Aluminium trailer voor en nadelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Aluminium trailer voor en nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 07:43

hier was met de trekpaarden een trailer ook een probleem. Mijn oudste breekt de boel af in een vak, en mijn jongste is ongeveer 30 cm te lang om erin te passen. Ik heb een humbaur rapid, de grootste versie, lange stangen voor laten maken, achterstang hoger geplaatst en tussenschot eruit. Vervoer ze gewoon zo, lang aangebonden, kunnen ze lekker gaan staan zoals ze willen (meestal schuin met kont links in de hoek).
Ook de gewone paarden en mijn twee jarige pre vervoer ik zo, alhoewel ik voor de laatste nog even een extra bevestiging moet maken om de achterstang een beetje meer naar voor te kunnen plaatsen. Die is nog zo kort dat als ik ze lang genoeg zet om te steunen achteraan ze onder de voorstang kan, en zet ik ze korter ze niet kan steunen :D

Mijn auto mag toch maar 2000 kilo trekken dus ik kan toch nooit 2 paarden tegelijk meedoen.

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:42

Sorriso schreef:
Jelle_Steur schreef:
Ben er ook van bewust dat de meeste trailers gewoon een klep hebben van hout. Deze kunnen dus gewoon rotten als je dit niet goed in de gaten houdt. Onderstaand een voorbeeld van een mooie Bockmann trailer mét aluminium vloer en polyester opbouw maar dus wel met een houten klep. Omdat de kitnaden slecht waren is het vocht na verloop van tijd steeds verder in de plaat getrokken.

[ [url=m/3krOqn.jpg]Afbeelding[/url] ]

:oo. Was dat een recent model?

@Helene83: Je bedoelt denk ik een Sirius, zoals ik de mijne heb gepost op pagina 2. Inderdaad extra hoog, moest ik ook hebben met mijn kasteel.

Het was een trailer van bouwjaar 2005

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:35

Lees ff mee, overweeg ook een trailer aan te schaffen. Helaas nog vrijwel geen aanbod van aluminium demo-trailers of jonge gebruikte trailers.
Weet iemand of er echt veel kwaliteitsverschil is tussen de XXtrail garnet alu en de Henra performance alu? De XXtrail heeft een lager ledig gewicht en prijstechnisch intressanter, maar ligt hij ook stabiel achter de auto?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:36

Als je paarden wilt vervoeren die rondom de 600 kg wegen of meer, dan moet je Henra erg goed op het laadvermogen letten.

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:41

De Henra heeft standaard 1350 kg. bruto laadvermogen en de XX-Trail 1.600 kg. inderdaad...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:45

Elegance schreef:
De Henra heeft standaard 1350 kg. bruto laadvermogen en de XX-Trail 1.600 kg. inderdaad...

En waar haalt XX-trail dat extra laadvermogen dan vandaan??

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:55

2 assen met 800 kg. draagvermogen per stuk

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:13

Elegance schreef:

Ehm, dan hebben we het over Toegestane Maximum Massa en niet over (bruto) laadvermogen!!

Ik vraag me af of Henra echt 700kg assen monteerd i.p.v. 800kg assen.
JIJ zou moeten weten dat het prijsverschil van de assen nergens over gaat, dus is die 1350kg een papieren opgave of een technisch maximum?

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:22

ikke schreef:
Elegance schreef:

Ehm, dan hebben we het over Toegestane Maximum Massa en niet over (bruto) laadvermogen!!

JIJ zou moeten weten dat het prijsverschil van de assen nergens over gaat, dus is die 1350kg een papieren opgave of een technisch maximum?

net hoe je het wil noemen: TMM of Bruto laadvermogen..... is identiek :)

Even los van het feit of het om een technisch of 'papieren' maximum gaat is 1350 kg. bruto laadvermogen voldoende bij een ledig gewicht (Henra 660 kg.)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:46

Elegance schreef:
ikke schreef:

net hoe je het wil noemen: TMM of Bruto laadvermogen..... is identiek :)

Even los van het feit of het om een technisch of 'papieren' maximum gaat is 1350 kg. bruto laadvermogen voldoende bij een ledig gewicht (Henra 660 kg.)

Nee, het bruto laadvermogen is het TMM - leeggewicht waarbij je alle toegevoegde zaken zoals een reservewiel, zadelkamer en andere optie weg laat.
Netto laadvermogen is TMM - wat de lege trailer daadwerkelijk weegt.

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:52

"Op het typeplaatje van een aanhangwagen boven de 750kg staat altijd het bruto laadvermogen vermeld. Dit is het maximale wat de aanhangwagen en lading tesamen mogen wegen. Om te weten wat u als lading mee kunt nemen moet u dus het eigen gewicht van de aanhangwagen van dit bruto laadvermogen aftrekken. Als bijvoorbeeld een autotransporter bruto maximaal 2000Kg mag wegen, en de autotransporter zelf weegt 600Kg, dan mag er nog een lading(auto) op van maximaal 1400Kg."

