Tegen paarden slaan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:06

Milkberry schreef:
Ik zie de noodzaak niet in van het slaan van een dier. Ik hou van mijn paard, als van mijn familie. Ik deel mijn familie/vriend/kat etc ook geen mep uit tijdens discussie. Dus ook met mijn paard probeer ik altijd eerlijk te discussieren.
Daarentegen ben ik heel streng voor hem. Hij weet precies wat hij mag en wat hij niet mag. Consequent zijn. Inderdaad door middel van lichaamstaal kun je genoeg duidelijk maken. Daar heb ik geen pak slaag voor nodig hoor.

Ik vind het ook prachtig hoor. Die fluwelen handschoentjes. Je wordt bijna gebasht als je je paard geen pak slaag geeft XD
Maar ik lig nooit met een rotgevoel in mijn bed, omdat ik een schuldgevoel heb over een mep met de zweep. Een zweep is een stok om aanwijzingen mee te geven. Niet bedoelt om mee te slaan. Halsters, stijgbeugels, touwen... hebben allemaal een andere functie dan sloopkogel

Ik ben het grotendeels met je eens, maar als een dominant shetje, krengetje, denkt gericht te kunnen trappen naar kinderen, krijgt ze van mij een trap onder d'r hol terug. Heb ik 1x moeten doen en daarna veel grondwerk gedaan. Dit heeft de verhoudingen recht gezet, maar zonder die grove corectie was dat niet gelukt. Ze heeft het ook nooit meer geprobeerd.

Milkberry

Re: Tegen paarden slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:13

Ik heb dat mijn paard geleerd met loswerken en grondwerken. Door middel van lichaamstaal. Zijn plaats is achter mij.
Ik heb 3 jaar gegrondwerkt omdat het een monster van een paard was dat ik hem kreeg. Hij was volgens omstanders "levensgevaarlijk". Maar toen hij leerde dat het oke was om naar me te luisteren, werd het een heel ander paard. Als jouw paard ineens de stal in rent. Heb je al heel wat hints gemist. Druk gedrag, sneller lopen. Als mijne drukkig werd, zette ik hem stil, pas achteruit. En weer verder. Weer druk? Pas achteruit. Nou dan duurt het wel even voordat hij bij zijn stal is om te eten. Maar tegenwoordig is er een meisje van 7 jaar verknocht aan hem, en ze kan hem zonder problemen binnen en buiten zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:15

Daarnaast is het ook van belang dat je paard jou vertrouwd. Je moet je paard bijvoorbeeld overal aan kunnen raken. Je moet zelf niet bang worden dat je paard er van door gaat als er een enge, piepende vrachtwagen langs komt rijden. Ik denk dat dit ook al heel wat zegt.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:16

Milkberry schreef:
Ik zie de noodzaak niet in van het slaan van een dier. Ik hou van mijn paard, als van mijn familie. Ik deel mijn familie/vriend/kat etc ook geen mep uit tijdens discussie. Dus ook met mijn paard probeer ik altijd eerlijk te discussieren.
Daarentegen ben ik heel streng voor hem. Hij weet precies wat hij mag en wat hij niet mag. Consequent zijn. Inderdaad door middel van lichaamstaal kun je genoeg duidelijk maken. Daar heb ik geen pak slaag voor nodig hoor.

Ik vind het ook prachtig hoor. Die fluwelen handschoentjes. Je wordt bijna gebasht als je je paard geen pak slaag geeft XD
Maar ik lig nooit met een rotgevoel in mijn bed, omdat ik een schuldgevoel heb over een mep met de zweep. Een zweep is een stok om aanwijzingen mee te geven. Niet bedoelt om mee te slaan. Halsters, stijgbeugels, touwen... hebben allemaal een andere functie dan sloopkogel

Die van mij krijgt ook geen pak slaag, 1 tik is meer dan voldoende. En anders doe je iets niet goed.

Gelukkig komt het maar zelden voor dat ik een tik uit deel.

Vorige week wel de shet een schop onder d'r hol gegeven. Vind heel veel best, maar laat me niet schoppen. Op het moment dat ze begon te dreigen had ze zelf een maat 41 onder haar reet te pakken.
Klaar. Vervolgens gaan we weer vrolijk verder met waar we gebleven waren.

