Te zwaar om te paardrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Re: Te zwaar om te paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:36

Ik vind die vergelijkingen van "liever iemand van 85 kg die mee beweegt dan iemand van 50 kg die hobbelt" altijd zo vreemd. Net of per definitie iedereen van 85 kg goed zit en iedereen van 50 kg hobbelt... Ik ben van mening dat mensen eerlijk naar hun paard en zichzelf moeten zijn en niet op een paard moeten zitten als ze te zwaar zijn. Ongeacht foto's die worden geplaatst of theorieën die worden geventileerd. Ik dénk dat de meeste van de mensen die een topic openen met de vraag "ben ik te zwaar" diep in hun hart het antwoord wel weten maar via Bokt willen horen dat het allemaal prima is. Overgewicht is schijnbaar een enorm taboe en dat terwijl het aantal te zware mensen alleen maar toeneemt. Te zwaar is te zwaar, ongeacht de redenen of iemand anders die het wel doet.

MallyOtaku

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:51

Ligt aan het paard en jou gewicht. Mag maar een bepaald % zijn van het paard z'n gewicht maar ook dit verschilt weer per ras.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:53

smurffie schreef:
Maar jij haalde zelf die 15% regel aan toch?
Mijn pony van 1.53 is 560 kilo als ze goed in haar spier zit (Dus geen vet!!!!). Dan kom je op 56 - 84 kilo. Deze ruiter zit daar 1 kilo boven...

+ kleding + tuig..
Dat is dan zeker meer dan 1 erboven.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:06

smurffie schreef:
saddledancer schreef:

Naja dit vind ik dus wel echt te zwaar, en niet eerlijk naar de pony. sorry dat ik het zeg.

Maar jij haalde zelf die 15% regel aan toch?
Mijn pony van 1.53 is 560 kilo als ze goed in haar spier zit (Dus geen vet!!!!). Dan kom je op 56 - 84 kilo. Deze ruiter zit daar 1 kilo boven...

De 15% regel heb ik niet aangehaald, daar vind ik namelijk geen bewijs voor, volgens mij verwar je me met iemand anders :) ik let niet op regels, ik vind gewoon dat je je gezond verstand moet gebruiken, en mijn gezond verstand zegt mij dat ik dit niet vind kunnen.
Maar zelfs als die regel aangehouden word moet je er zadel, dekje e.d. (a 10 kilo) nog bij tellen, en dan zit deze ruiter er toch echt wel boven hoor.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:24

Ik denk dat het allemaal nog wel meevalt met onze paarden vrienden.
Ik heb zelf een gelderse merrie van bijna 5 die niet groter is dan 1.58 en 560 kilo weegt.
Ik weeg zelf rond de 80 kilo.
En heb nou niet het idee dat ze met een uurtje werken per dag zielig is met mij er op.
Ze heeft een goed passend zadel en word elk half jaar gemasseerd en nooit last van rugklachten.
Ik denk dat het ietswat overdreven word allemaal.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:29

saddledancer schreef:
De 15% regel heb ik niet aangehaald, daar vind ik namelijk geen bewijs voor, volgens mij verwar je me met iemand anders :) ik let niet op regels, ik vind gewoon dat je je gezond verstand moet gebruiken, en mijn gezond verstand zegt mij dat ik dit niet vind kunnen.
Maar zelfs als die regel aangehouden word moet je er zadel, dekje e.d. (a 10 kilo) nog bij tellen, en dan zit deze ruiter er toch echt wel boven hoor.

Oh ik zie inderdaad dat ik mij vergist heb.
Wij zullen het op paarden gebied nooit met elkaar eens worden.

Paarden die enkel op stal staan en niet vrij kunnen bewegen met hun spieren zullen het inderdaad zwaar hebben met een zwaardere ruiter in dat enige uurtje dat ze hun stal uit komen :j.
Ik denk dat er inderdaad naar de algehele gesteldheid en toestand van het paard gekeken moet worden.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:08

chevax schreef:
Ik vind die vergelijkingen van "liever iemand van 85 kg die mee beweegt dan iemand van 50 kg die hobbelt" altijd zo vreemd. Net of per definitie iedereen van 85 kg goed zit en iedereen van 50 kg hobbelt...

Tuurlijk... dat bedoel ik ook. Iedereen die zwaar is, rijdt goed en de rest rijdt belabbert... :+

Tjonge jonge... niemand bedoeld dat en als je een beetje nadenkt, kan je dat zelf ook wel bedenken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:37

Ondanks dat ik weet wat je bedoelt vind ik het ook altijd een rare zin.