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:15

Bruto is altijd het totaalgewicht, Netto is wat je mee kan nemen en Tarra is wat de trailer weegt.
Netto + Tarra = Bruto. Kijk maar achter op een zeecontainer ;-)

Of hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tarra

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:25

Het gaat allang niet meer over de voor en nadelen van aluminium !!!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 14:01

Elegance schreef:
"Op het typeplaatje van een aanhangwagen boven de 750kg staat altijd het bruto laadvermogen vermeld. Dit is het maximale wat de aanhangwagen en lading tesamen mogen wegen. Om te weten wat u als lading mee kunt nemen moet u dus het eigen gewicht van de aanhangwagen van dit bruto laadvermogen aftrekken. Als bijvoorbeeld een autotransporter bruto maximaal 2000Kg mag wegen, en de autotransporter zelf weegt 600Kg, dan mag er nog een lading(auto) op van maximaal 1400Kg."

Thanks, dat dus. Voor aluminium geldt dat exact zo (even voor Karreman).

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 23:11

Tegen mij werd ook gezegd, dat n aluminium trailer veel lawaai maakt. Nou, niet waar. Tenminste, heb er bij onze cheval liberte geen last van.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 23:21

Amikaa schreef:
Lees ff mee, overweeg ook een trailer aan te schaffen. Helaas nog vrijwel geen aanbod van aluminium demo-trailers of jonge gebruikte trailers.
Weet iemand of er echt veel kwaliteitsverschil is tussen de XXtrail garnet alu en de Henra performance alu? De XXtrail heeft een lager ledig gewicht en prijstechnisch intressanter, maar ligt hij ook stabiel achter de auto?

Ik heb een xxtrail 2paards. Zeer tevreden over, ligt als een huis achter de auto. Heb hem nu bijna een jaar, tweede hands vrijwel nieuw gekocht en zit nog geen krasje op terwijl hij bijna elke dag gebruikt wordt. En gebruikt bedoel ik, paarden laden vooral maar af en toe iets verhuizen, lading stenen ophalen, groenafval wegrijden enz, doe er echt alles mee.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 23:40

Ik heb een volledig 1,5 paards aluminium trailer van atec sinds een maand of 3
Afbeelding

Wil nooit meer anders! Erg mooi, stevig, degelijk en natuurlijk geen rottende wanden of bodem. Ligt goed achter de auto en een stuk lichter dan onze vorige houte trailer.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:43

Elegance schreef:
Een aluminium trailer heeft alleen maar voordelen. De kwaliteit van PPL (hout met kunststof toplaag) is de laatste jaren alleen maar minder geworden (uit milieu oogpunt mogen er namelijk geen loodtoevoegingen meer worden gebruikt voor de productie van deze panelen). Ik kom regelmatig jonge houten trailers (ca. 4 jaar oud) tegen waarbij dure reparaties noodzakelijk zijn aan de wanden.

Bovendien is het prijsverschil tussen hout en aluminium niet zo groot meer!

Mijn trailer houten kon ik ook na 6 jaar buiten staan opruimen. Rotte bodem. Maar door een goede inruil prijs heeft die trailer mij maar 170 euro per jaar gekost. Daar hoefde ik dus niet lang bij stil te staan. Houten trailer dus ingeruild voor een nieuwe houten trailer.

Voor de stap naar aluminium moest ik behoorlijk meer geld bij leggen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 10:58

Even weer een schopje.. een nieuw topic is ook zonde.

Een trailer met wen metalen bodem? Die kwam ik tegen op marktplaats. Is dat vergelijkbaar met aluminium?
Ik heb alleen het idee dat het dan veel zwaarder is.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 10:59

Wordt niet gewoon hetzelfde bedoeld? Aluminium is een metaal tenslotte ;) .

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:52

Hmm.. volgens die man niet haha.

En wat is jullie ervaring met polyester?

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:40

Ik blijf dit topic ook volgen, wil tzt een nieuwe/andere trailer kopen en zit nu ook op het spoor van aluminium, dat is is in 1,5 paards alleen nauwelijks tweedehands te krijgen helaas.

Ik was van de week bij een wedstrijd in Pesse en had even vrij tussendoor en ben toen daar bij dat trailerbedrijf wezen neuzen en daar hebben ze nu ook volledig kunststof (polyester neem ik aan) trailers die 100% rottingsvrij zijn en waar geen hout meer in zit. Als dat inderdaad zo is dat die ook niet meer rotten dan zou ik die wel op mijn lijstje erbij willen zetten. Vind die ook altijd wel mooi en voordeel vind ik is dat die vaak iets lichter zijn qua eigen gewicht.

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:53

De trailer die je hebt gezien is van het merk Anssems. Deze is inderdaad volledig gefabriceerd uit kunststof. Dus ook geen hout in de zijwanden en achterklep. Dit is zeker een mooie optie als je lang wil doen met je trailer zonder al te veel kosten.

Afbeelding

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:59

ik heb een volpolyester met aluminium bodem, van Bockmann. Twijfelde ook tussen aluminium en polyester. Aangezien ik aan de kust woon werd mij polyester aangeraden. Aluminium corrodeert eerder, door de zoute lucht hier. Ik ben enorm tevreden!
succes met je keuze :) :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 00:16

Dat van dat zout hoorde ik vandaag ook. Dat strooien ze in de winter ook natuurlijk

Polyester heb je dus eigenlijk 3 van.

1. Oud, met hout en lood? Er in. Hout kan rotten, lood is sterk.

2. Met hout er in, zonder lood, hout kan rotten en zonder het lood is het zwakker

3. Echt kunststof zonder houd. Is nog maar net op de markt

Wanneer zou groep 2 ongeveer gemaakt zijn? Die moet je dus eigenlijk niet hebben. (Lood kan ook iets anders zijn).