Paard verhuisd: enorme stress en diarree

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Re: Paard verhuisd: enorme stress en diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:03

Een beetje geklooid ga je houden als ze bij elkaar komen. Wat herrie, op jagen en eens happen is normaal en redelijk onschuldig. Vechten iz natuurlijk een ander verhaal.

Om ze meer kuddegevoel te geven kan je inderdaad eens gaan wandelen of buiten rijden samen.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:15

Je zult het tijd moeten geven, maar zoals je al zei, hij is nog steeds bang en onrustig.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar soms went het gewoon niet voor een paard.
Mijn lieve, rustige, jonge tinker is normaal wel eens ondeugend maar nooit lang drammerig of vervelend. Bij de vorige stalling waar we 3 maanden hebben geprobeerd, werd haar gedrag steeds vervelender tot het punt dat ik haar met hengsten ketting en zweep van stal naar de wei moest brengen. En ze ging elke dag met haar (al jaren) vast vriendin van ongeveer 11 tot 19 naar de wei.
Eerst was ze alleen een beetje nerveus wat mij logisch leek op een nieuwe plek.
Tot het dus op het laatst echt niet meer leuk was.

Na 1,5 dag op haar nieuwe plekje (met haar vaste vriendin en shetje) was ze alweer helemaal de oude.
Ik was ff het vertrouwen in haar kwijt, maar das nu weer helemaal oké.

Hou het goed in de gaten, geef hem desnoods wat rust gevende ondersteuning, kijk het een poosje (paar weken) aan, maar hou er ook rekening mee dat dit misschien niet de plek is voor hem.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 21:45

Ja voorlopig is hij niet de pony die ik ken. Hij is agressief en ik durf er niet op te rijden... :s

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 22:14

Als een paard zolang in een bepaald ritme heeft geleefd kan het wel even duren. Geef het tijd. Dan rij je niet. Hij heeft zo te horen genoeg beweging van zichzelf. Ik heb er wel eens een gehad die wel 3 maanden nodig had om de draai te vinden. En misschien helpt het om vanaf bv volgende week weer een beetje te beginnen met longeren en rijden. Daarmee maak je ook weer een nieuwe routine in de dingen die je met je paard doet.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 04:43

Dat is vervelend kippetje! Verhuizen kan een enorme impact op een dier hebben..Het kan wel een dik half jaar duren voordat t dier weer de oude is..
Sterkte!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:15

Ik zou wel eens een filmpje willen zien van hoe hij zich gedraagt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:24

Gewoon die draad ertussen houden en op stal naast elkaar zetten. Al zit die draad er twee maanden tussen, dat maakt niet uit. Hij is niet meer alleen en daar gaat het nou even om. Laat hem rustig aan zijn nieuwe omgeving wennen zonder ook nog eens de stress erbij van een nieuw paard waar de rangorde bepaald moet worden.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:34

Beste TS, wij hebben een trainingsstal en merken dagelijks dat paarden enorme stress kunnen ervaren na een verhuizing. Zelfs al staan er andere paarden: die kennen ze niet en ze voelen zich erg alleen en bedreigd. De één wordt bang, de ander agressief.
Maak je geen zorgen, het komt allemaal echt goed. Het ligt aan het temperament van het paard hoe lang het duurt, maanden is beslist geen uitzondering.
Je hebt nu wel kans dat jouw paard doordraait als je hem van zijn vriendje weghaalt (ook al zouden ze nu erg boos tegen elkaar doen), maar.... óók dat went echt!!

Wat goed dat je zo'n fijne plek gevonden hebt. Geef het tijd en dan zal je zien dat het op zijn plekje valt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 11:10

kippetje2007 schreef:
Ja voorlopig is hij niet de pony die ik ken. Hij is agressief en ik durf er niet op te rijden... :s

wat vervelend!Is het een idee om hem magnesium te geven?Misschien doet dat hem goed?
Wel fijn dat hij nu een vriendje heeft,die hij niet lief vind...maar goed :+
Ook met draad ertussen is het beter dan alleen zijn.
Gewoon geduld,komt vast wel goed!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 11:17

Denk je aan ontwormen? Haal je de mest uit de wei? Allemaal dingen die qua weidemanegement erg belangrijk zijn. Je paardje kan fris worden van het gras. Dat is vaak meer en beter ruwvoer als wat ze op stalling krijgen dus daar worden ze ook blijer /sneller van.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:54

Ik heb je topic van afstand gevolgd. En nu hoop ik dat al die bokkers met negatieve (wel terrechte) reacties nu ook de moed nemen om iets positiefs te zeggen over TS! Want je hebt er aangewerkt :) En dat is toch de hele bedoeling van dit topic: ervaringen uitdelen om van elkaar te leren.

Weer on topic: geef het tijd :)
Mijn 4jarige is de eerste 2 maand na verhuizing enorm afgevallen door stress. Die liep de hele dag heen en weer in de weide. Hij had wel het geluk dat zijn nieuw vriendje heel rustig bleef en ze goed overeenkwamen. 's ochtends liep hij ons omver om naar buiten te kunnen. Een stresskip maar nu 5 maand later is het een lammetje dat naar niets kijkt. Maar zelfs nu brult hij de stal bij elkaar als hij alleen op stal blijft. Hij is heel sociaal maar is de baas over de 4 andere paarden. Dat heeft hem enorm veel energie gekost, verhuizen is zowel lichamelijk als mentaal zwaar. Dus laat de paarden maar een hele tijd onrechtstreeks aan elkaar wennen :)

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 19:40

Ja zijn flanken zijn intussen ingevallen maar hij eet nochtans goed. Hij is alleen bang tijdens het eten en stopt bij het minste geluidje. Hij kijkt ook voortdurend even op om alles te controleren en haalt zijn hooi uit de stal om het in de open lucht te kunnen eten.

Momenteel hebben we echter de pech dat door weersomstandigheden de weide is ondergelopen en hij dus op stal staat :s Het zit ons echt niet mee :(

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 07:17

Ik heb echt met je te doen TS. Het zit je inderdaad niet mee...
Maar als ik het zo hoor zou het misschien niet heel veel uitgemaakt hebben als er voor de verhuis wél al een paard op de wei had gestaan. Blijkbaar is je paard gewoon erg gevoelig voor verandering.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 07:25

Je hebt de goede stap gemaakt, paard meer naar buiten en een vriendje, het zal even wennen voor m zijn vanuit z'n vertrouwde veilige omgeving een heel nieuw leven.
Geef m even de tijd om te wennen en dan heb je straks een heel blij paard.
Als je wei onder water staat heb je alvast je situatie voor de winter en herfst voor je kiezen-( dit ga je vaker krijgen) en wat ga je dan doen? Heb je de ruimte om een paddock in te richten?

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 07:59

knollentuin schreef:
Je hebt de goede stap gemaakt, paard meer naar buiten en een vriendje, het zal even wennen voor m zijn vanuit z'n vertrouwde veilige omgeving een heel nieuw leven.
Geef m even de tijd om te wennen en dan heb je straks een heel blij paard.
Als je wei onder water staat heb je alvast je situatie voor de winter en herfst voor je kiezen-( dit ga je vaker krijgen) en wat ga je dan doen? Heb je de ruimte om een paddock in te richten?

Ik denk hem daar te laten staan in de winter. Er is een stal waar hij bij noodweer in kan blijven en voor de rest kan hij buiten. Hij staat nu in regio Leuven en het is voor mij maar een kwartiertje rijden dus ik kan vaak genoeg gaan om alles in de gaten te houden :)