Niet eens met oordeel jury -zwarte lijst-

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:26

Mijn ervaring is omgekeerd, dat juryleden die "op de zwarte lijst staan" bij ruiters/ amazones vaak juist heel goed kijken en zien wat er gebeurd. Vaak zijn het in de lagere regionen, die juryleden die Z+ mogen jureren. Het voordeel vond ik, dat deze mensen in staat waren om te zien wanneer ons paard verruimde mooi van achteruit gereden. Omdat onze merens nooit zoals een KWPN-er zal verruimen moet je een goed oog hebben om te zien dat het paardje het prima doet ook al is het nooit spectaculair en zal het dus nooit een 8 of 9 zijn. Een 6 of 7 is dan ook voor deze paardjes te halen. Ook deze paardjes kunnen met impuls gaan ook al swingt dat anders als bij een gefokt dressuur paard en ook dat zullen deze juryleden zien en naar waarde punten voor een 6 of 7.
Daarnaast is het gewoon heel moeilijk voor juryleden daar zeer veel paarden in Nederland van voor naar achteren worden gereden. Is toch eigenlijk onmogelijk om dan met winst te punten daar de opleiding niet correct is. Dus als die juryleden aanwezig zijn tja dan zal het merendeel van de ruiters niet blij zijn vrees ik terwijl er toch terecht gepunt wordt. Dus ik zou het ook vooral bij jezelf zoeken. Daar is moed voor nodig!

Cioccolato
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Niet eens met oordeel jury -zwarte lijst-

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:39

En doordat iedereen wat anders zal antwoorden en toch ergens anders meer op let of net dat ene ziet krijg je in totaal best een goed totaal beeld.
Toch weer positief vind ik :j

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:42

Ik heb geen lijst met zwarte jury’s, wat ik wel heb is een lijst met jury’s waar ik eerder bij gereden heb en daarbij mijn punten van die proef en het belangrijkste commentaar. Zo is er een bepaalde jury waarvan ik weet dat die heel gelukkig wordt als proeven heel braaf gereden worden en juist niet te flitsend. Als ik zie dat ik die jury weer heb dan rijd ik mijn proeven iets braver en zie dat dan positief terug in mijn punten. Maar zelfs als ik hele slechte punten heb gehad bij een jury ga ik mij nier afmelden, ik zie dat alleen maar als een kans om te laten zien wat we wel kunnen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:17

xMalibu schreef:
Ik heb geen lijst met zwarte jury’s,

:D :')
Ik denk dat dat weer een stapje verder is haha. Ik pas mijn rijden trouwens nooit aan op welke jury er zit, vind dat niet netjes naar mijn paard. Je zet een bepaalde lijn uit in je training en die houd ik op concours gewoon vast.

Mbt de discussie over braaf vs 'flitsend', mijn ervaring (zowel als ruiter als als jury) is dat sommige ruiters rustig of braaf verwarren met niet gereden of onvoldoende aan de hulpen. Je hoeft inderdaad in de B geen spectaculaire dingen te laten zien, een gewone fijne arbeidsgang is ruim voldoende. Als er bij mij zo'n commentaar uitkomt heb je echter waarschijnlijk gewoon niet eens een arbeidstempo en onvoldoende impuls. Ik zie regelmatig paarden in de B en soms ook L die geen of nauwelijks zweefmoment meer hebben in de draf en in galop de drietact verliezen. Dat heeft niets te maken met braaf, dat is gewoon niet correct. Als dat een terugkerend issue is zou ik dus zeker kritisch kijken (en laat je eens filmen!) naar of je paard nog wel voldoet aan de gestelde voorwaarden die gevraagd worden in de basisgangen.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:45

Oeps, bedoelde natuurlijk een zwarte lijst met jury’s :') zou anders wel heel racistisch zijn :){

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 00:38

Veulen84 schreef:
Ik stoor me wel een beetje aan het feit dat we tegenwoordig vaak de termen flitsend/gedurfd enz gebruiken. Gehoorzaam zou veel hoger gewaardeerd moeten worden. Ik heb de proef van ts gekeken. Een enorm braaf en gehoorzaam dier. Niet flitsend nee en hij mag meer gedragen. Maar zeker geen 170 proef.

