Opfok slecht ......

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 16:54

De Burd heeft denk ik in de zomer ook wel zo'n aantal staan?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 17:05

Edhunter schreef:
marleen_usar schreef:
Je ziet op zondag je paard lopen, je ziet al dat het niet goed gaat. Je gaat naar huis om de volgende dag te bellen, ik zou gaan kijken bij mijn paard.

Wij zagen EEN paard in de verte lopen .....
hoe moeilijk kunnen we lezen dus ik heb het paard NIET gezien omdat je NIET op zondag mag komen!
Dus ik wist ook NIET dat het paard ziek was ! En IK heb de volgende dag gebeld waar het paard stond ..... onderbuik gevoel?
1e opfok is nalatig geweest.
2e dierenarts heeft maar wat gespoten er was geen reden voor dat er ontsteking was ook niet in het bloed
3e de symptomen wezen ook toen al op maagzweren maar was niet bevestigd en de opfok zou de zorg na gesprek op zich nemen omdat..... maar zij konden niet de zorg bieden we hebben hen wel een kans gegeven dat leek ons redelijk .
Wij hebben tijdens het “ziek” zijn elke dag contact gehad.
Nogmaals een paard in de wei ontwikkelt geen maagzweren ! Alleen als er dus weinig voedsel is ! En ja de opfok heeft ZORG plicht!

Dat is dus echt onzin. Paarden kunnen ook door andere oorzaken maagzweren ontwikkelen.. Daarnaast moet een DA iets als een paard sloom is en niet wil eten. Als ik een flinke keel ontsteking heb zal je dat ook niet in mijn bloed terug vinden, en krijg ik ook antibiotica mee naar huis.. Dus ik vind het nog niet zo gek dat de DA eerst antibiotica gaan spuiten. Daarnaast heeft de opfok voor de nodige zorg gezorgd aangezien ze netjes de DA hebben gebeld. Dat die misschien niet de juiste diagnose heeft gesteld is een ander verhaal, maar daar kun je de opfok niet aansprakelijk op stellen. Alleen op het feit dat ze geen contact hebben opgenomen.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 17:32

NikkiDeKerf schreef:
lienbono schreef:
Beetje speciaal dat je al die honderden km's gaat rijden om in de verte naar je paard te kijken. Als je toch op voorhand al wist dat je niet binnen mocht..

Volgens mij had ze verwacht haar paard in het weiland aan te treffen, waarbij ze er wel dichterbij had kunnen komen. Ik snap eigenlijk alle rare sneren in dit topic niet zo, vaak gebaseerd op allemaal aannames. Het bericht van de topicstarter kan onduidelijk overkomen, maar je kunt toch ook vragen stellen in plaats van te oordelen gebaseerd op een aanname?

Waarschijnlijk zal het zo gegaan zijn ja. Maar dat zou ik persoonlijk niet gedaan hebben als je in augustus al vind dat de paarden al niet goed stonden.. dan had ik een keer gegaan als de opfok open was. Dan kon je iig met de mensen van daar overleggen of het nu al beter was of niet. Daarnaast heb ik al meerdere malen vragen gesteld, net zoals andere bokkers, waar geen antwoord op komt.
Ik kan me inbeelden dat de situatie voor TS helemaal niet fijn is, je zet je paard bij iemand neer en verwacht dat deze in de beste omstandigheden verzorgd gaat worden. Maar je moet de situatie wel realistisch bekijken.. als ik zag dat mijn paard er niet goed bij stond zou ik gewoon de week erna daar terug staan om te zien of er iets veranderd was. Nuja, gedane zaken maken geen keer. Ik hoop voor TS dat er een oplossing komt. Ook ik zou, net zoals zovele al aanhalen, een keer langsgaan bij de opfok en daar proberen tot een compromis te komen.

NikkiDeKerf

Re: Opfok slecht ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 18:08

Ik had het misschien ook wel anders gedaan, maar misschien ook niet, want ik ken niet alle omstandigheden uit het plaatje. Het enige wat ik zeker weet is dat de TS het zo heeft gedaan zoals zij beschrijft, en dat ze er niets mee op schiet als ik haar nu ga vertellen 'Ja, ik had dat persoonlijk niet zo gedaan hoor'.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 18:33

suffie schreef:
Rizette schreef:
Hoe komen daar 500 paarden in opfok? Is het daar heel goedkoop met daarbij ook minder verplichtingen dan bij een duurdere opfok? Het is soms maar net waar je voor kiest of wat je belangrijk vindt. Een paard kan snel maagzweren krijgen, zelfs na 3 dagen niet eten heb ik begrepen . Zonder scopie die meteen bij aankomst bij jullie gedaan is kun je dat denk ik moeilijk bewijzen. Het is maar net van welke kant je er soms tegenaan kijkt.

