Eerste keer alleen met paard op de trailer achter de auto...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 11:10

Ja ik reed nog te traag voor 1e keer... maar ik vond het voor zo'n eerste keer best goed gaan.

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Re: Eerste keer alleen met paard op de trailer achter de auto...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 11:12

Ik heb overigens ook een automaat, dus gas loslaten is soms wat moeilijk. Want het duurt langer voor hij terug gaat in tempo dan bij schakelauto.

Dus ging ik al tijdig remmen - dat zal wel voor irritaties leiden bij anderen.....

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 11:37

SG1985 schreef:
Ik heb overigens ook een automaat, dus gas loslaten is soms wat moeilijk. Want het duurt langer voor hij terug gaat in tempo dan bij schakelauto.

Dus ging ik al tijdig remmen - dat zal wel voor irritaties leiden bij anderen.....

Dan kun je dus niet met een automaat rijden........

die schakelpook zit er met een reden, namelijk de automaat sommeren om iets te doen omdat JIJ dat nodig vindt.

Raamzicht
Berichten: 1403
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Eerste keer alleen met paard op de trailer achter de auto...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:09

Bij nirt alle automaten kun je nog zelf op schakelen toch?

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:17

Raamzicht schreef:
Bij nirt alle automaten kun je nog zelf op schakelen toch?

Elke automaat kun je handmatig schakelen. Die automaten waarbij het niet kan, zijn niet geschikt voor het trekken van paardentrailers (omdat ze simpelweg te weinig mogen trekken).

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 07:37

Ik laat hem in zijn Drive staan.....

Als dat niet juist is, hoor ik het graag :)
Dan kan ik er iets aan veranderen.... ik geef verder namelijk niets om auto's :')

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 07:55

SG1985 schreef:
Ik laat hem in zijn Drive staan.....

Als dat niet juist is, hoor ik het graag :)
Dan kan ik er iets aan veranderen.... ik geef verder namelijk niets om auto's :')

Dat veranderd heel snel als je een rekening van 3k voor een bakrevisie om je oren krijgt :j

Het ligt een beetje aan je auto, hoe de verhoudingen van de bak zijn en hoe het vermogen beschikbaar komt.
Om je even een handvat mee te geven: ik rijd mijn 4-traps automaat V8 Range Rover met een tweepaards aan de haak in 3 (automaat kan dan schakelen tussen 1, 2 en 3) en als het een beetje bult op gaat, druk ik 'm gerust terug naar twee of schakel 'm handmatig op vanaf 1. Feitelijk zet je de automaat dan buiten spel omdat ik veel later schakel (bij 2800 - 3000 toeren) dan wat de automaat zou doen (2200 toeren).
Als de motor meer toeren maakt, maakt de oliepomp ook meer toeren; pompt ie meer olie rond, ook door de koeler en loopt de temperatuur van de bak minder snel op.

MissChrys

Berichten: 224
Geregistreerd: 16-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 08:09

Ik ben altijd bloednerveus bij de gedachte dat ik ga rijden met trailer, maar tijdens het rijden gaat het prima. Is meer ff dat ik die drempel over moet zeg maar.

Mijn combinatie is ook te rijden met een B dus heb mezelf het rijden aangeleerd.
Vooruit en bochten en dergelijke gingen / gaan altijd prima.

2 Weken geleden voor het eerst een les genomen, omdat ik vroeg of laat ook eens een bijzondere verrichting moet uitvoeren.
Als je in het bos ingeparkeerd staat en je wilt weg maar je kan niet, heb je toch een probleem.

Nu voel ik mij wel een stuk zekerder, ook omdat ik weet dat wat ik mijzelf aangeleerd heb aan vooruit rijden en bochten maken, gelukkig wel goed aangeleerd is.

Ik ben nog niet na mijn les met de trailer incl. paard weg gegaan.

Wat bij mij ook erg speelde is dat mijn paard de trailer afbrak tijdens het rijden.
Ik heb een andere trailer aangeschaft (hogere ingang, betere laadklep en bredere trailer).
I.c.m. mijn les, ga ik de volgende keer toch wel een stuk fijner op pad :D

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:09

SG1985 schreef:
Ik laat hem in zijn Drive staan.....

Als dat niet juist is, hoor ik het graag :)
Dan kan ik er iets aan veranderen.... ik geef verder namelijk niets om auto's :')

Naast de D staan een + en een -. Duw je pook daar heen en je kunt manueel schakelen.

Ik schakel zelf op, precies zoals Ikke zegt wat hoger in de toeren dan wat de automaat zou doen, en terugschakelen doet die van ons van zelf (wanneer je echt je gas loslaat of remt).

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:30

Starbreeze schreef:
SG1985 schreef:
Ik laat hem in zijn Drive staan.....