Flitsend is echt niet iets wat mij betreft in de lage klasse thuis hoort. Gehoorzaam, inpuls en dat geheel wel.

In het geval wat Yellowgray aanhaalt is het ook eigenlijk een opmerking over gehoorzaamheid. Flitsend is voor een B proef niet de juiste bewoording, de jury had beter kunnen zeggen dat het paard hier en daar beter had moeten reageren op de hulp. Tenminste, dat lijkt mij een stuk duidelijker en kan de ruiter ook makkelijker terugdenken aan het moment in de proef dat bedoeld wordt. De meeste ruiters die B starten hebben nog niet veel ervaring en die moeten het interpreteren van een paar opmerkingen op het protocol ook leren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:24

0000 schreef:
Mbt de discussie over braaf vs 'flitsend', mijn ervaring (zowel als ruiter als als jury) is dat sommige ruiters rustig of braaf verwarren met niet gereden of onvoldoende aan de hulpen. Je hoeft inderdaad in de B geen spectaculaire dingen te laten zien, een gewone fijne arbeidsgang is ruim voldoende. Als er bij mij zo'n commentaar uitkomt heb je echter waarschijnlijk gewoon niet eens een arbeidstempo en onvoldoende impuls. Ik zie regelmatig paarden in de B en soms ook L die geen of nauwelijks zweefmoment meer hebben in de draf en in galop de drietact verliezen. Dat heeft niets te maken met braaf, dat is gewoon niet correct. Als dat een terugkerend issue is zou ik dus zeker kritisch kijken (en laat je eens filmen!) naar of je paard nog wel voldoet aan de gestelde voorwaarden die gevraagd worden in de basisgangen.

Dit vind ik gewoon duidelijk. En dan mag er wel een 'beeld' bij:'laat het wat flitsender zijn'.
Impuls, aan de hulpen, correcte bewegingen - dat zijn gewoon basiszaken. Die in principe, in combinatie met ontspanning, Schwung geven.

Dat zaken als Schwung en verzameling niet letterlijk gevraagd worden in de lagere klassen is prima, een dier moet spieren opbouwen om dit te kunnen.

Maar de bouwstenen kunnen in de B al netjes aanwezig zijn. (''Das Skala' is een wenteltrap'.)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 00:08

Zo het hele topic doorgelezen.

Allereerst dapper van je TS dat je het hebt aangedurft het op bokt te zetten. Ik heb het filmpje niet gezien dus kan niet oordelen. Neem de opbouwende kritiek mee in het rijden en dan komt het vast wel.

Wat betreft het punten verschil tsja. 15 pu ten verschil heb je zomaar. Dat is een half punt per onderdeel. En dat is eigenlijk niet veel, maar de gevolgen kunnen wel groot zijn.

Een zwarte lijst heb ik niet. Je moet gewoon zo goed rijden dat ze niet om je heen kunnen. (Niet dat mj dat lukt haha).

Iemand die voor mij les had klaagde ook bij de instructrice over haar punten en ze had een filmpje. Instructrice gaf ook gelijk aan. 'Dit is een 6jes proef' een paar kleine foutjes er bij en se punten kloppen. Realistisch blijven is belangrijk.

Maandag had ik zelf les en moest ik SB rijden. Was al wat aan het einde. En toen zei mijn instructeur ook. Tsja. Wat zal ik er van zeggen. Hij loopt goed op 3 sporen maar dat binnenachterbeen doet weinig. Dressuurmatig dus niet goed, maar het kan maar zo dat de jury je hier wel punten voor geeft.

