Geen auto, wel een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 23:10

Ik rij geen auto, wel ligfiets en crosshybride. En paard! Mijn echtgenoot rijdt wel auto. Onze auto is handig voor allerlei zaken, maar een trailer met mijn paard erin gaat ie never niet trekken. Als er onverhoopt een ziek paard vervoerd moet worden, kan ik wel een blik mensen met auto en trailer opentrekken. Durf te vragen!

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 23:16

Sizzle schreef:
Ik neem aan dat je daar fatsoenlijke afspraken over maakt :)*

Precies!

Ik heb dus vier paarden en geen auto, niet eens een rijbewijs ;) En red mij prima. Enige waarvoor ik een auto nodig zou hebben zijn kliniekbezoeken. Maar daarvoor zou ik dan ook een trailer moeten kopen... Voor nog niet eens elk jaar dat dat voorkomt zou dat absurd zijn.

En ja ik ben wel eens naar een kliniek gebracht door een stalgenoot. Daar betaal ik dan voor.
Toen mijn paard een peesblessure had, werd ze aan huis gescand. Vond ik ook rustiger voor haar. Dus ik geloof niet dat ik van anderen met auto profiteer :)

Het kan zonder auto. Maar dat hangt er wel vanaf waar je woont, afstand naar je paard, of je volpension staat of niet, etc..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 23:32

Yvank_ schreef:
Maar je zal je er over verbazen hoeveel mensen niet bij een kliniek kunnen komen in een spoedgeval omdat er doodgewoon op dat moment geen materiaal en mensen zijn voor vervoer... Daarom altijd zorgen dat je wat achter de hand hebt ipv denken ach als dat gebeurt zal de hele stal wel klaarstaan!

Precies.

En ik heb de paarden aan huis, dus geen stalhouder die alles heeft. Dus wil ik geen half uur moeten wachten op hulp terwijl ik in die tijd met bijvoorbeeld koliek paard ook al op de kliniek had kunnen staan.

Daarvoor heb ik prive bij mensen gestaan, ook daar was ik de enige met auto plus trailer (vandaar ook de beschadigde trailer daarna)
Ik verbaas me er inderdaad vaak over dat mensen helemaal geen back-up plan hebben.
En het maar heel normaal vinden dat andere dan hun auto plus trailer maar uitlenen (en stuk terug krijgen).
Een beste vriendin van me kan alles nog lenen, maar voor de rest niemand meer.
Hier moet ook hard gewerkt worden om alles te betalen.
Dat doet een ander ook maar voor hun hobby.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 23:39

Ik ga er vanuit dat ook jij je auto niet speciaal gekocht hebt voor het geval je paard ooit met spoed ergens heen moet, toch?

Sommige mensen wonen nou eenmaal ergens waar een auto eerder hinder dan voordeel leverd. Dat heeft niets met niet willen investeren in de hobby te maken.

bruintje123

Re: Geen auto, wel een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 23:45

Ja hoor.
In de tijd dat ik nog op pension stond was dat op fiets afstand en het werk ook.
De auto kwam alleen uit de garage als we ergens op bezoek gingen niet op fietsafstand.
OV is hier overal ruk.
Dus die kon weken in de garage staan.
Nu is hij ook nodig voor het werk, maar niet perse een die een trailer zou kunnen trekken, die we nu wel hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 07:58

Dat je niet een eigen auto + trailer heb is nog tot daar aan toe.. Maar ook in dit topic verbaas ik me over het aantal berichten als ooh er zijn zat mensen mijn buurt met trailer in geval van spoed kan ik daar vast wel van lenen... Dan denk ik regel dat dan van te voren... Want ik heb ze zien staan hoor mensen die dat óók dachten maar uiteindelijk was er s'nachts om 3 uur niemand te bereiken en paardentaxi kon ook pas een paar uur later.

Toen ik zelf nog geen trailer had zorgde ik wel altijd dat een backup plan klaar stond voor het geval dat.

Ik zou ook niet zo snel mijn trailer uitlenen om de reden die bruintje123 ook geeft, trailers die kapot terug komen en niemand weet van iets. Wij werken er ook hard voor en als iemand anders dan niet op een kliniek kan komen omdat ik niet zelf mee kan , want dat is mijn vereiste ik ga er dan zelf wel bij mee, ja dan is het pech hebben ik kan daar niets aan doen.

@ sizzle, dat heb ik wel degelijk. Er moest toch een auto komen dus dat werd direct één die de trailer mag trekken. En uiteraard omdat ik ook een eigen trailer heb gebruik ik hem veel vaker voor les concoursen en alles.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 08:26

Yank, je leest niet wat ik schrijf.
Er moest toch een auto komen zeg je.
Dat is niet hetzelfde als: Ik gebruik nooit een auto maar er staat er ongebruikt 1 klaar op een gehuurde parkeerplaats midden in de stad tot mijn paard ooit een keer met spoed ergens heen moet.