Wel heb ik zoiets van. Als er nog steeds paarden op de kliniek komen met been en rug blessures van slanke ruiters is slank zijn geen wondermiddel voor een heel paard. En dat lijkt soms wel bijna het idee dat sommige mensen uit willen dragen. Dikkere mensen staat gelijk aan paard kapot rijden.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:54

smurffie schreef:
saddledancer schreef:

Oh ik zie inderdaad dat ik mij vergist heb.
Wij zullen het op paarden gebied nooit met elkaar eens worden.

Paarden die enkel op stal staan en niet vrij kunnen bewegen met hun spieren zullen het inderdaad zwaar hebben met een zwaardere ruiter in dat enige uurtje dat ze hun stal uit komen :j.
Ik denk dat er inderdaad naar de algehele gesteldheid en toestand van het paard gekeken moet worden.

Wat kinderachtig zeg :')
Ik ga deze discussie niet eens aan, want onze topsport paarden staan sterker in de spieren dan wat voor paard ook dat ik in dit topic voorbij heb zien komen, maar dat is niet relevant :')
Onze ruiters zijn btw allemaal in top conditie, wel zo eerlijk als je dat ook van je paarden verwacht he ;)

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:00

Mag ik even chargeren?
Paarden zijn helemaal niet gebouwd om op te rijden! Omdat wij mensen dat al eeuwen doen, wil nog niet zeggen dat het goed voor ze is. Hun rug is een soort hangbrug en wij gaan op het diepste punt zitten. Je kunt je voorstellen wat er gebeurt. De doornuitsteeksels worden sneller tegen elkaar gedrukt, waardoor kissing spines op de loer ligt. Je wilt niet weten hoeveel paarden rugproblemen hebben!!
Ik vind het zelf dus een enorme verantwoordelijk om een paard door ons rijden niet te beschadigen. Zoals al eerder gezegd in dit topic, het paard heeft geen keuze. Dus wij zijn verantwoordelijk voor zijn gezondheid.
Sommige reacties vind ik erg ondoordacht. Of je kunt rijden met 85 kg, hangt nl. van veel dingen af.
Pas als je paard goed getraind is, sterke buikspieren heeft om de rug omhoog te houden, is het verantwoord om te rijden. En dan is 85 kg bij een "passend" paard zeker te doen.
Daarbij, als wij van ons paard prestaties verlangen, moeten we dat ook bij ons zelf doen.
Als laatste, de grootte van een paard zegt niets over de sterkte van zijn rug. Informeer je goed !
Succes TS, ik gun je het rijden van harte, maar omdat je er zelf naar vraagt, hier even mijn kanttekeningen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:02

Dat zeg ik, wij gaan het nooit eens zijn. Want een paard dat 23 uur in stal door brengt kan imo niet in topconditie zijn.

Tevens staat mijn merrie onder goede controle juist omdat ik zwaar voor haar ben. Echter ieder professional, masseur, sportfysio, dierenartsen en zadelmaker geven toe weinig zo'n goede rug te zien. Als je weet waar de zwakke punten liggen kun je gericht trainen. Ik verlang bijvoorbeeld niet van mijn paard dat ze 5 dagen per week met mij loopt.

Topconditie staat trouwens niet gelijk aan slank, maar dat is weer zo'n fijne discussie verder.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:07

smurffie schreef:
Dat zeg ik, wij gaan het nooit eens zijn. Want een paard dat 23 uur in stal door brengt kan imo niet in topconditie zijn.

Tevens staat mijn merrie onder goede controle juist omdat ik zwaar voor haar ben. Echter ieder professional, masseur, sportfysio, dierenartsen en zadelmaker geven toe weinig zo'n goede rug te zien. Als je weet waar de zwakke punten liggen kun je gericht trainen. Ik verlang bijvoorbeeld niet van mijn paard dat ze 5 dagen per week met mij loopt.

Topconditie staat trouwens niet gelijk aan slank, maar dat is weer zo'n fijne discussie verder.

Ach als je echt gelezen zou hebben zou je weten dat ze absoluut niet 23 uur per dag op stal staan, en om te kunnen doen wat wij van ze verwachten moeten ze toch echt wel in topconditie zijn hoor. En dat staat in mijn ogen zeker wel gelijk aan slank :') of iig hoort slank zijn daarbij. Zijn er dunne mensen die in slechte conditie zijn? Jup. Maar ik geloof niet dat iemamd die echt te zwaar is in topconditie is.
Wij zullen het idd nooit eens worden, want ik vind dat je oneerlijk bent tegen je paard door erop te gaan zitten als je weet dat je te zwaar bent :j

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:13

Ik houd zelf 20% aan inclusief kleding, voeding, harnachement en overgewicht paard. Dus het paard in goede conditie en de ruiter vlak voor opzadelen met cap/bodyprotector en harnachement op de weegschaal. Ik heb een paard van 700-750kg, zelfs op mijn zwaarst (120kg gewogen op het beschreven moment) had hij duidelijk geen moeite. Ja, dan is het wel belangrijk om geen loodzware trainingen te doen want alles aan mij bewoog wel meer. Maar hij bewoog onder mij net zo soepel als onder mijn bijrijdster van 60kg, eigenlijk beter omdat ik dressuurmatig handiger ben, maar zeker niet slechter. Een net niet passend zadel zag je wel direct terug in zijn bewegingen en zijn gedrag, zowel bij mij als bij haar. Dus het is niet zo dat hij niet toont.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:14