Waarom? Omdat er dus wel verschil in zit hoe jury's kijken. De 1 kikt misschien naar de uitvoering van de oefening, de ander meer naar het dressuurmatige en dat vershilt dus wel eens.

c_alsemgeest
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:27

Ik vind het best bijzonder, heb altijd veel wedstrijden gereden en mijn gevoel was vaak eerder andersom. Dat de punten hoger uit vielen. Wij hebben vaak een revalidatie periode in moeten lassen ivm grote wonden, of een verbrijzelde voet bij mij omdat Uni er op wilde dansen :') Dus elke keer begon ik voor mijn gevoel weer "opnieuw" en ook al ging het lekker, er waren altijd genoeg verbeterpunten.
Zeker in het M2 waar ik zo uit was had ik vaak hogere punten dan ik mezelf had gegeven, omdat ik zelf voelde dat de keertwending niet helemaal correct ging of gewoonweg omdat ik hem tegenhield in de uitgestrekte gangen om het überhaupt uit te kunnen zitten :+
Kreeg er vandaag zelfs nog een facebook herinnering over _O-
Kan me die wedstrijd ook nog goed herinneren, hij liep best ruig, maar ik had 0,0 inbreng :')

Afbeelding

Natuurlijk zijn er jury's die een ruiter niet mogen, of gek punten... maar ik zie eerder strenge jury's dan dat het echt niet klopt.
Veel ruiters hebben ook best wel moeite om hun eigen kunnen goed te beoordelen. :j
⚠️ c_alsemgeest kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 25-12-17 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op een verwijderd bericht verwijderd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:38

Dat ruig lopen heeft me inderdaad ook wel een een goed punt gegeven.
En ik maar schietgebedjes doen, niemand iets laten vallen of zo want ik ben mijn paard het eerste uur kwijt :P

Mijn instructrice die stond te kijken zei ook, ik weet hoe hij is, maar een buitenstaander viel het zeker niet op.

ook anders om wel eens gehad.
Paard perfect aan het been in de les die in de ring (door mijn spanning) afsloeg, maar nog steeds redelijk genoeg aan het been was voor een buitenstaander, dus ook jury.
Dan krijg je inderdaad meer punten dan je eigen gevoel geeft.
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 25-12-17 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op een verwijderd bericht verwijderd.

c_alsemgeest
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:40

Ik ben trouwens gepromoveerd op te laat afwenden of scheef binnenkomen, zagen ze ook niet altijd :')
⚠️ c_alsemgeest kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:42

Slingerend binnen komen wel.
Tot ik voortaan in middendraf binnen kwam en toen gng het wel goed.
beetjes smokkelen af en toe :D

c_alsemgeest
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:45

Zelfs in de verzamelde galop binnenkomen lukte me het nog... ik kan gewoon niet zo goed richten. Ben ook nooit goed geweest in darten oid. :')
Dan weer te laat, dan weer te vroeg...
Aan het paard lag het niet, of reactievermogen. Ik ben gewoon een chaoot, maar ook daar kan je het Z2 mee bereiken _O-

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:58

Ach ik heb wel eens een wp gereden terwijl ik wilde afgroeten ivm vermijden minpunt. Paard was ineens hengstig en zeek bijna de juryauto in toen ik me ging melden. Tijdens de proef was er geen land mee te bezeilen. Commentaar van de jury was, respect voor hoe vriendelijk je blijft rijden, de meeste mensen hadden het paard met de zweep achterna gezeten.

Andere kant ook wel eens slechte punten terwijl mijn gevoel prima was, tja dan kan je een heel groot probleem maken. Maar je kan ook kijken of t commentaar terecht is en er wat mee doen of je legt het naast je neer. Ik keek ook nooit vooraf wie m'n jury was, je moet zelf gewoon goed rijden ongeacht wie er zit.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 12:07

Ik heb 1 jury op een soort van zwarte lijst staan. Maar eerlijk gezegd kijk ik nooit wie er komt jureren. De enige reden dat die jury op mijn zwarte lijst staat is in het kader van dierenwelzijn.

