Sneller dan 100 km met de trailer rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BjornB
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-08-14
Woonplaats: Someren-Eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:20

Ibbel schreef:
Er staat: "kon houden" niet "zou houden" ;)
In een ideale wereld ziet iedereen dus niets over het hoofd. Zelfs die spijker niet op de weg waar je een klapband op rijdt zodat je in de vangrail belandt...


Precies dat bedoelde die examinator toen ook. Met de nadruk op de woorden "KON houden" We zijn afhankelijk van elkaar, maar ook nog eens van omstandigheden waar we juist geen grip op hebben. De ideale wereld bestaat inderdaad helaas niet. Zou een hoop verkeersslachtoffers schelen.

Maar laten we er dan wel met zijn allen voor zorgen dat we doen wat we kunnen om het zo veilig mogelijk te houden. O:)

Mungbean

Berichten: 36431
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Sneller dan 100 km met de trailer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:31

In de ideale wereld viel ook niemand van de trap of van zijn fiets :+
Ik kan niet zo veel met zulke uitspraken, zal wel aan mij liggen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:57

Liever niet zo verplichte APK op aanhnagers.
Dan worden gene die netjes de boel op orde hebben gestraf met extra keurings kosten. En gene die niet de boel op orde hebben gaan wel naar zo bedrijfje wat toch alles goedkeurt. Dat zie je met auto's ook veel gebeuren.

Maar snap wel wat je bedoelt, als je op een stal of een wedstrijd kijkt dan schrik je af en toe wat je daar aantreft.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: Sneller dan 100 km met de trailer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:24

Ieder bedrijf wat APK'S mag afgeven wordt regelmatige gecheckt (begreep ik van iemand die APK'S doet), dus dat er veel bedrijfjes zijn, die een APK zomaar afgeven lijkt me niet helemaal waar.

Ik vind een APK voor trailers prima.
Iemand die nu de boel op orde heeft checkt ook regelmatig, dus zal vast niet meer geld kwijt gaan zijn.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:24

ikke schreef:
Ik rijdt heel relaxed 80-90km/h omdat ik WEET dat ik een flinke marge heb, die ik zou kunnen gebruiken om me uit een situatie te redden.

Dat is naar jouw 140 km (blijkbaar met haast) een leuke marge, jammer dat je paard niet weet wat een tegenstrijdigheden je hier plaatst. nogmaals het is niet zozeer de combinatie die voor problemen zorgt, het feit dat een of meerdere paarden "los" in de trailer staan maakt dat elke manoeuvre rustig en vloeiend moet plaatsvinden. In elke onverwachte situatie komt een extra schok als je paard opgevangen wordt door de trailer, die situatie is van niet leuk tot levensgevaarlijk.

ikke schreef:
Het gaat er niet om wie er gelijk heeft, maar dat je je afwegingen maakt op basis van feiten en niet op basis van aannames..

jouw feiten zijn allemaal aannames, afgezien van de wettelijke regelingen en hoe hard jij zelf rijd, de post gaat hier ook niet om hoe goed jij rijd maar een eerlijk verhaal naar leden die dat niet zo vaak doen.

ik ben het met ibbel eens dat er maar weinigen zijn die een aanhanger rond de 3500 kg trekken.
Maar met 1500 kg aan de haak is dat voor velen al een niet dagelijkse situatie.
Ik heb dan ook grote moeite om Sneller dan 100 km met de trailer rijden te promoten zeker voor een trailer met paarden. Regels zijn niet specifiek voor paardenvervoer maar voor aanhangers, vandaar mijn mening. ik ben er van overtuigd dat elke combinatie die een paardentrailer kan trekken veilig (leeg) sneller dan 100 kan, maar daar komen we bij specifieke omstandigheden.

Na de uitleg van het Het B+ (Code 96) rijbewijs kan dat interessant zijn voor mensen die met meer dan 2 paarden rijden en een pick-up (amerikaanse trailer).

Percy

Berichten: 12874
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:58

Ikke, ik vroeg me af waarom je schrijft dat je met een trailer altijd harder kan rijden en dat dit niets af doet aan de ligging terwijl je later schrijft dat je met een oude trailer hebt gereden die ging slingeren als je boven de 80 km. per uur kwam.

Gaat mij ook niet om gelijk hebben maar ik ben dan wel nieuwsgierig waar die verschillen dan van komen?

Je kan oftewel harder rijden met een willekeurige trailer of het kan niet.

Ik merk zelf totaal geen verschil in het weggedrag van mijn trailer bij verschillende snelheden. Ik vind een lege trailer wel wat wiebeliger dan een trailer met paard(en).

Rij ik 80 km. of (heel even bij inhalen) 100 km., die auto van mij trekt het op zijn sloffen. Ik vind het alleen niet verstandig om harder te gaan juist om die mensen om me heen. Veel mensen beseffen niet die dat er een levend wezen in een trailer staat die in de problemen komt als ze hun auto vlak voor mij gooien. Vanuit 90 kan ik toch iets gemakkelijker reageren dan wanneer ik boven de 100 uit zou komen.