Als dat niet juist is, hoor ik het graag :)
Dan kan ik er iets aan veranderen.... ik geef verder namelijk niets om auto's :')

Naast de D staan een + en een -. Duw je pook daar heen en je kunt manueel schakelen.

Ik schakel zelf op, precies zoals Ikke zegt wat hoger in de toeren dan wat de automaat zou doen, en terugschakelen doet die van ons van zelf (wanneer je echt je gas loslaat of remt).

Maar als je de automaat dwingt om terug te schakelen, zal de auto wat beter afremmen op de motor.

Over + en -, dat ligt dus aan de automaat. Veel moderne automaten hebben dat; mijn automaat is er nog eentje van de oude stempel ('92-er) die je kunt/moet selecteren met de pook.

Mocht je een versie hebben met een S(port) stand, dan is dat soms ook een goede keuze omdat de automaat dan vanzelf al bij hogere toerentallen schakelt. Zo hangt de keuze die je maakt, sterk af van het type automaat dat je hebt.

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Re: Eerste keer alleen met paard op de trailer achter de auto...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 10:08

Ik heb geen + en -.
Enkel D, R, N en 1,2,3.....

Of ben ik nu blond :D

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Re: Eerste keer alleen met paard op de trailer achter de auto...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 10:10

Handleiding:

NOTE:
· Gears 3, 2, or 1 can be used if you are driving in a mountainous area, towing a trailer or to increase engine braking
capacity.
· The transmission has a built-in function which is designed to help prevent excessive engine speeds (high rpm) when
gears 3, 2 or 1 are selected.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:39

SG1985 schreef:
Handleiding:

NOTE:
· Gears 3, 2, or 1 can be used if you are driving in a mountainous area, towing a trailer or to increase engine braking
capacity.
· The transmission has a built-in function which is designed to help prevent excessive engine speeds (high rpm) when
gears 3, 2 or 1 are selected.

Dat is er dus eentje van de oude stempel. Heb je wel lock-up in 4 (komt meestal ergens rond 75km/h in).

Met een trailer rijdt je in drie (selecteren) tenzij je op de snelweg op een vlak stuk rijdt; dan kun je 4 en 4-lock laten kiezen door de automaat.
Moet je echter versnellen en/of een wat steilere brughelling nemen, selecteer dan 3, zoals de handleiding al aangeeft.

Welke auto betreft dit?

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Eerste keer alleen met paard op de trailer achter de auto...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:49

Verklaart dat ook dat mijn automaat op zich wel een soort van afremt wanneer ik het gas los laat, beetje hetzelfde gevoel als met een schakelbak? Vroeger hoorde je wel eens dat een automaat dat niet deed. Terugschakelen met de automaat resulteert in teveel remkracht vind ik, dan gaat het niet vloeiend. Als ik hem uit laat lopen en evt wat rem schakelt hij vanzelf terug. Uiteraard anticipeer ik dan wel op bochten en stoplichten door tijdig het gas los te laten.

S stand hier wel aanwezig maar ik vind dat die té lang in een versnelling blijft hangen.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:58

Snap je spanning heel goed!!
Mijn ervaring is dat door regelmatig te doen, je flotter maar toch rustig door het verkeer gaat rijden. Gewoon door ervaring en het leren inschatten van dingen.

Let er op bij het laatste stuk naar Astrid toe, dat daar flinke drempels zitten. Ik reed daar altijd(als het rustig was op de weg), 50 ipv 60, wat mij altijd 1x terugschakelen scheelde.

Heel veel plezier bij Astrid, je bent daar op de goede plek!!

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:02

Starbreeze schreef:
Verklaart dat ook dat mijn automaat op zich wel een soort van afremt wanneer ik het gas los laat, beetje hetzelfde gevoel als met een schakelbak? Vroeger hoorde je wel eens dat een automaat dat niet deed. Terugschakelen met de automaat resulteert in teveel remkracht vind ik, dan gaat het niet vloeiend. Als ik hem uit laat lopen en evt wat rem schakelt hij vanzelf terug. Uiteraard anticipeer ik dan wel op bochten en stoplichten door tijdig het gas los te laten.

S stand hier wel aanwezig maar ik vind dat die té lang in een versnelling blijft hangen.

Ligt eraan wat voor bak jij hebt. Een DSG-variant (VW/Audi) niet te vergelijken met een klassieke automaat.
Ik kan mijn automaat gewoon terug schakelen en dan gaat ie vloeiend afremmen. Een DSG-bak doet dat inderdaad minder mooi, inherent aan het werkingsprincipe van die bak.

Dat maakt het ook een beetje lastig om algemeen te zeggen hoe je met een automaat om moet gaan.

Eigenlijk zou de eerste vraag moeten zijn: heb je een automaat of een gerobotiseerde handbak (een DSG-variant dus). Een automaat kun je rijden zoals ik het beschrijf; die DSG-variant moet je behandelen zoals jij beschrijft (beetje kort door de bocht).

