld is dat een paardje niet altijd braaf is in een moeilijke situatie.

Heb ook aangegeven hoe wij getraind hebben en hoe jij je veulen evt kan trainen makkelijker mee te lopen.
Maar dat wil je niet lezen, maar alleen dat ik mijn dieren mishandel en ik een onhandelbare mini heb.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:08

Heb het topic even vluchtig doorgelezen.

Vind dat TS het op haar manier moet doen. Als ze het rustig wilt doen (Ben ik ook een voorstander van hoor) moet ze dat vooral doen. is ook mijn instantie met mijn 3jarige.

Maar ik snap de rest ook. Het is geen dierenmishandeling om het veulentje even neer te leggen en duidelijk te maken dat het allemaal wel mee valt. Ik was er niet bij, niemand hier, dus de situatie kan ik niet goed inschatten. Geloof best dat je hebt gedaan wat er op dat moment het beste leek.

Ik ga me er verder ook niet mee bemoeien, maar ik snap TS haar keuze heel goed. En als het zo lukt voor beide, is het toch prima? Lekker aan de slag met een rustige opbouw en zonder 'kracht' of forceren. Als je het kunt bereiken zo is dat toch geweldig? Maar dat betekend niet dat een veulen (in paniek) plat leggen en onder controle houden dieren mishandeling is.