Vraag me dan altijd af wat mensen dan doen die een goed geplaatste tik zielig vinden..Je laat je toch hopelijk niet schoppen?
Aan grondwerk heb je op zo'n moment weinig als zo'n pismerrie ineens chagrijnig wordt.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:18

Misschien heeft je grondwerk dan een upgrade nodig? Want als die merrie jou een trap probeert uit te delen, denk ik niet dat zij er van overtuigd is dat jij de leider bent

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:19

Als je je paard netjes opvoed, schopt ie niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:19

Milkberry schreef:
Ik heb dat mijn paard geleerd met loswerken en grondwerken. Door middel van lichaamstaal. Zijn plaats is achter mij.
Ik heb 3 jaar gegrondwerkt omdat het een monster van een paard was dat ik hem kreeg. Hij was volgens omstanders "levensgevaarlijk". Maar toen hij leerde dat het oke was om naar me te luisteren, werd het een heel ander paard. Als jouw paard ineens de stal in rent. Heb je al heel wat hints gemist. Druk gedrag, sneller lopen. Als mijne drukkig werd, zette ik hem stil, pas achteruit. En weer verder. Weer druk? Pas achteruit. Nou dan duurt het wel even voordat hij bij zijn stal is om te eten. Maar tegenwoordig is er een meisje van 7 jaar verknocht aan hem, en ze kan hem zonder problemen binnen en buiten zetten.

Dat klopt wat je zegt, over mij heen lopen, gaan staan grazen zijn allemaal symptomen van respectloos gedrag. Ik doe precies het zelfde als jou, ik zet mijn paard stil en zet haar terug. Alleen ik laat dan ook wel merken dat het niet oke is wat ze doet. Niet lief vragen of ze eventjes achteruit wil gaan. Door dit consequent te doen gaf het al een heel ander paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:21

Froukje schreef:
Milkberry schreef:

Die van mij krijgt ook geen pak slaag, 1 tik is meer dan voldoende. En anders doe je iets niet goed.

Gelukkig komt het maar zelden voor dat ik een tik uit deel.

Vorige week wel de shet een schop onder d'r hol gegeven. Vind heel veel best, maar laat me niet schoppen. Op het moment dat ze begon te dreigen had ze zelf een maat 41 onder haar reet te pakken.
Klaar. Vervolgens gaan we weer vrolijk verder met waar we gebleven waren.

Vraag me dan altijd af wat mensen dan doen die een goed geplaatste tik zielig vinden..Je laat je toch hopelijk niet schoppen?
Aan grondwerk heb je op zo'n moment weinig als zo'n pismerrie ineens chagrijnig wordt.

Liever een bewuste goed geplaatste duidelijke tik dan je paard onbewust en uit onmacht slaan en rukken aan het halster touw.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:22

Milkberry schreef:

Soms heb je een iets hardere aanpak nodig als het een shet is waar kinderen bij komen. Grondwerken is heel goed, doe ik ook graag, heb ook maar bij 1 paard een trap terug moeten geven, verder nooit.

En af en toe een manegepaard een por die me (al dan niet per ongeluk) plat drukte tegen de stalwand. Jammer, maar mijn veiligheid gaat voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:23

Milkberry schreef:

Het blijven dieren met een eigen stel hersenen. Die zelf voelen en een eigen wil hebben. Het zijn geen computers waar je het schoppen kunt uit programmeren. Je kunt nooit 100 % zeggen dat je paard niet schopt.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:24

Misschien is die shet dan niet echt geschikt voor kinderen?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:24

Ligt helemaal aan de reden WAAROM een paard iets doet... Mijn PRE bouwt heel makkelijk stress op bij nieuwe en moeilijke dingen, en wil dan wel eens een hap geven... Dat corrigeer ik niet maar negeer ik. Zou ik dat corrigeren? Dan heb ik een ontploffend paard ;) Pas steigerde hij een paar keer flink onder het zadel, zag ik totaal niet aankomen, maar het weekend daarvoor was de hengst van de buren losgebroken en had hij die van mij te grazen genomen.... Opgebouwde stress die ontploft.