Is ook een van de redenen wanneer het druk is en er een oprit aan komt dat ik vaak al even gas terugneem onder het mom "voorkomen is beter dan genezen". Aangezien ik een automaat heb verlies ik dan niet heel veel snelheid maar net genoeg.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 17:47

Percy schreef:
Ikke, ik vroeg me af waarom je schrijft dat je met een trailer altijd harder kan rijden en dat dit niets af doet aan de ligging terwijl je later schrijft dat je met een oude trailer hebt gereden die ging slingeren als je boven de 80 km. per uur kwam.

Gaat mij ook niet om gelijk hebben maar ik ben dan wel nieuwsgierig waar die verschillen dan van komen?

Je kan oftewel harder rijden met een willekeurige trailer of het kan niet.

Ik merk zelf totaal geen verschil in het weggedrag van mijn trailer bij verschillende snelheden. Ik vind een lege trailer wel wat wiebeliger dan een trailer met paard(en).

Rij ik 80 km. of (heel even bij inhalen) 100 km., die auto van mij trekt het op zijn sloffen. Ik vind het alleen niet verstandig om harder te gaan juist om die mensen om me heen. Veel mensen beseffen niet die dat er een levend wezen in een trailer staat die in de problemen komt als ze hun auto vlak voor mij gooien. Vanuit 90 kan ik toch iets gemakkelijker reageren dan wanneer ik boven de 100 uit zou komen.

Is ook een van de redenen wanneer het druk is en er een oprit aan komt dat ik vaak al even gas terugneem onder het mom "voorkomen is beter dan genezen". Aangezien ik een automaat heb verlies ik dan niet heel veel snelheid maar net genoeg.

Je ziet voor het gemak even een cruciale opmerking over het hoofd: Goed spul gebruiken, up-to-the-job. Mijn Westfalia is up-to-the-job; die gehuurde auto-ambulance was dat niet.

Als je met degelijk spul de weg op gaat; auto's die capabel zijn om datgene te trekken wat je erachter hangt, dan heb je voldoende marge om je uit een netelige situatie te redden door je uit de voeten te maken. DAT IS WAT TELT!!!!!

Als je een goede auto voor een goede trailer zet, dan heb je in vervelende situaties twee opties:
1) je klimt in de ho-ijzers,
2) Je trapt 'm door de bodem.

Als je gaat kruidenieren op je auto en/of je trailer, zet je jezelf op het spel doordat je de tweede optie over boord zet! Je hebt dan maar een optie: remmen. En laat dat nou net een optie zijn die eerder voor problemen zorgt dan gas geven, JUIST bij een kritische combi........

Los hiervan zul je altijd in je achterhoofd moeten houden dat je een paard op de trailer hebt. Dat vergt concentratie en allertheid van de chauffeur op een niveau dat velen niet op kunnen of willen brengen, of zols een bokker eens schreef: je krijgt er klotsende oksels van.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Sneller dan 100 km met de trailer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 18:56

Wij hebben in Duitsland twee jaarlijks de TUV voor aanhangers. Daar wordt echter niet naar de bodem gekeken. Remmen en lichten en banden en koppeling worden daarbij nagekeken. Het geeft natuurlijk geen garantie dat je dan twee jaren veiliger rijd maar ik vind het ook niet verkeerd..

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 19:03

Dinopino schreef:
Wij hebben in Duitsland twee jaarlijks de TUV voor aanhangers. Daar wordt echter niet naar de bodem gekeken. Remmen en lichten en banden en koppeling worden daarbij nagekeken. Het geeft natuurlijk geen garantie dat je dan twee jaren veiliger rijd maar ik vind het ook niet verkeerd..

Maar de APK van een paardenvrachtauto behelst ook geen controle van de vloer. Dat is pas afkeur als ik jou door het gat kan gooien (bij wijze van spreken).

Punt is dat we zo graag alles in regeltjes gegoten zien dat we altijd beschermd zijn maar de keerzijde is dat er dan ook niet meer nagedacht wordt want er zijn immers regels voor........

In soort van dezelfde context sprak ik vandaag iemand met een miniatuur stoommachine. Had ie zelf gebouwd. Dingie was mooi om te zien, maar vanuit technisch oogpunt: dingie had alle certificaten die nodig zijn om een stoommachine te laten werken!
De kennis van dergelijke machines en de bouwkwaliteit om alle certificaten te krijgen, gaat rap verloren.......

BjornB
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-08-14
Woonplaats: Someren-Eind

Re: Sneller dan 100 km met de trailer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 23:16

APK is de minimale eis waar een voertuig aan moet voldoen. En dan gaat het om de technische staat, niet de bodem en dergelijken, maar meer banden, remmen, chassis, enz.

Als je dat zelf inde gaten houdt is dat alleen maar prima, maar je ziet soms aanhangers in het algemeen over de weg gaan dat ik toch blij ben als ik die achter met heb, of dat deze de snelweg af is.

zelf vind ik 90km/uur trouwens hard zat met de trailer of aanhanger. Het is ook verschillend of je regelmatig hiermee rijdt of niet. Ik rij dagelijks met de vrachtautocombinatie en dan is het iedere keer weer alles controleren met aankoppelen.

