Wat van zeggen als iemand geen cap draagt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:58

Ik zeg er ook niets van als mensen zonder cap rijden, moeten ze zelf weten. Zijn blijkbaar nooit of niet hard genoeg gevallen om er 1 op te doen denk ik dan maar. Wat ik trouwens wel triest en onverantwoordelijk vind is als ouders hun kleine kind zonder cap op een paard zetten, omdat dat leuk is voor de foto, echt zo dom.

Forgive

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:59

Ik moet zeggen dat de vraag voor mij niet zo moeilijk is. Uiteraard bij kinderen zou ik er op een vriendelijke manier iets van zeggen, waarbij je er natuurlijk niet voor moet zorgen dat je als een betweter over komt. Een cap dragen is voor je eigen veiligheid en wanneer je een cap niet draagt kan er ernstig letsel optreden. Een cap is voor je veiligheid, dus waarom zou je hem dan niet dragen? Een autogordel is voor je veiligheid, dus waarom niet gewoon even om doen? 'Eigen verantwoordelijkheid' is denk ik wel anders wanneer het jouw dochter/zoon/moeder/zus wie dan ook is die de rest van zijn of haar leven gehandicapt of erger is. En wat als jij het zelf bent? Je kunt het hoe dan ook nooit meer terugdraaien.

Ik snap het niet. Ik snap het gewoon oprecht niet, misschien dat dat voor sommige betweterig of arrogant overkomt. Maar ik denk dat je in sommige gevallen, waaronder deze, beter iets te voorzichtig kunt zijn. Waarom je leven/toekomst riskeren? Ik ben oprecht wel benieuwd naar de reden (zonder daarbij discussie uit te lokken, daar niet om)
Ik vind het persoonlijk ook doodeng om zonder cap te rijden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 00:39

moonfish13 schreef:
En van mij mag dat veranderen in roekeloze keuze = niet verzekerd.
Ik vind het enorm egoïstisch tov de mensen om je heen om dat onnodige risico te nemen.
Écht egoïstisch, dan zeg ik als je dan vind die cap niet op te hoeven zijn ook de gevolgen voor jezelf.
Kun je dan geen lepel meer vasthouden om zelf te eten is dat behoorlijk vaak als je banketstaaf gevallen bent goed je eigen schuld.
Maar dan hoeft niet de rest van Nederland de rest van jou leven iemand te betalen die lepel voor je vast te laten houden.
Mijn mening, laat die capplicht maar komen.

Nou laten we dan risico sporten sowieso maar uitsluiten, want als jij je nek of je rug breekt komt dat ook omdat je het risico hebt genomen om op een paard te zitten. Een hoge dwarslaesie is nog wel gedekt in jouw polis? Motorsport, ijshockey, autoraces, boksen, maar niet meer doen dan. Laat staan uit een vliegtuig springen. Waarom zou iemand anders moeten betalen voor jouw roekeloze keuze? Ook maar direct regels voor gezond leven instellen, anders ben je niet verzekerd. Waarom zou iemand moeten betalen voor jouw diabetes, hart- en vaat ziekten en kanker? Ook vervelend voor je naasten om dan voor je te zorgen.

Maar prima hoor als je er zo over denkt. Ik ben er persoonlijk helemaal niet mee bezig wat iemand doet in zijn of haar leven en zal dan ook de laatste zijn die daar wat van moet zeggen.

Independence

Re: Wat van zeggen als iemand geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 00:56

Bij mij in de woonplaats woont een meisje van een jaar of 12, ze heeft een eigen pony aan huis staan, waar ze regelmatig zonder cap op rijdt, langs de weg. En ja, daar word ik wel eens boos van, want ik denk dat dat meisje zich nog niet voldoende beseft wat het gevaar is van het rijden zonder cap, maar blijkbaar vinden haar ouders dat helemaal prima. Ik zeg er niks van, want grote kans dat je toch een wederwoord krijgt.
Maar goed, ik kan me ook al opwinden als mensen zonder veiligheidsbeugels rijden. Ik heb een keer iemand gezien die meters mee werd gesleurd en sindsdien rijd ik nooit meer zonder.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 00:57

Waarom geen cap; heel simpel. Ik heb een pesthekel aan dingen om mijn kin/nek. Daarnaast zorgt de klep van de cap voor continue verschil in de lichtintensiteit. Daar gaan mijn hersens heel raar van doen. Ik word licht in mijn hoofd en raak de oriëntatie kwijt. Vooral bij heel zonnig weer of als het mistig is bij kunstlicht.

Bij zonnig weer gaat gewoon de zonnebril op, dan heb ik nergens last van.

