ruitershop wil geld niet teruggeven

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:23

Ik snap eerlijk gezegd niet dat er moeilijk wordt gedaan om 1 of 2 dagen. Natuurlijk moet er een grens getrokken worden, maar dit is natuurlijk geen gewone retour.
Als verkoper siert het je om de koper te geloven in dit geval.

Had laatst een klant die na 3,5 maand na ontvangst een boze mail stuurde omdat ze 2 weken op haar pakket had moeten wachten. (klant was hierover geïnformeerd dat het ongeveer 2 weken zou duren)
Dus nadat ze het product 3,5 maanden in haar bezit had, kreeg ik die boze mail en heeft ze het op eigen houtje terug gestuurd.
Ongebruikt, nog netjes in de verpakking. Dan kan je moeilijk gaan doen, maar je kan het ook gewoon terug nemen en het geld terug storten. Het wordt toch wel weer aan een ander verkocht die er wel blij mee is.

Dat van die tegoedbon is inderdaad in strijd met de wet.
Het vervelende in dit verhaal is dat koper akkoord is gegaan met de algemene voorwaarden en het nu dus een welles nietes spelletje geworden is.

bruintje123

Re: ruitershop wil geld niet teruggeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:25

Voorwaarden staan niet boven de Wet.
Dus daar is nooit een akkoord in.

Dat jij het na 3,5 maand terug neemt is natuurlijk wel erg klantvriendelijk.
Dat web shops zeggen dat doen we niet kan ik begrijpen.

Maar twee dagen met deze uitleg.
Als je zo je winst moet halen gaat het wel erg slecht met de zaak. :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:32

Ik doelde op die 14 dagen. TS is daarmee akkoord gegaan. De webshop kan wel zo star en stug blijven, maar klantvriendelijk vind ik het zeker niet. Al zou TS niet de waarheid spreken... Dan gaat het om hooguit 2 dagen...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:38

Wat ik mezelf afvraag: wat is het voordeel van PostNL om dit te doen?

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:15

Iris82 schreef:
Wat ik mezelf afvraag: wat is het voordeel van PostNL om dit te doen?

De meeste pakjesbezorgers worden per pakket betaald.., mensen die niet thuis zijn en waarvoor je nog een keer terug moet, kosten tijd, tijd in welke je wellicht ook 2 andere pakjes af kunt leveren.
Wellicht lag ts die dag niet op de route en heeft de bezorger gewacht tot hij er minder tijd aan kwijt zou zijn.
Wat het niet goed praat natuurlijk :o

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:16

bruintje123 schreef:
Voorwaarden staan niet boven de Wet.
Dus daar is nooit een akkoord in.

Dat jij het na 3,5 maand terug neemt is natuurlijk wel erg klantvriendelijk.
Dat web shops zeggen dat doen we niet kan ik begrijpen.

Maar twee dagen met deze uitleg.
Als je zo je winst moet halen gaat het wel erg slecht met de zaak. :)

Maar staat dit ook in de Belgische wet?
Want zowel de TS als de webshop komen uit Belgie

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:19

Het was toch een Nederlandse webshop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:20

Ik dacht het wel?

TS, stomme vraag, mochten jullie er alsnog niet uit komen... heeft iemand in je familie toevallig een abonnement op TestAankoop? Daar zit ook een juridische dienst aan verbonden.

Wat je ook kan doen, ook als de webshop het intussen netjes oplost, is TestAankoop een keer mailen met je verhaal. Zij onderzoeken dit soort dingen erg vaak en wie weet gaan zij dan de boel een keer uitspitten om in de toekomst ook anderen voor dit soort fratsen te behoeden ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:28

Zoe_97 schreef:
Shirley schreef:
Maar wat doet PostNL tussen een BELGISCHE klant bij een BELGISCH bedrijf :?

ik heb werkelijk geen idee waarom het bedrijf niet met bpost heeft verzonden... Daar heb ik veel betere ervaringen mee (ik ken mijn bezorger persoonlijk, dus nooit problemen)

Dacht ik hier te zien

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:44

Iris82 schreef:
Binnen 14 na ontvangst. Maar wanneer de ontvangst nu feitelijk is daar is een meningsverschil over.