De opfok van Wim te Pas in Winterswijk heeft ook plaats voor 450 paarden en niet goedkoop!

Ik kan mij geen andere reden bedenken om het paard te laten staan als er geen gras is , het water smerig en de kuil die gevoerd wordt niet goed is. Dan laad je toch op en ga je, als het duur is en niet deugd? Dan kun je het niet slechter krijgen toch? Ik denk overigens niet dat dit bij te Pas was dus dan zou ik die naam hier ook niet noemen, foute verhalen zijn zo de wereld in en leiden zo maar een eigen leven.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 18:42

Goof schreef:
Edhunter schreef:
Het probleem van velen is dat ze slecht lezen ... wij kwamen geregeld kijken zoals ik al vaker vermeld heb...
ik heb een contract met de opfok en daar staat niets in over dierenarts, maar mondeling hebben wij wel gezegd dat ze bij acute zorge eerst de da moeten bellen en dan ons verwittigen. Ik heb vaak telefonisch contact gehad in de tijd dat ik niet zelf aanwezig kon zijn! Ik heb met ze contact gehad over het voer en weinig eten in het land en daar werd mij verzekerd dat het goed zou komen en dat er paarden naar huis gestuurd zijn om meer gras over te houden voor de “eigen” paarden. Er werd mij verzekerd dat mijn paard in het land kon blijven. Een ziek paard ga je niet meenemen naar je eigen stal waar drachtige merries staan... op dat moment was niet bekend wat er loos was...de dierenarts was 6 x geweest voordat ik er iets van af wist. Ze hadden metacam gegeven en antibiotica elke dag paard had geen koorts !!! Dat had ik nooit toegestaan ! Je geeft geen antibiotica als er geen infectie is ! Toch ?
De dierenarts van de opfok vond het raar dat ik niet van in kennis was gesteld dat mijn paard iets mankeerde ... en je mag daar niet komen op zondag en bellen doe je ook niet zomaar ... dan toch ? Vind ik nogal brutaal ... en op dat moment wist ik ook niet dat ze ziek was ..... dus

Als je geregeld kwam kijken en vaak telefonisch contact had, hoe kan het dan dat jij die hele periode van 6 dierenartsbezoeken en medicatie gemist hebt?

Ik quote mezelf maar even. Je schuift alles af op de opfok, maar in die periode dat de dierenart 6x is geweest heb je kennelijk zelf ook geen contact opgenomen. Dit terwijl je aangeeft vaak contact te hebben. Waar was je zelf in dit verhaal en hoe betrokken ben je zelf dan?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 18:47

Je hebt ze dus op hun woord geloofd, toen je over het voer en het gras begon.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:00

realiseer je, voordat je zo’n topic als dit opent (wanneer je van iemand compensatie wilt), dat de andere partij ook mee kan lezen en in kan schatten hoe zwak/sterk die staat. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:10

Dit is enkel mijn mening, ik ben niet juridisch onderlegt

Eigenlijk moet je al beginnen met alle randzaken aan kant te schuiven. De zaak gaat er om of TS de dierenarts rekening moet betalen. Dat antwoord is eigenlijk heel simpel: Ja.

Waarom? TS heeft contact gehad met de opfok en is akkoord gegaan met de behandeling. Ongeacht of dit na een week of een maand was, dat contact is er geweest, ze is akkoord gegaan met de behandeling.

Over het feit dat het paard niet gezond is afgeleverd, ondanks dat dat was beloofd door de opfok is ook heel simpel een conclussie te trekken: Ts heeft het paard zelf weggehaald. Ze ontnam de opfok de kans dus om het op te lossen (ook al was dat pas na 3 weken)

Over het slechte eten: Als je weet dat jou paard er slecht bij staat dan verhuis je of volg je het op de voet op, punt. Ik vind dat Ts moet betalen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:36

Als ze haar paard eerder had verhuisd had ze ook geen kosten gehad, in welke situatie je ook zit of wat er ook aan de hand is binnen je familie verhuizen kan altijd.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:42

marleen_usar schreef:
Als ze haar paard eerder had verhuisd had ze ook geen kosten gehad, in welke situatie je ook zit of wat er ook aan de hand is binnen je familie verhuizen kan altijd.