In mijn pony tijd starten ik nog dressuur, springen en viertal met dezelfde pony. Gaat normaal prima als alles opp volgorde loopt. Springen had ik al gedaan en daarna zou ik viertal moeten starten en daarna dressuur. Door uitloop bij het viertal moest uiteindelijk zo goed als tegelijk dressuur en viertal starten. Netjes gevraagd of ik niet later mocht starten door dit voorval bij het viertal. Antwoord: Was absoluut niet mogelijk. De startlijst moest aangehouden worden en kon niet vanaf geweken worden. Moest maar meteen na mijn viertal proef bij die jury in de ring komen. Het was een best warme zomerdag en de pony had gewoon de pijp leeg. Punten waren dan ook enorm laag. Ik kreeg dus geen tijd om haar op adem te laten even opnieuw aan de hulpen te zetten en mijn proef eerlijk te rijden. Ik kan die jury toen en nu nog steeds schieten, vond het gewoon abnormaal dat die niet wilde meewerken.

Dit vind ik dan ook een hele geldige reden om niet bij zo'n jurylid te starten en op de zwarte lijst te hebben staan. Heb het jurylid nooit meer gehad in de jaren erna. Anders had ik serieus mijn proef gestaakt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 12:12

Wij hadden vroeger geen juryleden op de zwarte lijst, sommige verenigingen dus wel. Ooit een wedstrijd gereden met een pony in de L2, dier had na tien proeven in de L2 gewoon 23 wp, dus altijd 65/70. Reden we op een wedstrijd waarbij de punten meteen doorgegeven werden door de speaker, nette proef, zonder grote fouten en applausje van het aanwezige publiek. Uitslag 55 %, iedereen barste in lachen uit en vroeg zich af of ze het goed hadden verstaan. Naderhand op secretariaat nagevraagd wat dit te betekenen had, tja, andere jury ziek en deze dame kon als enigste inspringen. Maar ze stond wegens zeer slecht jureren al jaren op hun zwarte lijst maar je moet wat toch???? Naderhand maar om gelachen, nummer 1 was met schaamrood op de kaken heel blij , die reed 75 % en dat waren haar eerste wp. **\O/**

c_alsemgeest
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 12:13

MarjanB schreef:
Paard was ineens hengstig en zeek bijna de juryauto in toen ik me ging melden.

De mijne is een keer op de motorkap van de jury gaan zitten in de proef... werd niet gewaardeerd :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 12:15

c_alsemgeest schreef:
MarjanB schreef:
Paard was ineens hengstig en zeek bijna de juryauto in toen ik me ging melden.

De mijne is een keer op de motorkap van de jury gaan zitten in de proef... werd niet gewaardeerd :')

Hahaha zolang ze er maar om kunnen lachen als er zulke domme dingen gebeuren :')

c_alsemgeest
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 12:19

MarjanB schreef:
Hahaha zolang ze er maar om kunnen lachen als er zulke domme dingen gebeuren :')

Paard kon erom lachen, ik ook toen ik de prachtige afdruk van twee ronde billen zag in de motorkap.
Jury absoluut niet... nadat ik meldde dat ik goed verzekerd was weer wel _O-
Had wel 2 verliespunten omdat mijn paard de ring had verlaten tijdens de proef -O-

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 12:23

c_alsemgeest schreef:
MarjanB schreef:

Paard kon erom lachen, ik ook toen ik de prachtige afdruk van twee ronde billen zag in de motorkap.
Jury absoluut niet... nadat ik meldde dat ik goed verzekerd was weer wel _O-
Had wel 2 verliespunten omdat mijn paard de ring had verlaten tijdens de proef -O-

Haha ik zie het al voor me :') met dit soort dingen heb ik zoiets van t is gebeurd en t zal me vast nooit meer gebeuren.

