Handschoenen, waarom wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elinefoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:42

Ik zelf rij zonder handschoenen, zodat ik beter contact heb met de teugels. Maar zodra ik last krijg van blaren, maak ik gebruik van handschoentjes.

Wiskey1

Re: Handschoenen, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:23

Ik heb handschoenen van roeckl, erg fijn, dun, in de winter warm genoeg, en houden zich goed. Ik rijdt tegenwoordig altijd met handschoenen, omdat ik voor mijn gevoel dan zachter in mn hand ben, wat waarschijnlijk onzin is, want heb mn paard nooit strak vast in de mond of iets. Heb nooit last van blaren iod

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:40

Ik rijd vrijwel altijd zonder handschoenen, voelt gewoon fijner aan. Behalve als het écht koud is, dan moet het maar. Ik gebruik m'n handschoenen alleen voor het stro, op één of andere manier kunnen m'n handen dat niet hebben en krijg ik uitslag.

paard21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:10

Ik rijd op mijn ene verzorgpaard met handschoenen, omdat hij soms weg kan schieten. Toen ik een keer zonder handschoenen reed heb ik mijn hele handen opengehaald toen dat gebeurde. Maar de teugels zijn ook van rubber en dat haalt snel open. Op mijn andere verzorgpony rijd ik zonder handschoenen omdat ik het daar niet nodig vindt en het zijn normale teugels.

JuliavH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 22:01

Ik rijd altijd met handschoenen. Ben ooit in de winter begonnen met het rijden met handschoenen en toen het weer warmer werd terug gegaan naar zonder handschoenen maar dat voelde zo raar dat ik maar weer handschoenen aan heb getrokken :=
Ik rijd nu ook een paard wat soms een boze bui heeft en enorm aan de teugels gaat hangen en dan is het ook wel fijn om met handschoenen te dragen want anders krijg je blaren op je vingers.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 08:49

Eigenlijk heb ik ze nooit aan, behalve op wedstrijd. En als ik met een hulpteugel moet rijden vind ik het ook fijner om ze aan te hebben. Heb nu hele fijne van Houke Schmidt, zitten als een tweede huid. Dat was een probeersel aangezien Schwenkel niet meer bestaat. Tot nu toe bevallen ze echt super :)

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 14:11

Tazzey schreef:
Kahawa schreef:

Je hebt sowieso druk op je ringvinger door het vasthouden van de teugel om te voorkomen dat die door je hand glijdt. (en als je daar te weinig/niet constant genoeg druk hebt kun je weer blaren krijgen van de wrijving van het glijden) Die druk is nu eenmaal voor sommige mensen al genoeg om blaren te krijgen.

Dat klopt inderdaad. Licht contact met de mond is voor mij voldoende voor fikse blaren. Als ik nu met een teugel in de hand film ga kijken heb ik binnen een half uur enorme blaren op de plaats. Men trekt helaas graag conclusies. :')

Ik zei 'vaak', niet altijd ;) Tuurlijk zijn er mensen met een hele gevoelige huid, ik beschouwde mijzelf daar ook onder. Vorig jaar had ik nog een blaar die tot bloedens toe open lag en een week moest genezen. Tot ik dus overging op hele zachte leren teugels en een andere rijstijl, nergens meer last van.
Nogmaals, dit geldt natuurlijk niet voor iedereen.

Toasted

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:34

Ik reed vroeger vrijwel altijd zonder handschoenen en merkte wel dat er eelt kwam op de plekken van de teugels :Y) Maar nu heb ik handschoentjes van Roeckl en ik kan niet meer zonder nu, ze zitten echt als een soort tweede huid en ik heb nooit meer last van blaren of wondjes tussen mijn vingers.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:41

Ik heb ook altijd handschoenen aan. Momenteel heb ik Roeckls. Was het een beetje zat dat de BR/ HH dingetjes na 2 maanden al stuk waren. De Roeckls heb ik inmiddels al 3 jaar denk ik en zijn nu wel aan vervanging toe :')

Zonder heb ik heel snel blaren. Ik rijd altijd met springteugels en door die wrijving heb ik snel blaren. Tis net wat je gewend bent denk ik, ik weet wel van mezelf dat ik niet idioot veel druk op de teugels zet.

Druktemaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:01

Ik heb ze altijd aan, krijg nogal snel blaren

Hayase

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:02

Ik rijd altijd met handschoenen..anders blaren... |o

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:06

Ik rij eigenlijk altijd met.
Ik kreeg op de manege altijd blaren als ik geen handschoenen aan had. Hetzelfde gold toen ik een grote sterke gelderse ruin reed. Die moest je echt bij wakker blijven, anders schoot ie weg die schijtert.
Op de KPWN' er reed ik meestal zonder handschoenen tenzij met crossen, dan werd ze soms wat enthousiast.
Fries heb ik zonder handschoenen ingereden. Later bij aanleren van een fatsoenlijke galop die niet door de bakrand ging bijna, heb ik ze weer aangetrokken.
Mijn eigen barockje ga ik inrijden zonder en hopelijk heb ik ze dan inderdaad niet nodig. Op paarden die ik niet ken, heb ik liever handschoenen aan vanwege meer grip op de teugels. Ik heb zelf liever anti slip spring teugels omdat je dan ook meer grip hebt, maar die maken je vingers wel sneller kapot heb ik het idee.

xxKristy1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:15

liekec schreef:
Ik denk dat als je blaren op je teugels krijgt je veelste veel druk hebt op je teugels. Zelf kan ik niet meer zonder handschoenen door littekens, maar daarvoor wel altijd zonder gereden.

Als ik rij dan rijd ik ook altijd met! Ik denk niet dat het bij elke persoon aan het teugelgebruik ligt. Ik zelf rij erg losjes met mijn handen maar krijg toch heeel snel blaren. Ik hoef tijdens het instappen/uitstappen de teugels maar lang te hebben en ik krijg al blaren. Ik denk dat het meer ad huid van die persoon ligt. Die van mij is erg zwak en irriteert snel waardoor ik dus supersnel blaren krijg. Ik rij daarom wel met handschoenen maar het liefst niet van de hele dikke handschoenen.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:59

ik rijd altijd met handschoentjes.

zonder heb ik gelijk blaren op mn handen.

Phoeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:02

Ik rijd ook altijd met handschoenen om blaren te voorkomen

Carlijn_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 19:14

Ik rij altijd zonder. Ooit een keer met gereden toen het vroor, maar vond het eerlijk gezegd helemaal niks :D

yamsi0124

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 19:32

Ik rij altijd met, omdat ik nogal last heb van zweethanen, zomer of winter, en dat dan de teugels gaan glijden :Y)

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:07

Tot 4-5 jaar geleden heb ik altijd alles zonder handschoenen gedaan.

Nu kan ik niet meer zonder... Zit gelijk onder de blaren, ik dacht dit wordt wel beter maar na een jaar weer actief te rijden en bijbehorende stalklusjes kan ik nog niet zonder.

Heb hele fijne van Roeckl, de Micro Mesh :)

yamsi0124

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:31

ik heb ze ook van Roeckl, zou zo snel niet weten welke maar zijn wel echt mn favo handschoenen

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:36

Ik rijd altijd met handschoenen. Heb hele kwetsbare handjes, 1x zonder rijden en mijn handen liggen open. Zeker als ik op een paard zit dat nogal trekt :/ Ik heb hele fijne handschoenen, maar het merk weet ik zo niet meer. Dacht dat je zo rond de 20€ waren :)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:55

Ik rijd altijd met handschoenen. Vind de teugels zonder handschoenen niet fijn.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:17

Ik rij en men altijd met, ik krijg snel blaren tussen mijn vingers.

Met het longeren van m'n shet wel zonder maar met andere paarden wel met. Heb één x de brandwonden op mijn handen gehad van een paard wat er vandoor ging auwauwauw

CathyTBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:17

Ik rijd zelf altijd met handschoentjes, ik heb heel snel blaren. Zelf midden in de zomer rijd ik met handschoentjes. Meestal van Mondoni trouwens

zoeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:23

Thuis rij ik vaak zonder, omdat het voor mij dan voelt alsof ik meer contact heb met mijn paard. Laatst wel de banden van mijn pink afgescheurd door een val, vraag me af of dat niet zo was geweest met handschoentjes aan haha. Op concours wel vaak handschoenen, die van Roeckl.

SachaCarbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:46

blaren op je teugels krijg je door veelste veel druk op je teugels