Pasgeleden nog mee gemaakt dat een persoon van hoge leeftijd voorbijkwam met zijn caravan achter zijn busje. Prima niets mis mee, alleen vergat meneer bij het verplaatsen dat deze door de caravan iets langer was. bij mij en bij mijn collega allebei afgesneden. Bus voorbij hop naar rechts.... |o :? 8)7

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 07:39

BjornB schreef:
APK is de minimale eis waar een voertuig aan moet voldoen. En dan gaat het om de technische staat, niet de bodem en dergelijken, maar meer banden, remmen, chassis, enz.

Als je dat zelf inde gaten houdt is dat alleen maar prima, maar je ziet soms aanhangers in het algemeen over de weg gaan dat ik toch blij ben als ik die achter met heb, of dat deze de snelweg af is.

zelf vind ik 90km/uur trouwens hard zat met de trailer of aanhanger. Het is ook verschillend of je regelmatig hiermee rijdt of niet. Ik rij dagelijks met de vrachtautocombinatie en dan is het iedere keer weer alles controleren met aankoppelen.

Pasgeleden nog mee gemaakt dat een persoon van hoge leeftijd voorbijkwam met zijn caravan achter zijn busje. Prima niets mis mee, alleen vergat meneer bij het verplaatsen dat deze door de caravan iets langer was. bij mij en bij mijn collega allebei afgesneden. Bus voorbij hop naar rechts.... |o :? 8)7

Het is intussen redelijk verworden tot een milieu-speeltje van de overheid.

Otte001
Berichten: 107
Geregistreerd: 27-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 12:01

StalNollie schreef:
Otte001 schreef:

uh waar heb jij je rijbewijs bij gekregen, dit krijg je gewoon bij je theorie examen en in het boekje staat het ook


Voor StalNollie en allen die zich dat nog afvragen: ik heb mijn rijbewijs 30 jaar geleden gehaald en 29 jaar niet met een aanhanger gereden. De snelheidregels zijn in al die jaren af en toe veranderd. Ondertussen heb ik veel geoefend met aanhangwagens en alvorens ik paarden in een trailer vervoer zal ik ook nog vaak leeg proefdraaien :)

Oja de vraag ging over de km grens op de banden, niet over mijn rijvaardigheid :)

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:42

Otte001 schreef:
Oja de vraag ging over de km grens op de banden, niet over mijn rijvaardigheid :)

Ook op trailerbanden staat een snelheidsindex:
J tot 100 KM/H
K tot 110 KM/H
L tot 120 KM/H
M tot 130 KM/H
N tot 140 KM/H
P tot 150 KM/H
S tot 180 KM/H enz.

speciale trailer banden hebben een groot draagvermogen en mits op de juiste spanning zijn zij veel sterker dan normale autobanden.
Alleen bij te zachte banden die veel vervormen zal de band warm worden en het risico op een klapband toenemen. ik dacht dat bij onze trailer een N tot 140 km/uur is gemonteerd.

Het is altijd slim om de codes op de band na te lopen zodat je niet voor onaangename verassingen komt te staan

Tafelpoten
Berichten: 42
Geregistreerd: 25-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:14

Ik vind het onverantwoordelijk om harder dan toegestaan te rijden.
Immers houdt het overige verkeer rekening met die 90 km per uur.

Ibbel

Berichten: 51610
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:33

Ik heb het vage idee dat de vraag van TS simpelweg was: als ik een trailer koop waar J-banden onder liggen, klappen ze dan alle 4 spontaan als ik bij een inhaalactie even een kilometer 105 km/u rijd...

En ik vermoed zo maar dat het antwoord op die vraag echt een absoluut nee is :+ waarmee TS dus rustig een tweedehands trailer met J-banden van marktplaats kan halen.

TS: ik zou meer opletten of die trailer banden met 750 kg draagvermogen per band heeft (bij een TMM van 2 ton). Dan kun je, als je een band lek rijdt en je niet veilig kunt uitladen, in ieder geval (en met lage snelheid) rustig en veilig naar een rustige plek doorrijden. Die overgebleven 3 banden kunnen dan samen nog steeds die 2 ton dragen. Bij 600 kg banden wordt dat wat krapjes.

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 05:04

Oja de vraag ging over de km grens op de banden, niet over mijn rijvaardigheid :)[/quote]

Lezen blijft moeilijk ! We dwalen af van leesvaardigheid naar rijvaardigheid. Maar de volgende zal wel weer over rijvaardigheid beginnen |(

Change3x

Berichten: 6893
Geregistreerd: 06-12-11

Re: Sneller dan 100 km met de trailer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 05:46

Wij rijden nooit harder dan 80/90 met een paard of meerdere paarden in de trailer.

Ibbel

Berichten: 51610
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 07:22

Karreman schreef:
Maar de volgende zal wel weer over rijvaardigheid beginnen |(


Bingo! :))

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 07:30

Nee, nee, dit is niet direct over rijvaardigheid.
Er wordt alleen gezegd hoe hard diegene rijdt, dat kan ook een antwoord op de vraag van TS zijn.

Dit is een duidelijk antwoord omtrent de "do" bij deze kilometergrens.