Er is daarin dus niet zozeer een goed of fout maar vooral wat er daadwerkelijk onder je voeten gebeurt (technisch gezien).

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Re: Eerste keer alleen met paard op de trailer achter de auto...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 13:48

ik heb een VolvoS80 automaat 2.8 :)

Ik heb er enorm veel zin in!!!!

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:11

SG1985 schreef:
ik heb een VolvoS80 automaat 2.8 :)

Ik heb er enorm veel zin in!!!!

Zo, dikke bak! Maar al dat vermogen is dus tevens een valkuil. Juist omdat zo'n blok de wereld aan power heeft, merk je niet dat de automaat zich drie slagen in de rondte werkt.

Percy

Berichten: 12874
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 17:31

Bij mij is plus en min de sportstand. Die gebruik ik als ik met twee paarden moet optrekken. Als ik hem daar op zet heb ik verder geen keuze (tenzij ik hem daar weer afhaal)

Verder laat ik eigenlijk alles aan de auto over. Ik zie hoeveel toeren die maakt en daar pas ik op aan.

Ik kan niet manueel kiezen maar ik kijk wat de auto doet aan toerental en trekken en pas daar mijn rijden op aan.

Dit weekend naar Polen, 12 uur aan een stuk, ben echt in een hoera stemming maar niet heus.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Eerste keer alleen met paard op de trailer achter de auto...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 17:53

@ikke, wij hebben hier 2 wagens met -inderdaad- een DSG :) ik vind het heel prettig rijden (ook manueel vanwege dat zelf terugschakelen).

Raamzicht
Berichten: 1403
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Eerste keer alleen met paard op de trailer achter de auto...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:51

Hmm ik heb een..volvo v70 xc uit 1998. Heeft economy en sport stand. Verder een L stand dacht ik dat hij daarin dan niet hoger dan de 2 gaat? Maar hoe ik zelf zou moeten schakelen? Hoe zou ik dan moeten rijden met deze ikke?

Mungbean

Berichten: 36431
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 19:00

Ik kan mijn automaat ook niet manueel schakelen hoor.
Maar als ik bergaf ga en een bepaalde druk op mijn gaspedaal geef schakelt hij terug en blijft dan in de lage versnelling tot ik weer gas geef. Beetje vergelijkbaar aan het omlaagschakelen door hard op het gas te trappen bij het optrekken.
Ik heb wel een knopje waarmee ik tot snelheden van 15km/h kan blijven voor hele stijle hellingen. Maar dat heb ik nog niet gebruikt.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 19:12

Raamzicht schreef:
Hmm ik heb een..volvo v70 xc uit 1998. Heeft economy en sport stand. Verder een L stand dacht ik dat hij daarin dan niet hoger dan de 2 gaat? Maar hoe ik zelf zou moeten schakelen? Hoe zou ik dan moeten rijden met deze ikke?

Als je inderdaad niks te kiezen hebt, dan is de sportstand waarschijnlijk de beste optie.

Handleiding: http://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/c4f4 ... 98_PDF.pdf

Zie pagina 76, 77, 78 voor de werking; pag 79 voor tips met rijden met aanhanger.
Als je dan kijkt, zie je dat je de L-keuze hebt (1 en 2) keuze 3 en D.
Kwestie dus van kijken hoe de auto reageert als je 3 kiest of wat er gebeurt in de sport-stand.

Je zou bijvoorbeeld ervoor kunnen kiezen om in de normale stand te beginnen in L, door te schakelen naar 3 als je op snelheid komt en eventueel kijken wat er gebeurt als je doorgaat naar L.

Raamzicht
Berichten: 1403
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Eerste keer alleen met paard op de trailer achter de auto...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 19:46

Dank ikke! Ik ga het lezen.
Van L naar 3 maar dan niet door in de L lijkt me? Dan ga je weer omlaag?
En S zorgt dus voor dat je ook minder snel omhoog schakelt. Maar kost dan meer benzine ook toch?

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:06

Raamzicht schreef:
Dank ikke! Ik ga het lezen.
Van L naar 3 maar dan niet door in de L lijkt me? Dan ga je weer omlaag?
En S zorgt dus voor dat je ook minder snel omhoog schakelt. Maar kost dan meer benzine ook toch?

Ehm sorry, schrijffout!! Y;( Y;(

Ik bedoel natuurlijk L - 3 - D

S schakelt wat later en ja, dan zuipt ie wat harder maar met een trailer aan de haak zuipt ie toch wel dus beter je bak heel houden dan iets minder brandstofverbruik.
Punt moet zijn: schakelt de bak in S een beetje op het juiste moment of (veel) te laat?


Ik heb met reden de V70 met handbak gekocht. Had ie een automaat gehad was ik niet eens gaan kijken