Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
smurffie schreef:saddledancer schreef:
Naja dit vind ik dus wel echt te zwaar, en niet eerlijk naar de pony. sorry dat ik het zeg.
Maar jij haalde zelf die 15% regel aan toch?
Mijn pony van 1.53 is 560 kilo als ze goed in haar spier zit (Dus geen vet!!!!). Dan kom je op 56 - 84 kilo. Deze ruiter zit daar 1 kilo boven...
saddledancer schreef:De 15% regel heb ik niet aangehaald, daar vind ik namelijk geen bewijs voor, volgens mij verwar je me met iemand andersik let niet op regels, ik vind gewoon dat je je gezond verstand moet gebruiken, en mijn gezond verstand zegt mij dat ik dit niet vind kunnen.
Maar zelfs als die regel aangehouden word moet je er zadel, dekje e.d. (a 10 kilo) nog bij tellen, en dan zit deze ruiter er toch echt wel boven hoor.
chevax schreef:Ik vind die vergelijkingen van "liever iemand van 85 kg die mee beweegt dan iemand van 50 kg die hobbelt" altijd zo vreemd. Net of per definitie iedereen van 85 kg goed zit en iedereen van 50 kg hobbelt...
smurffie schreef:saddledancer schreef:De 15% regel heb ik niet aangehaald, daar vind ik namelijk geen bewijs voor, volgens mij verwar je me met iemand andersik let niet op regels, ik vind gewoon dat je je gezond verstand moet gebruiken, en mijn gezond verstand zegt mij dat ik dit niet vind kunnen.
Maar zelfs als die regel aangehouden word moet je er zadel, dekje e.d. (a 10 kilo) nog bij tellen, en dan zit deze ruiter er toch echt wel boven hoor.
Oh ik zie inderdaad dat ik mij vergist heb.
Wij zullen het op paarden gebied nooit met elkaar eens worden.
Paarden die enkel op stal staan en niet vrij kunnen bewegen met hun spieren zullen het inderdaad zwaar hebben met een zwaardere ruiter in dat enige uurtje dat ze hun stal uit komen.
Ik denk dat er inderdaad naar de algehele gesteldheid en toestand van het paard gekeken moet worden.
smurffie schreef:Dat zeg ik, wij gaan het nooit eens zijn. Want een paard dat 23 uur in stal door brengt kan imo niet in topconditie zijn.
Tevens staat mijn merrie onder goede controle juist omdat ik zwaar voor haar ben. Echter ieder professional, masseur, sportfysio, dierenartsen en zadelmaker geven toe weinig zo'n goede rug te zien. Als je weet waar de zwakke punten liggen kun je gericht trainen. Ik verlang bijvoorbeeld niet van mijn paard dat ze 5 dagen per week met mij loopt.
Topconditie staat trouwens niet gelijk aan slank, maar dat is weer zo'n fijne discussie verder.
Watermill schreef:Mag ik even chargeren?
Paarden zijn helemaal niet gebouwd om op te rijden! Omdat wij mensen dat al eeuwen doen, wil nog niet zeggen dat het goed voor ze is. Hun rug is een soort hangbrug en wij gaan op het diepste punt zitten. Je kunt je voorstellen wat er gebeurt. De doornuitsteeksels worden sneller tegen elkaar gedrukt, waardoor kissing spines op de loer ligt. Je wilt niet weten hoeveel paarden rugproblemen hebben!!
Ik vind het zelf dus een enorme verantwoordelijk om een paard door ons rijden niet te beschadigen. Zoals al eerder gezegd in dit topic, het paard heeft geen keuze. Dus wij zijn verantwoordelijk voor zijn gezondheid.
Sommige reacties vind ik erg ondoordacht. Of je kunt rijden met 85 kg, hangt nl. van veel dingen af.
Pas als je paard goed getraind is, sterke buikspieren heeft om de rug omhoog te houden, is het verantwoord om te rijden. En dan is 85 kg bij een "passend" paard zeker te doen.
Daarbij, als wij van ons paard prestaties verlangen, moeten we dat ook bij ons zelf doen.
Als laatste, de grootte van een paard zegt niets over de sterkte van zijn rug. Informeer je goed !
Succes TS, ik gun je het rijden van harte, maar omdat je er zelf naar vraagt, hier even mijn kanttekeningen.
nootje114 schreef:Hallo iedereen!
Ik zou heel graag weer willen gaan paardrijden maar iets houd me nog steeds tegen, ik ben namelijk een paar jaar gelden gestopt met rijden omdat me verteld werd dat ik te zwaar zou zijn...
Nu ben ik 1,78m lang en weeg ik 85 kilo. Zouden jullie mij kunnen vertellen of ik echt niet meer paard zou kunnen rijden of dat ik nog wel zou kunnen?
Het welzijn van het paard staat voor mij voorop, dus als het niet kan, dan kan het niet
Alvast bedankt voor (eventuele) reacties!
chevax schreef:Ik vind die vergelijkingen van "liever iemand van 85 kg die mee beweegt dan iemand van 50 kg die hobbelt" altijd zo vreemd. Net of per definitie iedereen van 85 kg goed zit en iedereen van 50 kg hobbelt... Ik ben van mening dat mensen eerlijk naar hun paard en zichzelf moeten zijn en niet op een paard moeten zitten als ze te zwaar zijn. Ongeacht foto's die worden geplaatst of theorieën die worden geventileerd. Ik dénk dat de meeste van de mensen die een topic openen met de vraag "ben ik te zwaar" diep in hun hart het antwoord wel weten maar via Bokt willen horen dat het allemaal prima is. Overgewicht is schijnbaar een enorm taboe en dat terwijl het aantal te zware mensen alleen maar toeneemt. Te zwaar is te zwaar, ongeacht de redenen of iemand anders die het wel doet.