Misschien brengt dit licht in de zaak:
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verko ... taankopen/

Wat staat er in de wet over de duur van de bedenktijd?

Bedenktijd bij producten
Bij aankoop van een product, of van een product samen met een dienst, mag de consument de koop ontbinden tot 14 dagen nadat hij het product heeft ontvangen. De consument kan de koop ook al ontbinden voordat hij het product heeft ontvangen. U hoeft het product dan niet meer op te sturen.

Hoe werkt het ontbinden van de overeenkomst?
De consument moet duidelijk aan u laten weten dat hij de overeenkomst ontbindt. Dit kan bijvoorbeeld in een e-mail, met een brief of telefonisch. De consument kan ook gebruik maken van het modelformulier voor ontbinding/herroeping. Dit formulier moet u op uw website zetten en verstrekken aan iedere consument die iets bij u bestelt. Maar hij hoeft niet perse gebruik te maken van het formulier dat u hebt gegeven. U mag geen speciale eisen stellen aan de manier waarop de consument de overeenkomst ontbindt.

Let op: terugsturen hoeft niet binnen de bedenktijd

De overeenkomst ontbinden is niet hetzelfde als terugsturen. Voor het terugsturen heeft de consument langer de tijd.

De webwinkel heeft ongelijk. De koop is vrijwel direct of in ieder geval binnen de 14 dagen door TS via mail ontbonden, met als reden vermeld dat het hoofdstel niet past. De winkelier heeft hierop gereageerd en hiermee de mail van TS dus bevestigd.
De discussie over wanneer het pakketje is afgeleverd en of het binnen de 14 dagen bedenktijd retour is gezonden doet dus niet terzake. De mail wordt wettelijk gezien als ontbinding van de koop en voor het terugsturen heeft TS dus langer de tijd.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:05

De ts schrijft op de 23e dat ze het hoofdstel gepast heeft en dat het niet past en dat ze contact heeft gezocht met de webshop.
Wanneer het pakket daadwerkelijk op 7-1 geleverd was, had ze uiterlijk de 21e de koop moeten ontbinden.
Te laat dus...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:56

Maar niet als die 11e klopt.
En daar gaat het nu net om.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:04

bruintje123 schreef:
Maar niet als die 11e klopt.
En daar gaat het nu net om.

Ja dûh..., dat is nou inderdaad de clou van dit topic.
Diegene waar ik op reageerde beweert echter dat het niet om het retour sturen, maar om het schriftelijk ontbinden gaat en dat ts dus sowieso op tijd is.
En dat is dus niet zo in de ogen van de webshop

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:09

Die 7e klopt. De webwinkel doet het goed. TS moet bij PostNL zijn.

Natuurlijk zijn het maar 2 dagen maar de volgende doet het na 3 dagen, of 4. Er is een gewoon (wettelijk!) een grens gesteld bij 14 dagen en dat vind ik al heel ruim.

Het siert de webshop dat ze na het verstrijken van de termijn bereidt zijn om toch nog een waardebon te geven.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 19:12

En laatste keer: die 7e klopt niet! En ik kan zelf niets met PostNL. Graag deze discussie nu te laten voor wat het is.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:18

Misschien ben ik nu heel slecht aan het denken hoor.....
Maar accepteer die waardebom.koop er een nieuw hoofdstel van,retourneer die wel op tijd als hij niet naar je zin is en dan heb je alsnog je aankoop bedrag terug.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:20

Was het wel op je eigen huisadres afgeleverd.

Ik krabbel ook nog wel eens een handtekening voor een pakje van mijn dochter je hoeft je nl niet te legitimeren als je een pakje bij de deur aanneemt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:22

Zoe_97 schreef:
En laatste keer: die 7e klopt niet! En ik kan zelf niets met PostNL. Graag deze discussie nu te laten voor wat het is.