Soms rijd ik wel met cap; op een jong paard of op wedstrijden. Als het dan zonnig is moet ik dat nadien wel bekopen met een flinke koppijn. Ook als ik de zonnebril erbij op heb gehad.

Gemiddeld tief ik zo'n 1x per jaar vanaf. Altijd met cap... al 30 jaar lang. En nog steeds land ik vrijwel altijd op mijn voeten. Op 1x na, toen had ik ook nog een bodyprotector aan. Ben nog nooit zo hard op mijn bakkes gegaan als toen met al die schijnveiligheid aan mijn lijf.

Ik weet niet wat voor paarden jullie rijden maar nog nooit heb ik een val gemaakt door een struikelpartij van een paard.

De enige keer dat ik een cap heb afgeschreven was tijdens het proppen draaien op een wedstrijd bij een jong paard. Dier schrok van een menkar en haalde uit. Mijn hoofd met cap zat in de weg. Propgaten zaten in de cap. Toen was dat ding een uitkomst maar dat was nou net in een situatie dat vrijwel niemand een cap op zou hebben.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 06:23

Leven en laten en leven..

Ze zijn zelf slim genoeg denk ik dan.... (of niet)
Het zal mij een worst zijn als een ander zijn hoofd verpoert.
Mijn dochter verplicht ik met cap, net zoals de andere kids die erop willen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 06:37

AfricanLady schreef:
Rare vergelijkenis xD een fiets kan er niet vandoor gaan maar een paard wel xD

Met een fiets begeef je je tussen het gemotoriseerd verkeer en op asfalt. Komt allemaal veel harder aan dan in de bak of in het bos van je paard vallen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 06:50

Ach toen ik nog reed, reed bijna niemand met cap. Ja 1 x in de week met de springles. Verder nooit. En dan had je zo’n fluwelen cap met een elastiek eraan. Dat elastiek deed je ook eigenlijk nooit om je kin maar stopte je in de cap. En je had wel tuigjes die je over je cap kon doen met zo’n plastic kindopje maar dat zat ook voor geen meter.
Op een gegeven moment had ik niet eens een cap meer. Springen deed ik niet meer en wedstrijden reed ik met hoedje. In die tijd was een cap dragen eerder uitzondering dan regel. Zelfs zadelmak maken deden we zonder cap. Als je nu terugkijkt kan je denken dat het onverantwoord was maar dat was toen heel normaal.

Dus moet je iemand er op aanspreken? Nee, denk het niet. Ik spreek ook geen vreemden aan als ze geen gordel dragen in de auto. De laatste decennia zijn we sowieso best betuttelend geworden eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 07:16

elnienjo schreef:
AfricanLady schreef:
Rare vergelijkenis xD een fiets kan er niet vandoor gaan maar een paard wel xD

Met een fiets begeef je je tussen het gemotoriseerd verkeer en op asfalt. Komt allemaal veel harder aan dan in de bak of in het bos van je paard vallen.

Geloof me op asfalt vallen met je fiets is heeeeel anders als op je rug klappen op het zand van een pony af. En op het zand doet het in mijn ervaring meer pijn

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 07:23

Ik rijd ook altijd zonder, zodra het paard me bekend is gaat dat ding af.
Heb er een gigantische grafhekel aan, maar dat is mijn verantwoording en ik ken de risico’s :)
Op verplichte locaties na dan, waar ik hem wel voor uit het stof trek.

Ik zeg nooit wat van een ander eigenlijk maar wij komen al jaren bij een boer en als de meisjes zonder cap op zijn ponys springen die vaak een kink in de kabel hebben, dan krijgen ze wel de wind van voren.

En op mijn eigen paard word door anderen wel met cap gereden. Vaak omdat het ook minderjarigen zijn en ik verantwoordelijk ben

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 07:28

snorremans schreef:
Ik draag ook wel eens geen cap en zou het persoonlijk niet op prijs stellen als een wildvreemde mij daar op zou aanspreken. Iedereen zijn eigen keuze. Zeker bij mensen van 18+.