Lezen is dan van ons beiden niet de sterkste eigenschap. Ik schreef zwaar, niet te zwaar.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:30

Voor iedereen die zegt, mijn paard heeft echt geen last van me dan had ik dat wel gemerkt. En ik heb hem op ZZ niveau lopen...
Ten eerste, een paard laat pas ongemak zien als het niet anders kan (enkele uitzonderingen daar gelaten, die iedereen altijd lijkt te hebben) en overgewicht is geen acute pijn over het algemeen en ongemak is iets anders dan pijn.
Ten tweede, kun je nagaan hoe fijn je je paard aan het lopen zou kunnen krijgen als hij (bijvoorbeeld) 12 kilo minder zou hoeven dragen...

De 'jamaar's vliegen je om de oren in dit topic. Ik lees voornamelijk excuses, om het voor zichzelf te rechtvaardigen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:34

Grappig genoeg ben ik 20kg afgevallen (goed, en weer aangekomen, maar sindsdien heb ik alleen nog maar 10 minuten gestapt) en hij liep er niet anders door. Wel kon ik nu beter meekomen als ik hem hard liet draven, maar dat deed ik eerder gewoon niet (en ook -20kg was ik daar al snel weer klaar mee. Stevig doorstappen, rustige draf en anders galop). Juist daarom pakte ik die bijrijder (toen nog spriet van 50kg) erbij, en heb ik filmmateriaal vergeleken.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:39

Ik denk dat het erg afhankelijk is van welk type paard.
Persoonlijk zou ik op mijn paard geen 85kg willen hebben aangezien ze geen goede rug heeft, ook denk ik dat je rekening moet houden dat je nog goed in het zadel past.

Ik heb een tinker van 1m43 met een korte rug, zadel is 16.5 en voor het goede nog iets telang.
Een grotere kont zou hier gewoon niet passen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:42

Ik vind mijn reactie wel wat te maken hebben met de vraag van de ts. Ik vind de omstandigheden waarin paarden gehouden worden een voorwaarde voor zwaarder werk vragen. Ik zou het niet fair vinden als mijn paard nooit paard kan zijn, en ik dan ook nog lichamelijk zwaar werk vraag in de uren dat ze er wel uit komen. Zo hebben de spieren totaal geen mogelijkheid tot herstel en verbetering.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 21-03-16 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: qoutes van verwijderende post eruit gehaald

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:48

Persoonlijk vind ik het van de zotte om met 100+ kg op een dier te gaan zitten, echt, onder géén beding. Ik was vlak na zwangerschap 85kg en vond dat te zwaar om mijn paard mee te belasten. Dat ging overigens om een groninger van 175 die prima doorgetraint werd.
Iedereen is zelf baas over zijn conditie en gewicht, en dat is prima. Maar wanneer je echt zwaarlijfig bent geworden is je optie lijstje gewoon kleiner, ongeacht of je dik bent geworden door medicatie, erfelijke factoren of vreten tot je er bij neervalt. Reden boeit zo'n dier niet. Dat je er niet direct wat van merkt zegt me ook niks,
Veel ruiters zien alleen wat ze willen zien.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:18

Watermill schreef:
Mag ik even chargeren?
Paarden zijn helemaal niet gebouwd om op te rijden! Omdat wij mensen dat al eeuwen doen, wil nog niet zeggen dat het goed voor ze is. Hun rug is een soort hangbrug en wij gaan op het diepste punt zitten. Je kunt je voorstellen wat er gebeurt. De doornuitsteeksels worden sneller tegen elkaar gedrukt, waardoor kissing spines op de loer ligt. Je wilt niet weten hoeveel paarden rugproblemen hebben!!
Ik vind het zelf dus een enorme verantwoordelijk om een paard door ons rijden niet te beschadigen. Zoals al eerder gezegd in dit topic, het paard heeft geen keuze. Dus wij zijn verantwoordelijk voor zijn gezondheid.
Sommige reacties vind ik erg ondoordacht. Of je kunt rijden met 85 kg, hangt nl. van veel dingen af.
Pas als je paard goed getraind is, sterke buikspieren heeft om de rug omhoog te houden, is het verantwoord om te rijden. En dan is 85 kg bij een "passend" paard zeker te doen.
Daarbij, als wij van ons paard prestaties verlangen, moeten we dat ook bij ons zelf doen.
Als laatste, de grootte van een paard zegt niets over de sterkte van zijn rug. Informeer je goed !
Succes TS, ik gun je het rijden van harte, maar omdat je er zelf naar vraagt, hier even mijn kanttekeningen.