Maar dan had ze hem moeten verplaatsen toen ze op de slechte wei stonden. Het was een slechte zomer dus ik snap dat ze de opfok de kans geeft op verbetering.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:10

TS
Inmiddels heb je neem ik aan advies gevraagd aan juridisch loket.
Of een gesprek gehad met de opfok.
Enof een gesprek met de dierenarts van de opfok.

Hoe staan de zaken ervoor?

En natuurlijk het allerbelangrijkste: hoe is het met je paard?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:13

Wat ik niet begrijp is dat je als je al bezorgd bent in augustus in oktober weer gaat kijken op een dag waarvan je weet dat de stal gesloten is. Daarbij is het ook nog eens 400 kilometer rijden dus niet om de hoek.

Wie zegt trouwens dat het paard de maagzweren niet heeft opgelopen tijdens die 3 weken dat het ziek op stal stond? Er is op geen enkele manier aan te tonen dat deze reeds gedurende de zomer zijn ontstaan.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:23

fransje23 schreef:
Wat ik niet begrijp is dat je als je al bezorgd bent in augustus in oktober weer gaat kijken op een dag waarvan je weet dat de stal gesloten is. Daarbij is het ook nog eens 400 kilometer rijden dus niet om de hoek.

Zoals ik het lees stond het paard normaliter niet binnen, maar op de wei, dus had ze normaliter gewoon kunnen zien hoe het ging met haar paard.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:27

NikkiDeKerf schreef:
fransje23 schreef:

Zoals ik het lees stond het paard normaliter niet binnen, maar op de wei, dus had ze normaliter gewoon kunnen zien hoe het ging met haar paard.

Ja maar niet even overleggen als ze er niet goed bij stonden.
Overigens gaf ik altijd aan wanneer ik kwam kijken bij de opfok. Weet je oom bij welk weiland je moet zijn. Kijken hun ook niet raar op als er iemand tussen de paarden staat.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:00

Ze heeft wel overlegd en toen werd er gezegd dat ze naar een ander weiland zouden gaan

Dat ts gaat op een dag dat ze dicht zijn maakt verder niet uit, normaal had ze kunnen kijken

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:06

@TS, lees de reactie van Floortjem goed door. Zij is iemand die juridisch onderlegd is en geeft imo het enige juiste antwoord.
Staar je niet blind op hoe jij vind dat het zou moeten. Zo werkt de wereld niet.

Ga in gesprek en probeer tot een oplossing te komen. Juridisch ga je niks bereiken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:08

Amber_anne schreef:
Ze heeft wel overlegd en toen werd er gezegd dat ze naar een ander weiland zouden gaan

Dat ts gaat op een dag dat ze dicht zijn maakt verder niet uit, normaal had ze kunnen kijken

Kijken terwijl je niet precies weet waar de paarden staan, je rondjes gaat rijden langs weilanden en vervolgens gokt dat de vos in de verte jouw paard is?
Is niet mijn idee van mijn paard in de opfok opzoeken en een vinger aan de pols houden.

Ik bedoel overleg voor het geval er niet goed bij zou staan. Nu moest ze de volgende dag bellen om te vragen waar haar paard was. Als ze op een zaterdag was gekomen en dat misschien zelfs even had aangegeven had ze alles meteen irl kunnen overleggen.
In dit geval had ze dan al geweten dat het paard ziek was en kunnen zien hoe het er aan toe was.

Overigens vind ik het wel nalatig van de opfok dat ze niets hebben laten horen mbt de ziekte en behandeling van het paard.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:24

cp112 schreef:
@TS, lees de reactie van Floortjem goed door. Zij is iemand die juridisch onderlegd is en geeft imo het enige juiste antwoord.
Staar je niet blind op hoe jij vind dat het zou moeten. Zo werkt de wereld niet.

Ga in gesprek en probeer tot een oplossing te komen. Juridisch ga je niks bereiken.

