Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Cheyenne26 schreef:Sizzle schreef:Jij vergelijkt imo slechte omgang met paarden met normale omgang met paarden waar je een beetje bedrijfsblind bent geworden en er dus een nieuw woord aangehangen hebt.
Daarnaast hebben paarden nou eenmaal een enorme will to please. Zelfs de meest kapotte paarden laten zich vaak probleemloos rijden ook al zie je de pijn op hun gezicht staan.
Maar dan doet het paard niet omdat hij het wilt, maar omdat hij de klappen van de zweep kent. Een paard kiest dan te werken omdat hij anders er denkt flink van langs te krijgen. En dat willen ze niet. Werken omdat ze moeten en niet omdat ze willen. Als je tenminste bedoeld met kapotte paarden 'mishandelde' paarden.
Kelly_ann schreef:Simpelman schreef:Mijn paarden dansen aan een los vliegertouwtje.
De zweep hebben ze nog nooit gezien.
Dat kan dus.
En is dansen aan een vliegertouwtje voor iedereen direct haalbaar?
Ik denk het niet.....
Cheyenne26 schreef:Sizzle schreef:Jij vergelijkt imo slechte omgang met paarden met normale omgang met paarden waar je een beetje bedrijfsblind bent geworden en er dus een nieuw woord aangehangen hebt.
Daarnaast hebben paarden nou eenmaal een enorme will to please. Zelfs de meest kapotte paarden laten zich vaak probleemloos rijden ook al zie je de pijn op hun gezicht staan.
Maar dan doet het paard niet omdat hij het wilt, maar omdat hij de klappen van de zweep kent. Een paard kiest dan te werken omdat hij anders er denkt flink van langs te krijgen. En dat willen ze niet. Werken omdat ze moeten en niet omdat ze willen. Als je tenminste bedoeld met kapotte paarden 'mishandelde' paarden.
jensvl schreef:fransje23 schreef:http://www.rozhanitsa.nl/archive/2009-1 ... egen-nooit
In dat boek wordt, naar mijn ide, precies uitgelegd wat Ts bedoeld.
Leiderschap kun je niet afdwingen maar wel krijgen door duidelijkheid en veiligheid te bieden.
Idd. Heb ik ook gelezen. Vind het een fantastisch boek over het volgen van een ander soort leider dan de agressieve alpha. Een leider waar de paarden graag bij zijn.
Denk ook dat ts deze gedachtegang bedoeld.
Kan iedereen die zich afvraagt wat er juist bedoeld wordt, Aanraden dit boek te leren.
Kelly_ann schreef:Simpelman schreef:Mijn paarden dansen aan een los vliegertouwtje.
De zweep hebben ze nog nooit gezien.
Dat kan dus.
En is dansen aan een vliegertouwtje voor iedereen direct haalbaar?
Ik denk het niet.....
Bowen schreef:Dit gebeurd ook zonder klappen van de zweep kennen. Als wij vragen is het van enorm belang dat we de mentale en fysieke grenzen van het betreffende paard kennen. Want ze doen een heleboel voor je, ook zonder dat ze denken er fiks van langs te krijgen.
Heb dieren met blessure's of meer chronische lichamelijke problemen alles op alles zien zetten om toch te doen wat er gevraagd werd. Dat in verschillende soorten training, van luisteren of anders een tik tot de wortel aan het eind van de oefening. En alles daar tussenin, bij de sla ze er maar door methode zie je nog het meeste (snelste) verzet.
Juist de paarden waarbij je de band tussen mens en paard eraf ziet spetteren, wat juist zo harmonieus is, kunnen zichzelf enorm overlopen. Want jij bent hun baken van veiligheid in een wereld vol met roofdieren en andere gevaren, ze zullen je volgen, ze zullen proberen te voldoen aan je vraag, ze zullen erop vertrouwen dat jij weet wat je doet.
Vergeet nooit welke plaats je inneemt, doe dat nooit tekort door te denken dat je een gelijkwaardige vriend bent. Je bent meer dan dat.
Kelly_ann schreef:Bowen schreef:Nu ben ik zelf niet van de vliegertouwtjes, als ze aan een touw zitten is dat gewoon een fatsoenlijk touw waarmee ik ook kan "praten" als dat moet.
En waarom zou je niet mogen praten met een touw?
Of een zweep, of een stel sporen?