Mondelinge overeenkomst ontbinden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Mondelinge overeenkomst ontbinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 19:29

Hier is toch echt een koop tot stand gekomen. Nog geen levering, maar dat is ook nog niet persé nodig.

Ik zou juridisch advies inwinnen, ik denk dat die zeggen haar te laten weten dat je de overeenkomst niet meer na gaat komen, en dat je wilt ontbinden. Geef haar een redelijke termijn om aan te geven wat ze hier mee wil doen, en laat weten dat wanneer ze niet binnen die termijn met een voorstel komt, jij geen schadevergoeding meer gaat betalen.

Ik heb volgende week tentamen privaatrecht, dit zou 't moeten zijn. :P Maar persoonlijk zou ik denk ik gewoon niks meer laten horen. :=

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 19:39

noorbeek1234 schreef:
Zullen we het er dan maar bij houden dat ik dit veulen zal moeten kopen, ongeacht of ik het wil ja of nee. Schadevergoeding zal geen optie meer zijn als ik zo jullie reacties lees. Moeilijk...

dat denk ik toch niet contract klopt niet en als jij van de koop afziet, moet dat kunnen , je hebt haar eerlijk verteld dat het niet doorgaat, ik zou zeker de gerechtelijke mogelijkheden goed nagaan , en niet tekenen. want dan hang je echt. zij houd zich ook niet aan de afspraken. Als jij van de koop afziet heeft zij pech. Maar er moet wel gekeken worden hoe precies je er van af kan komen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 19:58

Rare verkoopster. Heb je ook weinig hart voor je dieren, als je ze door iemand z'n strot wil douwen die ze eigenlijk toch niet wilt. Snap dat het rottig is maar neem de schadevergoeding aan en gun het beestje een huisje waar hij gewenst is.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:01

TS, je legt je er wel makkelijk bij neer. Het contract was toch niet volgens afspraak?
Je hebt het veulen niet eens gezien, dadelijk is er iets mis mee, dan kun je zelf wel helemaal voor je kop slaan dat je zo makkelijk verkoper haar zin had gegeven.

En dan .. heb je een veulen wat je niet wilt, ga je dat dan houden of proberen door te verkopen. Wat misschien niet eens zo makkelijk is, want verkoper is niet voor niks zo opdringerig.

Ik zou toch eens even juridisch advies vragen als ik jou was of jij en/of je ouders moeten geld genoeg hebben, dan maakt het allemaal niet zo veel uit. Denk goed aan de consequenties met name de financiële, twee paarden onderhouden kost veel tijd en geld. En voor je kunt rijden op het veulen heb je er eerst heel veel tijd en geld ingepompt. Denk aan dubbele onderhoud kosten, de dierenarts en hoefsmid en heel veel tijd.

Hoewel je met 20 jaar oud genoeg bent, zou ik als ik jou was, duidelijk met je ouders overleggen wat je gaat doen om impulsieve besluiten met nadelige gevolgen te voorkomen.

Succes en veel wijsheid toegewenst, ik hoop dat je een weloverwogen beslissing kunt (gaat) maken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:27

xSogno schreef:
Rare verkoopster. Heb je ook weinig hart voor je dieren, als je ze door iemand z'n strot wil douwen die ze eigenlijk toch niet wilt. Snap dat het rottig is maar neem de schadevergoeding aan en gun het beestje een huisje waar hij gewenst is.

Precies,dat vind ik nou ook. Ee n kleine schade vergoeding wegens contractbreuk [bijv. een maand stalhuur] moet voldoende zijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:37

Zoe_97 schreef:
ik vind dat jij erg onfatsoenlijk handeld. Daarbij zegt iedereen dat ze 14 dagen bedenktijd heeft, maar 7 oktober is al langer dan 14 dagen geleden hoor...

In sommige gevallen acht de rechter het rechtvaardig om deze periode te verlengen (achteraf dus)..

Ja, TS had 14 dagen
Ja, TS heeft verzuimd binnen 14 dagen te reageren..
Ja, TS heeft direct na ontvangst, net na de 14 dagen (immers het is niet vandaag geweest), gezegd 'ik zie ervanaf'.
Ja, TS heeft een ondeugdelijk contract gekregen met andere cijfers dan de mondelinge afspraak..

Als dit voor de rechter komt..
Dan denk ik dat TS ontslagen wordt van haar verplichting..
Simpelweg, omdat het een ondeugdelijke bevestiging volgde op een mondelinge afspraak..
Mondeling het ene overeengekomen.. op schrift wil verkoper ineens wat anders overeenkomen..

je kunt gewoon zeggen: hierover was verwarring.. ik heb nagelaten hiervan de verkoper te kennen, omdat het mij onzeker maakte en de verkoper hiermee onbetrouwbaarder aanvoelde.

Ja het is niet netjes zoals ik dit heb aangepakt, maar aangezien verkoper een ander contract heeft opgestuurd dan mondeling was overeengekomen, heb ik uiteindelijk 'te laat' af gezien van de koop..

Te laat, maar wel binnen redelijke termijn..