Niet iedereen woont in een omgeving met platteland. Als het ov niet goed is zal je sneller een auto aanschaffen. In het geval van bruintje deed ik carsharing, maar als je dat ook niet hebt dan heb je niet veel keus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 08:28

Dan lees je ook niet wat ik schrijf :)

Ik zeg dat je geen auto hebt is niet erg maar zorg dan wel dat je een back up plan hebt wat niet gebaseerd is op ''ik ken genoeg met een auto + trailer die willen dan vast wel mee'' maar zorg dat je die mensen van te voren al vraagt daar wat over afspreekt oid. Wat dat heb ik heel vaak zie misgaan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 08:36

Ben ik het wel mee eens, wat Yvank zegt. Ik zou zelf denk ik mijn trailer wel willen uitlenen aan een paar mensen die ik ken, in zo'n geval van nood. Maar wat daarbij wel belangrijk is, is dat we die paarden al eens eerder ergens voor vervoerd hebben en dat ik weet dat ze rustig staan in onze trailer.

Ik weet echt niet wat ik zou zeggen als iemand het vroeg wiens paard al jaren niet op de trailer heeft gestaan. Zo'n trailer vervang je niet zomaar, straks zit ik zonder (terwijl ik hem juist ook met het oog op noodgevallen heb aangeschaft) omdat andermans paard 'm afgebroken heeft!
Lekker dan als iemand mij midden in de nacht op zou bellen om me voor z'n dilemma te stellen...

Zo hebben we ooit iemands paard voor een langere rit vervoerd, we zijn toen eerst een paar dagen van te voren langskomen om een rondje van 10 minuten te rijden, mocht hij dan te onrustig zijn dan konden we hem er op loopafstand van de stal uit halen. Was niet nodig gelukkig, maar zoiets zou ik dan in zo'n back-up plan meenemen, gewoon weten dat 't lukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 08:39

Juist Gypsy dat heb ik net zo :) want het lijkt altijd wel ach dan vergoed diegene dat toch? Ja leuk maar dat is net als met een auto die total loss is, hoevaak komt het voor dat je zoveel weer krijgt dat je precies dezelfde net zo oud kan weer kopen? Niet zo vaak nee...

Een paard zoals van goede vriendin die ik veel vaker meeneem daar zou ik geen moment over twijfelen, máár die afspraak hebben we ook. Een vreemd paard tja? Inderdaad je zou midden in de nacht dat dilemma maar krijgen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 08:47

Ik heb vaker gezien dat de eigenaar van de trailer achterblijft met de schade, dan dat inderdaad alle schade keurig vergoed werd.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 08:50

Ik woon in een regio waar je zonder auto echt niet fatsoenlijk kan functioneren, dus auto zou bij mij altijd boven paard gaan. Auto heb ik dan ook, paard niet :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 08:54

Gypsy schreef:
Ik heb vaker gezien dat de eigenaar van de trailer achterblijft met de schade, dan dat inderdaad alle schade keurig vergoed werd.....

Wow... ik rij altijd bij particulieren, heel veel paarden vervoerd. Heb al heel wat gekke dingen meegemaakt. Maar veel onopgevoede paarden, gesloopte trailers en onvergoedde schade nog nooit. Überhaupt nooit schade aan trailers.

Vind dit wel schokkend eigenlijk. Maar ja asociale paarden, asociale eigenaren. Ze gaan toch altijd op hun baas lijken.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 08:59

Ik heb jaren geleden mijn auto verkocht om mijn paard te kopen. Het was een 'nu of nooit' moment. Paard bleef bij de oude eigenaar (kennis) staan en als we vervoer nodig hadden dan chauffeurde hij ons rond :) Na de financiële klap van paard kopen en alle toebehoren, ben ik weer gaan sparen. Inmiddels (6 jaar later) weer een mooie Volvo onder de kont en een jonge trailer om erachter te hangen. Moet wel zeggen dat ik in een stad woon en dus niet afhankelijk ben van de auto maar alles met OV of fiets kan doen. De Volvo gebruik ik ook bijna alleen maar om met paardlief op stap te gaan :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:02

Onvoorbereid is nooit handig.
Maar zelfs al ben je top voorbereid, ik moest laatst mijn les afzeggen omdat mijn accu leeg stond :o :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:24

Brainless schreef:
Ayasha schreef:
Dimphyl; als mijn auto stuk gaat krijg ik een vervangwagen die evenwaardig is aan de mijne gezien ik zo verzekerd ben. :)

Helaas hebben 9 van de 10 leenwagens geen trekhaak.

Dan zoeken ze een andere. Bel ik desnoods mijn verzekering op dat ze het zich maar uit zoeken maar dat ik betaal voor die verzekering. Punt. En ja zo heb ik al in en garage gestaan en ja, ik heb uiteindelijk een wagen mee gekregen die gewoon de trailer kon en mocht trekken. Die hebben ze heus wel staan meestal. ;)

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:54

Best interessante discussie waar ik niet eerder over nagedacht heb. Ik heb zelf dus een auto en trailer en stel dat er iets is met één van beide, genoeg mogelijkheden om op terug te vallen. Er zijn in mijn kennissenkring ook best een aantal mensen aan wie ik mijn trailer en aan sommige zelfs met auto uit zou lenen bij noodgevallen.

