Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Hilary schreef:Knap hoor, zo'n paard dat z'n baasje kan longeren
Ik kan er helaas niet echt heel optimistisch over doen...
Laat ik beginnen met je "optoming":
- je touwhalster zit te laag en zakt tijdens het filmpje naar gevaarlijk laag. Te veel druk op een te lage neusriem kan het neusbeen breken. Als je ziet dat het halster naar beneden zakt: stoppen, goed doen en weer verder gaan.
- Draag ajb handschoenen als je longeert / grondwerkt. Als je paard er een keer echt vandoor gaat of schrikt en opzij springt, heb je de brandblaren in je handen staan en hou je voorlopig geen lijn meer vast.
- Haal die longeer"hulp" er maar af; die is pas nuttig als je je paard fatsoenlijk aan het lopen hebt en de achterhand goed kunt activeren. Deze "hulp" is momenteel vooral hinder, en extra gevaarlijk in combinatie met de te lage neusriem (denk je even in dat je paard struikelt en haar hoofd omhoog gooit om haar evenwicht te bewaren).
Je staat op de verkeerde plek ten opzichte van je paard als je haar weg stuurt de cirkel op en moet daardoor achteruit blijven lopen om haar in beweging te krijgen. Zij denkt dat je haar uitnodigt om bij haar te komen; je maakt tenslotte plek voor haar, en dus komt ze naar je toe en staat ze weer recht tegenover je. Dit gaat een aantal keer zo door en zeker rechtsom lukt zo erg moeilijk. En als ze dan een keer heeft voorkomen dat ze rechtsom moest, stuur je haar naar links...
In de drafstukjes twijfel ik heel erg of ik haar wel rad vind lopen, maar het kan zijn dat de kleine cirkel het probleem veroorzaakt, of die longeer"hulp" die aan haar hoofd lijkt te trekken.
Het is al vaker gezegd in dit topic, TS: haal er een goede instructrice bij en doe tot die tijd even niks. Dit levert frustratie op en veel communicatieproblemen die je later weer moet gaan oplossen.
annibel schreef:Ziet er al een stuk beter uit!
Ik vond je pony met longeren ook kreupel lopen..
Je vraagt om tips en advies, maar je hebt overal een excuus voor. Misschien kan je beter over de tips nadenken en proberen er iets mee te doen, ipv overal een weerwoord op te hebben..
lin_ schreef:Kijk uit met dat filmpje met leiden en stoppen dat je paard niet in het touw gaat staan. Als ze niet goed reageert meteen achteruit zetten. Ik zou ook nog even wachten met draven tot je het in stap onder controle hebt. Dat draven heeft naar mijn idee geen toegevoegde waarde. Dan kan je beter in je stap in stap doen en dan moet ze stilstaan. Daarna bijv. 2 stappen. zelfde.
) smurffie schreef:De kreupelheid in het filmpje komt niet van de hoeven maar hoger. Lijkt eerder de schouder?
Maar de hoek van het filmpje is niet ideaal, plus het is een zachte (ongelijke) bodem. Ik ben benieuwd hoe het er op een rechte lijn en volte op het harde uitziet met film op normale hoogte. Hilary schreef:smurffie schreef:De kreupelheid in het filmpje komt niet van de hoeven maar hoger. Lijkt eerder de schouder?
Dat idee had ik ookMaar de hoek van het filmpje is niet ideaal, plus het is een zachte (ongelijke) bodem. Ik ben benieuwd hoe het er op een rechte lijn en volte op het harde uitziet met film op normale hoogte.
Ambertjeluna schreef:Er word gezegd dat ik best niks toe tot ik les krijg, hebben jullie tips wat ik kan/mag doen. Mag vrijheidressuur? En wat kan ik nog doen?
het gaat er puur om dat jullie even een 'break' hebben en dat er geen verdere miscommunicatie ontstaat. Eerlijk gezegd denk ik dat vrijheidsdressuur geen slim idee is aangezien ze daar erg dominant van kunnen worden als je geen goede grondwerk basis hebt.
thoranLOVE schreef:Ambertjeluna schreef:Er word gezegd dat ik best niks toe tot ik les krijg, hebben jullie tips wat ik kan/mag doen. Mag vrijheidressuur? En wat kan ik nog doen?
Je mag natuurlijk gewoon alles doenhet gaat er puur om dat jullie even een 'break' hebben en dat er geen verdere miscommunicatie ontstaat. Eerlijk gezegd denk ik dat vrijheidsdressuur geen slim idee is aangezien ze daar erg dominant van kunnen worden als je geen goede grondwerk basis hebt.