Loopt hij me lomp omver of duwt hij door omdat hij perse naar het gras wil of dramt, ja dan krijgt hij een correctie. Maar meestal hoeft dat maar bij stem of een zwaai van het touw te blijven. Hij weet waar hij aan toe is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:25

Milkberry schreef:

Ook een uber kind vriendelijke shet kun je niet uit programmeren. ;)

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:27

AmoorM schreef:
Milkberry schreef:

Het blijven dieren met een eigen stel hersenen. Die zelf voelen en een eigen wil hebben. Het zijn geen computers waar je het schoppen kunt uit programmeren. Je kunt nooit 100 % zeggen dat je paard niet schopt.

Klopt, maar ze schoppen niet uit het niets. Als je de voortekenen aan ziet komen, ben je de schop nagenoeg altijd voor. Door te corrigeren, of door jouw gedrag aan te passen omdat je bijvoorbeeld te veel druk uitoefent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:30

AmoorM schreef:
Milkberry schreef:

Klopt, maar ze schoppen niet uit het niets. Als je de voortekenen aan ziet komen, ben je de schop nagenoeg altijd voor. Door te corrigeren, of door jouw gedrag aan te passen omdat je bijvoorbeeld te veel druk uitoefent.[/quote]

Daar heb je gelijk in!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-07-15 20:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:32

Milkberry schreef:

Daar ging het niet om, klopt misschien, maar een paard dat in z'n hoofd haalt om te schoppen (en niet uit angst, uit dominantie), krijgt maat 44 onder z'n kont.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:33

Ja dat klopt wat je zegt! Waarschijnlijk heb je dan ontelbaar hints al gemist als hij eenmaal schopt. Ik heb het idee dat mensen het onzin vinden om eens goed een paard te bestuderen. Terwijl je er zo veel uit kunt halen. In de paddock geven paarden elkaar ook niet zomaar een trap. Daar gaat altijd iets aan vooraf.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:34

Graffi86 schreef:
AmoorM schreef:

Klopt, maar ze schoppen niet uit het niets. Als je de voortekenen aan ziet komen, ben je de schop nagenoeg altijd voor. Door te corrigeren, of door jouw gedrag aan te passen omdat je bijvoorbeeld te veel druk uitoefent.

Nee, ze was boos omdat ik haar weg stuurde.
Dus toen ze begon te dreigen heeft ze een maar 41 tegen dr reet gehad en toen wist ze het weer.
En geloof me, die schop van mij heeft meer een schrikreactie veroorzaakt dan pijn. Want zo hard kan ik niet schoppen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:35

Milkberry schreef:
Ja dat klopt wat je zegt! Waarschijnlijk heb je dan ontelbaar hints al gemist als hij eenmaal schopt. Ik heb het idee dat mensen het onzin vinden om eens goed een paard te bestuderen. Terwijl je er zo veel uit kunt halen. In de paddock geven paarden elkaar ook niet zomaar een trap. Daar gaat altijd iets aan vooraf.

Vast wel hints gemist, dat denk ik wel. Maar op zo'n moment moet je in 2 seconde corrigeren, daarna komt nadenken over de rede wel.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:39

Dus omdat jij niet goed op let, krijgt je paard uiteindelijk een tik.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:50

Twiggy2008 schreef:
Voor de gek houden??? Nou, als ik EEN ervaring met paarden heb, is het dat ze je niet voor de gek houden ;) . Tenzij je niet genoeg over paarden weet en daardoor hun lichaamstaal en signalen mist.

En een paard wat boos is? Hmmm..... Paarden zijn niet boos, ze reageren hooguit op iets. Iets wat je blijkbaar serieus moet nemen, als er een paardentandarts bij betrokken is......