Maar als je zelf geen auto en trailer hebt, en ook niet ter beschikking in je omgeving, dan is het wel handig om een calamiteitenplan op te stellen. Wat als...., wat kan je dan? Ik zou dan graag een toezegging hebben van iemand dat ik zijn/haar trailer en/of auto kan lenen in geval van nood. Alvast duidelijke afspraken maken en mocht het dan onverhoopt voorkomen, staat niemand voor verrassingen..

Goed plan?

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:00

Ik heb een auto, trailer en een paard. eigenlijk 2.... Mijn paard was er eerder dan de auto. Als ik iets weg zou moeten doen, zou het toch wel de trailer en of auto zijn.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:09

Mijn enige vervoer is de fiets. Als ik geen zin heb om te fietsen pak ik de bus naar mijn paard. (Bushalte dicht bij stal) of echt heel lui ben de trein.....
Tja auto niet echt nodig voor mij fiets doet het prima leg zo per dag 22 km af en rij ook nog paard

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:38

Gypsy schreef:

Dat vind ik echt shocking, en ik snap dat mensen na een slechte ervaring hun trailer niet meer zo graag uitlenen.

Ik lees hier ook over midden in de nacht opeens naar de kliniek moeten. Hoe gaat dat dan? Ik bedoel, mijn paarden lopen altijd buiten. 's Nachts slaap ik, mijn stalbaas ook, dus cru gezegd, als ze 's nachts iets krijgen dan weten we dat pas de volgende ochtend.

Als mijn paard overdag/ eind van de dag al iets zou hebben, wat een risico kan gaan vormen, dan ga ik natuurlijk wel 's nachts checken, en dan maak ik afspraken om als het verergert vervoer achter de hand te hebben. Of een paardentaxi, of een kennis/stalgenoot die ik daar dan ook voor betaal. Maar dan weet ik dat er mogelijk vervoer nodig is, en dan bereid ik me voor, en is het niet onverwacht.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:43

Je loopt je laatste rondje.
Paard ziek. Belt de Da.
Die komt en zegt dat hij niets kan doen.
Ga jij dan onvoorbereid maar mensen uit hun bed kloppen.
Mensen die al slapen of bijna. En je ligt dan als chauffeur echt niet zomaar weer in je bedje maar mag wel fris en fruitig op het werk verschijnen.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:52

Jemig....

Ik heb 26 jaar paarden en heb nog nooit in deze situatie gezeten. En mocht dit toch gebeuren, ja, dan weet ik wie dit voor mij over heeft en wie ik kan bellen. Omdat ik ook wel eens wat terugdoe, op andere vlakken. Ik weet ook wie dat niet zou waarderen, en dat respecteer ik.
Laatst bijgewerkt door reiziger op 23-09-15 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:55

ik heb een auto en geen paard, ik kan gewoon niet zonder auto.
sommige vrienden zijn in de jaren verhuist en wonen op paar uur afstand, de dichtsbijzijnde winkel is te ver om te fietsen twee dorpen verderop. en ik woon niet in een dorp maar afgelegen.

als ik wil kan ik op andere mensen hun paarden rijden, bijrijpaarden gehad verzorgpaarden, of zelf op mijn werk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:56

Ikzelf gelukkig ook niet.
Kennissen wel.
Op bokt lees je het ook vaak genoeg.
En nee ik wil zelf niet afhankelijk zijn als voor mijn gevoel elke minuut telt.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:06

Ik wil onafhankelijk zijn en ook een paard hebben.

Toen ik nog in Rotterdam woonde was het wel te doen met openbaar vervoer omdat het in de steden goed geregeld is.
Ik had mijn auto nodig voor mijn werk en kon mooi op de terugweg mijn paard doen.

Hier op het Friese plattenland is een auto wel handig, bushalte is ongeveer 4 km van huis en werk is ook niet altijd dichtbij en mijn blondie staat op pension ongeveer 20 min met de auto

Ik leen mijn trailer ook niet meer uit na inderdaad een niet aangename verrassing van een stalgenoot een jaar of wat geleden.
En de dader lag op het kerkhof zoals altijd

Ik werk er ook hard voor en ik ben niet van plan als mensen zelf geen auto willen kopen dat ik dan wel daarvoor op mag draaien incl trailer want dat is lekker makkelijk.

Toen ik nog een 2 paards trailer had en een auto die 2250 kilo mocht trekken ging ik met alle liefde mee als iemand dat vroeg en ik ben zo dat ik daar nooit iets voor wilt hebben maar nu ik een auto heb die maar 1600 kg mag trekken en ik een 1,5 paard heb is het gelukkig over.
Ik sta graag voor iedereen klaar en wil best rijden maar als mijn combinatie kapot gaat zal ik ook de combinatie van de staleigenaar moeten huren dan dat zal dan niemand anders voor me betalen.

Dus eigenlijk komt het er dan op neer... wel de lusten niet de lasten want die laat je aan een ander over omdat je zelf geen auto wilt kopen maar als er stront aan de knikker is dan mag iemand anders je uit de oliebol helpen.... vind dat best wel erg dat het vaak zo gaat.