Ik weet niet hoelang het nog duurt tot na je examens? Maar zoals ik al zei zou je gewoon van dr kunnen gaan genieten en lekker in de wei zitten of lang borstelen gewoon genieten op een relaxte manier![]()
Ik dacht er ook over na t te filmen hoe ik grondwerk doe maar helaas is mn paard nu niet daartoe 'in staat'. Dan had je wel kunnen zien hoe het eigenlijk de bedoeling is.
genja schreef:Wat zowieso misschien handig is als je geen longeercirkel tot je beschikking hebt (heeft lang niet iedereen)
Investeren in stuk of 6-8 prikpaaltjes en lint dan kan je zelf een cirkel afzetten voor het longeren maakt het al een stuk makkelijker als los in het veld.
Ambertjeluna schreef:genja schreef:Wat zowieso misschien handig is als je geen longeercirkel tot je beschikking hebt (heeft lang niet iedereen)
Investeren in stuk of 6-8 prikpaaltjes en lint dan kan je zelf een cirkel afzetten voor het longeren maakt het al een stuk makkelijker als los in het veld.
Dat is een goed idee alleen weet ik niet waar ik dat zo moeten plaatsen , en van een draadje met elektriciteit schrikt ze niet dus het zou al met stevig houdt moeten zijn
Ambertjeluna schreef:Ik moet wel zeggen dat het zondag echt super goed is gegaan. Het is nog altijd niet perfect maar het ging echt 1000 keer beter hier zie je een filmpje ervan, door de muziek hoor je niet dat ik dat wel mijn stem gebruik ( sorry voor de slechte kwaliteit)
Hier zie je het filmpje van een tijdje geleden: https://youtu.be/h_JZfS-2S5I
Hier het filmpje van zondag :
https://youtu.be/PUF9lJQtPc0
snellemerlin schreef:Ambertjeluna schreef:Ik moet wel zeggen dat het zondag echt super goed is gegaan. Het is nog altijd niet perfect maar het ging echt 1000 keer beter hier zie je een filmpje ervan, door de muziek hoor je niet dat ik dat wel mijn stem gebruik ( sorry voor de slechte kwaliteit)
Hier zie je het filmpje van een tijdje geleden: https://youtu.be/h_JZfS-2S5I
Hier het filmpje van zondag :
https://youtu.be/PUF9lJQtPc0
k zat zo even te kijken naar je filmpje van die zondag. Ik begrijp niet zo goed wat je nu wilt bereiken. En ik heb de indruk dat je paardje ( leuk dier!) dat ook niet helemaal snapt. Je bent druk in de weer met je stick of zweepje. paardje gaat er voor weg maar je blijft met je stick druk geven. Hierdoor wordt hij niet beloond voor het juiste. Een paard leert van het wegnemen van druk op het moment dat hij het juiste doet. Later geef je zowel druk door aan het halstertouw te trekken richting naar achteren en ook nog eens je stick. Je blijft dit doen ook op het moment dat je paardje braaf naar achteren gaat.
Als je doel is dat hij uit jou persoonlijke ruimte (respect) gaat dan moet het paard naar achteren en moet de afstand tussen jou en paard dus vergroten en is het niet duidelijk als je dan mee loopt en dus de afstand niet vergroot.
Als het de bedoeling is dat hij achterwaarts gaat op de hulp is het ook niet duidelijk want zodra hij het doet blijf je druk geven. Uiteindelijk wordt je paard daarvan niet licht op de hulp maar juist zwaar of komt in verzet.
Heb je hulp van iemand bij dit soort grondwerk? Dat zou je misschien kunnen helpen.
Warwick Schiller is een hele duidelijke die je op youtube gratis kunt bekijken of voor 25,- per maand uitgebreid via online subscription. Tevens is hij 13/14 augustus in Nederland en 16 en 17 augustus in Belgie. Je treft dan mogelijk ook mensen uit jou omgeving die je kunnen helpen.
Succes!!
Namira542 schreef:Zou ik mogen vragen hoe oud het veulen is? De meeste merries hebben de eerste 11/12 maanden (ongeveer) na hun bevallig een totaal ander karakter dan normaal. Al die moeder hormonen gieren voor hun lijf heen en weer. Meestal gaat het na die 11/12 maanden wel weer beter. Wat mij en mijn paard enorm heeft geholpen na haar 1ste veulen is grondwerk en vrijheidsdressuur. Als het kan kun je het veulen het best dan niet in de buurt hebben zodat je je volledig kunt focussen op je paard en niet steeds het veulen in de gaten moet houden. En als je paard door je heen loopt mag je hem best wel laten merken dat dit niet hoort.
En als je paard gaat racen met rijden helpen kleine voltes meestal wel. Probeer zo min mogelijk rechtuit te rijden op een lange zijde (aangezien je in een weiland rijd is dat dus overal denk ik) zodat je paard zo min mogelijk vaart kan maken. Ik hoop dat je hier wat aan hebt en succes met lessen