Ik vind het spijtig voor je dat niet te horen krijgt wat je wilt horen. De webshop heeft de 6e verstuurd en (waarschijnlijk) de bezorger heeft een handtekening gezet op de 7e dat het bezorgd is. Zij krijgen betaald per poststuk dat afgeleverd is. Misschien was je niet thuis of lag het niet op zijn route.

Anyway, je hebt geen poot om op te staan. Pak die waardebon, koop een mooie deken ervan ofzo.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:26

veneri schreef:
Maar accepteer die waardebom.koop er een nieuw hoofdstel van,retourneer die wel op tijd als hij niet naar je zin is en dan heb je alsnog je aankoop bedrag terug.

:= ~~}>

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 19:33

Echwel schreef:
Was het wel op je eigen huisadres afgeleverd.

Ik krabbel ook nog wel eens een handtekening voor een pakje van mijn dochter je hoeft je nl niet te legitimeren als je een pakje bij de deur aanneemt

Ik heb het zelf aangenomen
Ik was de weken ervoor ook constant thuis (studeren voor mijn examens). Ik heb enkel in de avond mijn huis verlaten op vrijdag in die week. Dus het moment dat het afgeleverd zou zijn was ik gewoon thuis.

Waardebon accepteren om zo geld terug te krijgen zal waarschijnlijk niet werken en vindt ik ook een beetje oneerlijk.

Met een deken ofzo kan ik niets. Ik heb flink gewerkt gewerkt in de zomer. Daarvan hele tuig en dekens vervangen. Enkel dat hoofdstel was nog nodig en geldt raakt stilletjes op.

Even een vraagje los hiervan. Stel ik accepteer de waardebon hebben ze wel veel grondwerkspullen. Lange lijnen heb ik altijd al een keer willen proberen, maar zou je dit nog aan een 20-jarig paard aan kunnen leren die nog nooit zoiets gedaan heeft?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:39

veneri schreef:

Als je betaald met een waardebon krijg je ook een waardebon weer terug....

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:41

Zoe_97 schreef:
Even een vraagje los hiervan. Stel ik accepteer de waardebon hebben ze wel veel grondwerkspullen. Lange lijnen heb ik altijd al een keer willen proberen, maar zou je dit nog aan een 20-jarig paard aan kunnen leren die nog nooit zoiets gedaan heeft?

Natuurlijk kan dat.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:48

Ja hoor, dat kun je prima met een 20 jarig paard doen! Lange lijnen pakken ze vaak gemakkelijk op, ook op latere leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:53

janderegelaa schreef:
Zoe_97 schreef:

Ik vind het spijtig voor je dat niet te horen krijgt wat je wilt horen. De webshop heeft de 6e verstuurd en (waarschijnlijk) de bezorger heeft een handtekening gezet op de 7e dat het bezorgd is. Zij krijgen betaald per poststuk dat afgeleverd is. Misschien was je niet thuis of lag het niet op zijn route.

Anyway, je hebt geen poot om op te staan. Pak die waardebon, koop een mooie deken ervan ofzo.

Dus jij vindt het normaal dat TS door de actie van de bezorger haar verlies moet nemen? Als die kerel het de 7e effectief had bezorgd ipv aftekenen en het achterhouden, dan was er nooit een probleem geweest. Het was ook nooit een probleem geweest als hij de 11e had bezorgt en ook de 11e had aangetekend. In beide gevallen zou TS dan binnen de retourtermijn contact opgenomen hebben met de webshop. Zou jij het leuk vinden als je wat bestelt waar je lang voor spaart, wat aardig duur is, helaas tegenvalt en dan je geld kwijt bent omdat zo'n aap van een bezorger de bezorgtijd heeft vervalst en je het dus niet meer terug kan sturen?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:02

Nee dat zeg ik niet. Maar de zwarte piet wordt nu alleen maar naar de webshop gespeeld omdat TS geen voet aan de grond krijgt bij PostNL terwijl daar de fout ligt.

En het is natuurlijk een beetje raar om een ander de schuld te geven omdat je bij de schuldige je gelijk niet kan halen.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 26-01-16 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt