Conflict staleigenaar: borg niet terug.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:20

Persoonlijk zou ik dat al eerder aan hebben gepakt door een balk van 10 cm op de muur te schroeven met daar een dikke rubber mat tegen aan.
Dan had je dadelijk alleen maar gaatjes dicht te maken van de schroeven.

Heb je er wel eens iemand naar laten kijken? Misschien is het met stevig stucwerk toch wel te maken.

Othilly

Re: Conflict staleigenaar: borg niet terug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:47

Heb diverse keren aangeven dat het niet goed ging.. kan nooit de bedoeling zijn dat ik de stal moet gaan verbouwen..vind dat daar ook verantwoording bij de eigenaar ligt..we hebben wel overleg gehad maar er is weinig gebeurt..heb wel t contact met de buurvrouw weggenomen dmv kijkluik af te dichten..dat scheelt uit iets..

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:45

@Pol1 persoonlijk vind ik dit de verantwoordelijkheid van de pensionhouder om het paard niet naast een buurpaard te zetten waar het niet mee overweg kan, geeft zoveel stress. Tenzij het paard het bij andere paarden ook doet dan heb je natuurlijk weinig keuze.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 00:08

khirshanta schreef:
Dit lijkt mij een goede optie. Aangeven dat je dit voorstel doet om de goede vrede te bewaren. Wie weet wie deze schade heeft veroorzaakt? Wat een gedoe om een plaatje zeg... dan laat je je in mijn optiek als stalhouder ook van een slechte kant zien. (degene die de schade heeft veroorzaakt ook, maar dat is wat anders)

Ik snap jullie niet, lezen jullie niet ofzo? Leuk dat je het een "goede optie" vindt, maar het is helemaal geen optie. De stalhouder heeft het geld als borg al in z'n handen en doet het niet voor 30 euro. Wat stel je voor dan?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 00:58

Ik kan nergens teruglezen dat dit al geopperd en afgewezen is? Heb ik er overheen gelezen?

Ook ik vind dat TS in haar recht staat, maar zoiets kan slepend lang duren. De staleigenaar heeft geen rechtsgeldige poot om op te staan, maar dit kan slepend worden en heel lang veel energie vreten. Materiaalkosten vergoeden (dus 125 euro terug krijgen) kan zorgen voor een snellere afhandeling met minder problemen.

Wil hij dat niet? Dan ben je meer dan welwillend geweest dit toch op een redelijke manier op te lossen, en kun je alsnog zeggen 'up yours, hier met die borg'.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 03:03

Maar dat doet hij niet.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 08:06

GamblersCup schreef:
khirshanta schreef:
Dit lijkt mij een goede optie. Aangeven dat je dit voorstel doet om de goede vrede te bewaren. Wie weet wie deze schade heeft veroorzaakt? Wat een gedoe om een plaatje zeg... dan laat je je in mijn optiek als stalhouder ook van een slechte kant zien. (degene die de schade heeft veroorzaakt ook, maar dat is wat anders)

Ik snap jullie niet, lezen jullie niet ofzo? Leuk dat je het een "goede optie" vindt, maar het is helemaal geen optie. De stalhouder heeft het geld als borg al in z'n handen en doet het niet voor 30 euro. Wat stel je voor dan?

Het dikgedrukte is inderdaad wat heel veel posters vergeten. Sommigen komen aan met 'wie eist, bewijst' maar die vlieger gaat hier gewoon niet op: TS is namelijk degene die eist, niet de stalhouder. TS eist haar borg op, daar waar de stalhouder zijn geld (en het hare) al heeft.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 08:10

bruintje123 schreef:
Persoonlijk zou ik dat al eerder aan hebben gepakt door een balk van 10 cm op de muur te schroeven met daar een dikke rubber mat tegen aan.
Dan had je dadelijk alleen maar gaatjes dicht te maken van de schroeven.

Heb je er wel eens iemand naar laten kijken? Misschien is het met stevig stucwerk toch wel te maken.

Mee eens. Je kunt de eigenaar van het paard niet op laten draaien voor een wat gebrekkig stalhouderschap. Als je als SH de situatie zo laat (dus én zelf niet afdoende maatregelen neemt én de pensionner maar gewoon laat staan) dan accepteer naar mijn idee ook de gevolgen zelf.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 08:58

Wil je het serieus aan pakken, moet je een brief sturen met feitelijke, zakelijke punten.

Dat is namelijk waar het in Nederland altijd mee begint.
Je stuurt een aangetekende brief met je eis. (borg terug)

Die en die datum ben je je stal gaan huren onder die en die voorwaarde. (wat je op contract hebt)
Die en die datum ben je met meneer mondeling/schriftelijk overeengekomen de huur overeenkomst van je stal te willen ontbinden per ...datum.

Je hebt alles netjes en schoon achter gelaten op de afgesproken datum en ontvangt graag voor die en die datum de betaalde borg terug.

"Mocht u bezwaar maken tegen dit verzoek mb.b.t de betaalde borg, ontvangen wij graag binnen 7 dagen na aftekening van dit verzoek, een brief met reden en bewijzen m.b.t het niet terug betalen van de borg".

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 09:24

Als je paard aanwijsbaar schade aanricht aan andermans eigendommen, of dit nu buiten de stal of binnen de stal is, dan valt dit gewoon onder je eigen aansprakelijkheidsverzekering.
In het geval van TS, zou ik zou eens nagaan of daar wat te verhalen is. Keert de aansprakelijkheidsverzekering niet uit omdat ze vinden dat het niet te bewijzen valt, is dit een mooi instrument om mee te "schermen".
Als TS de laatste maand nog niet heeft betaald, zou ik dat ook niet doen. In principe kun je gewoon met je paard weg, ook al is de rekening niet volledig betaald, zeker in het geval dat er nog discussie is.
Wettelijk gezien mag de stalhouder het paard niet vasthouden en zou je zelfs de politie kunnen inschakelen als hij dat wel doet. Ik zou wel vanaf nu e.e.a. schriftelijk doen.

Pol1 zou haar klanten ook daarop kunnen wijzen. Ligt denk ik wel anders als het paard structureel iets aan het vernielen is over een tijdperiode, want dan had je, na de eerste paar x dat je het hem ziet doen, ervoor moeten dat er een einde aan kwam, door het paard te verplaatsen of paard en eigenaar de deur te wijzen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:32

Ik heb toch vaak genoeg anders meegemaakt als in dat geval de politie erbij werd gehaald ;) .

Overigens is het paard al verhuist geloof ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 19:00

ruitje schreef:
Ik heb toch vaak genoeg anders meegemaakt als in dat geval de politie erbij werd gehaald ;) .

onenigheid over betaling is een civiele zaak en moet je ook zo oplossen evt door tussenkomst van een rechter. maar iemands eigendom vasthouden is strafbaar.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:15

Babootje schreef:
ruitje schreef:

onenigheid over betaling is een civiele zaak en moet je ook zo oplossen evt door tussenkomst van een rechter. maar iemands eigendom vasthouden is strafbaar.

Iemands eigendom mag zeker wel vastgehouden worden. Retentierecht. Niet betalen stalgeld = slot op de boxdeur (even kort door de bocht)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 17:37

Veel te kort door de bocht, want dat recht heb je niet zomaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 17:41

Wat een hork van een stabaas. heb je.
Ik heb zelf ook een aantal paarden in pension staan maar ik heb daar nog nooit borg voor laten betalen. Ik verwacht van mijn pensionklanten dat ze de eerste van de maand hun stalling betalen voor de maand die dan begint. En als er werkelijk grote schades ontstaan, wat gelukking nooit gebeurd is dan valt dat onder mijn bedrijfsrisico.
Succes ermee TS.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:46

Lauren186

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:05

Ik denk dat dit toch een welles nietes verhaal gaat blijven...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:19

kajo, dan is er al heel wat aan vooraf gegaan. Meerdere maanden niet kunnen betalen, of deels, dan een betalingsregeling, wat na een tijdje niet meer opgehoest kan worden. Maar de stalhouder heeft zéker niet het recht om een slot op de stal te doen als iemand met de borg de laatste maand stalhuur wil verrekenen. Want dat was het voorbeeld.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:19

Lauren186 schreef:
Ik denk dat dit toch een welles nietes verhaal gaat blijven...

Dat denk ik ook... tenzij meneer zich laat intimideren door een brief.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:36

GamblersCup schreef:
kajo, dan is er al heel wat aan vooraf gegaan. Meerdere maanden niet kunnen betalen, of deels, dan een betalingsregeling, wat na een tijdje niet meer opgehoest kan worden. Maar de stalhouder heeft zéker niet het recht om een slot op de stal te doen als iemand met de borg de laatste maand stalhuur wil verrekenen. Want dat was het voorbeeld.

Ik reageerde met name op Babootje die stelde dat het vasthouden van een eigendom strafbaar is. Dat is het dus niet. Wat heet, wanneer je je auto ter reparatie naar een garage brengt en je betaalt niet wanneer je hem komt ophalen dan heeft de garagehouder het volste recht om je de auto niet mee te geven.
Met mijn opmerking over 'kort door de bocht' wilde ik aangeven dat er wel een aantal voorwaarden zijn zoals: vordering opeisbaar, schriftelijke aanmaning met termijn en aangeven dat je je beroept op retentierecht etc. En dit kan dus al na het niet betalen van slechts één maand stalling. Dat het in de paardenwereld nagenoeg nooit gebeurt omdat men geen zin heeft in de rompslomp wil dus niet zeggen dat het niet mag of zelfs strafbaar is zoals in dit topic zo stellig wordt beweerd. Even geheel offtopic maar af en toe word ik een beetje kriegel van de juridische nonsens die op bokt wordt verkondigd.