Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
xMalibu schreef:Ik heb geen lijst met zwarte jury’s,
zou anders wel heel racistisch zijn
Veulen84 schreef:Ik stoor me wel een beetje aan het feit dat we tegenwoordig vaak de termen flitsend/gedurfd enz gebruiken. Gehoorzaam zou veel hoger gewaardeerd moeten worden. Ik heb de proef van ts gekeken. Een enorm braaf en gehoorzaam dier. Niet flitsend nee en hij mag meer gedragen. Maar zeker geen 170 proef.
Flitsend is echt niet iets wat mij betreft in de lage klasse thuis hoort. Gehoorzaam, inpuls en dat geheel wel.
0000 schreef:Mbt de discussie over braaf vs 'flitsend', mijn ervaring (zowel als ruiter als als jury) is dat sommige ruiters rustig of braaf verwarren met niet gereden of onvoldoende aan de hulpen. Je hoeft inderdaad in de B geen spectaculaire dingen te laten zien, een gewone fijne arbeidsgang is ruim voldoende. Als er bij mij zo'n commentaar uitkomt heb je echter waarschijnlijk gewoon niet eens een arbeidstempo en onvoldoende impuls. Ik zie regelmatig paarden in de B en soms ook L die geen of nauwelijks zweefmoment meer hebben in de draf en in galop de drietact verliezen. Dat heeft niets te maken met braaf, dat is gewoon niet correct. Als dat een terugkerend issue is zou ik dus zeker kritisch kijken (en laat je eens filmen!) naar of je paard nog wel voldoet aan de gestelde voorwaarden die gevraagd worden in de basisgangen.
Dus elke keer begon ik voor mijn gevoel weer "opnieuw" en ook al ging het lekker, er waren altijd genoeg verbeterpunten.

MarjanB schreef:Paard was ineens hengstig en zeek bijna de juryauto in toen ik me ging melden.
MarjanB schreef:Hahaha zolang ze er maar om kunnen lachen als er zulke domme dingen gebeuren

c_alsemgeest schreef:MarjanB schreef:Hahaha zolang ze er maar om kunnen lachen als er zulke domme dingen gebeuren
Paard kon erom lachen, ik ook toen ik de prachtige afdruk van twee ronde billen zag in de motorkap.
Jury absoluut niet... nadat ik meldde dat ik goed verzekerd was weer wel
Had wel 2 verliespunten omdat mijn paard de ring had verlaten tijdens de proef
met dit soort dingen heb ik zoiets van t is gebeurd en t zal me vast nooit meer gebeuren. Moonlight17 schreef:Ik heb 1 jury op een soort van zwarte lijst staan. Maar eerlijk gezegd kijk ik nooit wie er komt jureren. De enige reden dat die jury op mijn zwarte lijst staat is in het kader van dierenwelzijn.
In mijn pony tijd starten ik nog dressuur, springen en viertal met dezelfde pony. Gaat normaal prima als alles opp volgorde loopt. Springen had ik al gedaan en daarna zou ik viertal moeten starten en daarna dressuur. Door uitloop bij het viertal moest uiteindelijk zo goed als tegelijk dressuur en viertal starten. Netjes gevraagd of ik niet later mocht starten door dit voorval bij het viertal. Antwoord: Was absoluut niet mogelijk. De startlijst moest aangehouden worden en kon niet vanaf geweken worden. Moest maar meteen na mijn viertal proef bij die jury in de ring komen. Het was een best warme zomerdag en de pony had gewoon de pijp leeg. Punten waren dan ook enorm laag. Ik kreeg dus geen tijd om haar op adem te laten even opnieuw aan de hulpen te zetten en mijn proef eerlijk te rijden. Ik kan die jury toen en nu nog steeds schieten, vond het gewoon abnormaal dat die niet wilde meewerken.
Dit vind ik dan ook een hele geldige reden om niet bij zo'n jurylid te starten en op de zwarte lijst te hebben staan. Heb het jurylid nooit meer gehad in de jaren erna. Anders had ik serieus mijn proef gestaakt.
Sclimpre schreef:Moonlight17 schreef:Ik heb 1 jury op een soort van zwarte lijst staan. Maar eerlijk gezegd kijk ik nooit wie er komt jureren. De enige reden dat die jury op mijn zwarte lijst staat is in het kader van dierenwelzijn.