---

omdat het slechts enkele dagen betrof, en een ondeugdelijke overeenkomst.. Denk ik dat dit veulen niet in de maag van TS wordt gesplitst..

nogmaals, het is niet netjes.. En ik denk dat als er een correct contract binnen was gekomen, TS wellicht gedwongen zou zijn om het veulen af te nemen. Maar in dit geval heeft ook verkoper een grote fout gemaakt.. Waarmee de 14 dagen best achteraf bezien verlengd kan worden tot een 'redelijk termijn waarbinnen wordt afgezien van de koop'.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:37

wel, ze heeft paard en prijs geaccepteerd, dus zit ze er aan vast, heel officieel dan

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:52

sassefras schreef:
wel, ze heeft paard en prijs geaccepteerd, dus zit ze er aan vast, heel officieel dan

Tja mondeling heeft ze het veulen onder bepaalde voorwaarden geaccepteerd... Schriftelijk is daar het een en ander aan toegevoegd. Wat niet is overeengekomen samen!

Koop op afstand, geeft recht om eraf te komen, zeker wanneer betaling moet geschieden, zoals op schriftelijk staat, welke dus NIET zodanig is afgesproken.

Aan beide kanten rammelt het dus gewoon. TS had eerder moeten zeggen niet akkoord te gaan. Maar de verkoper had niet het recht om eenzijdig het contract te veranderen, of bepalingen aan toe te voegen.

Beide dus nalatig in de gemaakte afspraken. Dan heeft diegene die het product (paard) in handen heeft de pech (of geluk) van houden.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:33

nou ik betwijfel het nogal

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 15:04

TS, heeft je rechtsbijstand inmiddels al gereageerd hoe zij erover denken?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 17:53

Persoonlijk vind ik dat de koop pas tot stand is gekomen zodra de koper het paard op stal heeft en de verkoper het geld in de hand. De rest is allemaal blabla en visserslatijn. :+

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:37

Persoonlijk telt niet he, wettelijk telt

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 00:01

anjali schreef:
Persoonlijk vind ik dat de koop pas tot stand is gekomen zodra de koper het paard op stal heeft en de verkoper het geld in de hand. De rest is allemaal blabla en visserslatijn. :+

jaja dat was vroeger zo :D

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 00:18

xSogno schreef:

Mijn gedachte! Ts is niet slim geweest en hopelijk komt dat goed maar de tactiek van deze verkoopster is diep triest en dient enkel het belang van haar beurs. Niet die van het veulen, dat is wel duidelijk.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 00:38

Ik vraag me af wie er voor de ellende opdraait als het veulen iets mankeert?
Beestje heeft de TS nog nooit gezien, niet gekeurd en ze mag het pas meenemen na de opfok.

Vervolgens komt er een contract wat niet is volgens afspraak.
TS kan het veulen niet eens betalen , termijnbedrag moet behoorlijk laag gehouden worden blijkbaar .

Ik heb werkelijk nog nooit zo'n maffe koop gezien en ik denk ook niet dat er ergens een rechter is die deze koop serieus gaat nemen.

TS rechtbijstand inschakelen en uit handen geven, desnoods de verkoper een laatste mailtje sturen met dat de rechtsbijstand het overneemt .

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 00:57

Mjah, daar zat ik dus ook mee.. Mag een redelijk denkend mens aan de hand van wat mailtjes uberhaubt denken dat er een overeenkomst is?

Gebruikelijk is een paard eerst te zien, eventueel te keuren etc.

Ben ook benieuwd wat rechtsbijstand zegt!

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:53

Ik ben ook heel benieuwd, jammer dat TS laatste reaktie vorige week maandag was, bijna een week geleden. Zou leuk zijn als ze ons even een up-date gaf :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:00

Als ze juridische hulp heeft ingschakeld zal die hebben geadviseerd om hier niet meer te reageren tot alles is afgehandeld.

Ik snap dat iedereen graag wil weten hoe het afloopt, maar TS is dit niet aan ons verplicht.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:54

nee dat is ze zeker niet....maar zeg dat maar eens tegen mijn nieuwsgierigheid. :P
Misschien komt alles vast wel goed, laten we het hopen voor haar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:32

Je gaat toch niet aanbetalen voor een paard wat je nog nooit hebt gezien.Het schijnt dat er op internet een bende actief is die vanuit het buitenland geweldig mooie en goede paarden aanbiedt voor heel weinig geld, je moet dan alleen eerst even de vervoerskosten overmaken. Je raadt het al, dat geld ben je kwijt en het paard krijg je nooit te zien. :+

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 18:57

Hallo allemaal!!

Sorry voor mijn late reactie!
Ik zal jullie even een update geven: wij hebben een aangetekende brief de deur uit gestuurd, deze heeft ze tot nu toe nog niet aangenomen. Voor de rest ook niks meer laten weten. Ik weet niet hoe het nu gaat aflopen! De bal ligt bij haar zegmaar.

Wel bedankt voor jullie meelevende reacties!!

Groetjes !

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:32

noorbeek1234 schreef:
Hallo allemaal!!

Sorry voor mijn late reactie!
Ik zal jullie even een update geven: wij hebben een aangetekende brief de deur uit gestuurd, deze heeft ze tot nu toe nog niet aangenomen. Voor de rest ook niks meer laten weten. Ik weet niet hoe het nu gaat aflopen! De bal ligt bij haar zegmaar.

Wel bedankt voor jullie meelevende reacties!!

Groetjes !

Verder gewoon negeren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:54

Ja inderdaad. Gewoon geen aandacht meer aan geven, dat ze de brief niet accepteerd geeft wel aan dat ze niet serieus is.

Dj10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:19

T's.
Hoe gaat het nu?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:50

ja ben ook heel benieuwd! vind het wel een fraai staaltje van de verkoper hoor.... god god god. Neem je verlies als verkoper (de kopers willen tenslotte nog een vergoeding betalen ook nog voor het ongemak wat ik een uitstekend voorstel vind)

Zet je paard weer te koop en klaar is kees...