Dit. Je klinkt ontzettend emotioneel en boos, maar alles bij elkaar ga je een gevecht aan wat je juridisch niet gaat winnen.
Leer ervan voor de volgende keer en wees blij dat het beter gaat met het paard.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 10:05

Ik ben het eens wat cp112 en sunnda zeggen. Lees de reactie van Floortjem. Je weet dat als je op bokt vraagt om ons gedachtegang en eventueel advies dat je die dan ook eerlijk krijgt. Helaas is het niet wat jij er van verwachtte en dat is de reden dat jij zo emotioneel reageert. Ik begrijp dat de situatie je ook emotioneel maakt. Het is jouw paard en je vertrouwd de opfok dat hun jouw paard in een juiste toestand kan laten opgroeien. Ik zou niet meteen met juridische stappen dreigen. Laat het even bezinken en denk helder na voordat je iets doet waar je later spijt van krijgt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 11:27

mensen Roepen nogal snel dat ze direct hun paard zouden weg halen. In de praktijk gebeurd dit niet zo snel want je wil een jong diertje niet van hot naar her slepen en zomaar in een andere kudde zetten.
En afgelopen zomer was het overal wel beetje schipperen met gras vanwege de droogte dus waar moet je naartoe?
Communiceren is en blijft de grootste boosdoener als het om problemen gaat.

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 13:31

Ik haalde mijn jonge paard gewoon weg als de omstandigheden niet (meer) correct waren.
Als de basis niet goed is, zal zijn gezondheid afnemen.
Dus slecht voer, weinig voer, weinig buitengang, weinig sociaal contact dat zijn wel echt dingen waarop ik mn jonge paard gewoon verhuis. Hij is gelukkig erg flexibel en makkelijk.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 14:24

Denk dat vele van jullie het zinnetje missen dat ze thuis drachtige merries heeft staan. Een diertje waarvan je niet weet wat het bij zich draagt aan mogelijke virussen of ziektes wil je niet zomaar direct verplaatsen. Dit is wel heel makkelijk gedacht.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 14:42

Dan nog, even testen op niet-goed-voor-drachtige-merries-ziekten, ontworming erin, stal/weide apart zetten en beestje naar huis halen. Of naar een andere stal, of bij kenissen etc.
Als verzorging dermate slecht is dat er voor de gezondheid van het dier gevreesd kan worden dan laad je dat dier op en zet hem ergens anders. Hoeft geen weken of maanden te duren.
Heb zelf zo ook eens m'n merrie en al m'n spullen om 22u 's avonds opgeladen en in de gauwte bij vrienden gedropt omdat de verzorging beneden peil was en ik het met een gigadrukke baan even snel moest regelen. Had er 2 dagen voor nodig.

Wat het in de situatie van ts moeilijk maakt is dat ze het dier liet staan, ook toen ze wist dat de verzorging niet ideaal was en ook toen ze wist dat het dier ziek was. Dan ga je volgens mij wel stilzwijgend akkoord met de situatie.
Achteraf blijkt het grapje geld te kosten en dan is het niet leuk meer.
De situatie ìs ook niet leuk maar die kosten komen niet uit de lucht vallen en hadden verwacht kunnen worden en misschien zelfs vermeden.

Er lopen de laatste tijd wel meerdere topics over DA-kosten. Het is allemaal leuk en aardig tot de rekening op de mat valt.
Ik vind het toch vrij naïef te verwachten goede zorg te krijgen, maar dan liefst wel gratis. En als dan, oh grote verrassing, gratis niet blijkt te bestaan moet iemand anders er maar voor opdraaien.
Kosten kunnen tegenvallen en ongewenst zijn maar meestal kan je je er wel op voorbereiden, of op z'n minst informeren.
Je koopt ook geen kaviaar om vervolgens aan de kassa moord en brand te schreeuwen dat het verschrikkelijk duur is.

Hopelijk is het veulen ondertussen wel aan de betere hand.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:35

jobamara schreef:
Denk dat vele van jullie het zinnetje missen dat ze thuis drachtige merries heeft staan. Een diertje waarvan je niet weet wat het bij zich draagt aan mogelijke virussen of ziektes wil je niet zomaar direct verplaatsen. Dit is wel heel makkelijk gedacht.

Datzelfde probleem had ze gehad als ze direct op de hoogte van het ziek zijn was gebracht wat dus mogelijk dezelfde reactie (meerdere weken laten staan en behandelen) tot gevolg zou hebben. ;)