Hoe dochter (8) te motiveren om proefjes te oefenen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liannetje86

Re: Hoe dochter (8) te motiveren om proefjes te oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:45

Soms vraag ik me echt af waar ouders zich druk over maken... Een hobby moet leuk zijn, omdat je het graag wilt. Dat wedstrijdjes rijden is kennelijk niet "serieus" genoeg om er ook echt voor te gaan. Maar zolang het maar leuk is, prima toch? (Snap dat het heel wat kost en dat je daar als ouder voor moet betalen, dat het dan jammer is als er geen "prestaties" worden verricht, maar zolang je kind het toch leuk vind?)

Wat ik hier een beetje mis in het verhaal, waar zijn de andere kindjes? Heeft ze geen vriendinnetje met wie ze samen kan oefenen, de ene keer de ene voorop, dan de andere. Dat ze het gewoon leuk maken voor zichzelf? Veel veren in de kont steken ipv "je moet dit, je moet dat" + motivatie van een ander iemand...) Is dat ook geen optie?

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:49

Onze dochter is inmiddels 11 en vindt paarden wel leuk maar rijdenzoekt ze steeds uitvlucht. Ze kan het wel maar is onzeker. Ik ga haar niet pushen omdat het mijn grote passie is. En wil ze rijden dan gaan we rijden zo niet dan niet. Ik vind school nu even belangrijker. Laatste jaar basisschool . We zien wel wat het wordt. Is het niet dan niet. En ja kinderen luisteren niet naar eigen ouders als het om lesgeven gaat.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:13

Worden er op die manege waar ze rijdt geen wedstrijden georganiseerd?
Mijn dochter wilde ook knhs gaan starten met haar pony. Ik zag dat nog niet zo zitten want wilde haar de teleurstelling van iedere keer onderaan eindigen besparen.
Maar ze bleef erover bezig.

Toen heb ik met haar afgesproken dat ze officieel mocht gaan starten als ze bij ons op de plaatselijke manege tussen de eigen pony's in de B een winstpunt zou rijden.
Er wordt altijd gejureerd door een officieel jurylid dus zo had ik zelf ook een idee waar ze stond qua rijden.

Ze haalde een dik winstpunt en werd eerste. Dus ik moest eraan geloven want beloofd is beloofd :D

Ze rijdt inmiddels 3 seizoenen wedstrijd en is twee keer kringkampioen geworden en heeft alle seizoenen mogen starten op de Brabantse kampioenschappen.

Ze rijdt liever een dressuur- of springles dan dat ze samen met mij in het bos rijdt dus ze is best wel fanatiek. Ze heeft twee keer in de week les waarvan 1 keer ponyclub en 1 keer een half uur privéles.

Verder rijdt ze zelf en proefjes oefenen we alleen wanneer ze weer nieuwe proeven moet rijden. Ook omdat ik geen tijd en zin heb om iedere keer een proef voor te lezen want meestal rij ik mijn paard ook als zij aan het rijden is.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn dochter inmiddels 12 is. Op haar 11de verjaardag heeft ze haar eerste officiële wedstrijd gereden.
Eerder was niet echt een optie want toen ze jonger was had ze ook nog niet de motoriek en het gevoel om de pony echt te rijden. Ze rijdt op een C pony en ze is zelf vrij klein. Ze zijn eerst echt naar elkaar toe moeten groeien want de eerste jaren was het meer meeliften en had ze zelf niet zoveel in te brengen.

Een E pony met een 8 jarige heeft wat dat betreft natuurlijk hetzelfde probleem, ze zal de pony nog niet echt kunnen rijden met haar zit en benen.

Wat dat betreft zou ik gewoon nog even wachten met officiële wedstrijden en het houden bij wedstrijdjes op de manege of anders inderdaad bixie. Je dochter kan wel vanalles willen maar het moet wel realistisch blijven. Startpas, lidmaatschap van een Rijvereniging, inschrijfgeld en vervoer kost stiekem ook een heleboel.
En er zijn zoveel leuke dingen die je met een pony kunt doen tot de tijd dat ze klaar is voor wedstrijden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:56

kinel schreef:
Onze dochter is inmiddels 11 en vindt paarden wel leuk maar rijdenzoekt ze steeds uitvlucht. Ze kan het wel maar is onzeker. Ik ga haar niet pushen omdat het mijn grote passie is. En wil ze rijden dan gaan we rijden zo niet dan niet. Ik vind school nu even belangrijker. Laatste jaar basisschool . We zien wel wat het wordt. Is het niet dan niet. En ja kinderen luisteren niet naar eigen ouders als het om lesgeven gaat.

Als het niet rijden komt doordat een kind bang is, kan goede, kindvriendelijke instructie haar helpen om daarmee te dealen. Spelenderwijs, zonder dwang, haar handvatten geven om meer te durven.
En dat is een levensles waar ze vervolgens op andere fronten profijt van kan hebben.
Als ze gewoon andere dingen minstens net zo interessant vindt, is het natuurlijk anders.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:25

Waarom ga je niet proefgericht trainen?
Alle oefeningen uit de proeven regelmatig in de training planten en beetje zelfde volgorde doen.

Voor je het weet heeft ze zo een proef geoefend. Weliswaar verkeerde volgorde of bij de laatste oefening beginnen en dan naar de eerste. Maar dan heeft ze het toch geoefend.

Als F8 gelijk staat aan B laat haar dan gewoon eens een oefenwedstrijdje doen, onderling o.i.d. Van op wedstrijd gaan leer je alleen maar en misschien ziet ze het dan als motivatie om toch proeven te gaan oefenen.

Doedatje

Re: Hoe dochter (8) te motiveren om proefjes te oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:23

zolang ze het leuk vind om op wedstrijd te gaan zonder wat te winnen zou je het zo kunnen laten toch/, en anders kan je inderdaad proefgericht gaan trainen

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 09:22

senna21 schreef:
kinel schreef:

Als het niet rijden komt doordat een kind bang is, kan goede, kindvriendelijke instructie haar helpen om daarmee te dealen. Spelenderwijs, zonder dwang, haar handvatten geven om meer te durven.
En dat is een levensles waar ze vervolgens op andere fronten profijt van kan hebben.
Als ze gewoon andere dingen minstens net zo interessant vindt, is het natuurlijk anders.

We doen ook alles zonder dwang. En als er iets goed gaat flink prijzen en dan komt er een smile van oor tot oor. En zo stapje voor stapje. We komen er wel en is het niet dan niet. Ze heeft vrije keuze. Ze is gauw onzeker maar dat heeft ze met veel dingen.

ilseilse2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:10

Het gaat idd om het plezier, als ze er niet gelukkig van word dan moet je het haar niet laten doen

Toevoeging: als je het wel heel graag wilt als soort verplichting, gewoon mee omgaan alsof het huiswerk is. Als je dit niet doet, dan mag je je mobiel tot die tijd niet (bijv)