Op een accomodatie of iets dergelijks kan ik het begrijpen maar zeker in het bos lijkt mij dat eigen keuze. Of het nou verstandig is of niet maar dat is een andere discussie :j

Of het verstandig is of niet is niet een kwestie van discussie of meningsverschil, het ís gewoon niet verstandig :') verder heeft het weinig zin denk ik om het te zeggen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 07:47

Bij ons op stal wordt niet zonder cap gereden. Ik zeg er nooit iets van als een wildvreemde hier langskomt zonder cap. Maar zo gauw ze hier het erf op rijden moet de cap op....
Ik wil de discussie niet (meer), sinds een goede kennis van ons zonder cap van haar paard is gevallen en daar zwaar hersenletsel aan over heeft gehouden.
De caps zijn zoveel aangenamer en prettiger dan 25 jaar geleden dat alle argumenten dat het niet lekker zit achterhaald zijn. Gewoon een kwestie van de cap zoeken die bij je past.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 08:02

Ik ben westernruiter en zie veel mensen zonder cap rijden maar met hoed. Zit veel lekkerder en is mooier, ben ik het helemaal mee eens ook! Is voor de hogere dressuurruiters ook nog zo toch?

Wie ben ik om er van te zeggen.. Net zoals ik niks zeg van roken, macdonals bezoeken, bier drinken en pondjes teveel. Allemaal ongezonde keuzes immers!

Ik zou dan trouwens ook mezelf ernstig moeten toespreken, wie zonder zonde werpe de eerste steen enzo..

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 08:04

Dank jullie wel voor al jullie ervaringen/meningen.

Toch vind ik het raar dat een fiets wordt vergeleken met een paard Een dier blijft altijd onvoorspelbaar, een fiets bestuur je zelf.

En ook zijn er veel die zeggen 'vroeger droeg er bijna niemand een cap'. Vroeger is toch niet nu? Vind niet dat je vroeger met nu mag vergelijken

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 08:08

Forgive schreef:
Ik moet zeggen dat de vraag voor mij niet zo moeilijk is. Uiteraard bij kinderen zou ik er op een vriendelijke manier iets van zeggen, waarbij je er natuurlijk niet voor moet zorgen dat je als een betweter over komt. Een cap dragen is voor je eigen veiligheid en wanneer je een cap niet draagt kan er ernstig letsel optreden. Een cap is voor je veiligheid, dus waarom zou je hem dan niet dragen? Een autogordel is voor je veiligheid, dus waarom niet gewoon even om doen? 'Eigen verantwoordelijkheid' is denk ik wel anders wanneer het jouw dochter/zoon/moeder/zus wie dan ook is die de rest van zijn of haar leven gehandicapt of erger is. En wat als jij het zelf bent? Je kunt het hoe dan ook nooit meer terugdraaien.

Ik snap het niet. Ik snap het gewoon oprecht niet, misschien dat dat voor sommige betweterig of arrogant overkomt. Maar ik denk dat je in sommige gevallen, waaronder deze, beter iets te voorzichtig kunt zijn. Waarom je leven/toekomst riskeren? Ik ben oprecht wel benieuwd naar de reden (zonder daarbij discussie uit te lokken, daar niet om)
Ik vind het persoonlijk ook doodeng om zonder cap te rijden.

Helemaal mee eens. Zijn er genoeg die zeggen 'ik weet de risico's wel': nou blijkbaar niet, anders zou je er wel eem opzetten.
Laatst bijgewerkt door hannaengolda op 01-11-19 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 08:27

Ik vind jouw houding erg arrogant overkomen. Volwassenen weten de gevolgen heus wel. Ze nemen zelf bewust het risico. Wie ben jij dan om te zeggen dat ze het blijkbaar niet weten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 08:30

Een fietshelm is voor heel veel landen normaal net als een skihelm.
Die denken dus ook: die achterlijke nederlanders.
Ieder heeft zo zijn eigen opvatting over veilig. Het is ook niet mijn taak om iemand met oveegewicht in de lift erop te wijzen dat de trap gezonder is.

Edit: ik lees net in de krant dat iemand een door rood rijdende fietser met de dood bedreigde, dat is wel het andere uiterste van sociale controle :+

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 08:37

hannaengolda schreef:

Toch vind ik het raar dat een fiets wordt vergeleken met een paard Een dier blijft altijd onvoorspelbaar, een fiets bestuur je zelf.

En ook zijn er veel die zeggen 'vroeger droeg er bijna niemand een cap'. Vroeger is toch niet nu? Vind niet dat je vroeger met nu mag vergelijken

Het gemotoriseerde verkeer om je heen blijft onvoorspelbaar. Daarom vind ik fietsen levensgevaarlijk. Je hoort vaker dat er iemand van z'n fiets is gereden en omgekomen dan van een paard.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 08:38

Als je in een manege rijd waar een cap verplicht is heb je het recht om er iets van te zeggen. Maar buiten niet het is de keuze van de ruiter zelf. Of het verstandig is tja natuurlijk niet maar paardrijden is zo ie zo een risico. Er zullen mensen zijn die het zelfs met cap op gevaarlijk vinden als die jouw daar op zouden aanspreken vind je het ook niet leuk denk ik!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 08:42

hannaengolda schreef:

Een fiets wordt ook niet vergeleken met een paard. Het helmgebruik wordt vergeleken. Het risico van paardrijden is dat een paard onvoorspelbaar is. Het risico van fietsen is je kwetsbaarheid. Vergeet daarbij ook niet dat je op de fiets deelneemt aan het verkeer, dus niet alleen je eigen fietskunsten spelen een rol maar ook het risico dat je wordt geraakt door een andere weggebruiker.