Om nog even ontopic te gaan, ts had de jury wel nuttig commentaar op het protocol gezet?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 12:33

Moonlight17 schreef:
Ik heb 1 jury op een soort van zwarte lijst staan. Maar eerlijk gezegd kijk ik nooit wie er komt jureren. De enige reden dat die jury op mijn zwarte lijst staat is in het kader van dierenwelzijn.

In mijn pony tijd starten ik nog dressuur, springen en viertal met dezelfde pony. Gaat normaal prima als alles opp volgorde loopt. Springen had ik al gedaan en daarna zou ik viertal moeten starten en daarna dressuur. Door uitloop bij het viertal moest uiteindelijk zo goed als tegelijk dressuur en viertal starten. Netjes gevraagd of ik niet later mocht starten door dit voorval bij het viertal. Antwoord: Was absoluut niet mogelijk. De startlijst moest aangehouden worden en kon niet vanaf geweken worden. Moest maar meteen na mijn viertal proef bij die jury in de ring komen. Het was een best warme zomerdag en de pony had gewoon de pijp leeg. Punten waren dan ook enorm laag. Ik kreeg dus geen tijd om haar op adem te laten even opnieuw aan de hulpen te zetten en mijn proef eerlijk te rijden. Ik kan die jury toen en nu nog steeds schieten, vond het gewoon abnormaal dat die niet wilde meewerken.

Dit vind ik dan ook een hele geldige reden om niet bij zo'n jurylid te starten en op de zwarte lijst te hebben staan. Heb het jurylid nooit meer gehad in de jaren erna. Anders had ik serieus mijn proef gestaakt.

Dan heb je als deelnemer toch het recht om niet te starten? Als er 'gaten' zijn in de startlijst kan de jury je een andere plaats geven, maar ze zijn dat niet verplicht. Als ze het wel doen en de timing loopt uit gaan de andere deelnemers klagen. Qua dierenwelzijn ligt de verantwoordelijkheid toch bij de eigenaar, niet bij de jury.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 12:52

Sclimpre schreef:
Moonlight17 schreef:

Dan heb je als deelnemer toch het recht om niet te starten? Als er 'gaten' zijn in de startlijst kan de jury je een andere plaats geven, maar ze zijn dat niet verplicht. Als ze het wel doen en de timing loopt uit gaan de andere deelnemers klagen. Qua dierenwelzijn ligt de verantwoordelijkheid toch bij de eigenaar, niet bij de jury.

Als pony ruiter dacht ik daar totaal niet over na. Was nog een jong meisje. Plus is dit de enige jury die ik ken die niet heeft mee willen werken. Gevraagd of ik gewoon als laatste kon starten. Maar dat mocht gewoon niet,
timing had voor de andere ruiters niks uitgemaakt dan. In dit geval had die volwassen jury wijzer moeten zijn als ik en mee mogen denken.

lisat7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 23:09

Springzadel of dressuurzadel maakt ook al een boel verschil in de punten heb ik gemerkt... terwijl die niet eens beter liep.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:04

Hmmm, vind sommige dingen hier wel overdreven hoor.

Zwartelijst, ken ik uit het verleden wel, daar stonden op, jury's die nooit op tijd kwamen (heel vervelend voor de organisatie) jury's die echt heel heel heel erg uitliepen (ook organisatorisch probleem) en jury's die allicht ondertussen ook niet meer auto mochten rijden en allicht beter ook hun Eigen financien niet meer zouden moeten doen. Maar je moest het als jury wel heel bont gemaakt hebben om daar op te komen.

Zelf ga ik als ik heb ingeschreven altijd gewoon op wedstrijd, ongeacht de jury.

Mijn paard (mijn vorige fjord) is ooit door jury uitgemaakt voor geit (wist ik want zat bij de organisatie, vriendin ook en daar had ze het tegen gezegd), maar ik had gewoon 2 x winst en was geloof ik 1e en 2e, en iemand mag best iets van een combinatie vinden, als ze maar gewoon eerlijk punten.

Dit weekeind voor het eerst gestart met mijn jonge paard (ja, wederom een fjord) 6 jaar en was nog nooit KNHS gestart, beestje kwam thuis met 172 en 172.5, hele terechte punten!!! Ik was overigens apetrots op dat dier, want ze had het super goed gedaan, echter voor de klasse M2 (had bijzondere reden om ineens die te starten ipv L2 of zo (zit weer... een tumor op mijn paard en dit keer bij haar mondhoek en wil haar heel graag sport prestatie hebben bij de fjorden, dan moet ze 2 wp's in de M2 hebben... en ooit gaat ze die wel halen, maar weet niet of we die tijd krijgen |( . Vandaar nu maar de M2 in.) komt ze echt nog wel een en ander te kort.
Jury had heel netjes en terecht gepunt en er stonden Bergen zinnig commentaar bij, daar wordt je blij van! En ik starte met een fjordje van 1.415 (en ik ben 1.87 lang!!!) tussen de KWPN-ers voor me een grote vos, na mij een groot zwart paard, ik benadeeld, echt niet!

Oke onder de streep zal mijn kortpotige plompe gehaktballetje voor stap draf en galop niet met 8en thuiskomen qua gangwerk, maar dat is mijn keuze om met een kortpotig plomp gehaktballetje te gaan starten :D . (wel het meest fantastische gehaktballetje op pootjes uiteraard)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 02:09

Sjolvir schreef:
Hmmm, vind sommige dingen hier wel overdreven hoor.

Zwartelijst, ken ik uit het verleden wel, daar stonden op, jury's die nooit op tijd kwamen (heel vervelend voor de organisatie) jury's die echt heel heel heel erg uitliepen (ook organisatorisch probleem) en jury's die allicht ondertussen ook niet meer auto mochten rijden en allicht beter ook hun Eigen financien niet meer zouden moeten doen. Maar je moest het als jury wel heel bont gemaakt hebben om daar op te komen.

Zelf ga ik als ik heb ingeschreven altijd gewoon op wedstrijd, ongeacht de jury.

Mijn paard (mijn vorige fjord) is ooit door jury uitgemaakt voor geit (wist ik want zat bij de organisatie, vriendin ook en daar had ze het tegen gezegd), maar ik had gewoon 2 x winst en was geloof ik 1e en 2e, en iemand mag best iets van een combinatie vinden, als ze maar gewoon eerlijk punten.

Dit weekeind voor het eerst gestart met mijn jonge paard (ja, wederom een fjord) 6 jaar en was nog nooit KNHS gestart, beestje kwam thuis met 172 en 172.5, hele terechte punten!!! Ik was overigens apetrots op dat dier, want ze had het super goed gedaan, echter voor de klasse M2 (had bijzondere reden om ineens die te starten ipv L2 of zo (zit weer... een tumor op mijn paard en dit keer bij haar mondhoek en wil haar heel graag sport prestatie hebben bij de fjorden, dan moet ze 2 wp's in de M2 hebben... en ooit gaat ze die wel halen, maar weet niet of we die tijd krijgen |( . Vandaar nu maar de M2 in.) komt ze echt nog wel een en ander te kort.
Jury had heel netjes en terecht gepunt en er stonden Bergen zinnig commentaar bij, daar wordt je blij van! En ik starte met een fjordje van 1.415 (en ik ben 1.87 lang!!!) tussen de KWPN-ers voor me een grote vos, na mij een groot zwart paard, ik benadeeld, echt niet!

Oke onder de streep zal mijn kortpotige plompe gehaktballetje voor stap draf en galop niet met 8en thuiskomen qua gangwerk, maar dat is mijn keuze om met een kortpotig plomp gehaktballetje te gaan starten :D . (wel het meest fantastische gehaktballetje op pootjes uiteraard)

ik mis de like button....
zo is het en niet anders.... zelfreflectie