In mijn pony tijd starten ik nog dressuur, springen en viertal met dezelfde pony. Gaat normaal prima als alles opp volgorde loopt. Springen had ik al gedaan en daarna zou ik viertal moeten starten en daarna dressuur. Door uitloop bij het viertal moest uiteindelijk zo goed als tegelijk dressuur en viertal starten. Netjes gevraagd of ik niet later mocht starten door dit voorval bij het viertal. Antwoord: Was absoluut niet mogelijk. De startlijst moest aangehouden worden en kon niet vanaf geweken worden. Moest maar meteen na mijn viertal proef bij die jury in de ring komen. Het was een best warme zomerdag en de pony had gewoon de pijp leeg. Punten waren dan ook enorm laag. Ik kreeg dus geen tijd om haar op adem te laten even opnieuw aan de hulpen te zetten en mijn proef eerlijk te rijden. Ik kan die jury toen en nu nog steeds schieten, vond het gewoon abnormaal dat die niet wilde meewerken.
Dit vind ik dan ook een hele geldige reden om niet bij zo'n jurylid te starten en op de zwarte lijst te hebben staan. Heb het jurylid nooit meer gehad in de jaren erna. Anders had ik serieus mijn proef gestaakt.
Dan heb je als deelnemer toch het recht om niet te starten? Als er 'gaten' zijn in de startlijst kan de jury je een andere plaats geven, maar ze zijn dat niet verplicht. Als ze het wel doen en de timing loopt uit gaan de andere deelnemers klagen. Qua dierenwelzijn ligt de verantwoordelijkheid toch bij de eigenaar, niet bij de jury.
. Vandaar nu maar de M2 in.) komt ze echt nog wel een en ander te kort.
. (wel het meest fantastische gehaktballetje op pootjes uiteraard) Sjolvir schreef:Hmmm, vind sommige dingen hier wel overdreven hoor.
Zwartelijst, ken ik uit het verleden wel, daar stonden op, jury's die nooit op tijd kwamen (heel vervelend voor de organisatie) jury's die echt heel heel heel erg uitliepen (ook organisatorisch probleem) en jury's die allicht ondertussen ook niet meer auto mochten rijden en allicht beter ook hun Eigen financien niet meer zouden moeten doen. Maar je moest het als jury wel heel bont gemaakt hebben om daar op te komen.
Zelf ga ik als ik heb ingeschreven altijd gewoon op wedstrijd, ongeacht de jury.
Mijn paard (mijn vorige fjord) is ooit door jury uitgemaakt voor geit (wist ik want zat bij de organisatie, vriendin ook en daar had ze het tegen gezegd), maar ik had gewoon 2 x winst en was geloof ik 1e en 2e, en iemand mag best iets van een combinatie vinden, als ze maar gewoon eerlijk punten.
Dit weekeind voor het eerst gestart met mijn jonge paard (ja, wederom een fjord) 6 jaar en was nog nooit KNHS gestart, beestje kwam thuis met 172 en 172.5, hele terechte punten!!! Ik was overigens apetrots op dat dier, want ze had het super goed gedaan, echter voor de klasse M2 (had bijzondere reden om ineens die te starten ipv L2 of zo (zit weer... een tumor op mijn paard en dit keer bij haar mondhoek en wil haar heel graag sport prestatie hebben bij de fjorden, dan moet ze 2 wp's in de M2 hebben... en ooit gaat ze die wel halen, maar weet niet of we die tijd krijgen. Vandaar nu maar de M2 in.) komt ze echt nog wel een en ander te kort.
Jury had heel netjes en terecht gepunt en er stonden Bergen zinnig commentaar bij, daar wordt je blij van! En ik starte met een fjordje van 1.415 (en ik ben 1.87 lang!!!) tussen de KWPN-ers voor me een grote vos, na mij een groot zwart paard, ik benadeeld, echt niet!
Oke onder de streep zal mijn kortpotige plompe gehaktballetje voor stap draf en galop niet met 8en thuiskomen qua gangwerk, maar dat is mijn keuze om met een kortpotig plomp gehaktballetje te gaan starten. (wel het meest fantastische gehaktballetje op pootjes uiteraard)