De zinnigste reactie uit het hele topic. Ik denk dat de meeste gewichtige mensen zelf heel goed weten of ze kunnen rijden of niet. De ene 85 kilo is de andere niet, hangt ook af van je bouw en de hoeveelheid vet die je met je mee torst. Vet stuitert na en daar heeft je paard last van, spieren niet. Ik weet nog wel dat toen ik 80+ kilo woog mijn kont een tuinstoel vulde en ik last had met goed de hulpen geven door het vet bij knieen en bovenbenen... Gebruik je gezond verstand mensen...

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:23

Ik denk dat er prima paarden zijn waar je met die lengte/gewicht op kan rijden. Iemand hierboven noemde al dat ook de conditie en het trainingsniveau van het paard meespeelt. Een paard dat zijn lichaam en spieren goed weet te gebruiken zal misschien eerder geschikt zijn dan een jong paard die nog zwabberend door de baan gaat.

En ook de ruiter moet fit zijn en in balans kunnen zitten (maar zo te horen zit dat bij de TS wel goed). Daarbij hangt het ook nog af van waar het meeste gewicht van de ruiter zit. Zit al het gewicht bovenin en is de ruiter 'topzwaar', zit alles in de kont - en moet je dus kijken of je goed in het zadel past - of is het gewicht evenredig verdeeld...

Je kan iig niet zomaar op basis van alleen de gegevens lengte/gewicht zeggen of iemand te zwaar is of niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:26

Moderatoropmerking:
Een bericht verwijderd waardoor het topic de kant dreigde op te gaan richting een persoonlijke vete hetgeen niet is toegestaan op Bokt. Vervolgens een bericht aangepast dat het verwijderde bericht in quote aanhaalde. Graag weer on topic verder gaan en ingaan op de persoonlijke vraag van TS die luidde:

nootje114 schreef:
Hallo iedereen!
Ik zou heel graag weer willen gaan paardrijden maar iets houd me nog steeds tegen, ik ben namelijk een paar jaar gelden gestopt met rijden omdat me verteld werd dat ik te zwaar zou zijn...
Nu ben ik 1,78m lang en weeg ik 85 kilo. Zouden jullie mij kunnen vertellen of ik echt niet meer paard zou kunnen rijden of dat ik nog wel zou kunnen?
Het welzijn van het paard staat voor mij voorop, dus als het niet kan, dan kan het niet :D

Alvast bedankt voor (eventuele) reacties!

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 00:10

chevax schreef:
Ik vind die vergelijkingen van "liever iemand van 85 kg die mee beweegt dan iemand van 50 kg die hobbelt" altijd zo vreemd. Net of per definitie iedereen van 85 kg goed zit en iedereen van 50 kg hobbelt... Ik ben van mening dat mensen eerlijk naar hun paard en zichzelf moeten zijn en niet op een paard moeten zitten als ze te zwaar zijn. Ongeacht foto's die worden geplaatst of theorieën die worden geventileerd. Ik dénk dat de meeste van de mensen die een topic openen met de vraag "ben ik te zwaar" diep in hun hart het antwoord wel weten maar via Bokt willen horen dat het allemaal prima is. Overgewicht is schijnbaar een enorm taboe en dat terwijl het aantal te zware mensen alleen maar toeneemt. Te zwaar is te zwaar, ongeacht de redenen of iemand anders die het wel doet.

Dit!! _/-\o_ echt precies mijn gedachte.
Ja, iemand van 50 kg die hobbelt is ook slecht. Maar omdat dat OOK slecht is is het niet opeens okay om als te zware ruiter die niet hobbelt op je paard te gaan zitten :')

Iemand die niet te zwaar is EN die niet hobbelt. Dat moet je hebben. En die ruiters zijn er ook hoor, het is niet het een of het ander.

Daarbij vind ik het idd ook jammer dat er zo'n taboe rust op te zwaar zijn. Er is niets mis met te zwaar zijn, maar je paard moet er niet de dupe van worden. Wees dan zo eerlijk om er niet op te gaan zitten totdat je zelf weer op een goed gewicht zit..

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 02:27

85 kg moet prima kunnen hoor! Dan wel een groot of sterk paard gaan rijden. Er zijn tenslotte toch ook genoeg mannelijke ruiters die dat gewicht hebben?
Wel lijkt het me comfortabeler voor jezelf en het paard om te rijden als je lukt om wat gewicht te verliezen.
Veel plezier met rijden!

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 08:30

Zoals Sjef Jansen zegt "pas je niet in een Anky broek moet je niet op een paard zitten"
Ik vind het persoonlijk nog al erg. Ik pas niet in een Anky broek dus ik zou niet mogen rijden.