Steeds meer mensen dragen een helm op de fiets. In Nederland wordt dat steeds gewoner, helemaal bij kleine kinderen zie je dat al terug. In andere landen is het al gebruikelijk, soms zelfs verplicht. Zou me niets verbazen als er over 10, 20 jaar mensen zijn die het onverantwoordelijk vinden als je zonder helm op de fiets zit. Zo gaat dat blijkbaar.

Komt dan weer op hetzelfde neer. Zolang het niet wettelijk verplicht is heb jij er gewoon niets mee te maken. En zo is dat ook met een cap. Je kan er van alles van vinden, maar het is gewoon niet aan jou. En je mag er dan ook nog eens wat van zeggen, maar wees dan niet verbaasd over de reactie die je misschien wel terugkrijgt.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 08:45

Ik zou het je niet in dank afnemen als je er iets van zou zeggen denk ik. Waar bemoei je je mee?

En ja, ik rijd wel eens zonder cap. Een staprondje op mijn bejaarde fjord, zonder zadel, buiten.. Ga ik echt rijden of op een ander paard dan zet ik uiteraard mijn cap op, maar al zou ik dat niet doen dan heeft niemand daar iets over te zeggen.

Mensen zouden zich eens wat minder druk moeten maken over wat andere mensen doen en meer aan zichzelf moeten denken. Ik heb een grafhekel aan roken maar ga ook niet alle rokers bij langs om te vertellen dat ze gevaarlijk bezig zijn en er aan kunnen doodgaan.

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 08:48

capopjekop schreef:
Ik vind jouw houding erg arrogant overkomen. Volwassenen weten de gevolgen heus wel. Ze nemen zelf bewust het risico. Wie ben jij dan om te zeggen dat ze het blijkbaar niet weten

Jammer dat het zo overkomt, is namelijk echt niet de bedoeling! :)

En zoals ik al eerder zei zou ik nooit naar iemand toe lopen en zeggen; jij moet een cap op! Dit topic ging er over hoe je het zou vinden als mensen vragen waarom je geen cap draagt, niet er over wie ik wel en niet er over aanspreek, aangezien ik dat ook helemaal niet wil gaan doen :D

Jouw gebruikersnaam is trouwens wel toepasselijk := :=

Sneeuwvlok23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 09:04

Lijkt me een kwestie van eigen verantwoordelijkheid. Ze hebben overduidelijk zelf de beslissing gemaakt zonder cap te rijden en denk dat een buitenstaander daar weinig verandering in kan gaan brengen. Maar of het slim is zonder cap te rijden... Zolang er nog genoeg anderen zijn die er wel een dragen, spoort dit ze misschien aan om we toch ook een weer op te doen. Voorderest kan je er niet echt iets aan veranderen ben ik bang

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 09:39

Ik rijd bijna altijd met cap.
Meestal durf ik niet aan mensen te vragen of ze de cap vergeten zijn.
Als ik het wel zou durven vragen is het waarschijnlijk pure bezorgdheid. Weer zo iemand die zonder cap op een jong, schrikkerig en onbevestigd paard gaat zitten. Ik ben dan misschien een bemoeial, maar dat komt dan wel voort uit bezorgdheid.
Als ik dan overkom als beter dan de mensen die zonder cap rijden, ook ik doe weleens wat verkeerd. Ik vind het juist wel fijn als iemand mij op een voor de hand liggend gevaar wijst.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 09:51

De vraag word al meerdere keren gesteld maar inderdaad, wáárom zou je dit soort dingen willen delen met mensen die er totaal geen behoefte aan hebben.
Dat heet leven en laten leven..
Het onderdeel "voorbeeldfunctie" gaat echt niet altijd op trouwens, toen ik nog heel klein was (4/5/6 jaar oud) reed mijn moeder altijd zonder cap en ik met. Ik heb er toen eigenlijk nooit vraagtekens bij gezet.
Inmiddels rijd mijn moeder wel met cap na een val van haar jonge paard maar alsnog rijden we beiden nog wel eens sporadisch zonder.

Mijn standpunt hierin:
18+ lekker zelf weten
18- verantwoordelijkheid van de ouder(s).