Haha, je neemt het voor de gek houden te letterlijk op, ik bedoelde dus dat het makste beestje toch anders kan reageren dan gedacht. En de boosheid is dus ook die reactie op iets hè. Een paard kan echt wel razend worden, en dan worden ze echt gevaarlijk, daarom let ik ook altijd op. De tandarts moest bij hem ook niet de prettigste behandeling uit voeren. Dat was geen angst die poon toonde, maar echt boosheid. Leer mij m'n pony na 8 jaar eens kennen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:02

Maar wat je meestal krijgt met dit soort discussies dat je vergeet dat het leuk is om met paarden om te gaan. Het is nog altijd een hobby, die je met je plezier uit oefent en als je om elke scheet gaat zitten mokken beleef je er uiteindelijk geen plezier meer aan.

Wij zijn mensen en maken wel eens fouten of hebben een andere mening over een situatie.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:14

Jullie doen of we elke dag een paard in elkaar rossen :')
Komt een of hoogstens twee keer per week voor dat ik er een even weer moet leren wat de norm is. En dan staan ze hier met zijn vijven (drie dominante merries, een nogal lompe, jonge ruin en een eigenwijze pony). Ik geef dan even aan waar de lijn is. En dat hoeft niet eens altijd (bijna nooit zelfs) d.m.v. schoppen of slaan, twee passen achteruit zetten bijvoorbeeld kan al genoeg zijn.

Net of mijn vertrouwensband zo slecht is (opgebouwd uit angst ofzo). Helemaal niet ik respecteer mijn paarden en zij respecteren mij, alleen soms moet ik gewoon duidelijk zijn. Meer niet.

AmoorM, over dat halstertouw of tik, ligt er denk net aan in wat voor situatie je zit. Die van mij kan ik goed even langzamer laten lopen door ze met m'n elleboog tegen te houden, soms een "tik" met mijn elleboog als ze het te bont maken. Anders geef ik meestal een snuk of zet ze een pasje terug of laat ze wachten, ligt net aan het paard waar ze het beste op reageren. Omdat ik klein ben blijft de elleboog het handigste.

Dat om je heen laten draaien hebben we een tijdje geprobeerd met mijn zusjes oude merrie, maar daar raakte ze allen maar meer opgefokt door dus toen gewoon die elleboog of stilzetten.

denisesilver

AmoorM schreef:
Maar wat je meestal krijgt met dit soort discussies dat je vergeet dat het leuk is om met paarden om te gaan. Het is nog altijd een hobby, die je met je plezier uit oefent en als je om elke scheet gaat zitten mokken beleef je er uiteindelijk geen plezier meer aan.

Wij zijn mensen en maken wel eens fouten of hebben een andere mening over een situatie.

Precies!

JSeine

Iedereen heeft hier toch een andere mening over?

Mijn paarden krijgen ook wel eens een mep als ze iets doen wat ik mij niet aanstaat. Ik wil het allerleukste er van maken en met veel plezier de paardensport beoefenen, maar zo nu en dan moeten ze wel weten wie de baas is. In de wei mogen ze zo gek doen als ze zelf willen, mogen ze elkaar achterna jagen en naar elkaar slaan en spelen etc, maakt me niks uit (ik hoef hier ook geen mening over). Maar als ik met ze aan het werk ben, of het nu onder het zadel is, grondwerk is of tijdens het tuigen is, ik zit er absoluut niet op te wachten dat ze even denken om leuk te gaan doen. 1 of 2 keer kan ik het nog aanvaarden, maar komt er een 3e keer, dan laat ik het wel merken.

En tuurlijk hef ik mijn stem ook op en tuurlijk helpt dat ook wel. Maar dat helpt niet altijd. Ik weet niet, maar wat ons vroeger verteld werd wanneer wij niet wouden luisteren was: Wie niet luisteren wil, moet maar voelen. Oh en dan zeg ik niet dat we gelijk mishandeld werden, want dat was absoluut niet zo.

Sorry, maar is dit nou echt iets waar een discussie over gehouden moet worden? Ik zie het nut er niet zo van in. Meningen verschillen, mensen maken fouten en als we ergens wat van leren, dan zijn het toch wel onze eigen fouten. En als je het niet leert van de eerste keer, dan is dat een duidelijk teken dat het je nog een keer moet overkomen, en misschien wel nog een keer etc.

Zo, ik kwam hier niet om te discusseren, maar ik wou even mijn verhaal kwijt :)